איך לבחור מצלמה לרכב

מצלמה לרכב היא כבר חלק בלתי נפרד מחוויית הנהיגה של לא מעט בעלי רכבים בישראל, אך לנוכח הצפת השוק במבול של מצלמות במחירים ובאיכות שונה, חשוב לדעת מה צריך לבדוק לפני שרוכשים מצלמת תנועה לרכב. להלן המדריך

ששי כהן 02 באוק, 2014
מצלמה לרכב

איך לבחור מצלמה לרכב
מצלמה לרכב היא כבר חלק בלתי נפרד מחוויית הנהיגה של לא מעט בעלי רכבים בישראל. מדוע אנו מדברים על "חוויית נהיגה"? משום שתיעוד נסיעה מסוימת אינו נעשה רק למטרה של התמודדות עם האשמות של שוטר תנועה למשל, או אפילו לא רק כדי להציג הוכחה רצינית בבית המשפט לענייני תעבורה.
מצלמת רכב היא היום כלי שיכול לשרת את הנהג בעת הסרטת סרטון על דרך לא תקינה במועצה מקומית מסוימת, כשהוא רוצה ללמד את בנו או בתו הצעירים לנהוג טוב יותר ולפקח עליהם, אל מול חברים שלהם הוא רוצה להציג את נסיעת השטח שלו ועוד. היום גם חברות רבות מצטיידות במצלמות איכותיות כדי להקל על עובדיהן וכדי לקבל נתונים מדויקים לגבי צורת התנהלותם על כבישי ארצנו.
דברים אלו מראים עד כמה חשוב לבחור מצלמה לרכב בצורה נכונה תוך זיהוי הצרכים והתאמת הדגם למשימות הרלוונטיות.
מעבר למבחר איכותי של מצלמות לרכב
ליהנות מחומרה מספקת
נתחיל מכך שמותגים איכותיים של מצלמות לרכב יציגו חומריי ייצור חזקים. כך תהיה עמידות אל מול שימוש מאסיבי ואל מול טמפרטורות גבוהות ברכב (בחניה יכולה הטמפרטורה להרקיע ל-50 מעלות למשל). לכן צריך שהמצלמה תהיה עמידה בלא פחות מ-60 מעלות, כשהיא מציגה גם בנייה חזקה.
להלן עוד נתוני חומרה חשובים –

  • מצלמה עם עדשה אחת או שתיים

מצלמה עם עדשה אחת מצלמת רק את מה שקורה מול הרכב, ואילו מצלמה עם 2 עדשות מצלמת גם את פנים הרכב (הדבר מתאים לציי רכב, מורי נהיגה, לנהגי מוניות ולכל מי שצריך ורוצה לתעד את הפעילות בפנים הרכב).

  • דגם סטטי או מתכוונן.

יש מצלמה קבועה שלא זזה לאחר ההתקנה, ויש כזו שניתן להזיזה שמאלה וימינה בזווית מסוימת (כדי לתעד משהו מדויק יותר או סיטואציה כמו שיחה עם שוטר למשל).

  • חיבורים – מעבר ל-USB ו-TV out או AV, יש לעתים גם חיבור HDMI ואפילו .Wi-Fi
  • קיומו של רכיב GPS מאפשר תיעוד מהירות ומסלול הנסיעה של הרכב על גבי מפה של גוגל.
  • סוללה חזקה מאפשרת צילום גם מחוץ לרכב, ואם מדובר בהספק גדול (כמה שיותר מיליאמפר שעה mAh) היא מספיקה ללא מעט זמן שימוש.
  • בדגמים מסוימים של מצלמות לרכב יש מסך מובנה בגודל 2.5-3 אינץ' לצפייה עתידית ולצפייה אונליין של התיעוד. אם מדובר במסך מגע, על אפשרויות הניווט להיות ברורות ונוחות כדי שלא לסכן את הנהג במהלך הנהיגה.
  • בקשר לעיצוב יש לשים לב שיהיה גם נאה ומתאים לפנים הרכב וגם לא מגושם ותופס מקום.

