נוסטלגיה לשבת: פרסומות אופנועים ישנות

הפעם אנו חוזרים לתחילת שנות ה-90, לעידן בו סוזוקי היתה הבחירה הכמעט יחידה בשוק האופנועים בארץ, וסאן יאנג ופיאג'יו שלטו בשוק הקטנועים. אז רגע לפני שנכנסו ימאהה, הונדה ואחרים לשוק, קבלו פרסומות אופנועים מתחילת שנות ה-90.

ששי כהן 03 ביונ, 2017
סוזוקי GSX750R

הימים, תחילת שנות ה-90, סוזוקי הינו מותג האופנועים היפני היחיד שמסרב להכיר בחרם הערבי על ישראל ומותיר את שוק האופנועים בארץ עם מותג אחד ששולט כמעט לבדו בשוק, כאשר מדי פעם מגיח איזה מותג איטלקי עם אופנועים אקזוטים שלא תמיד מחזיקים הרבה מעמד בשוק. למרות השליטה החזקה של סוזוקי בשוק, עיון בעיתוני "מוטו" מאותם שנים לא חושף המון פרסומות של היבואן, פשוט כי הוא לא היה צריך להשקיע הרבה כסף בפרסום, כי לא היו לאופנוענים יותר מדי אפשרויות בחירה, וכמעט כל כתבות המבחן כללו את דגמי סוזוקי. ימים שבטוח שחברת עופר אבניר, יבואנית סוזוקי בישראל, בהחלט מתגעגעת אליהם…




