נוסטלגיה לשבת: מאזדה MX-3

מנוע V6 הקטן בעולם, עיצוב ספורטיבי מסובב ראשים ותא נוסעים שהועתק מה-323F המשפחתית. על מאזדה MX-3, מכונית הספורט הראשונה של מאזדה, שנחתה בארץ בשנת 1992.

ששי כהן 27 באוק, 2017
מאזדה MX-3 1992

בעקבות מתקפת מכוניות יפניות על ישראל…
בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת, החלה המתקפה היפנית האמיתית על ישראל. לאחר שסובארו היתה החלוצה בסוף שנות ה-60, ואליה הצטרפו היצרנים הקטנים דייהטסו וסוזוקי בשנות ה-80, ומיצובישי ב-1988, בשנים 1990-1992 נחתו בארץ בזה אחר זה הונדה, טויוטה, מאזדה וניסאן, שהחלו לפתוח כאן אולמות תצוגה רגע לאחר שבירת החרם הערבי. תפריט ההשקה היה כמעט קבוע:  פרסום נרחב בעיתונות, השקה רשמית לציבור הרחב במוצ"ש, ולמחרת ההשקה הודעות מוגזמות על הסתערות הישראלים על אולם התצוגה החדש של המותג היפני בת"א, ורשימת הזמנות ארוכה לדגמים החדשים. לאכזבתם של חובבי הרכב ועיתונאי הרכב באותה שעה, למרות שלל ענקי הרכב מיפן שנחתו בארץ, כולם הסתפקו בלהציע לציבור הישראלי את המכוניות הכי שגרתיות. למעט אחת: מאזדה MX-3 שנחתה כאן כבר בשנת השיווק הראשונה של מאזדה בארץ (1992) והבטיחה לציבור את "החדשות הטובות בעולם" כפי שקבע הסלוגן של החברה באותם ימים.



מאזדה MX-5 מתעכבת, מאזדה MX-3 מפתיעה
הרבה הבטחות הגיעו מכיוון יבואנית מאזדה החדשה בישראל בסוף 1991. "החדשות הטובות בעולם", ו- "לישראלים מגיע משהו אחר", הצהירו אנשי היבואנית, ואף במסע הפרסום הראשוני הוצגה גם ה-MX-5 – מכונית הספורט הדו-מושבית הפתוחה והמפתה. יחד עם זאת, עם פתיחת אולם התצוגה הראשון בת"א, הוצבו באולם ה-323 סדאן המשפחתית, ה-626 היפה לקטגוריית המנהלים והשיא מבחינתם של הישראלים היה ה-323F, המשפחתית בעלת העיצוב הספורטיבי והפנסים הראשיים הנפתחים בסגנון פורשה, שמשכה את תשומת הלב העיקרית. ה-MX-5 לא הגיעה וגם לא נראתה באופק לאכזתבם של חובבי הרכב ועיתונאי הרכב. במקומם הסתפקנו ב-323F עם מראה ה-"כבש בעור זאב".
פרסומת ראשונה למאזדה MX-3 משנת 1992 פרסומת ראשונה למאזדה MX-3 משנת 1992

אבל, במאזדה עמדו בהבטחתם לשינוי, ולקראת סוף שנת השיווק בישראל, הביאו במפתיע את ה-MX-3 הספורטיבית במקומה של ה-MX-5, אשר הצטרפה גם לסובארו SVX שהגיע במקביל ולטויוטה סליקה שהושקה בארץ במהלך ייחודי בו כל המשלוח הראשון נמכר למפעל הפיס והוגרל במסגרת תוכנית המינויים. יאמר לזכותו של היבואן, הוא שהדגם יובא לארץ בגרסתו הבכירה והספורטיבית באמת, ולא בגרסאות 4 צילינדרים פשוטות שהוצעו בחו"ל. אחרי עשרות שנים של שיווק מכוניות יפניות בישראל, יש לראשונה גם שוק של מכוניות ספורט יפניות.

מאזדה MX-3

18/12/1992 – עיתון חדשות מדווח על הזוכה המאושר במאזדה MX-3. צילום: ג'רמי פלדמן.

