אופל גרנדלנד X במבחן דרכים

אופל גרנדלנד X נהנה מעיצוב נאה ויחידת כח חזקה וחסכונית בדלק, ומציע נוחות נסיעה גבוהה לצד בטיחות מושלמת, אך במחיר בסיסי של 150,000 שקל, הוא יתקשה להימכר בארץ במספרים גדולים.

ששי כהן 03 באוג, 2018

7 שנים לאחר שעבר זיכיון היבוא של אופל מקבוצת UMI לקבוצת שלמה, ניצבת אופל בפתח עידן חדש: הבעלים החדשים בעולם הם קבוצת PSA (יצרנית מכוניות פיג'ו וסיטרואן) ולאחר שנים בהם שיחקה בשוק רכבי הפנאי שצמח בשיעור מטורף בשנים האחרונות עם דגם המוקה בלבד, נכנסת אופל לעידן החדש שלה תחת הבעלים הצרפתי עם צמד רכבי שטח -קרוסלנד X לקטגוריית הג'יפונים הקומפקטיים וגרנדלנד X לקטגוריית הג'יפונים המשפחתיים אותו לקחנו הפעם למבחן.


בשנים הראשונות לחדירה המחודשת של אופל לשוק הישראלי תחת היבואן החדש, נהנתה אופל מזינוק חד במכירות המותג בארץ, עם מכירות שעלו מדי שנה. שינויים בהעדפות השוק המקומי שכללו מעבר חד לשוק רכבי הפנאי השונים, על-חשבון קטגוריית המשפחתיות ומכוניות המנהלים, הביאו גם לירידה במכירות בשנתיים האחרונות, בעיקר עקב מחסור בדגמים רלוונטים לשוק המקומי. דגם הגרנדלנד X ששיווקו החל בארץ באביב האחרון, עשוי להיות מנוע הצמיחה העיקרי של אופל בשנים הקרובות. מה יש לו להציע מול מבול רכבי הפנאי ששוטף את הכבישים? יצאנו לבדוק.

עיצוב חיצוני נאה

למה לא אמרת שאחותך יפה ממך?
אופל גרנדלנד X פותח בשיתוף פעולה עם פיג'ו-סיטרואן במטרה להוזיל עלויות, עוד לפני שאופל נמכרה לקונצרן הצרפתי. הדגם חולק את אותה שלדה המשרתת גם את פיג'ו 3008 החדש, אך זוכה לעיצוב שגרתי וקלאסי יותר, ופחות פורץ דרך ומנקר עיניים בסגנון של האח החורג. עם 4.48 מטר אורך, 1.85 מטר רוחב, 1.61 מטר גובה ובסיס גלגלים של 267.5 ס"מ, מדובר בג'יפון משפחתי למהדרין, שיציע מרחב נאה לארבעה מבוגרים או זוג ושלושה ילדים, יחד עם תא מטען נדיב בנפח 514 ליטרים, שיספיק לכל השימושים היום-יומיים שלכם והרבה יותר.

תא מטען נדיב בנפח 514 ליטרים

תא נוסעים איכותי
כניסה לתא הנוסעים חושפת עיצוב גרמני טיפוסי: הקווים קלאסיים ונאים, הנדסת האנוש טובה ואיכות החומרים וההרכבה גבוהים כצפוי. יחד עם זאת, התחכום והעיצוב בסגנון תא טייס שמלווים את האח החורג, נשארו שם ולא תמצאו כאן גימיקים או התחכמויות מיותרות. לא היינו מתנגדים למצוא כאן גם אופציה לשילובי צבעים בהירים יותר בתא הנוסעים, שיתרמו לאווירה פחות קודרת ויותר יוקרתית. מנגד, הרבה יותר קל לתפעל את הרכב ולא נדרשים יותר מדקה שתיים להכיר את מערכות הרכב ותפעולן. המושבים נוחים ותומכים, והיושבים בספסל האחורי נהנים אף מפתחי מיזוג אחוריים, תאורה אישית ואפילו חיבור USB להטענת הסמארטפון.

