נוסטלגיה לשבת: טויוטה פריוויה –מיניוואן חללית

על החללית הראשונה שנחתה בישראל: טויוטה פריוויה הושקה בארץ בשנת 1992, נמכרה בתחילת הדרך יותר מהקורולה המשפחתית, הרגיזה את רשות המסים ונחשבה בשוק המכוניות המשומשות לבלתי שבירה.. גם שעברה את ה-300 אלף ק"מ…

ששי כהן 20 באוק, 2017
טויוטה פריוויה

כחלק משבירת החרם הערבי, הודיעה טויוטה בשנת 1991 על כניסתה לשוק הישראלי והתחלת שיווק דגמיה בשוק המקומי שציפה בכיליון עיניים להגעתו של ענק הרכב מיפן. למרות היצע של עשרות דגמים מכל הקטגוריות, החדירה לשוק הישראלי היתה מאופקת יותר, ועם התחלת השיווק של הדגמים בארץ בנובמבר 1991 (כדגמי 1992), התייצבו באולם התצוגה טויוטה סטארלט כנציגה לקטגוריית הסופר-מיני, טויוטה קורולה המיושנת בדגמי סדאן וליפטבק (5 דלתות נאה יותר) שעמדה רגע לפני החלפתה בדור חדש לחלוטין, טויוטה היילקס לסגמנט הטנדרים והדובדבן שבקצפת – טויוטה פריוויה – מיניוואן 8 מקומות בעל עיצוב חללי שהקדים בהרבה את זמנו.


טויוטה פריוויה 1992

1992: טויוטה פריוויה מגיעה לישראל (צילום: ישראל סאן)

