סיאט איביזה AM5 – מבחן דרכים

טיפול ביוקר המחיה זה מה שכולנו דורשים עכשיו יותר מתמיד. סיאט איביזה AM5 בעלת תג המחיר שובר השוק, מציעה מכונית סופר-מיני משובחת במחיר מצוין אך עם פשרה באבזור.

ששי כהן 27 במרץ, 2015
סיאט כמעט מכפילה את כוחה עם 3,231 מסירות לעומת 1,742 מסירות אשתקד ומתברגת לעשיריה המובילה

2,915 מדגמי סיאט איביזה שעלו לכביש אשתקד, מיקמו את מכונית הסופר-מיני הספרדיה החביבה במקום החמישי בקטגוריית הסופר-מיני. בהתחשב בכך שמדובר בדגם וותיק למדי ששיווקו החל כבר בשנת 2008, מדובר בהצלחה גדולה עוד יותר. בחודשיים הראשונים של 2015, עלו לכביש כ- 1,526 מדגמי האיביזה, כמות השווה לכמעט מחצית המכירות של הדגם בכל 2014. מה גרם לזינוק המרשים במכירות? איביזה AM5.


סיאט איביזה AM5- עיצוב נאה למרות שמדובר בדגם וותיק למדי

סיאט איביזה AM5- עיצוב נאה למרות שמדובר בדגם וותיק למדי


בקיץ החולף החלה צ'מפיון מוטורס היבואנית לשווק את האיביזה AM5 החדשה, המצוידת במנוע מחודש, תיבת הילוכים אוטומטית ותג מחיר של 79,900 ש"ח הנחשב לשובר שוק בסגמנט, ונמוך בלפחות 20,000 ש"ח ממרבית המתחרות הישירות. אם בשנים האחרונות כיכבה כאן האיביזה 1.4 ליטר הידנית שנמכרה כאן במחיר אטרקטיבי של 70,000 ש"ח, ה- AM5 האוטומטית נחשבת לסחורה חמה כיום ובהפרש של 10,000 ש"ח, מרבית הלקוחות בוחרים בגרסה האוטומטית הנוחה יותר לנהיגה, ומתוך 1,526 מדגמי האיביזה שעלו לכבישים בחודשיים הראשונים של השנה, רק 77 היו מצוידות בגיר ידני.
סיאט איביזה AM5

סיאט איביזה AM5


בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, למרות הוותק של הדגם, מדובר עדיין במכונית קטנה וחביבה למראה, עם מראה עגלגל ובדגמי ה- FR הספורטיביים אפילו די מפתה. יחד עם זאת, כחלק מהפחתת המחיר למחיר המטרה האטרקטיבי, קוצץ האבזור משמעותית והיינו ממליצים בחום לפחות לשדרג את צלחות הפלסטיק הפשוטות בחישוקי מגנזיום שמשפרים את ההופעה החיצונית ( כפי שנעשה בדגם המבחן ). מבחינת מרווח, האיביזה היא עדיין אחת הגדולות בקבוצה עם 4.06 מטר באורך, ו-1.69 מטר ברוחב הנחשבים מעט מעל לממוצע, אולם בעלת בסיס גלגלים סביר של 247 ס"מ, הנמוך מעט ביחס למתחרות המודרניות, ומקבל ביטוי בתא הנוסעים במושב אחורי בעל מרווח מצומצם יחסית לרגלי הנוסעים, ובעיקר אם הנוסעים מלפנים גבוהים מהממוצע. בסעיף השימושיות, נהנית האיביזה בתא נוסעים שופע תאי אחסון, מחזיקי כוסות ותא מטען גדול מהממוצע בנפח של 292 ליטר.
סיאט איביזה AM5- תא מטען גדול מהממוצע בקטגוריה

סיאט איביזה AM5- תא מטען גדול מהממוצע בקטגוריה


כניסה לתא הנוסעים, חושפת סביבת נהג נאה בסה"כ, אך גם כזו המסגירה את גילה המתקדם. כצפוי מרכב מקונצרן פולקסווגן, הנדסת האנוש טובה, איכות ההרכבה גבוהה, אך שימוש בחומרים זולים וריבוי משטחי פלסטיק קשיח פוגם מעט באווירה. כחלק מהניסיון לחסוך ולהציע לכם רכב זול, אבזור הרכב פשוט מאוד וכולל: 4 חלונות חשמל, מערכת זינוק בעלייה, 4 כריות אוויר, מראות צד חשמליות, רדיו דיסק, 4 רמקולים ועוד. איפה חסכו? לא תמצאו כאן מחשב דרך, ציפוי עור להגה, שליטה על מערכת השמע מההגה וידיות אחיזה לנוסעים שהורגש בחסרונם. רכב המבחן אגב, צויד גם במערכת מולטימדיה ששיפרה את ההרגשה הזולה ובהחלט היינו ממליצים לכם לשדרג גם.
סיאט איביזה AM5- תא נוסעים פשוט אך בנוי היטב

