מיצובישי אאוטלנדר PHEV מבחן דרכים

מיצובישי אאוטלנדר PHEV- גרסת הפלאג-אין החשמלית של רכב הפנאי הפופולרי מראה את העתיד עפ"י מיצובישי ומבטיחה צניחה דרמטית בהוצאות הדלק למשתמשים לא כבדים.

ששי כהן 13 בנוב, 2014
מיצובישי אאוטלנדר PHEV

רכב הפנאי הנמכר ביותר בישראל 2014
מיצובישי אאוטלנדר הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של מיצובישי בישראל, ואחראי לא מעט לקאמבק שרושם המותג בשוק המקומי בשנים האחרונות. גם השנה שהדגם כבר די וותיק בשוק הישראלי, מספק האאוטלנדר נתוני מכירות מרשימים עם 3,538 יחידות שעלו לכביש בעשרת החודשים הראשונים של השנה, המעניקים לו את התואר הנכסף : רכב הפנאי הנמכר ביותר בישראל כיום, תוך שהוא עוקף קלות את מאזדה CX-5 וקיה ספורטאז'. אך בעוד שהאאוטלנדר פופולרי כמעט בכל צומת בישראל, הדגם ההיברידי שלו העונה לשם אאוטלנדר PHEV משווק כאן קרוב לחצי שנה ועדיין נחשב למחזה די נדיר על הכביש, למרות שהוא יכול לענוד את בקלות את התואר " רכב הפנאי החסכוני ביותר בדלק בארץ ". יצאנו לבדוק מדוע.

מיצובישי אאוטלנדר PHEV הוא רכב חשמלי היברידי נטען המצויד בצמד מנועים חשמליים המניעים את ארבעת הגלגלים ומגובה גם במנוע בנזין המבטיח שבמקרה שיסתיים החשמל האגור בסוללת הרכב, תוכלו להמשיך למחוז חפצכם עם מנוע הבנזין הרגיל וללא חשש מטווח נסיעה מוגבל. הדגם משתייך לקטגוריית הפלאג-אין (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) שנחשבת לאחת הטכנולוגיות שישלטו בעתיד, והינו הדגם השני שמשווק בארץ  יחד עם טויוטה פריוס פלאג-אין, ולפי מיצובישי, הינו סנונית ראשונה מתוך סדרת דגמי PHEV נוספים שיגיעו לשוק בשנים הקרובות.

מיצובישי אאוטלנדר PHEV

מיצובישי אאוטלנדר PHEV


 
עיצוב, תא נוסעים, אבזור
בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, קיימים הבדלים קלים מאוד מגרסת הבנזין המוכרת, כשעיקרם, תוספת של פתח טעינה חשמלית בצד ימין של הרכב המתווסף לפתח טעינת הבנזין שבצד השני, וכן כמה סמלים מגודלים של PHEV המעטרים את הרכב. בסה"כ מדובר ברכב פנאי חביב למראה, אך לא מסובב ראשים ובעל עיצוב שנראה שילוב של מיניוואן ורכב שטח. בתוך תא הנוסעים, סביבת הנהג כמעט זהה לדגם הבנזין, אך כוללת אבזור עשיר יותר וידית הילוכים בעלת עיצוב הייטקי. בניגוד לגרסת הבנזין הפופולרית בדגם ה- 7 מושבים, הדגם ההיברידי מצויד בחמישה מושבים בלבד, בשל אילוצי מקום של אחסון הסוללות, אך נהנה עדיין מתא מטען נדיב בנפח 451 ליטר הצומח עד 731 ליטר עם קיפול המושבים האחוריים. הדגם משווק ברמת אבזור אחת וגבוהה הכוללת בין השאר : ריפודי עור, חישוקי "18 קלים, גג שמש חשמלי, מראות מתקפלות חשמלית, מערכת מולטימדיה, דיבורית, מושבים קדמיים מחוממים, מושב נהג חשמלי ו-3 מערכות בטיחות מתקדמות הכוללות : מערכת בלימה עצמאית עד 30 קמ"ש הבולמת את הרכב כאשר יש חשש לתאונה, מערכת התראה על סטייה מנתיב ומערכת בקרת שיוט אדפטיבית השומרת על מרחק קבוע מהרכב שנוסע מלפנים ומסוגלת לבלום את הרכב עד עצירה מלאה.
מיצובישי אאוטלנדר PHEV- תא נוסעים מאובזר מאוד אך לא יוקרתי

