סקודה סיטיגו מבחן דרכים

גרסת סקודה למכונית המיני , מציעה מכונית עירונית בטוחה , מרווחת וחסכונית בדלק , אך מציעה תיבת הילוכים רובוטית שאינה מתאימה לכל אחד .

ששי כהן 29 במרץ, 2013
סקודה סיטיגו ( wheel )

לא רק מוניות

12,589 מדגמי סקודה שעלו לכבישי המדינה בשנה החולפת , דרגו את סקודה במקום החמישי והמכובד בטבלת מותגי הרכב הנמכרים ביותר בישראל , והוכיחו לכולם שהיצרן הצ'כי מתקבל באהדה ע"י האזרח הישראלי הממוצע ואף מוכר יותר טוב אפילו ממאזדה . ולפני שאתם מגחכים כשעוברת בראשם המחשבה שמדובר בנתון שהתאפשר הודות לכמות המוניות העצומה מדגם סקודה אוקטביה ששוטפת את הערים , ועוד כמה מכוניות ליסינג שנדחפו לקבוצה 2 , הרשו לי להפתיע אתכם קצת . כ- 60% ממכירות סקודה בישראל אשתקד ,נבעו מלקוחות פרטיים שבחרו במותג הצ'כי , או ליתר דיוק בפולקסווגן מייד אין צ'כיה . רק 10% אגב נמכרו לשוק המוניות .
אבל עם נתון המכירות הנ"ל , מתעוררת גם בעיה . כשמגיעים למעלה, בד"כ הרבה יותר קל ליפול מאשר להמשיך לטפס . ובסקודה ישראל לא מתכוננים לוותר בקלות על מיקומם בצמרת הטבלה ומתכננים מתקפת דגמים חדשים כולל כניסות לסגמנטים חדשים ליצרן . החודש הושקה למשל הראפיד החדשה לשוק המשפחתיות הזולות , אך בסוף השנה החולפת , נכנסה סקודה לראשונה גם לסגמנט מכוניות המיני הלוהט עם הסיטיגו החדשה , ואותה לקחנו למבחן .
סקודה סיטיגו ( wheel )

סקודה סיטיגו ( wheel )

סקודה סיטיגו הינה אחת משלוש הצלעות בפרויקט מכונית המיני החדשה של פולקסווגן שהחל עם דגם ה- UP של פולקסווגן , ומיד המשיך עם התאומות הזהות סקודה סיטיגו וסיאט מי שהגיחו לעולם , ונבדלות בעיקר בעיצוב החזית , יחידות התאורה האחוריות ובסמלים כמובן . כל השאר, זהה פחות או יותר .
מפגש הרחוב עם הסיטיגו הוליד שלל פירושים מעניינים של עוברי אורח , עם תיאורים שנעו מ" איזה רכב חמוד " ועד " מה זה הרכב של הערסים הזה ? " וכשביקשתי לדעת מה מצאו ברכב הזה שמתאים לערסים , הובילו אותי לשלל המדבקות השחורות שמעטרות את הרכב ומנסות להקנות לרכב חזות של רכב ספורטיבי שהרגע ירד מהמסלול . לדעתי האישית , זה דווקא נראה טוב , אבל אם לא אהבתם , תקבלו את הרכב בלי . זאת בסה"כ אופציה . מעבר לכך, מדובר ברכב נאה למדי , שאמנם אינו מסובב ראשים , אך בהחלט נעים לעין , וגם החזית המעוצבת בסגנון שפת העיצוב החדשה של סקודה , נאה לטעמי מהחזית של האחות התאומה מבית סיאט המשווקת גם היא בארץ .

 

סקודה סיטיגו ( wheel )

סקודה סיטיגו ( wheel )

תא נוסעים
בתוך תא הנוסעים מציעה המכונית עיצוב נאה ומודרני בעל קווים נקיים , לצד הנדסת אנוש מצויינת אשר אינה מקשה על תפעול המתגים ( המעטים ) תוך כדי נסיעה. כיאה למותג מבית פולקסווגן , איכות ההרכבה גבוהה והכל משדר חוסן ונראה שישמר כך לאורך שנים ארוכות .   שילוב הצבעים בלוח השעונים , יחד עם הברזל החשוף בסגנון רטרו בדלתות הרכב והמושבים הכאילו ספורטיביים , מעניק תא נוסעים נעים למדי  ורק האבזור מעט קמצני עם צמד חלונות חשמל , נעילה מרכזית , מערכת שמע מקורית עם יציאה לנגן חיצוני , מד טמפרטורה חיצונית וזהו פחות או יותר .כחלק מהניסיון לחסוך בעלויות ולהוזיל את המחיר , המראות מתכוונות ידנית כמו פעם ,החלונות מאחור נפתחים רק לצד כמו פעם ,  אין מראת איפור בצד הנהג , יש תאורת פנים בסיסית אחת ואפילו היושבים מלפנים יסתפקו רק במחזיק כוסות בודד. מאחור יש דווקא שניים .  האבזור הבטיחותי כולל אמנם רק  4 כריות אוויר , אולם באופן ייחודי בסגמנט ( ויחד עם התאומה מבית סיאט ) כולל גם מערכת לבלימה אוטומטית של הרכב , המסוגלת לבלום את הרכב במהירות של עד 30 קמ"ש , כשהיא מזהה סכנה להתנגשות מלפנים , ועשויה למנוע תאונות מיותרות בסביבה עירונית ואף להציל חיי הולכי רגל . לצד אלה, למכונית 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי .
סקודה סיטיגו ( wheel )

