ראשי » דף הבית - Wheel » נוסטלגיה לשבת: דלתא הרומנית- אתה יכול 88

נוסטלגיה לשבת: דלתא הרומנית- אתה יכול 88

1988: יבואנית אלפא רומיאו מתחילה בשיווק הדלתא הרומנית עם תג מחיר של מחצית ממכונית אירופאית מקבילה, וזוכה ל-6,500 הזמנות. פחות משנה לאחר מכן, החברה פשטה את הרגל והשאירה 1,564 לקוחות בלי מכונית ובלי הכסף. הסיפור המלא של הדלתא הרומנית.

נכתב על ידי:   פורסם בקטגוריה: נוסטלגיה   בדגם רכב: ,   עם התגים:   פורסם בתאריך: 02/02/18
נוסטלגיה לשבת: דלתא הרומנית- אתה יכול 88

קצת רקע…

3 פעמים ניסו בעבר יבואני רכב לייבא את דאצ'יה דלתא הרומנית לישראל, ולהציע מכונית חדשה במחיר הנמוך בעשרות אחוזים ממחיר משפחתית מקבילה. בפעם הראשונה היתה זו חברת ב.ש, אשר קיבלה את הזיכיון לשיווק הדלתא בישראל בשנת 1978, במהלך שהחזיק מעמד מספר חודשים לפני שפשטה את הרגל לאחר שלא הצליחה לעמוד בקצב התקלות שסיפקו המכוניות החדשות. בפעם השניה היתה זו חברת "גלידי" ששיווקה את הרכב בשנת 1982 לזמן קצר ופשטה את הרגל. בסיבוב השלישי וזה שכנראה עשה הכי הרבה רעש, היתה זו חברת "קייזר אילין" של האחים אילין (שאביהם אפרים אילין היה מחלוצי תעשיית הרכב בישראל) שבאמצעות חברת הבת "קפריש", שהיתה גם היבואנית של אלפא רומיאו לישראל, נכנסו למלכודת של הדלתא הרומנית.


דאצ'יה דלתא 88 (צילום:ששי כהן )

משרד התחבורה התנגד, מומחי הטכניון הצביעו בעד !

בשנת 1986 חתמו האחים ארנון ורמי אילין על הסכם הזיכיון לשיווק הדלתא בישראל. הפעם, למשרד התחבורה כבר נמאס מהצרות של המכונית הרומנית (שהיתה גרסה לא מוצלחת של רנו 12), שהשאירה כבר פעמיים בעבר מאות לקוחות זועמים שנתקעו במקרה הטוב ללא שירות לרכבם, או במקרה הגרוע ללא הכסף וללא הרכב והתנגד לאישור שיווק המכוניות בארץ. דגמי האב טיפוס שאף הובאו לישראל נכשלו בבדיקות מנהל הרכב שסיכם את הרכב ב-" תכנון מיושן, רמת ביצוע ואיכות ירודים". משפחת אילין לא וויתרה, התחייבו לתקן את כל הליקויים שנמצאו ברכב ואף טענו שלא ייתכן והמכונית מאושרת לשיווק ברוב מדינות אירופה, כמו גם בקנדה, ובארץ לא.

3 רכבים ראשונים מגיעים לישראל לתקינה .מעריב אפריל 1986

לאחר שתוקנו הליקויים, החליט משרד התחבורה להיעזר בשירותי מומחי הטכניון, שקבעו גם הם שהרכב סובל מאיכות ירודה. מכאן, הפעילו האחים אילין שהיו מכובדים בענף הרכב את קשריהם עם שר התחבורה חיים קורפו, וסוכם שמומחי הטכניון יבקרו במפעלי "דאצ'יה" ברומניה ויעמדו מקרוב על טיבו של הרכב. לאחר הביקור במפעל, נמסר דו"ח של הטכניון שהתרשם מהשיפורים שעברו דגמי 1987 ולא נמצאו ליקויים מיוחדים… משרד התחבורה עדיין התנגד, אך פנייה לבג"ץ גררה בסופו של דבר אישור ליבוא הדגמים לארץ.

