ראשי » דף הבית - Wheel » לינקולן קוסמופוליטן – המכונית של נשיא המדינה הראשון

לינקולן קוסמופוליטן – המכונית של נשיא המדינה הראשון

הלימוזינה הראשונה בשירות המדינה: בשנת 1950 העניקה במתנה ארה"ב לחיים וויצמן, נשיא המדינה הראשון של ישראל, מכונית מסוג לינקולן קוסמופוליטן נדירה ממנה יוצרו רק 18 מכוניות בעולם. מאז היא שוכנת במוזיאון בית הנשיא ברחובות במצב תצוגה.

נכתב על ידי:   פורסם בקטגוריה: נוסטלגיה   בדגם רכב:   עם התגים:   פורסם בתאריך: 23/03/18
לינקולן קוסמופוליטן – המכונית של נשיא המדינה הראשון

הפעם במדור הנוסטלגי שלנו, אנו חוזרים ללימוזינה הראשונה ששירתה את נשיא המדינה הראשון של ישראל – ד"ר חיים וויצמן. בשונה מהיום, בהם רוכשת המדינה במיטב כספה לימוזינות מתוצרת מרצדס בנץ, שפותחו על בסיס דגמי ה- E קלאס והחליפו את הלימוזינות הקודמות שפותחו על בסיס וולוו S80, הלימוזינה הראשונה ששירתה את נשיא המדינה הראשון של ישראל, הגיעה בכלל כמתנה מנשיא ארה"ב הארי ס. טרומן.

יד ראשונה מנשיא עם 12,000 ק"מ בלבד !

בשנת 1950 ייצרה חברת פורד באמצעות חטיבת לינקולן היוקרתית שלה עבור מוסד הנשיאות בארה"ב כ-18 מכוניות מפוארות מסוג לינקולן קוסמופוליטן (Lincoln Cosmopolitan), לימוזינת 7 מושבים שפותחה במיוחד עבור נשיא ארה"ב, עפ"י מפרט טכני מיוחד שהותאם לדרישות הבית הלבן. אחת מאותן 18 מכוניות, הוענקה בשנת 1950 ע"י הנרי פורד השני כמתנה לנשיא הראשון של מדינת ישראל, ד"ר חיים וויצמן, והיא שימשה אותו כרכב השרד הנשיאותי עד שהלך לעולמו בשנת 1952. לאחר מכן שרתה המכונית שנים אחדות נוספות את רעייתו של הנשיא וורה, ובסה"כ צברה הלינקולן הנשיאותית כ-12,000 ק"מ בלבד בשנות שירותה את המדינה.

לינקולן קוסמופוליטן

לינקולן קוסמופוליטן

מכונית סאלון בגובה 1.85 מטר !

הלינקולן קוסמופוליטן היתה מכונית מפוארת ומתקדמת יחסית לזמנה. לצד מרכב לימוזינה 7 מושבים גדול ( 6.25 מטר אורך ו-2.05 מטר רוחב ), הוגבהה המכונית ל-1.85 מטר גובה, וזאת כדי לאפשר למדינאים ולאחמ"ים לשבת ברכב חבושים ב- "כובע הצילינדר" הגבוה שהיה נהוג באותה תקופה. מתחת למכסה המנוע שכן מנוע בנזין 8 צילינדרים, בנפח 5.5 ליטר, שהפיק 154 כ"ס ושודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 4 הילוכים. משקל המכונית עמד על לא פחות מ-2.75 טון וצריכת הדלק שלה עמדה על 3.5 ק"מ לליטר.

לינקולן קוסמופוליטן

לינקולן קוסמופוליטן

תיבה נסתרת לסיגרים 

אבזור המכונית היה נדיב לאותה תקופה וכלל חלונות חשמל, מחיצת זכוכית לבידוד המפרידה בין הנהג לנוסעים מאחור, מערכת קשר פנימית (אינטרקום), דיפוני עץ, ריפודי עור, חימום מרכזי, מכתבה מתקפלת במושב הנשיא, תיבת סיגרים נסתרת ומתקן מיוחד לבקבוק תרמוס.

שוחזרה בשנת 2000 למצב תצוגה

יותר מ-40 שנה שכבה המכונית לראווה בבית הנשיא הראשון במכון וויצמן ברחובות, וסבלה מפגעי מזג האוויר. בשנת 1999 סייעה דלק מוטורס (המחזיקה גם ברשיונות יבוא מותג לינקולן) בהעברת המכונית לקנדה (לחברת RM RESTORATION) לשיקום ולשחזור לרמת תצוגה. באפריל 2000 הוחזרה המכונית לארץ, לאחר ששופצה מהיסוד והוחזרה למצב מקורי (כולל מכאנית) והועמדה תחת כבוד בביתן מיוחד בחצר בית הנשיא, שם נשמרת המכונית במצב חדש עד היום.

מומלץ לבקר ולראות את המכונית ואת בית הנשיא הראשון במכון וויצמן ברחובות. שעות פעילות: ימים א'-ה' בין השעות 9:00-16:00. הסיור פתוח לקהל הרחב וללא תשלום.






תגובות (1)

  1. א-א הגיב:

    תודה על הכתבה! בהחלט נקפוץ לביקור!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

כתוב תגובה

תגובות