וולוו XC60 2015 מבחן דרכים

וולוו XC60 כבשה בשנה החולפת את מכירות הקטגוריה שלה באירופה, בזכות מתיחת פנים מקיפה שהזניקה את מכירות הדגם. יצאנו לבדוק מה יש לדגם המחודש להציע.

ששי כהן 27 בפבר, 2015
וולוו XC60 2015- חזית מחודשת אלגנטית ולא צעקנית

מובילה במכירות באירופה
בחודש החולף התפרסמו נתונים אודות שוק הרכב האירופאי ב-2014, מהם עלה נתון מעניין: וולוו XC60 זינקה למקום הראשון במכירות ה- SUV היוקרתיים בגודל בינוני, תוך כדי שהיא עוקפת דגמים כמו אאודי Q5 ו-BMW X3. הישג נוסף רשם הדגם גם אם מסתכלים על כל שוק רכבי הפנאי היוקרתיים, שם תופס ה- XC60 את המקום השני במכירות אחרי אאודי Q3 הקטן והזול יותר שהיה לדגם הנמכר ביותר באירופה בשנה החולפת. ה-XC60 הוא הדגם החשוב והנמכר ביותר של וולוו בעולם ומחזיק לבדו שליש ממכירות וולוו בעולם. את שנת 2015 פתח הדגם עם זינוק נוסף של 16.3% במכירות ומכירה של 10,403 עותקים בעולם בחודש ינואר. אז מה הסיבה לזינוק במכירות ובמיוחד כשמדובר בדגם וותיק שהוצג כבר בשנת 2008 ? מתיחת פנים קלה למראה החיצוני, המשולבת ברענון משמעותי ליחידות הכח, הפכו את הדגם למתחרה חזק בקטגוריה. אז יצאנו לבדוק מה נשתנה.



וולוו XC60 2015-למרות השנים שחלפו מהצגת הדגם המקורי, עדיין נאה ומרשים

וולוו XC60 2015-למרות השנים שחלפו מהצגת הדגם המקורי, עדיין נאה ומרשים


הופעה חיצונית
בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, שומר וולוו XC60 על המראה המוכר שהוצג לפני כ-7 שנים, כאשר החידוש המרכזי מתרכז בחזית מחודשת לרכב, המיישרת קו עם שפת העיצוב הנוכחית של וולוו. התוצאה במציאות: קלאסית ושמרנית יחסית למתחרות הגרמניות, המתחרות ביניהן על חזית יותר קרבית, נוצצת וצעקנית כמו לדוגמא ב- BMW X3. בוולוו שומרים על מראה קלאסי ונקי יותר וללא הצטעצעות מיותרת והתוצאה בהחלט נאה ומרשימה. גם העדכון בחלקה האחורי של המכונית עם פגוש חדש וצמד מפלטים מלבניים במקום עגולים, אינו צעקני. בשאר הרכב כמעט ולא נגעו ואפילו חישוקי הגלגלים נותרו זהים לדגם המקורי. בשורה התחתונה, הוא היה ונותר אחד היפים בקטגוריה, עדות לעיצוב המקורי המוצלח שאינו ממהר להתיישן.
וולוו XC60 2015- תא נוסעים איכותי ומאובזר אך כבר מתבגר