מיצובישי אאוטלנדר PHEV- תא נוסעים מאובזר מאוד אך לא יוקרתי


אל אלו מצטרפים 7 כריות אוויר ומערכות הבטיחות המוכרות וציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי. בסעיף הגאדג'טים רושם הרכב חידוש עם אפליקציה יעודית המאפשרת צפייה במצב טעינת הסוללה, הפעלת המזגן מרחוק, הדלקת אורות ודברים נוספים, אולם במבחן המציאות מדובר בלא יותר מגימיק שלא ממש שימושי.
יחידת כח חסכונית בדלק
בסופו של דבר, הדבר שהכי משך אותנו לבצע נסיעת מבחן לרכב הנ"ל, היה הרצון לבדוק עד כמה יחידת הכח ההיברידית אכן חסכונית בחיי היום ועד כמה היא באמת תרחיק אותנו מתחנת הדלק כפי שמבטיחים במיצובישי. האאוטלנדר מצוידת בצמד מנועים חשמליים בעלי הספק מירבי של 82 כ"ס כל אחד, המניעים את ארבעת הגלגלים ומבטיחים טווח נסיעה על חשמל למרחק של 51 ק"מ. בניגוד למכוניות חשמליות טהורות, במקרה של ה- PHEV, מצויד הרכב במנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר המבטיח הארכת טווח הנסיעה כשנגמר החשמל בסוללת הליתיום יון ומספק גנרטור להטענת הסוללות תוך כדי נסיעה, לצד תוספת כח כשנדרש, מה שמבטיח לכם טווח נסיעה לא מוגבל. בתדלוק מלא של מיכל הדלק וטעינה מלאה של הסוללה, הראה אגב מחשב הדרך טווח מרשים של 643 ק"מ לפי אופי הנסיעה שלנו.
מיצובישי אאוטלנדר PHEV- טעינה מלאה ב- 3.5 שעות

מיצובישי אאוטלנדר PHEV- טעינה מלאה ב- 3.5 שעות


מיצובישי אאוטלנדר PHEV לא מיועד לכל אחד. מעבר לנושא עלות הרכישה הגבוהה יחסית, במיצובישי מייעדים את הרכב בעיקר לאנשים המשתמשים ברכב שלהם כמה עשרות ק"מ בודדים ביום. לפי סקרים שנערכו בעולם, רוב בעלי הרכב לא נוסעים יותר מ-20-30 ק"מ ביום רגיל. עבור נהגים כאלה, אמור ה- PHEV לספק אותם כמעט כל השבוע ללא צריכת בנזין, תוך הסתמכות על טעינה יום יומית של הרכב בעמדה הביתית או בעבודה.
התחלנו את המבחן בימי גשם
במבחן המציאות, קיבלנו את הרכב לארבעה ימים בהם תהינו אם נוכל להסתדר ללא שימוש בדלק ולהסתפק בטווח החשמלי שמציע הרכב ולצורך המבחן הותקנה לנו עמדת טעינה שמאפשרת טעינת הרכב בסוף היום. כבר עם קבלת הרכב עם סוללה טעונה במלואה, הראה מד החשמל טעינה מלאה אך עם טווח במחשב הדרך שעומד על 43 ק"מ חשמליים. למזלו של הרכב, מזג האוויר שליווה את הימים הראשונים של המבחן היה גשום, עם צניחה בטמפרטורה, מה שביטל את הצורך בהפעלת מזגן ותרם לנסיעה חסכונית וניצול מירבי של יכולת הסוללה.
מיצובישי אאוטלנדר PHEV

מיצובישי אאוטלנדר PHEV


על הכביש, מציע האאוטלנדר החשמלי איכות נסיעה גבוהה: למרות ההספק הצנוע יחסית בנסיעה החשמלית, הרכב מזנק בהחלטיות מהמקום וצובר תאוצה בצורה חלקה ונעימה, ומעל לכל בשקט מופתי עם זמזום קליל כאילו היה מדובר במלגזה חשמלית. תא הנוסעים נותר למעשה כ"כ שקט בנסיעה, עד שהרעש היחיד שאתם תשמעו זה חריקות קלילות מדי פעם של דיפוני הפלסטיקים בתא הנוסעים. יכולת ההתנהלות על גבי חשמל בלבד מתאפשרת עד מהירות גבוהה של 120 קמ"ש ורק לחיצה בריאה ממש על דוושת הבנזין תניע לחיים את מנוע הבנזין שיספק תוספת כח משמעותית לרכב. אחת הסיבות לנסיעה החלקה ברכב אגב, נעוצה בהיעדר תיבת הילוכים ברכב, שאותה מחליפים מצמדים המעבירים את הכח לגלגלים באופן אוטומטי לחלוטין. מעבר לכך, מדובר ברכב נוח למדי ומרווח מאוד לחמישה נוסעים מבוגרים, ואף מאפשר גם נהיגה נמרצת ומהנה בשעת הצורך.
מיצובישי אאוטלנדר PHEV