באותה שנה שלטו בארץ בסגמנט המיניוואנים דגמי GMC ספארי והאח התאום שלו שברולט אסטרו שהציעו הופעה נאה, מנוע בנזין 6 צילינדרים 4.3 ליטר 190 כ"ס חזק למדי ואופציה לאבזור עשיר במיוחד ( "למכירה ספארי רמה 4 "…), אך בסה"כ ניסו להסתיר את עצם היותם מכוניות מסחריות המחופשות למיניוואן, ויחד עם זאת, הם זכו להצלחה מקומית מרשימה והיו מאוד פופולארים בישראל בעידן טרום רכבי השטח. הסיבה המרכזית אגב להצלחתם בארץ היתה מעצם היותם סוג של מקלט מס עבור עצמאים, שנהנו משלל הטבות מס שהוענקו לרכב מסחרי.
טויוטה פריוויה בגרסאות אמריקאיות מוגזמות... טויוטה פריוויה בגרסאות אמריקאיות מוגזמות…
חללית ראשונה בישראל
הגעתה של טויוטה פריוויה החדשה לארץ, היתה לא פחות מסנסציה על הכביש: העיצוב היה אולטרה מודרני לאותה תקופה, עם  מבנה היה חד קופסתי דמוי ביצה, ומסע הפרסום הראשון שלה בארץ תיאר אותה "כחללית המסחרית הראשונה"… מעבר לעיצוב שגרר שלל ראשים מסתובבים אחרי הפלא החדש שהחל לנוע על הכביש, מדובר היה גם במיניוואן אמיתי ולא במסחרית מחופשת, מרווח להפליא עם 8 מקומות ישיבה ותא נוסעים מפנק שכלל בגרסה המפוארת שלו 7 מושבים, כאשר השורה השניה כללה צמד כורסאות המסתובבות על ציר ומאפשרות סידור מושבים ייחודי וכן מזגן מפוצל, שטיחים מפוארים, שמשות אחוריות מושחרות וסביבת נהג עתידנית.
טויוטה פריוויה תא נוסעים טויוטה פריוויה תא נוסעים
הגובה קובע ! לא האורך
מתחת למרכב החללי צוידה הפריוויה במנוע מרכזי בנזין בנפח 2.4 ליטר, שהפיק 132 כ"ס ושודך לתיבת הילוכים ידנית או אוטומטית. ההנעה היתה אחורית ומספר דגמים שהגיעו לארץ ביבוא אישי מצפון אמריקה כללו גם הנעה 4X4. עם בסיס גלגלים מרשים של 286 ס"מ, היא היתה מרווחת מאוד לנוסעים, אך עם 4.75 מטר אורך היא לא היתה ארוכה מדי. החשוב מכל, עם 1.78 מטר גובה, היא הוגדרה עקב תקנות המס של אותה תקופה כמכונית מסחרית, מה שאפשר לרוכשיה שלל הטבות מס חוקיות למהדרין כאילו היתה רכב עבודה. מעבר לכך, יחסית לספארי ולאסטרו ששלטו באותה תקופה בשוק, היא נהנתה מהתנהגות כביש טובה, נוחות נסיעה מליגה אחרת, ונהנתה מאמינות טובה משמעותית מהמתחרות, אך האחריות בתחילת הדרך הוגבלה לשנתיים.
טויוטה פריוויה :בתחילת הדרך שווקה עם כורסאות אחוריות מפנקות ומסתובבות טויוטה פריוויה :בתחילת הדרך שווקה עם כורסאות אחוריות מפנקות ומסתובבות
נמכרה יותר מקורולה !
בחודשים הראשונים לשיווקו של מותג טויוטה בישראל, הפכה הפריוויה באופן מפתיע גם לדגם הנמכר ביותר של הענקית היפנית בישראל, כאשר למזלה, הקורולה המשפחתית נחתה כאן כדגם מיושן שעמד בפני החלפה וסבלה ממחיר גבוה שלא גרם להסתערות הצפויה. הפריוויה זכתה למאות הזמנות בשנה הראשונה לשיווק ונתח שוק של 21% מכלל המיניוואנים, תוך כדי שהיא גורמת צרות צרורות למכירות הספארי והאסטרו האמריקאיות, ופוגעת גם במכירות המיצובישי L300 שהיתה גם היא בשורה התחתונה מסחרית ולא מיניוואן אמיתי. אפילו דמי ביטול הזמנה בגובה 5% מערך הרכב ((140,000 שקל) שהציבה היבואנית ללקוחות שרשמו הזמנה, לא פגעו במכירות הגבוהות בתחילת הדרך.
פרסומת טויוטה פריוויה 1992 פרסומת טויוטה פריוויה
ברשות המסים החליטו לעשות לה סוף
הפריוויה (כמו המתחרות שלה) הצליחה גם להרגיז בהמשך את רשות המסים, שם שמו לב שכל הלקוחות שלה נהנים מהטבות מס מרחיקות לכת, למרות שכמעט אף אחד מהם לא באמת השתמש בה כרכב עבודה. זמן קצר לאחר מכן, בוטלו הטבות המס שהצניחו דרמטית את מכירות המיניוואנים בישראל, ואת המכה האחרונה, קיבלה הפריוייה מיבואנית מאזדה, שהחלה בשנת 1994 לייבא את ה-MPV החדש, שזכה לתמחור נמוך משמעותית ואבזור שופע, שגרר עימו את מרבית הלקוחות.
אל תשליכני לעת זקנה... טויוטה פריוויה שננטשה אל תשליכני לעת זקנה… טויוטה פריוויה שננטשה
סטטוס נוכחי: נמכרת לברזל  🙄 
למרות הירידה בביקוש ובמכירות, בסה"כ נמכרה בארץ טויוטה פריוויה בהצלחה לא מבוטלת עד שנת 2001, אז הוצג בחו"ל דגם חדש לחלוטין שהיבואן החליט לא להביאו לארץ. בדומה לכמה דגמים "בלתי שבירים" נוספים של לטויוטה, גם הפריוויה נחשבה לסוס עבודה, ודגמים שצברו כ-300,000 ק"מ וזכו לטיפול מקצועי במוסכי היבואן, הפגינו עמידות ואמינות ראויים להערכה, שגרמו לה להיות פופולרית ומבוקשת גם כמשומשת מרובת ק"מ במחיר זול, ובעיקר בקרב המשפחות ברוכות הילדים. כיום מעטות המכוניות ששרדו והבודדות שלא נגרטו מוצעות כיום למכירה במחירים עד 10,000 שקל. אם מצאתם לכם אחת במצב טוב, זאת יכולה להיות אחלה מכונית אספנות בעתיד.