סקודה סיטיגו ( wheel )


בניגוד לאחות התאומה מבית סיאט , מגיעה סקודה סיטיגו עם 2 מנועי 1.0 ליטר לבחירה המציעים הספק של 60 או 75 כ"ס ואפשרות לתיבת הילוכים ידנית או רובוטית עם מצמד בודד וחמישה הילוכים . הדגם הנבחן , מגרסת ה- 60 כ"ס הבסיסית ועם תיבת הילוכים רובוטית , הפתיע אותנו דווקא לטובה עם תנועה עירונית זריזה שלא מסגירה את המנוע הצנוע . עיון בנתוני התאוצה חושף אמנם נתון לא ממש מלבב עם 15.3 שניות ל- 100 קמ"ש , אך בפועל היא מרגישה בהחלט זריזה יותר ובוודאי לא מתקשה לנוע עם קצב התנועה מסביב . יחד עם זאת , הגיר הרובוטי דורש הסתגלות ופוגע באיכות הנסיעה באופן שעשוי להטריד מעט לקוחות , אך עם זאת , מצוידת המכונית במערכת ה- Hill Hold המסייעת בזינוק בעליה ופותרת את בעיה המלווה גירים רובוטים מהסוג הנ"ל .
סקודה סיטיגו ( wheel )

סקודה סיטיגו ( wheel )

 

מעבר לכך , בתכנון הרכב הושקעה לא מעט מחשבה ,עם דגש מיוחד על מרחב פנים ושימושיות . הסיטיגו מציעה מידות גדולות ביחס לממוצע בסגמנט עם  242  ס"מ בבסיס הגלגלים  ו- 1.65 מטר ברוחב   , אך בסעיף האורך שומרת על הממוצע עם 3.56 מטר . התוצאה : מכונית מרווחת באופן מפתיע ,  שלא על חשבון נפח תא המטען הנדיב שעומד על 251 ליטר שצומחים עד 959 ליטר עם קיפול המושבים האחוריים .  מעבר לכך , כיול המתלים שבוצע על הצד הרך יחסית , מסייע לנוחות נסיעה טובה ביחס לממוצע  , והתמודדות נאותה עם מהמורות ושלל מפגעי כבישי ארצינו .
וכמובן אי אפשר ללא התייחסות לנושא הדלק . במהלך ימי המבחן צרכה המכונית 18.5 ק"מ לליטר בממוצע , בתנאים שכללו הרבה נסיעה מהירה בכביש המהיר , אך גם לא מעט תנועה עירונית פקוקה . יאמר לזכותה שגם לא נסינו להכביד עליה , לאמץ אותה ולנסות לסחוט ממנה ביצועים בכח , מה שבהחלט תרם לתוצאה הנאה . חובבי איכות הסביבה ישמחו לדעת שהיא גם לא ממש מזהמת עם פליטת CO2 של 103 גרם לק"מ בממוצע , ודרגת זיהום 2.

לסיכום

אז האם סקודה סיטיגו צפויה להפוך ללהיט הבא של המותג ? לא ממש ברור . למרות גידול מרשים במכירות הדגמים הידניים בארץ בשנים האחרונות , בשוק מכוניות המיני עדיין יש גם ביקוש ענק למכוניות המצוידות בגיר אוטומטי . מצד אחד , מדובר במכונית עירונית מצוינת , בטוחה , חסכונית ומרווחת מהממוצע , אולם מצד שני , התיבה הרובוטית דורשת הסתגלות ואינה מתאימה לכל אחד , מה שעלול להבריח לקוחות הנעולים על רכב אוטומטי עוד לפני שהתישבו ברכב . לדעתינו , הגרסה הידנית שמוצעת במחיר של 61,500 ש"ח , מעניקה תמורה מצוינת למחיר ונעדרת חסרונות של ממש , למעט אולי התקמצנות מסוימת באבזור . הגרסה הרובוטית שעולה 68,500 ש"ח עדיין תחרותית במחיר , אך מחייבת נסיעת מבחן כדי לבדוק התאמת הנהג לרכב . אם עברתם אותה והסתדרתם עם הגיר , זאת בהחלט יכולה להיות בחירה טובה .