בדיקת זווית הצילום
זוויות הצילום נעות היום בין 100-170 מעלות, וככל שהזווית רחבה המצלמה קולטת יותר פרטים. זווית רחבה מתאימה להבטחת קליטת מידע חשוב, אך היא מתאימה גם למי שאוהב לצלם נוף בעת הנהיגה. לרוב המצלמות בשוק זווית צילום של 120-140 מעלות, כאשר זווית מעל 140 מעלות עלולה ליצור עיוות התמונה.
התייחסות חשובה לרמת הרזולוציה
המינימום המומלץ היום הוא רזולוציה של 1280X720 פיקסלים (זהו HD בסיסי). אך מצלמה עם נתונים של 1920X1080 תציג איכות ברורה ומציאותית יותר של .Full HD
קצב הצילום (מספר ה"פריימים" לשנייה)
מספר ה"פריימים" (fps) מסייע ליצירת סרטון וידיאו רציף ואיכותי. ברוב המצלמות הקצב הוא 30 לשנייה, אך יש גם יקרות יותר עם 60 תמונות לשנייה כדי לקלוט פרטים רבים יותר בצורה ברורה.
הקלטה על כרטיסי זיכרון
הרחבת הזיכרון היא דבר מוכר באמצעי מדיה רבים. אך לגבי מצלמה לרכב יש להתייחס לא רק לנפח של הכרטיס אלא גם לדירוג שלו (Class). זאת מאחר ויש מצלמות שלא מקבלות כרטיס בנפח גבוה ו/או כרטיס בעל דירוג גבוה. רוב המצלמות תומכות בכרטיסי זיכרון עד 32GB והיצרנים ממליצים על דירוג 6 ומעלה.
קיומה של הקלטה מחזורית
בהקלטה מחזורית המצלמה מסיימת מחזור צילום אחד ואז מצלמת על הקבצים הישנים ומוחקת אותם כדי לחסוך שטח אחסון.
הגנה על הקבצים
כדאי לבדוק את קיומם של 2 האלמנטים הבאים (או לפחות של אחד מהם) כדי לשמור על הקבצים שתועדו בצורה רצינית יותר ובמצבים קיצוניים –

  • רכיב ה-G-Sensor שומר על קובץ רלוונטי ברגע של זיהוי פגיעה ברכב.
  • נעילת SOS מאפשרת שמירה ע"י לחיצה על כפתור ייעודי.

פונקציות מעניינות
בעולם המתקדם של היום פונקציות חכמות הן לא גימיק כשמדובר על מצלמת רכב איכותית. הכרת הפונקציות שיכולות להיות במצלמות שונות מביאה לרכישת מוצר שמתאים יותר לכל נהג ונהג –
מצב חניה – חיישן שמזהה תנועה ליד הרכב החונה ומופעל מיידית (דורש חיבור למצבר או שמדובר בדגם שיש לו סוללה עוצמתית).

  • צילום לילה – בזכות גודל מפתח הצמצם (בין f1.6-f2.0). ככל שהמספר נמוך יותר, כך ייכנס יותר אור לעדשה והתמונה תהיה ברורה יותר.
  • הקלטת סאונד – לא קיימת בכל דגם ולכן יש לבדוק זאת אם מעוניינים להקליט שמע.
  • צילום סטילס – כדאי שנתון זה לא יהיה נמוך מ-5 מגה פיקסל כדי שמי שחשוב לו לצלם גם סטילס ייהנה מתמונות סבירות.
  • חתימת שעה ותאריך – כדי להציג טענה מדויקת לגבי זמן האירוע.

מחירים
מצלמה לרכב יכולה להציג מחירים מצחיקים של כמאה שקלים (כשגם איכות המוצר יכולה להיות מגוחכת לעתים), והיא יכולה להגיע עד למאות שקלים כשמדובר על דגם איכותי ומתקדם. השוואת מחירים יכולה להועיל בדרך למציאת עסקה משתלמת שכוללת מוצר איכותי ומחיר הוגן גם יחד.
אחריות
לרוב מדובר על שנת אחריות אחת למצלמת הרכב. אך מעבר לכך שיש לוודא זאת, חשוב מאוד גם לבדוק מי היבואן והאם מדובר במשווק איכותי שמתמחה במצלמות דרך יחד עם שאר הציוד שהוא מוכר ומציג תמונה מדויקת של נתוניו של כל דגם.
 
לסיכום, אנו רואים כי אין לוותר על בדיקה יסודית של נתונים רבים אם באמת רוצים ליהנות ממצלמה מצוינת ששווה את המחיר שלה.
 
הכתבה באדיבות אתר הקניות No Risk