סקודה קארוק – מבחן דרכים

רכב הפנאי שעשוי לעשות חיים קשים לספורטאז' ולטוסון: סקודה קארוק מצטרף לקטגוריית הג'יפונים המשפחתיים ומציע חבילה משובחת של ביצועים, נוחות, צריכת דלק ושימושיות במחיר אטרקטיבי. לשמחתם של המתחרים, ביקוש גבוה לדגם בחו"ל, עשוי להגביל את הכמויות בישראל.

ששי כהן 11 במאי, 2018

צילומים: רונן טופלברג
יבואנית סקודה השיקה השבוע בארץ את דגם הקארוק החדש, הנכנס לקטגוריית הג'יפונים המשפחתיים הפורחת המחזיקה כיום ב-29% משוק הרכב החדש. הקארוק החדש מחליף את דגם הייטי הוותיק, ועתיד להיות מנוע הצמיחה המרכזי של סקודה בארץ, ולחזק את מעמדה כמותג הרכב האירופאי הנמכר ביותר בארץ (מקום רביעי בטבלת המותגים הנמכרים ביותר). עד כמה הדגם הזה חשוב ליבואן? בסקודה לא חסכו ולקחו אותנו להשקת נהיגה של יום מלא, שהחלה במתחם הנתיב המהיר לת"א, המשיכה דרומה למכתש רמון, כללה גם גיחה קלה לשטח והסתיימה באילת.



 
קודיאק מקוצר
סקודה קארוק זוכה לעיצוב בסגנון האח הגדול קודיאק, ונראה כמעט כמו העתק שלו רק בגרסה מקוצרת. המידות קומפקטיות יותר, עם 4.38 מטר אורך, 1.8 מטר רוחב, 1.6 מטר גובה ובסיס גלגלים של 264 ס"מ, הקצר מעט מהממוצע בקטגוריה. נפח תא המטען לעומת זאת, נדיב בהחלט ועומד על 510 ליטרים (בגרסה בישראל הכוללת גם גלגל רזרבי) ותא הנוסעים כמיטב מסורת סקודה, כולל שפע של תאי אחסון חכמים ושימושיים. למרות בסיס גלגלים מעט קצר מהמקובל, הקארוק מציע תא נוסעים מרווח למדי לשימוש משפחתי, עם מרווח מספק הן ליושבים מקדימה והן מאחור, הזוכים למושבים נוחים ותומכים ותנוחת נהיגה גבוהה המוכרת מעולם הג'יפונים.

תא נוסעים
כניסה לקבינה חושפת סביבת נהג ונוסעים המזוהה מיידית עם מותגי קונצרן פולקסווגן. העיצוב נאה, הנדסת האנוש מצויינת ואיכות החומרים גבוהה וכך גם ההרכבה. כצפוי מסקודה, העיצוב פונקציונלי, פשוט וללא התחכמויות מיותרות, אך כמו תמיד יעיל לשימוש וקל להשתלט על שלל מערכות הרכב. במרכז לוח השעונים ממוקמת מערכת מולטימדיה מקורית עם צג מגע וללא משטחי תפעול מיותרים, המגיעה עם מסך "6.5 בדגם הבסיסי ו-"8 מרמת הגימור השניה והלאה. כבר ברמת הגימור הבסיסית "Ambition" מציע הקארוק אבזור נדיב הכולל בין השאר: בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, קיפול מראות חשמלי, בלם יד חשמלי, חיישני חניה אחוריים מקוריים, חיישני אורות וגשם ועוד, כאשר האבזור הבטיחותי  מרשים כסטנדרט עם 7 כריות אוויר, התרעה על שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי של ההגה, החלפת אורות אוטומטית, התרעת עירנות הנהג ובקרת שיוט אדפטיבית. רמת הגימור הגבוהה יותר " STYLE" כוללת בנוסף: חישוקי "17, פנסים קדמיים Full LED, מולטימדיה עם מסך "8, תאורת אווירה משתנה בתא הנוסעים עם 10 צבעים, כניסה והתנעה ללא מפתח, ועוד.


על הכביש 
במהלך ההשקה שנמתחה על כ-450 ק"מ, נהגנו על צמד דגמי הבנזין האוטומטים (הדיזל והגרסה הידנית לא התייצבו להשקה). את הדרך התחלתי עם דגם ה-1.5 ליטר 150 כ"ס החזק, המצויד במנוע טורבו 4 צילינדרים, בעל טכנולוגיית ניתוק צמד צילינדרים בשיוט, המסייעת לחיסכון בדלק. על הכביש, מדובר במנוע חזק למדי, אשר עם מומנט של 25.4 קג"מ המתקבל כבר מ-1500 סל"ד, מציע ביצועים זריזים ושפע של מומנט הזמין כמעט לכל אורך רצועת הסל"ד, יחד עם תיבת הילוכים DSG כפולת מצמדים ו-7 הילוכים הפועלת בשיתוף פעולה מרשים עם המנוע. עם יחידת הכח הנ"ל, מציע הרכב זינוק ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות, אחיזת כביש גבוהה ונוחות מרשימה, אם כי נהיגה ספורטיבית קצת מחוץ לתתום שלו עקב מתלים המכויילים על הצד הרך. צריכת הדלק שלו עמדה במבחן על 11 ק"מ לליטר בתנאים מאומצים למדי.