פרסומת סוזוקי TS50X ו- W פרסומת סוזוקי TS50X ו- W
ללא ספק רבים מאיתנו שהוצאנו רישיון נהיגה לאופנועים מאמצע שנות ה-80 ועד סוף שנות ה-90 רכבנו על סוזוקי TS50 בגרסת ה- X מקוררת האוויר או בגרסת ה-W בעלת קירור המים. כמויות הענק של האופנועים הללו שעלו על כבישי ישראל, הפכו לחלק גדול מנוסטלגיית האופנועים בארץ, והבודדים שנותרו כיום בשוק, נחשבים למבוקשים ביותר בשוק האספנות. שנת השיא במכירות היתה 1986, כאשר משנת הרישוי 1987 נאסרה על צעירים הרכבת נוסע נוסף על הכלים הנ"ל. היבואן מצידו נערך עם כמות גדולה של אופנועים מודל 1986 שנמכרה עמוק אל תוך שנת 1987.
קטנועי פיאג'יו שנות ה-90 קטנועי פיאג'יו שנות ה-90
אבל לפני שרכשנו את דגמי ה-TS50 של סוזוקי, למדנו נהיגה על 50 סמ"ק, ובשנות ה-80-90 מרבית אופנועי לימוד הנהיגה בקטגוריית 50 סמ"ק הפופולרית היו דגמי פיאג'יו Si, הפשוטים, שלא היו הרבה יותר מהירים מאופניים, אך נהנו מתדמית אמינות אגדית, עלויות תחזוקה נמוכות ביותר וצריכת דלק של 50 ק"מ לליטר. השליחים נסעו בעיקר על דגמי ווספה השונים, שהציעו גם הם אמינות ללא תחרות.
פרסומת סוזוקי פרונטיר- קטנוע מנהלים פרסומת סוזוקי פרונטיר- קטנוע מנהלים
מותג סוזוקי ששלט בקטגוריית האופנועים, עשה זאת הרבה פחות בהצלחה בשוק הקטנועים, כאשר לא רק פיאג'יו נמכרה הרבה יותר, אלא גם דגמי סאן יאנג שנכנסו לארץ באמצע שנות ה-80 והציגו גידול עקבי במכירות עד להובלת השוק הדו-גלגלי לפני יותר מעשור ועד ימים אלו. קטנוע סוזוקי פרונטיר שצויד במנוע 100 סמ"ק, התיימר להיות באותם ימים התשובה היפנית למתחרים, אך לא זכה להצלחה הרצויה בארץ.
פרסומת למעיל עור של לרט פרסומת למעיל עור של לרט
"אופנת עור לאופנוענים" – חברת לרט שהיתה בין המובילות בשיווק מעילי עור, בפרסומת שככל הנראה לא היתה עוברת בשקט היום.
פרסומת סאן יאנג פיל ביג 50 פרסומת סאן יאנג פיל ביג 50
החדירה המאסיבית הראשונה של מותג סאן יאנג לשוק, היתה עם דגמי ה FEEL BIG שכבשו את המדינה והיו לאחד הכלים הנמכרים ביותר בארץ באותם שנים, תחילה עם דגמי ה-50 סמ"ק, ולאחר מכן עם דגמי ה-90 סמ"ק.
פרסומת סאן יאנג דיוק 150 פרסומת סאן יאנג דיוק 150
יבואנית סאן יאנג היתה מהאחראיות העיקריות לשכנוע אופנוענים לעבור לקטנועים והיתה החלוצה שהמציאה את המושג "קטנוע מנהלים" וסחפה אלפי רוכבים אל עבר הדיוק 125 ו-150 סמ"ק, שבהדרגה החליפו את דגמי ווספה כקטנועי השליחים, ואף התחבבו מאוד על רוכבים שאהבו את השילוב של תמסורת אוטומטית, מנוע חזק יחסית המאפשר רכיבה גם בכבישים הבין עירוניים, תא אחסון מתחת למושב ונהיגה חלקה ושקטה יותר.
פרסומת אופנועי JAWA פרסומת אופנועי JAWA
לצד השליטה הבלתי מעורערת של סוזוקי, בסוף שנות ה-80 מציפים את ארצנו גם אופנועי JAWA הצ'כים הודות לעליה הענקית מברית המועצות לשעבר, שמביאה עימה המון דגמי "יאווה 350" שנמכרים כאן במחירים מצחיקים ועם זיהום אוויר גבוה מצחיק הרבה פחות… עם הגידול בכמות האופנועים שמגיעים ארצה ביבוא אישי של העולים החדשים, החלה פעילות רשמית גם ע"י חברת מורגן שהציעה שלל דגמי JAWA במחירים נמוכים משמעותית מהמקובל בשוק, אך ללא הצלחה של ממש בשוק הישראלי.
פרסומת סוזוקי DR800 BIG פרסומת סוזוקי DR800 BIG
באותם שנים טרם החלה תחרות אמיתית עם הצטרפות שלל היצרנים היפנים, נדיר היה לראות פרסומות של הכוכבים האמיתיים כמו סוזוקי GSX600F, סוזוקי GSX750R, סוזוקי GS500E, סוזוקי GN250 ואחרים, משום שהם היו מככבים קבוע במבחני דרכים (ללא מתחרים), והיוו פחות או יותר אופציה כמעט יחידה לרוכשים. מה שכן היה מפורסם, זה בעיקר דגמים חדשים שנחתו בשוק ונזקקו לעידוד כלשהו במכירות, כמו במקרה הנ"ל של סוזוקי DR800 BIG שהחליף את דגם ה-750.
את השליטה הבלתי מעורערת של סוזוקי בסוף שנות ה-80 ניתן לראות בקליפ "רק עם אופנוע" של צעירי ת"א, בו כיכבו להיטי האופנועים בארץ.
פרסומת סוזוקי R750 פרסומת סוזוקי R750
מאמצע שנות ה-90, סוזוקי כבר התאמצה הרבה יותר לשווק את דגמיה בארץ בשלל הצטרפותן לשוק של ימאהה, הונדה וקוואסאקי. הפרסומת הנ"ל ממחישה היטב את התחרות : " הודעה מיוחדת לכל מי שפזל קצת לאחרונה לעבר כל מיני סי.בי.ארים, אפ.זד. ארים וזד.זד. ארים למיניהם: ה- R האמיתי נותן פייט"…






עוד מדו גלגלי