האחים איילין והדלתא הרומנית עם השקת הדגם בארץ (צילום: רובי קסטרו, מעריב)

אוקטובר 1987 – " אתה יכול 88 " – 6,500 הזמנות ב-3 שבועות !

בקיץ 1987 נפתח אולם התצוגה של דלתא הרומנית בפעם השלישי בישראל, שם הוצעה הדלתא "המשופרת" במחיר של 14,000 שקל למודל 1988 ($8,000 בזמנו) עם אחריות לשנתיים, מחיר שהיה זול ב-40% בערך ממחיר מכונית משפחתית אירופאית חדשה מקבילה. עם הסיסמה "אתה יכול 88", הפרסום החכם, יחד עם החלום הישראלי להעמיד בחניה מכונית חדשה במחיר מציאה, קרץ לרבים שצבאו על אולם התצוגה של קפריש בדרך פ"ת ת"א והפקידו כ-1,000 שקל מקדמה לרכב. לא פחות מ-6,500 הזמנות נפתחו ב-3 השבועות הראשונים לשיווק. מבחני הדרכים הלא מחמיאים בלשון המעטה שפורסמו מיד לאחר מכן, יחד עם תלונות על תקלות שסבלו חלק מהלקוחות מיד בתחילת הדרך, גרמו גם לגל של ביטולים.

פרסומת דלתא 1988: "נבדקה ע"י מומחי הטכניון"…

להיט עם זמן אספקה עד חצי שנה !

למרות גל הביטולים, עד מחצית 1988 הוזמנו לא פחות מ-3,300 מכוניות והצפי עד סוף השנה עמד על כ-5,500 מכוניות. זמן האספקה עמד על כחצי שנה ! והרבה ישראלים חיפשו פרוטקציות כדי לקבל את הרכב תוך חודש חודשיים מקסימום. בראיון שהעניקו היבואנים החדשים לעיתון מעריב, טענו שהם עובדים על רווח נמוך במיוחד לכל רכב, אך בונים על כמויות גדולות. גם המדינה הרוויחה מהעסקה עם הרומנים אשר התחייבו לעסקת "בארטר", בה מחצית מהתמורה למכוניותיהם הם יקבלו באמצעות רכישת כימיקלים, כותנה שיפוץ מטוסים ב-"בדק" ועוד. אבל, לא הכל היה ורוד: החלו להגיע מבחני דרכים לא מחמיאים לעיתונות, ומגזין "אוטו" אף תיאר את הרכב בקטלוג שלו במילים האלו: " מחיר מופרז, נוחות אפס , איכות מינוס , עדיף לרכוש מודרנית משומשת , מלכודת לפראיירים … ".

11 באוגוסט 1988 – עיתון מעריב

אוגוסט 1988- החברה מסתבכת בחובות

חודש אוגוסט 1988 היה חם בענף הרכב: לאחר גל שמועות על קשיים של "קפריש" ועיכובים בלתי סבירים במסירת המכוניות, התפוצץ החלום הרומני, עם חובות של מיליוני שקלים של היבואן לבנקים ולשוק האפור. עבור קפריש שהורגלה במסירה של 500-600 מכוניות אלפא רומיאו בשנה, חדירתה לשוק עם הדלתא הרומנית שהיתה אמורה לספק קצב מכירות של 1,000 מכוניות בחודש, היתה גדולה על הבעלים וניהול כושל גרר אי עמידה בהתחייבויות וחובות גדולים. בסה"כ סופקו עד לאותו רגע כ-3,200 מכוניות, וכמה מאות מכוניות עמדו במגרשי הנמל. אולמות התצוגה של "דלתא" בדרך פ"ת ו-"אלפא רומיאו" ברחוב המסגר נסגרו, וכ-100 עובדים נותרו ללא עבודה. לפי ההערכות באותה תקופה, הרווח של היבואן עבור כל מכונית "דלתא" שמכר עמד בסה"כ על כ-350$, וקצב המכירות שהיה נמוך מהתחזית הראשונית, לא אפשר לו להרוויח.