ויש גם קארוק 1.0 ליטר…
החלפת הרכבים שהתבצעה בירוחם מדגם ה-1.5 ליטר החזק לדגם ה-1.0 ליטר טורבו, הוכיחה פעם נוספת שמנוע הטורבו 1.0 ליטר, 3 צילינדרים המשרת דגמים נוספים של החברה, הוא ממזר לא קטן, ומציע שילוב מוצלח ביותר של ביצועים וצריכת דלק. עם הספק של 115 כ"ס ומומנט מרבי: 20.3 קג"מ המתקבל מ- 2,000 סל"ד, מפיק הקארוק 1.0 ליטר ביצועים מרשימים, עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.7 שניות, ותחושה במציאות אפילו של מנוע חזק יותר.  אל אלו מצטרפים גם פעולה חלקה של המנוע, ללא רעידות כלל המאפיינות לעיתים מנועי 3 צילינדרים, ואפילו הרבה הנאה מהנהיגה. בסקודה מעריכים שחלוקת המכירות תתבצע כמעט באופן שווה בין דגמי ה-1.0 ליטר ל-1.5 ליטר, אנחנו מעריכים שמרבית הלקוחות יכולים בהחלט להסתפק בדגם ה-1.0 ליטר הצנוע יותר, שמציע מצידו ביצועים הרבה יותר טובים מהמתחרים המצוידים במנועי 1.6 ליטר אטמוספרים. צריכת הדלק שלו עמדה במבחן על כ-13 ק"מ לליטר בממוצע, בתנאים מאומצים.

מה עם קצת שטח ?
בסקודה החליטו לשלב באירוע ההשקה גם גיחה קלה לשטח, אשר כללה את מסלול עין סהרונים במכתש רמון…  עם נוף מדברי מהמם ואף כמויות גדולות של מים שהצטברו במקום באופן נדיר יחסית מהשטפונות בשבועות החולפים. אז נכון שמדובר במסלול קליל שאינו טכני ואפילו רכבים משפחתיים מסתובבים שם מדי פעם, אבל גם כאן, הציג הקארוק פרטנר נאה לטיולי שבילים, עם אחיזה גבוהה, יחידות כח יעילות שהפגינו קלילות גם בטיפוס מעט טכני ומתלים המתמודדים היטב גם עם שטח שאינו סלול. מעבר לכך, הקארוק מציע נוחות נסיעה גבוהה הן בכביש והן בשטח, עם מתלים המכויילים על הצד הרך יותר לטובת נוחות נסיעה גבוהה, אך מנגד פחות מותאמים לנהיגה ספורטיבית לוחצת בכבישים מפותלים.

להיט נוסף של סקודה?
סקודה קארוק מצטרף לקטגוריית הג'יפונים המשפחתיים הפורחת עם חבילה משפחתית מצוינת, הכוללת שילוב מוצלח של שימושיות, ביצועים, נוחות ובטיחות במחיר תחרותי. מחיר גרסת ה-1.0 ליטר מתחיל ב-140,000 שקל המקביל למרבית המתחרים בקטגוריה, וגרסת ה-1.5 ליטר תפנה מחשבון הבנק שלכם החל מ-150,000 שקל, ומעט זולה מהמקובל בקרב המתחרים המצוידים במנועי 2.0 ליטר. בסקודה מעריכים שמרבית לקוחות הדגם לא יגיעו דווקא על חשבון האוקטביה הפופולרית, אלא מקרב המתחרים, ומעריכים שימכרו בשנה הראשונה בסביבות ה-2,500 מכוניות, וזאת בתנאי שלא יהיו להם בעיות אספקה מהיצרן, כפי שקורה להם כיום עם הקודיאק שסובל מזמני המתנה של מספר חודשים. הקארוק מוצע עם אחריות לשנתיים כאשר שנה שלישית מוצעת בתשלום של כ- 1,000 שקלים.
בעד: נוחות, ביצועים, בטיחות, שימושיות נגד: אחריות שנה שלישית בתשלום לסיכום: בפסגת הג'יפונים המשפחתיים בארץ