אז מה עדיף, אוטו או אופנוע?

סקירת היתרונות והחסרונות של אופנוע מול רכב יכולה לסייע לכל מי שמתלבט בין פתרונות תחבורה שונים. החל מהשיקול הכלכלי, דרך תחושת הביטחון ועד הנוחות – הנה כל הפרמטרים שכדאי לקחת בחשבון.

ששי כהן 30 במאי, 2016
KTM סופר דיוק 1290

נכון להיום יש מעל 2.5 מיליון רכבים בישראל. מתוכם כ-2 מיליון כלי רכב פרטיים, 110 אלף אופנועים ועוד 350 אלף משאיות. לזה יש להוסיף 15.3 אלף אוטובוסים זעירים ו-4,000 כלי רכב מיוחדים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש ל-62% ממשקי הבית לפחות רכב פרטי אחד, בעוד משפחות בשני העשירונים העליונים מחזיקות לפחות שתי מכוניות.




במילים אחרות, רוב הישראלים מעדיפים להשתמש באמצעי תחבורה אישי ולא לסמוך על התחבורה הציבורית. זו השערה שמגובה בנתונים ברורים: נכון לשנת 2012, רק 16% מהעובדים השתמשו בתחבורה ציבורית כדי להגיע לעבודה, לעומת מדינות אירופה ואסיה שם הנתון עומד על 30-40%.
אחת מתופעות הלוואי של העדפת הרכב הפרטי על פני תחבורה ציבורית היא תחרות בין מכוניות לבין אופנועים וקטנועים. נהגים בטווח רחב של גילאים מתמודדים עם הדילמה הזו ולא מוצאים תשובה חד משמעית. הפתרון הוא ככל הנראה לערוך רשימה מסודרת של יתרונות וחסרונות, כדי להסיק מתוכה לגבי פתרון התחבורה היעיל והמשתלם ביותר.

אופנוע: עלויות תחזוקה נמוכות לעומת ביטוח יקר וסיכון גבוה

כדאי להתחיל עם היתרונות והחסרונות של האופנוע. ראשית, מדובר על כלי רכב עם עלויות תחזוקה מינימאליות. הדלק והטיפולים במוסך זולים יותר בהשוואה לכל רכב אחר ואפשר לקנות דגם חדש בהוצאה חד פעמית של כמה עשרות אלפי שקלים בלבד. לעומת זאת, הביטוח יקר ובאופנועים עם נפח מנוע גדול הם מחייבים תשלום פרמיה של מאות שקלים בחודש. חברות הביטוח מגלמות את הסיכון שהן נוטלות בפוליסות הביטוח וההוצאה עלולה להקשות על יכולת האחזקה לאורך זמן.
במקביל, אופנוע הוא כלי רכב שלא עומד בפקקים ולא סובל מבעיות חנייה. במדינה שבה 16,000 ק"מ של כבישים סלולים אמורים לשרת מעל 7 מיליון בני אדם, יש לכך יתרונות משמעותיים. אופנועים וקטנועים חוסכים זמן יקר והם מצוינים למי שצריך להגיע לעבודה בתוך העיר. הם פחות רלוונטיים עבור נסיעות ארוכות, אך מושלמים לסטודנטים וצעירים.

רכב: נוחות לעומת פקקים

רכב פרטי הוא כבר מזמן לא מוצר צריכה אקסקלוסיבי. מלבד ישראל שבה הבעלות על רכב היא מהגבוהות בעולם, אפשר לראות את הביקוש גם במדינות נוספות. הרכב תמיד יציע חווית נסיעה נוחה ואופטימאלית. הדגמים החדשים ממוזגים, בטוחים יותר מאשר בעבר ופחות מעורבים בתאונות דרכים. רכב הוא הכלי היחיד שבו אפשר לנסוע לעבודה גם בחורף, הוא מבטיח גמישות וניתן לחלוק בהוצאות הדלק יחד עם חברים או קולגות.
החסרונות של רכב הם עמידה בפקקים והוצאות תחזוקה גבוהות במוסך. העלות הממוצעת של טיפולים שנתיים על רכב פרטי היא 1,700 ש"ח, לעומת 750 ש"ח באופנוע. מצד שני, חברות ביטוח רכב מציעות פוליסות מיוחדות בהתאמה אישית. הפוליסות הללו לא קיימות ברכבים דו גלגליים והן קורצות לנהגים בכל הגילאים. ביטוח רכב Safe Drive למשל מתגמל נהגים זהירים ומאפשר להם לחסוך עד 40% בביטוח המקיף לרכב, כאשר הערך המוסף שלו הוא מערכת ניטור חכמה לקבלת ניתוחים שוטפים ותמריצים עבור נהיגה זהירה.
כפי שניתן לראות, לכל אמצעי תחבורה יש מאפיינים שונים ולכן גם יתרונות וחסרונות אחרים. האופנוע יתאים למי שרוצה לחסוך בהוצאות דלק ונוסע לבד למקום עבודה קרוב, בעוד הרכב הוא הפתרון היחיד שרלוונטי למשפחות או לנהגים שרוצים להרגיש בנוח.
* המדור הינו תוכן שיווקי ממומן


עוד מצרכנות