מנוע ה-V6 הקטן בעולם
לצד עיצוב ספורטיבי חיצוני מדהים לאותם ימים, שנראה לטעמנו טוב גם היום, ייחודה של מאזדה MX-3 היה בתצורת המנוע הייחודית בעולם הרכב, שכללה את מנוע ה-V6 הקטן בעולם באותם ימים. עם נפח של 1.85 ליטר, תצורת V6 עם 24 שסתומים וגיר ידני, מדובר היה בעוף חריג בעולם הרכב. יחד עם זאת, ביחס למכוניות ספורט, הביצועים היו ספורטיביים, אך דומים למתחרות עם הספק של 136 כ"ס ב-6,800 סל"ד, ומומנט מרבי של 16.3 קג"מ, עימם הציעה המכונית ביצועים שמאפיינים בימינו לא מעט משפחתיות עם 8.5 שניות ל-100 קמ"ש, ומהירות מרבית של 202 קמ"ש. יחד עם זאת, מדובר היה במכונית בעלת חווית נהיגה ספורטיבית שסיפקה המון כיף למאושרים שהחזיקו בה, הציעה אחיזת כביש גבוהה, לצד נוחות טובה וגרמה בהופעתה החיצונית לעדר דגמי ה-GTI ששלטו בשוק הספורטיביות להיראות חיוורות לידה. במבחן השוואתי מקיף שערך לה מגזין אוטו עם הסליקה וה-SVX, ניצחה ה-MX-3 את המבחן והוכתרה כספורטיבית היפנית הנבחרת.
מאזדה MX-3 תא נוסעים: עיצוב הדשבורד כמעט זהה ל-323F מאזדה MX-3 תא נוסעים: עיצוב הדשבורד כמעט זהה ל-323F
מחיר גבוה (אך זול מהמתחרות)
בשעה שמאזדה 323 המשפחתית נמכרה כאן באותה שנה ב-56,900 שקל לדגם ה-F הספורטיבי הידני, מחירה של ה- MX-3 (שהיתה מבוססת לא מעט עליה עם שלדת ה-323 משופרת, שלל מכלולים טכניים זהים ולוח שעונים כמעט זהה) היה גבוה משמעותית ועמד על 89,900 שקלים. למזלה של המכונית, טויוטה סליקה שנחתה כמעט במקביל "זכתה" לתמחור גבוה אף יותר – 115,000 שקלים וסובארו SVX הספורטיבית הראוותנית שנחתה כאן באותם ימים צוידה כבר בתג מחיר של 150,000 שקל. התוצאה: ה-MX-3 הסתפקה בעשרות מסירות בלבד מדי שנה וסה"כ של 193 מכוניות שנמכרו כאן בשנות שיווק הדגם. הסליקה נמכרה בעיקר ע"י זוכים ברי מזל של הגרלות מפעל הפיס, שמיהרו למכור את הרכב בהנחות גבוהות וסובארו שנמכרה במספרים קטנים מאוד מדי שנה.
המתחרה טויוטה סליקה GT2000 נמכרה בתחילת הדרך רק למפעל הפיס המתחרה טויוטה סליקה GT2000 נמכרה בתחילת הדרך רק למפעל הפיס
המצב כיום
מרביתם המוחץ של דגמי ה-MX-3 כבר ירדו מהכביש, רובם עקב תאונות כמובן, וחלקם עקב בלאי ועלויות תחזוקה גבוהות ומחסור בחלקי חילוף זמינים ובמחיר סביר בארץ. המעטות ששרדו נמצאות כיום בעיקר אצל חובבי מכוניות ספורטיביות מוגבלי תקציב, ומדי פעם ניתן לראות אותם למכירה כיד עשירית ויותר בלוח יד 2 ובמחירים שנעים סביב ה-15-30 אלף שקל בהתאם למצבם. גם במקרה שלה, מדובר ברכב שיכול להיות מתאים מאוד לאספנות ואלו שיצליחו למצוא אחת כזאת ולשפץ אותה, תהיה בידם מכונית ספורטיבית יפנית נדירה.