וולוו XC60 2015- תא נוסעים איכותי ומאובזר אך כבר מתבגר


קבינה
כניסה לתא הנוסעים, זה כבר סיפור מעט שונה: תא הנוסעים מראה כבר סימני התבגרות ובמסגרת מתיחת הפנים, לא הצליחו כל-כך להזריק לדגם רעננות. אמנם הקווים הכלליים נאים בסה"כ, אולם קונסולת המתגים המרכזית שהיתה מודרנית בשעתו, נראית מעט מיושנת כיום, המתגים עוצבו מחדש ונראים אפילו פשוטים מהדגם היוצא, וההרגשה הכללית מעט זולה. למען הסר ספק, מדובר עדיין בתא נוסעים מרשים ומפואר שמאוד נעים לשהיה, אולם מרכב פרימיום ב-300 אלף שקל, ניתן לצפות לקצת יותר. נקודת אור נרשמת בדגם המחודש עם ציודו בלוח שעונים דיגיטלי מלא, המאפשר בחירת עיצוב מתוך 3 אפשרויות שונות, כאשר זאת הספורטיבית בעלת הגוון האדום השולט ומד המהירות הדיגיטלי הגדול, היא לטעמי היפה ביותר ומעניקה אופי קרבי משהו בנהיגה. מעבר לכך, איכות ההרכבה והחומרים גבוהה כמצופה, המושבים מאוד נוחים ואוחזים  ותא הנוסעים מספק מרווח נאה לחמישה מבוגרים, לצד תא מטען גדול ושימושי בנפח 495 ליטר לפני קיפול המושבים האחוריים. לצד מידות חיצוניות ממוצעות לקטגוריה, מדובר גם ברכב הגבוה בקטגוריה עם 1.71 מטר גובה, המקנה לו נוכחות על הכביש, תנוחת נהיגה גבוהה המספקת שדה ראיה מצוין ומרווח גחון הטוב בקטגוריה שעומד על 23 ס"מ מכובדים.
וולוו XC60 2015- הנעה קדמית בדגם ה-2.0 ליטר, אך מרווח גחון טוב משמעותית מהמתחרים מאפשר גם קצת לרדת מהאספלט

וולוו XC60 2015- הנעה קדמית בדגם ה-2.0 ליטר, אך מרווח גחון טוב משמעותית מהמתחרים מאפשר גם קצת לרדת מהאספלט


אבזור הרכב הסטנדרטי ( רמת גימור Kinetic ) שגם נבחן כאן כולל כסטנדרט: ריפודי עור, מושב נהג חשמלי בעל זכרונות, מראות מתקפלות חשמלית, מערכת שמע מקורית עם מסך "5, דיבורית BT, יציאות AUX ו- USB, בקרת אקלים כפולת אזורים+ פתחי מיזוג מאחור, חיישני גשם ואורות, בקרת שיוט, חישוקי גלגלים "17 קלים, חיישני חניה אחוריים מקוריים, הגה וידית הילוכים מצופי עור ועוד. בסעיף הבטיחות כולל הרכב את מערכת ה-CITY SAFETY מהדור החדש הבולמת עצמאית את הרכב עד 50 קמ"ש ולרכב ציון מלא במבחן הריסוק האירופאי. לא מספיק לכם? גרסת ה- R-Design בקצה העליון של ההיצע, משדרגת משמעותית את ההופעה והאבזור, עם הופעה מוחצנת משמעותית ותא נוסעים מפנק וספורטיבי בעיצובו, אך גובה תוספת מחיר לא מבוטלת של 80,000 ש"ח.
וולוו XC60 2015- לוח שעונים דיגיטלי בעל 3 אפשרויות עיצוב שונות בלחיצת כפתור

וולוו XC60 2015- לוח שעונים דיגיטלי בעל 3 אפשרויות עיצוב שונות בלחיצת כפתור


על הכביש
החידוש העיקרי בוולוו XC60 המחודש נמצא דווקא מתחת למכסה המנוע, עם ציוד הדגם הבסיסי ( והמרכזי בהיצע ) במנוע ה-T5 החדש המשרת דגמים נוספים של החברה. מדובר במנוע טורבו בנזין 2.0 ליטר, 4 צילינדרים, המפיק הספק מכובד של 245 כ"ס ב-5,600 סל"ד ומומנט מרבי של 35.6 קג"מ המתקבל כבר ב-1,600 סל"ד, ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה בת 8 הילוכים. על הכביש, מדובר בפנינה אמיתית: מדובר ביחידת כח חזקה למדי, המספקת ביצועים חמים עם זינוק ל-100 קמ"ש תוך 7.2 שניות, זמינות כח מצוינת כבר בסל"ד נמוך ויכולות עקיפה נמרצות המסייעות לבטיחות האקטיבית. בדגם החדש הוחלפה גם תיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים של הדגם הקודם בתיבה אוטומטית פלנטרית חדשה בת 8 הילוכים, הפועלת בהרמוניה עם המנוע, אך לעיתים גם מגיבה בעצבנות קלה בהחלפות ההילוכים. יחד עם זאת, מדובר עדיין במנוע 4 צילינדרים, שאמנם חזק מספיק ל-99% מהרוכשים, אולם אינו חזק, חלק ושקט כפי שמספק מנוע ה- T6 של החברה בעל 6 הצילינדרים, ויש עדיין לקוחות בשוק הפרימיום שיעדיפו את התחושה של המנוע החזק. באופן אישי, הייתי בוחר במנוע ה-T5 החדש בעיניים עצומות.
וולוו XC60 2015-קצת יותר ספורטיבית מאחור