מיצובישי אאוטלנדר PHEV


ואז הגיע הקיץ…
בשלושת הימים הראשונים למבחן, ובשימוש יום יומי רגיל לאופי האישי שלי, נעשו 97% מהנסיעות על גבי חשמל בלבד ( לפי מחשב הדרך ), כאשר בכל ערב הוטענה הסוללה במלואה ( 3.5 שעות טעינה ) וביום אחד היא נטענה במהלך היום פעם נוספת. אבל אז הגיע היום הרביעי למבחן ועימו גם נעלמו העננים וזרחה לה השמש… לחיצה על מתג התנעת הרכב בבוקר הראתה טעינה מלאה וטווח של 43 ק"מ חשמליים, אך לחיצה על מתג המזגן הצניחה במידית את הטווח ל- 31 ק"מ. באותו היום נזקקנו גם ליותר מנסיעות עירוניות שגרתיות, כולל גיחה בין עירונית וסיבוב שכלל יותר מ- 100 ק"מ, שגרם למנוע הבנזין ללוות את המנועים החשמליים בחלק גדול של היום וסייע לצריכת הדלק "להידרדר" לרמה של 22.6 ק"מ לליטר בממוצע, רחוק מאוד מנתונים שראינו בימים הקודמים עם 70 ק"מ לליטר כשרוב הזמן נסענו על חשמל, אך עדיין טוב יותר משמעותית מכל רכב פנאי אחר, ואם תרצו גם יותר טוב מכל כלי רכב אחר מונע מנוע בנזין.
מיצובישי אאוטלנדר PHEV - ארבעה ימים בשימוש רגיל ותדלוק בסכום מצחיק

מיצובישי אאוטלנדר PHEV – ארבעה ימים בשימוש רגיל ותדלוק בסכום מצחיק


בתחנת הדלק
את ההפתעה סיפק האאוטלנדר בסיום ארבעת ימי המבחן בתחנת הדלק: תדלוק של הרכב הסתכם ב- 4.5 ליטר בלבד ו- 33 ש"ח בלבד עבור שימוש של ארבעה ימים ברכב פנאי מגודל ובשימוש עירוני נרחב ויותר מ- 240 ק"מ של שימוש. אל המחיר המגוחך בתחנת הדלק יש להוסיף כמובן את מחיר החשמל שנצרך בעמדת הטעינה הביתית המוערך ב- 7 ש"ח לטעינה מלאה של המצברים. צריך להיות כנראה מתמטיקאי טוב כדי להצליח לחשב את נתוני צריכת הדלק בפועל בתנאים משולבים חשמל + בנזין אולם התוצאה הסופית מדברת ללא ספק על צניחה דרמטית בהוצאות הדלק ככל שאופי הנסיעות שלכם ביום יום כולל מרכיב עירוני מרכזי ושימוש של 30-40 ק"מ ביום ממוצע.
מיצובישי אאוטלנדר PHEV

מיצובישי אאוטלנדר PHEV


הכי חסכוני אבל לא מתאים לכל אחד
מחיר מיצובישי אאוטלנדר PHEV עומד על 224,900 ש"ח כיום ודורש בנוסף גם התקנת עמדת טעינה ביתית בעלות של כמה אלפי שקלים נוספים. במחיר הנ"ל, אין מקום להשוואה עם גרסת הבנזין שעולה 20,000 ש"ח פחות ( ברמת אבזור מקבילה ) ולעשות חישובים כמה שנים יקח להחזיר את ההפרש. רכישה של האאוטלנדר ההיברידי יכולה לבוא בחשבון במקום דגמים כמו קיה סורנטו, יונדאי סנטה פה, פורד אדג' וכלי רכב נוספים בעלי תג מחיר דומה,   שם יכולה ה- PHEV לספק חווית נהיגה מתקדמת ונעימה מאוד, לצד בונוס ענק של צניחה דרמטית בהוצאות הדלק במידה ואתם משתייכים לאלו שנוסעים כמה עשרות בודדות של ק"מ ביום ממוצע ובעיקר בתחום העירוני ( ויש לא מעט כאלה ). במקרים כאלו תחנת הדלק עשויה להיעלם מהנוף שלכם לתקופות ארוכות במיוחד, חשבון הדלק יצטמצם בעשרות אחוזים ועל הדרך תצטירו אפילו כאנשים ירוקים הדואגים לסביבה. מה רע?