סיאט איביזה FR החדשה 2018 – מבחן דרכים

מכונית הסופר-מיני הנמכרת ביותר בארץ בשנתיים האחרונות, בדור חדש שאומרים שהתבגר משהו, אך נהיגה בגרסת ה- FR החדשה מוכיחה שהיא נשארה צעירה באופיה ומהנה לנהיגה.

ששי כהן 14 בנוב, 2017
סיאט איביזה FR החדשה 2018

כשמכונית סוחבת על גגה מטען כבד כמו "מכונית הסופר-מיני הנמכרת ביותר בארץ בשנתיים האחרונות", ומוניטין מרשים לא פחות של נתח שוק מרשים של 80% מכירות בשוק הפרטי ו-62% מכלל מכירות סיאט בישראל ב-2017, כמתחלף הדגם בדור חדש לחלוטין, לצד השמחה על התקדמות גדולה שצפוי להציע הרכב, יש במקרה של היבואן גם חשש גדול מאוד אם הדגם החדש יצליח להיכנס לנעליים הגדולות של הדור היוצא.



מבוגרת? מתיחת פנים? צעירה?
סיאט איביזה החדשה היא מכונית חדשה לחלוטין, שפותחה על פלטפורמת ה- MQB החדשה והמודולרית של קונצרן פולקסווגן, אך בגרסת A0 המותאמת לרכבי סופר-מיני, המבטיחה פלטפורמה קשיחה ב-30% ביחס לדגם היוצא, לצד משקל נמוך יותר. בגדול, מדובר במכונית הסופר-מיני המתקדמת ביותר של הקונצרן, ועל שלדתה החדשה יוצעו בעתיד גם אאודי A1 החדשה ופולקסווגן פולו החדשה שצפויה להגיע לארץ במהלך 2018.

גדולה ונאה יותר, אך מזכירה גם יותר את הלאון המשפחתית

הדור הנוכחי גם מחליף את קודמו שהיה וותיק למדי והוצג כבר לפני 9 שנים ועבר מספר מתיחות פנים לשדרוג ההופעה הצעירה. עם הצגתו של הדור החדש, נשמעו הערות בעולם הרכב על כך שהרכב התבגר, ולא בטוח שצעירים יאהבו אותו כפי שקרה עד כה. דבר אחד אני יכול להבטיח לכם: גרסת ה-FR הספורטיבית שהגיעה אלינו למבחן וכוללת בין השאר פגוש בעיצוב FR, גג זכוכית פנוראמי, חישוקי "17 נאים, תאורת LED אחורית ויציאת מפלט כפולה מאחור, אמנם נראית גדולה יותר מבעבר, אך גם יפה מתמיד וללא ספק תמשיך לקרוץ לצעירים, גם אם כבר לא ניתן להזמין את גרסת ה-3 דלתות שהיתה מאוד רלוונטית בארץ ונגנזה בדור החדש בכל העולם.


תא נוסעים, אבזור
כניסה לקבינה של האיביזה החדשה חושפת עיצוב חדש לחלוטין, שאינו דומה אגב לשם שינוי לשום דגם אחר של היצרן (למעט הארונה המבוססת עליה שתגיע בקרוב), ומציע שדרוג של ממש מול הדור היוצא, עם עיצוב מלבב, הנדסת אנוש מעולה ומסך מולטימדיה "8 ענק המוסיף למראה המודרני המעודכן. גרסת ה-FR בעלת העיצוב הספורטיבי, כוללת גם אבזור עשיר עם מושבים ספורטיבים, הגה קטום מצופה עור עם תפירה אדומה, משטחי פלסטיק בצבע "פסנתר שחור מבריק" לרוחב הדשבורד ואבזור עשיר שכמעט זהה לדגם ה- STYLE הבסיסי יותר וכולל בין השאר: חלונות אחוריים מושחרים, הגה, ידית הילוכים ובלם יד מצופים עור, חיישני אורות וגשם, מראות צד מתקפלות חשמלית, בקרת אקלים כפולת אזורים ועוד.

