מבחן דרכים: סקודה אוקטביה 1.0 ליטר 2017

המשפחתית 1,000 סמ"ק טורבו אוטומטית הראשונה בארץ: סקודה אוקטביה 1.0 ליטר זוכה למנוע 999 סמ"ק, האמור לשנע את אחת המשפחתיות הגדולות ומרווחות בישראל. יצאנו להתרשם איך זה מתנהג במציאות.

ששי כהן 13 במאי, 2017
סקודה אוקטביה 1.0 ליטר 2017

בדיוק 7 שנים לאחר שהשיקה בארץ סקודה את האוקטביה המשפחתית עם מנוע 1.2 ליטר וגיר אוטומטי, בעידן בו תנאי הצלחה למשפחתית קלאסית חייבו מנוע 1.6 ליטר וגיר אוטומטי, שוברת סקודה שוב את המוסכמות ומשיקה את האוקטביה המחודשת גם בגרסת 1.0 ליטר, 3 צילינדרים, אוטומטית, המהווה את חלוצת משפחתיות הטורבו 1.0 ליטר בישראל, ( בקרוב תגיע גם הונדה סיוויק 1.0 ליטר) וצפויה להיות הנמכרת במשפחת האוקטביה. עד כמה ניתן לסחוט את הטכנולוגיה ולצמצם את נפח המנוע בלי שזה כבר יהיה יותר מדי? יצאנו לנהוג בדגם החדש וחזרנו עם תובנות.