מאובזרת ובטיחותית מאוד כסטנדרט
אבזור הרכב עשיר כבר מרמת הגימור הבסיסית Enjoy שנבחנה כאן, וכולל מולטימדיה מקורית עם מסך מגע "7, ממשק  Apple CarPlay ואנדרואיד אוטו, מצלמת רוורס, חיבור USB, הגה בציפוי עור, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, בלם יד חשמלי, חישוקי "18 קלים, חיישני אורות וגשם, קיפול חשמלי למראות הצד, חלונות אחוריים מושחרים ועוד. אבזור הבטיחות כולל כסטנדרט 6 כריות אוויר ואת מערכת הבטיחות המקורית מסוג – Eye Opel הכוללת: התרעה על שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי של ההגה, זיהוי תמרורי נהיגה, זיהוי רכב בשטח מת במראות הצד, חיישני חניה מקוריים קדמיים ואחוריים, מערכת התרעה על עייפות הנהג, מערכת סיוע לביצוע חניה ולמכונית ציון מלא של 5 כוכבים בריסוק. מרשים.

על הכביש
מתחת למכסה המנוע מצויד הגרנדלנד במנוע טורבו 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר המוכר מדגמי פיג'ו, המפיק כאן 130 כ"ס ומומנט מירבי של 23.5 קג"מ, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית (מהסוג המוכר והאהוב על רובכם) עם 6 הילוכים. על הכביש העסק הזה מתגלה כיעיל במיוחד: מנוע הטורבו הקטן מספק ביצועים נאים עם תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-10.9 שניות ומהירות מרבית של 188 קמ"ש. לשם השוואה, הביצועים הנ"ל טובים הן מקיה ספורטאז' 1.6 ליטר והן מיונדאי טוסון 2.0 ליטר שנחשבות לחביבות הקהל הישראלי בשנים האחרונות. אל אלו מצטרפים נוחות נסיעה גבוהה, עם מתלים המספקים שילוב מוצלח של נוחות נסיעה ואחיזת כביש גבוהה גם בכבישים מפותלים, תחושה במציאות של מכונית זריזה בהרבה מהנתונים היבשים על הנייר ואפילו עם הנאה מסויימת בנהיגה כשלוחצים אותה. בסיום המבחן נרשמה גם צריכת דלק נאה של 11.5 ק"מ לליטר בממוצע.

החל מ-149,900 שקל
אופל גרנדלנד X מצטרפת לשוק רכבי הפנאי המשפחתיים העמוס והסופר-תחרותי בארץ, שם ממתינים לה זאבים לא קטנים. לזכותה: עיצוב נאה, מנוע טורבו חזק וחסכוני, אבזור עשיר ובטיחות מושלמת כסטנדרט ונוחות נסיעה גבוהה. בצד החובה, המוניטין של אופל בארץ אינו משתווה למוניטין של המכוניות היפניות והקוריאניות (ושלא בצדק) ובמחיר התחלתי של 149,900 שקל הגבוה ממחירי הדגמים הבסיסיים של הספורטאז' והטוסון, יתקשה הגרנלנד X לקטוע את "שיטת העדר" המאפיינת את הישראלי הממוצע ולהימכר במספרים נאים, למרות שבהשוואה לדגמי הטורבו של הקיה והיונדאי, הוא זול מהם משמעותית… בשורה התחתונה: בסבב נסיעות המבחן שלכם לפני רכישת הג'יפון הבא, כדאי שתכניסו אותו לרשימת האופציות שלכם. בשילוב מבצע כזה או אחר, הוא עשוי להעניק חבילה טובה למדי.
בעד: מנוע חזק וחסכוני, אבזור, בטיחות, נוחות נגד: מחיר בסיסי גבוה לסיכום: חבילה טובה מאוד שדורשת ליטוש במחיר