 תא נוסעים איכותי, הנדסת האנוש מצוינת

מרווחת מבעבר
לצד האיכות והעיצוב שקפצו מדרגה, תא הנוסעים שלה מרווח משמעותית ביחס לעבר הודות לרוחב של 1.78 מטר (8.7+ ס"מ) ובסיס גלגלים של 256 ס"מ (9.5+ ס"מ). יחד עם זאת האיביזה לא צומחת בנתוני האורך והגובה, אך בזכות תכנון חכם, מציעה תא מטען שגדל ב-65 ליטר ל-355 ליטר מכובדים לקטגוריה. אל אלו מצטרפים בסעיף השימושיות שלל תאי אחסון, מחזיקי כוסות, יציאות USB ו-AUX ובאמת נראה שבסיאט דאגו שלא יהיה לנו מה להגיד על עיצוב תא הנוסעים.

על הכביש
הדור החדש של האיביזה כמעט ואינו מחדש מתחת למכסה המנוע (יחידת הכח של הדור היוצא היתה מודרנית), ומשווק בארץ עם מנוע הטורבו 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר המוכר של החברה, שמפיק 95 כ"ס בדגם הידני ו-115 כ"ס בדגם האוטומטי (5+ כ"ס), שמצויד בתיבת הילוכים DSG כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. על הכביש מדובר ביחידה כח מודרנית ונעימה מאוד, המציעה בנוסף גם מנוע מאוזן להפליא שכמעט ואינו רועד בעת עמידה כפי שקורה לחלק ניכר ממנועי ה-3 צילינדרים של המתחרים. הביצועים מרשימים כצפוי עם 9.5 שניות זריזות בתאוצה ל-100 קמ"ש וגם עקיפות נעשות לרוב ללא בעיה, לא מעט הודות למומנט נדיב של 17.8 קג"מ המתקבל כבר מ-2,000 סל"ד.

 מרשימה מאוד מאחור בגרסת ה- FR בעלת העיצוב הספורטיבי

התלונה היחידה נרשמת רק בלחיצה בריאה על דוושת התאוצה בעת עמידה, הגוררת היסוס קל ומייד לאחריו בעיטה קלה של המנוע, הגורמת לאופי מעט עצבני עם רגל אגרסיבית על הגז, אך סביר שרובם של הנהגים לא יחושו בכך. אל אלו מצטרפים נוחות נסיעה טובה, מתלים קשיחים יחסית המסייעים לאחיזת כביש גבוהה ובידוד מוצלח של רעשי מנוע וחוץ. בסעיף צריכת הדלק רשמה האיביזה במבחן צריכת דלק של 14.9 ק"מ לליטר בממוצע.

החל מ-89,900 שקל לדגם אוטומטי
אחד הקלפים החזקים של האיביזה הקודמת היה המחיר האטרקטיבי שהיה נמוך משמעותית ממרבית מכוניות הסופר-מיני, ומעצם ייעודה של המכונית לשוק הפרטי, תומחר הרכב באופן אגרסיבי וללא ניפוח מלאכותי של המחיר לטובת הנחות לשוק הליסינג. האיביזה החדשה מציגה מחירון חדש הכולל מצד אחד עליית מחירים קלה (3,000 שקל בדגם הבסיסי), אך מצד שני גם ירידת מחיר בדגם ה- FR הספורטיבי שמוצע במחיר מחירון של 106,900 שקל. הפעם, מחכים לה כאן שלל מתחרות טובות ומודרניות במחירים דומים כמו סיטרואן C3 החדשה וסוזוקי סוויפט החדשה, אולם נדמה שלאיביזה החדשה יש עדיין חבילה כוללת ומרשימה מאוד לטובה, וכמעט ללא נקודות תורפה משמעותיות, שבשילוב מבצע כזה או אחר (99,900 שקל ל-FR במבצע ההשקה…), עשויה עדיין לתת נוק-אאוט למתחרות.
בעד: עיצוב, מרווחת, ביצועים, צריכת דלק, מוניטין צעיר נגד: כבר לא לבד בגזרת המחיר לסיכום: מלכת הסופר-מיני החדשה?