אאוטלנדר מקוצר: מיצובישי ASX מבחן דרכים

המיצובישי שנמכרת הכי הרבה באירופה, מגיעה לארץ בתקינה אמריקנית עם מפרט שכמעט תפור לשוק הישראלי… מיצובישי ASX מגיעה למבחן דרכים ומסתמנת כיורשת של הלנסר כמשפחתית החדשה. איך היא במציאות?

ששי כהן 05 בדצמ, 2017

כבר לא הכי צעירה בשכונה
מיצובישי ASX הוצגה בעולם כבר ב-2010 ולמרות מספר פעמים שהיה נדמה לרגע שהיא בדרך לארץ, רק בחודש שעבר היא נחתה סוף סוף ובאיחור לא ממש אופנתי, היישר לשוק הג'יפונים הרותח. יחד עם זאת, מדובר בדגם מחודש שעבר מתיחת פנים משמעותית במהלך השנה, שמקנה לו בסה"כ הופעה נאה מול עדר הג'יפונים המודרני שמציף את כבישי ישראל, עם עיצוב קרבי משהו בחזית ומידות גדולות מהמקובל המקנות לו נוכחות על הכביש ותחושה של רכב גדול יותר. באירופה מדובר בדגם הנמכר ביותר של מיצובישי, אך לארץ הוא מגיע דווקא בתקינה אמריקנית, למרות שהוא מיוצר ביפן. בקיצור, גלובליזציה במיטבה.


חזית חדשה ומודרנית לרכב

קומפקטית?
ה-ASX הוא אחד הדגמים שהכי היו חסרות באולם התצוגה של מיצובישי בשנים האחרונות בארץ. לאחר שהמותג היפני כבש את שוק רכבי הפנאי 7 מושבים עם האאוטלנדר הפופולרי, המככב כאחד מ-10 המכוניות הנמכרות ביותר בישראל בשנים האחרונות, למיצובישי היה חסר ג'יפון קומפקטי יותר במידות, שיביא לה קהל חדש שאינו מעוניין בממדים הגדולים של האאוטלנדר, ומחפש משהו שיהיה קליל ליותר לנהיגה ופחות מאיים. ה-ASX החדש אמנם חולק מכלולים רבים עם האח הגדול, אך מקצר לא פחות מ-30 ס"מ באורך (4.36 מטר) ו-3.5 ס"מ בגובה (1.64 מטר), אך שומר על סעיף הרוחב עם 1.81 מטר ובסיס גלגלים של 267 ס"מ הזהה לאאוטלנדר, המקנים לו תא נוסעים משפחתי למהדרין, או אם תרצו עם מידות גובה ובסיס גלגלים הזהים לספורטאז' הפופולרי, כאשר הקשר שלו לג'יפונים קומפקטיים נמצא כנראה רק בתא המטען שמסתפק בנפח של 393 ליטר, הצומח עד 1,193 ליטר עם קיפול המושבים האחוריים ומציע חלל אחסון נדיב במיוחד.

תא מטען בנפח 393 ליטר, הצומח עד 1,193 ליטר נדיבים עם קיפול המושבים האחוריים. 

תא נוסעים
כצפוי ממי שהמציאה את המשפט "ויש בה הכל" ואוטוטו רושמת 30 שנות פעילות בישראל (אתם קולטים? בעוד חודש מיצובישי אספנות..), אחד הקלפים החזקים של ה-ASX נמצא בסעיף האבזור, עם 3 רמות גימור, כאשר כבר הבסיסית "Intense" כוללת כסטנדרט: מולטימדיה עם ניווט Waze, מצלמת רוורס, רדיו אינטרנטי ושלל אפליקציות, ציפוי עור להגה ולידית ההילוכים, חישוקי "18 קלים, שמשות אחוריות כהות, חיישני אורות וגשם ועוד, לצד אבזור בטיחותי מקיף כסטנדרט עם התרעה על סכנת התנגשות (כולל זיהוי הולכי רגל), בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב, החלפת אורות (רגיל/גבוה) אוטומטית, וציון מלא של 5 כוכבים בריסוק. מעליו תמצאו את דגם ה- "INSTYLE" הכולל גם מפתח חכם ותאורת LED קדמית ליום ורכב המבחן ברמת הגימור הגבוהה "Premium" כלל בנוסף: ריפודים משולבים עור, גג זכוכית פנורמי וחימום מושבים קדמיים.  מעבר לכך, סימני הגיל ניכרים בעיצוב, עם סביבת נהג מעט מיושנת למראה, והרבה משטחי פלסטיק קשיח (ופחות רך) שעוטפים את הדשבורד.