וולוו XC60 2015-קצת יותר ספורטיבית מאחור


אז איפה היתרון של המנוע החדש מול מנוע ה-2.0 ליטר ( 240 כ"ס) היוצא שסיפק גם הוא ביצועים טובים, את התשובה תמצאו בצריכת הדלק של המנוע החדש, שמספק שיפור ניכר בתצרוכת הדלק והפיכתו לדגם הבנזין המוביל בקטגוריה, עם נתוני יצרן של 14.9 ק"מ לליטר בממוצע, הטובים ממתחריו. אחת הסיבות להיותו של הרכב חסכוני, נעוצה גם במערכת ה- Start/Stop הסטנדרטית המכבה את המנוע בעת עמידה וחוסכת בדלק, וגם מתפקדת לא רע בפועל. מן הסתם, נתוני היצרן בד"כ אינם קרובים למציאות ( גם אצל המתחרים ) ובמקרה שלנו עמדה צריכת הדלק של המכונית על 9.2 ק"מ לליטר בממוצע בימי המבחן, שכללו שלל נסיעות עירוניות פקוקות, אך גם שיוט נינוח בכביש המהיר ולחיצות בריאות מדי פעם על דוושת הבנזין. בשורה התחתונה: מדובר ברכב חסכוני למקובל בקטגוריה ושיפור ניכר לעומת הדגם היוצא, המתבטא גם בפליטת מזהמים נמוכה משמעותית.
לצד הביצועים הטובים ותצרוכת הדלק הנאה, מסתפק הרכב בנוחות נסיעה שאינה מבריקה, עם כיול מתלים קשיח יחסית המספק רוב הזמן נוחות גבוהה, אך גם נסיעה מעט קופצנית מהצפוי  ככל שאיכות הסלילה יורדת. למרות שמדובר בגרסת הנעה קדמית בלבד, עם מרווח גחון מצוין של 23 ס"מ וזווית נטישה מרשימה של 27 מעלות, שבילי קק"ל ושטחים לא סלולים ( אך מהודקים ) יהיו קטנים עליו בנסיעות הפיקניק בזמכם החופשי ונהגים מנוסים יוכלו להשתעשע עמו גם מעבר לכך, אך בגבולות הסביר כמובן. מדובר ללא ספק ברכב פנאי עם יכולות מעבר ל"מדרכות קניונים ".
וולוו XC60 2015

וולוו XC60 2015


לסיכום
הזינוק לפסגת הקטגוריה במכירות וולוו XC60 באירופה אינו מקרי. מתיחת הפנים שעבר הדגם בשנה החולפת, אמנם טיפלה קלות בעיצוב החיצוני, אך חשוב מכך, ציידה את הרכב ביחידות כח חזקות וחסכוניות שהפכו את הדגם לאחד המתחרים החזקים בקטגוריה, למרות היותו דגם וותיק למדי בשוק. באירופה זוכה בעיקר גרסת הדיזל החדשה לביקוש, ואצלנו כשדיזל לצערנו עדיין אינו פופולרי, זוכה גרסת ה- T5 החדשה לעיקר הביקוש, וגם בארץ סיפק ה- XC60 בשנה החולפת מכירות נאות והתמקם במקום השני בקטגוריה. במחיר התחלתי של 293,900 ש"ח ( לפני הנחות ומבצעים ) הוא נכון לעכשיו גם הכי זול בארץ בקטגוריה. בסיכומו של מבחן, וולוו XC60 מציע כיום את אחת העסקאות הטובות ביותר בקטגוריה כשלזכותו הופעה מרשימה, תא נוסעים מרווח ושימושי, יחידת כח חזקה וחסכונית וכמובן בטיחות ללא פשרות. בצד החובה: תא הנוסעים מעט פשוט בגרסתו הבסיסית ונוחות הנסיעה לא מבריקה. בכל מקרה, מומלץ לשלב אותו בסבב נסיעות המבחן שלכם אם תכננתם לרכוש SUV יוקרתי.