מתוך עיתון מעריב אוגוסט 1988

ב-18 באוגוסט 1988 הפגינו עשרות רוכשים מתוך כ-280 לקוחות של דלתא ואלפא רומיאו שרובם שילמו את הכסף במלואו, וגילו שהרכבים מעוקלים לטובת הבנקים. במחסני הערובה של דלתא בנמל אשדוד עמדו כ-500 מכוניות שעל יותר ממחציתן שולם הכסף, אך הרכבים עוקלו לטובת הנושים ובראשם הבנקים שהעמידו אשראי לרכישת המכוניות.

המכוניות נעלמו מהנמל…עיתון מעריב אוגוסט 1988

והבלאגן רק המשיך להסתבך… כשהגיע כונס הנכסים שמונה ל-500 מכוניות הדלתא שחנו בנמל אשדוד, הוא גילה רק 12 מכוניות, כולן בלתי תקינות, שערכן הכולל הוערך ב-25 אלף דולר. שאר המכוניות שוחררו בהיתר של המכס. בחקירות שנערכו בנושא בהמשך, התברר שקפריש המשיכה למכור מכוניות גם כשהבנקים עיקלו את המכוניות שעמדו בנמל, וגבתה כסף מהלקוחות (רובם מהמעמד הבינוני נמוך), גם כאשר ידעה שלא תוכל לספק להם את הרכב. בחודש מרץ 1989 הורה בית המשפט בהחלטה חסרת תקדים להחזיר ללקוחות שלא קיבלו את רכבם כ-600 אלף שקל, מכספים שיועדו עבור תשלום למכס. בסה"כ נפגעו עם התמוטטות יבואני דלתא ואלפא רומיאו כ-1,564 לקוחות, רובם כשאיבדו לפחות רק את תשלום המקדמה.

מעריב נובמבר 1988

"זה לא מרצדס, אבל זו מכונית טובה ובמחיר מאוד סביר"

הסיפור של דלתא הרומנית לא הסתיים כאן, ובסוף השנה נמכר הזיכיון ליבוא המכונית (יחד עם מותג אלפא רומיאו) לידי האחים לויאן (בעלי סוכנות סלון טוקיו למוצרי חשמל), שהיו בין 10 יבואנים שהתמודדו על קבלת זיכיון היבוא. הרומנים אגב, הצהירו שיעמדו מאחורי היבואן החדש ויכבדו את הסכמי האחריות, שירות וחלפים לדגמים שכבר נמכרו בארץ. היבואן החדש שנבחר, הבטיח לשווק את הדלתא במחיר של 16 אלף שקל וכן בגרסת טנדר שתעלה כ-14 אלף שקל וסיכם: "זה לא מרצדס, אבל זו מכונית טובה ובמחיר מאוד סביר".

עידן חדש בדאצ'יה

מותג דאצ'יה נרכש בשנת 1999 ע"י רנו, עבר מהפכת איכות ואמינות, ומשווק כיום ב-44 מדינות בעולם בהצלחה כמותג Low Cost בעולם הרכב. לישראל חזרה שוב דאצ'יה בינואר 2015 ע"י קרסו מוטורס, ומאז משווקת כאן בהצלחה עם אלפי מכוניות שנמכרות כאן מדי שנה.






חדשות נוספות

תגובות (2)

  1. אלדד הגיב:

    בעיות האיכות היו גם עם סקודה בהתחלה, ותראו להיכן הגיעו דאצ'יה וסקודה היום. תזכורת מהעבר לכל מי שמשמיץ כיום את המותגים הסינים. חכו 20 שנה…

    • נהגתי ברוסיה ב-cherry הסינית הגיב:

      כדי שהסינים יהיו תחרותיים הם חייבים גב מאירופיים/אמריקאים כדי לרכוש פילוסופיה של מוצר בעל ערך מוסף (כגון בטיחות ברנו, איכות נסיעה ב-vag). כרגע מעבר לאבזור עשיר בזול יחסית, הסינים עושים מכוניות לא בטוחות, לא כייפיות לנהיגה ולא ממש אמינות, אבל זולות מהמתחרים בעשרות אחוזים. אבל הם סוגרים פערים בקצב מטורף! במיוחד ברכב חשמלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

כתוב תגובה

תגובות