סיאט איביזה AM5- תא נוסעים פשוט אך בנוי היטב


אחד היתרונות הגדולים של האיביזה AM5, הוא יחידת הכח המחודשת הנמצאת מתחת למכסה המנוע וכוללת: מנוע טורבו בנזין 1.2 ליטר מסדרת ה- TSI, המפיק 105 כ"ס ומומנט מירבי של 17.5 קג"מ, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית DSG עם 7 הילוכים. בשונה ממכוניות זולות אחרות המסתפקות בכל מיני יחידות כח מיושנות, כאן תמצאו את המילה האחרונה מבית קונצרן פולקסווגן, הכוללת יחידת כח חזקה, חסכונית וידידותית לסביבה, המצליחה לשלב בין ביצועים טובים מהממוצע, לצריכת דלק טובה. על הכביש, מדובר ביחידת כח נעימה מאוד המספקת כח זמין כבר מסל"ד נמוך ומציעה תאוצה ל- 100 קמ"ש תוך 9.7 שניות ומהירות מרבית של 191 קמ"ש לפי נתוני היצרן, נתוני ביצועים שמרבית המתחרות בקטגוריה יכולים רק לחלום עליהם. תיבת ההילוכים כפולת המצמד בגרסתה החדשה, פועלת ללא דופי ומרבית ממחלות הילדות שלה בשנים שחלפו, נעלמו בדור הנוכחי. כל שנותר לה, הוא לשמור על רמת אמינות גבוהה גם בעתיד. מכבר לכך, אחיזת הכביש שלה גבוהה ומשרה ביטחון, ההגה יחסית מתקשר עם הכביש ומדובר ללא ספק במכונית שכיף לנהוג בה. נוחות הנסיעה טובה ברוב סוגי הכביש ובמהירויות חוקיות מדובר גם ברכב שקט למדי.
סיאט איביזה AM5- חסכונית בדלק

סיאט איביזה AM5- חסכונית בדלק


בתום 3 ימי מבחן ועם יותר מ-600 ק"מ שנצברו במגוון דרכים, כניסה לתדלוק חשפה צריכת דלק טובה של 15.3 ק"מ לליטר. היצמדות לכללי נהיגה חסכוניים תביא מן הסתם לשיפור התוצאה לרמות טובות עוד יותר, אולם מנוע הטורבו החביב ידחוף אתכם מן הסתם ללחוץ קצת על דוושת הבנזין וליהנות מהביצועים. בכל הנוגע לצריכת הדלק, הורגש שוב חסרונו של מחשב הדרך, המסייע לנהוג בצורה חסכונית ומי שמתרגל ליתרונות מחשב הדרך, קיצוץ הפריט הזה קצת מרגיז. מעבר לכך, מדובר גם במכונית בטיחותית מאוד עם ציון מלא בריסוק, אך מסתפקת ב-4 כריות אוויר בלבד שכבר נחשבים למעט, אך היצרן טוען לכריות צד גדולות מהממוצע, המגיעות עד גובה ראשי הנוסעים.
סיכום:
אחד הנושאים העיקריים שעליהם רכבו כל המפלגות במערכת הבחירות האחרונות, נוגע ליוקר המחייה והצדק החברתי. במקרה של סיאט איביזה AM5, נדמה כאילו היא נתפרה עבור הימים הנוכחים, עם חבילה מוצלחת לנהג, הכוללת יחידת כח חסכונית בדלק, ביצועים טובים, אבזור מקוצץ ( הידוק חגורה למטרת חיסכון ) וכמובן תג מחיר של 79,900 ש"ח לגרסה האוטומטית, הנמוך משמעותית ביחס למתחרות, המכליל את האיביזה בקבוצה קטנה למדי של כלי רכב בארץ בעלי תג מחיר שובר שוק, המהווים בשורה התחתונה תמורה מצוינת לכסף.