וותיקה אך מבוקשת
בשעה ששוק המשפחתיות בארץ סובל מירידה מתמשכת במכירות על חשבון שוק רכבי הפנאי שצומח ונוגס בו בעקביות, עדיין מדובר בסגמנט הגדול בארץ, ולסקודה אוקטביה בהחלט מקום של כבוד בו, עם 8,404 מסירות אשתקד, כשרק טויוטה קורולה הקדימה אותה בקטגוריה. בארבעת החודשים הראשונים של 2017, הוסיפו מכירות האוקטביה להתחזק והסתכמו ב-3,932 מסירות, וזה עוד לפני התחלת מסירות הדגם המחודש שדגמים ראשונים שלו החלו להימסר החודש ומחליפים בהדרגה את הדגם היוצא שמשווק כאן ב-4 שנים האחרונות.
סקודה אוקטביה 1.0 ליטר 2017
דור 3 וחצי
בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, את עיקר השינויים תמצאו בחזית המחודשת לרכב, הכוללת פנס חזית שפוצל לשניים, גריל, מכסה מנוע ופגוש מעודכנים ומראה חדש שאינו מאפיין את שאר דגמי החברה. בצידי הרכב נרשמים חישוקי גלגלים בעיצוב חדש ובחלקה האחורי של המכונית נרשם עדכון קוסמטי קליל ליחידות התאורה. מעבר לכך, מדובר באותה אוקטביה מוכרת, גדולה ומכובדת, המציעה את אחד מתאי הנוסעים המרווחים ביותר בקטגוריה, ולמרות בסיס גלגלים של 268 ס"מ שאינו בין הגדולים בסגמנט, עדיין מדובר בתא נוסעים ענק עם שפע של מקום לחמישה נוסעים, לצד תא מטען בנפח 568 ליטר ומרכב 5 דלתות, המאפשר שפע של מקום אחסון.
עיקר העדכונים מבחינת העיצוב החיצוני מתרכז בחזית עיקר העדכונים מבחינת העיצוב החיצוני מתרכז בחזית
תא נוסעים
למרות שעיצוב הפנים נותר די דומה לדגם היוצא, כניסה לרכב המבחן שהגיע ברמת הגימור הבכירה "אקסלוסיב", לוותה בתחושת WOW מהאווירה היוקרתית שהצליחו להשיג בסקודה, בזכות שילוב צבעים בהיר ומוצלח למושבים ולדשבורד, פסי חיפוי בסגנון עץ אפור שמעטרים את דיפוני הדלתות ונראים מעולה במציאות, ומערכת מולטימדיה חדשה עם מסך מגע "8 וכמעט ללא מתגים ( "6.5 בדגם הבסיס), המשתלבת היטב בקונסולת המכשירים המרכזית ומתפקדת למופת, גם תחת קרינת שמש חזקה בתא הנוסעים. לצד אלה, איכות ההרכבה והחומרים גבוהה ביותר, נעשה שימוש נרחב בפלסטיק איכותי מהסוג הרך, דיפוני הדלתות כוללים שילוב שטיח נעים למגע והכל נראה מוצק וחסון ומשדר עמידות לאורך זמן.  אל אלו מצטרפים שלל תאי אחסון שימושיים המקיפים את הנהג והנוסעים, לצד פתחי מיזוג אחוריים ליושבים מאחור.
תא נוסעים איכותי, מרווח ובניחוח יוקרתי
אבזור
אבזור הרכב עשיר כסטנדרט וכולל ברמת הגימור הבסיסית "אמבישן" מראות צד מתקפלות חשמלית עם תאורת גישה, בקרת אקלים מפוצלת, מולטימדיה מקורית עם מסך "6.5, משענת יד קדמית, בקרת שיוט, הגה, בלם יד וידית הילוכים מצופים עור, דיבורית ומחשב דרך, כאשר האבזור הבטיחותי שודרג משמעותית עם שלל מערכות בטיחות מתקדמות וכולל מעתה מערכת התרעה על סכנת התנגשות עם בלימה אוטומטית, מערכת התראה על סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי של ההגה, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, 7 כריות אוויר והתראה על עייפות הנהג.
רמת הגימור האמצעית "סטייל" כוללת בנוסף: מולטימדיה עם מסך "8, חלונות אחוריים כהים וריפודי מושבים משודרגים ורמת הגימור הגבוהה של רכב המבחן "אקסלוסיב" כללה בנוסף: חישוקי גלגלים קלים "17, כניסה והנעה ללא מפתח, מערכת התראה על "שטח מת" במראות, כולל בלימה אוטומטית ברוורס, חיישני רוורס ומצלמת רוורס מקוריים ועוד.
מנוע 1.0 ליטר נמרץ: 10 שניות ל-100 קמ"ש מנוע 1.0 ליטר נמרץ: 10 שניות ל-100 קמ"ש
מנוע 999 סמ"ק !
החדשה העיקרית והמעניינת ביותר בדגם המחודש נמצאת כמובן מתחת למכסה המנוע, שם הוחלף מנוע ה-1.2 ליטר הבסיסי של הדגם היוצא, במנוע טורבו 1.0 ליטר, 3 צילינדרים, המפיק 115 כ"ס ומומנט מרבי של 20.3 קג"מ, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית DSG עם 7 הילוכים. בשל הכרותינו עם המנוע הנ"ל המשרת בהספקים דומים גם דגמים אחרים של הקונצרן, באנו עם ציפיות גבוהות, אך יחד עם זאת, עם חששות ממפגש של מנוע קטן נפח עם מרכב גדול כמו של האוקטביה ומשקל עצמי של 1 ורבע טון לפני נוסעים.
על הכביש
לחיצה על מתג הסטארט ויוצאים לדרך: האוקטביה 1.0 ליטר מזנקת מהמקום בחרישיות, צוברת מהירות בקצב מסחרר (10 שניות ל-100 קמ"ש) ומציעה קדצ התקדמות משביע רצון, וזאת עם ליטוף עדין של דוושת הבנזין. לרגע עיינתי שוב ברישיונות הרכב כדי לוודא שלא קיבלתי את אחד הדגמים החזקים יותר בטעות (1.4 או 1.8 ליטר שמוצעים לצידה). בדיוק כפי שהופתעתי לפני כ-7 שנים מיכולות מנוע ה-1.2 ליטר לשנע מרכב גדול ביעילות, כך הופתעתי גם הפעם. גם בנסיעה של 5 נוסעים ברכב ושילוב של כבישים הרריים, לא נתקלתי בתחושה של חוסר כח או כבדות. אמנם תחת עומס הביצועים קצת פחות מלהיבים, אולם עדיין היא תהיה זריזה ביחס למרבית משפחתיות ה-1.6 ליטר בשוק. תיבת ה- DSG כפולת המצמדים תורמת גם היא לחלקות הנסיעה ולביצועים הנאים, ואל אלו מצטרפים נוחות נסיעה גבוהה ברוב סוגי הדרך, עם תלונות קלות רק על איכות הנסיעה בכביש משובש במיוחד.
סקודה אוקטביה 1.0 ליטר 2017
צריכת דלק
לצד אלה, נוספו גם שלל מערכות הבטיחות המתקדמות המשפיעות על הנהיגה: כך למשל, מערכת תיקון הסטייה מנתיב עם ההיגוי האקטיבי, הופכת את ההגה החשמלי למנותק עוד יותר מהנעשה על הכביש, אך בתמורה מפצה עם שיפור משמעותי של הבטיחות, כולל תיקון סטייה לא רצויה מהנתיב ורטט של ההגה במידה ותנסה לצאת לעקיפה כשהכביש לא פנוי. בסעיף הדלק, שיוט נינוח בכביש המהיר מספק צריכת דלק שנעה סביב ה-20 ק"מ לליטר, כאשר נסיעות עירוניות מרובות יניבו סביב ה-10-11 ק"מ לליטר. את המבחן סיימה האוקטביה 1.0 ליטר עם צריכת דלק מרשימה של 15 ק"מ לליטר בממוצע, עם רגל עדינה יחסית על דוושת הגז.
לסיכום
הדור השלישי של האוקטביה שהוצג ב-2013, ניצח כמעט כל מבחן השוואתי שנערך לו בשנים האחרונות ונחשב לאחת המשפחתיות הטובות ביותר בישראל. הדגם המחודש שזכה למנוע ה-1.0 ליטר ושלל מערכות בטיחות מתקדמות, מיישר קו עם שלל המשפחתיות המוצלחות שהצטרפו בשנתיים האחרונות, ומציע שוב את אחת החבילות הטובות ביותר שניתן לרכוש כיום בשוק המשפחתיות, במחיר שירד מעט בדגם החדש ומתחיל ב-128 אלף שקל לדגם הבסיסי ועד ל-140 אלף שקל לדגם המהודר ביותר שנבחן כאן. בצד השלילה, מחיר גרסת הבסיס של דגם ה-1.4 ליטר 150 כ"ס גבוה רק ב-6,000 שקל, ונראה שהלקוחות הפרטיים יעדיפו אותו בשל הפער הקטן, וגם החשש מעמידותו ואמינותו של מנוע ה-1.0 ליטר לאורך זמן, יחד עם שנתיים אחריות בלבד שמספק היבואן, ישאירו כנראה את גרסת ה-1.0 ליטר פופולרית במיוחד בקרב ציי הרכב. בשורה התחתונה: סקודה אוקטביה 1.0 ליטר עושה זאת שוב ובגדול.
בעד: תא נוסעים ענק, תא מטען עוד יותר, ביצועים, בטיחות, אבזור נגד: מחיר קרוב מדי לדגם ה-1.4, שנתיים אחריות לסיכום: מלכת המשפחתיות החדשה?