תא נוסעים מעט מיושן למראה, אך הנדסת האנוש טובה והאבזור עשיר כבר מרמת הגימור הבסיסית. 

על הכביש
ה-ASX משווק בארץ בגרסת מנוע אחת הכוללת מנוע בנזין 2.0 ליטר 150 כ"ס ותיבת הילוכים אוטומטית רציפה, שאינם מתכון קלאסי לג'יפונים קומפקטיים בארץ ומהווים כנראה גם את נקודת התורפה העיקרית של הרכב, עם יחידת כח שאינה ממש חסכונית כצפוי עבור ג'יפון. על הכביש יש לזה כמובן גם יתרונות: המנוע חזק למדי ומאפשר זינוק מהיר מעמידה (10 שניות שמדדנו בתאוצה ל-100 קמ"ש),  צבירת מהירות קלילה ויכולות עקיפה לא מובטלות, בין השאר הודות למומנט נדיב יחסית של 20.1 קג"מ. מעבר לכך מדובר גם במנוע שקט למדי, שיחד עם בידוד רעשים מוצלח, מספק נסיעה שקטה, כל עוד לא תנסו לנהוג בצורה ספורטיבית, בסגנון שגירים רציפים פחות אוהבים, מה שייצר עודף רעש בתא הנוסעים. הודות למתלים עם כיול רך בסגנון אמריקני, נוחות הנסיעה לרוב רכה וטובה, למרות השימוש בחישוקי "18 וצמיגים בחתך נמוך (225/55). בסעיף צריכת הדלק, רשם הרכב במבחן כ-10 ק"מ לליטר בממוצע, בתנאים לא ממש מאומצים. אמנם לא נתון מלהיב עבור ג'יפון, אולם קרוב באופן מפתיע לנתוני היצרן (11 ק"מ לליטר בממוצע), ונתון שלא יבהיל ככל הנראה בוגרי טוסון וספורטאז' 1.6 ליטר.

למרות היותו ג'יפון קומפקטי, הוא גדול ומרווח מרוב המתחרים בקטגוריה.
שטח? 

אמנם מרבית הג'יפונים הקומפקטיים בארץ אינם באמת יורדים מהאספלט, וגם ה-ASX המשווק בארץ בגרסת הנעה קדמית בלבד לא מיועד לשטח, אולם בניגוד להרבה רכבי פנאי, עם מרווח גחון מכובד של 21.5 ס"מ, חישוקי "18 גדולים וזווית נטישה מרשימה של 33 מעלות מאחור, מדובר ברכב גבוה מהמקובל, שיאפשר לכם בזמנכם החופשי גם לרדת לטיולי שבילים עם יכולות גבוהות מהמקובל, וכבונוס גם עם מנוע חזק… על שטח טכני אמיתי, אין כמובן על מה לבנות.

לא 4X4, אבל הודות למרווח גחון של 21.5 ס"מ וזווית נטישה של 33 מעלות, מציע יכולות שבילים גבוהות. 

SUV במחיר של משפחתית
עם השקת הדגם בארץ, הצהירו אנשי כלמוביל היבואנית על כ-700 מכוניות ראשונות שכבר נמצאות במלאי בארץ. שבועיים בלבד אחרי ההשקה, הזמנות שמבוצעות היום, מקבלות תאריך אספקה של פברואר-מרץ 2018, מה שמעיד כנראה על פתיחה חיובית לדגם. עם תג מחיר תחרותי המתחיל ב-132,900 שקל ועד 142,900 שקל לדגם הפרימיום המאובזר ביותר הנבחן כאן, מיצובישי ASX מציע ג'יפון משפחתי קומפקטי במחיר של מכונית משפחתית ממוצעת, מרווח ומאובזר היטב ועם בטיחות מרשימה, אליהם מצטרפים מנוע חזק יחסית ומוניטין אמינות יפני הנחשב למצרך מבוקש במחוזותינו, כאשר התלונה העיקרית נרשמת בסעיף צריכת הדלק עם נתונים לא מרשימים ביחס למקובל היום. בשורה התחתונה: בימינו, ה-ASX הוא היורש של הלנסר.
בעד: מחיר, מרווח, מאובזר, בטיחותי, נעים לנהיגה נגד: צריכת דלק, סביבת נהג מעט מיושנת לסיכום: מנוע צמיחה חדש למיצובישי ישראל