בעלי עסק קטן? 5 שגיאות שכדאי לכם להימנע מהן

בעלי עסק קטן? זה המאמר בשבילכם. כל שנה, עסקים עסקים קטנים רבים כושלים, הסיבות רבות ורווחיות היא הסיבה העיקרית. קבלת החלטות שגויה, או חוסר הבנה של האפשרויות העומדות בפני העסק יכולות להיות קריטיות. ( מדור שיווקי )

ששי כהן 03 באפר, 2016
השכרת רכב

הסיבות לסגירתם של עסקים קטנים רבים מדי שנה הן מגוונות, אבל קבלת החלטות שגויה של מנהלים שנובעת מטעות אנוש, מגורם בלתי צפוי או מתהליך מוטעה של קבלת החלטות, היא בהחלט אחת הסיבות. קל לפול לטעויות בתקופה, שגם אובייקטיבית, אינה קלה כלכלית. מעבר לסטטיסטיקה העגומה שאינה פועלת לטובת הצלחתם של עסקים קטנים ובינוניים – כלכלת השוק אינה מיטבית, אין תמריצים לעצמאים, יש קושי במימון, האשראי בעייתי, התחרות גדולה וזה בלי להוסיף ימי מילואים או תקופות בטחוניות המשפיעות לא רק על העסק עצמו והלוגיסטיקה אלא גם על הצרכנות. בתוך כל אלה נשחקת הרווחיות אבל העסק צריך לא פחות משאבים כדי לייצר מנוע צמיחה ולהתפתח למרות הכל.

זה לא מפתיע שעסקים מצליחים הם עסקים שמנוהלים נכון, אין מתכון לניהול מדוייק. מעבר לכלים שעל כל מנהל לרכוש כדי להתמקצע בעבודתו, ניהול נכון של המשאבים תוך שקלול תנאי השוק הוא גורם חיוני לא רק להישרדותו של העסק, אלא גם לסיכויי הצלחתו בשוק תחרותי. ומה שנכון לגבי תאגידים וחברות גדולות, נכון אפילו עוד יותר לעסקים קטנים ובינוניים, אשר אינם נהנים מבסיס כלכלי איתן, על כל המשתמע ממנו.
אלא שדווקא בעסקים קטנים ובינוניים, הניהול לא תמיד מופקד בידי מנהלים מנוסים ובעלי רקע רלוונטי בתחום, בטח לא בשלבים הראשונים. יותר מזה, העומס והאחריות מוטלים על מעט מאוד אנשים מה שיוצר לחץ בתהליך קבלת ההחלטות ומביא לא פעם לקבלת החלטות עסקית שגויה. לעיתים הדבר נובע מחוסר ידע, לעיתים ממחסור במידע לגבי כל האפשרויות הקיימות בשוק, לפעמים משקלול לא נכון של גורמים נוספים בתהליך. קבלת החלטות בתנאים של אי וודאות טומנת תמיד את האפשרות לכישלון, אבל מודעות ובחינה מתמדת הן דרכים חשובות לצמצם את הסיכון. להלן מספר שגיאות נפוצות ואת הדרכים להימנע מהן.
מה יכול להשתבש? ובכן –
טעות 1: כשלים בתוכנית העסקית – הבסיס לעסק מצליח ורווחי נעוץ כמובן ברעיון טוב, אך כדי שניתן יהיה לפתח את הרעיון, תוכנית עסקית היא מפתח ראשוני להצלחה. התוכנית העסקית מציעה מודל ואסטרטגיה, למעשה זה מסמך מפורט שבוחן את החזון, כדאיות העסק ודרך פעולתו וכולל תוכנית ביצועית ובה יעדים מפורטים, צעדים אופרטיביים, ניתוח כלכלי, דרכי מימון ואופן ניהול. בתוכנית יש להתייחס למוצר/שרות, לפוטנציאל השוק, למתחרים העיקריים, ליעדים אסטרטגיים, למודל העסקי ולאופן הביצוע, כולל לוחות זמנים. התוכנית העסקי נחוצה לפתיחת עסק ומהווה תנאי סף לקבלת מימון. חשוב להיצמד לתוכנית העסקית, אבל לבחון אותה כל הזמן לנוכח תנאי השוק המשתנים. תוכנית עסקית טובה צריכה להיות כללי האצבע של החברה, אך גם צריכה להיות גמישה מספיק כדי להתאים לשינויים. זלזול בתוכנית העיסקית או לחלופין פעילות שאינה מסונכרנת עימה עשויה להביא כשלים רבים בניהול ולאבדן פוקוס במאמץ לשרוד במקום לתכנן.
טעות 2: חוסר השקעה בעובדים – תלוש המשכורת אינו הבסיס היחיד לקשר שלך עם העובדים, חשובה ככל שתהיה, משכורת טובה אף פעם לא היתה סיבה להגברת מוטיבציה או לאהבת מקום העבודה. עסק טוב נבנה על עובדיו, וככל שהם מרוצים יותר כך התפוקה טובה יותר וכולם נהנים. בעסקים קטנים ובינוניים לא תמיד מושם דגש מספיק על ההון האנושי. בעובדים צריך להשקיע. בעוד בתאגידים ובחברות גדולות הנושא מטופל על ידי אנשי משאבי אנוש, בעסקים קטנים יותר, הבעלים והמנהלים צריכים לעשות זאת. לכן, כחלק מהרצון לעודד את העובדים ולעורר בהם השראה ומוטיבציה מומלץ להקפיד על ימי כיף, הדרכות, ימי עיון, העשרות ולהתייחסות מטעם ההנהלה לימי הולדת ולאירועים משמעותיים אחרים.
טעות 3: בחירת ספקים שגויה – לספקים יש תפקיד חשוב בניהול עסק והוא לא פשוט כיון שהוא בכל זאת חיצוני ויכולת ההשפעה עליו מוגבלת. הם חיוניים לתפעול השוטף של העסק, עליהם במידה רבה נסמכים גם המקצועיות והמוניטין שלכם. אי אפשר להפריז בחשיבות של בחירת הספקים. לפני בחירת הספק הגדירו את הצרכים המדוייקים שלכם כולל תקציב, הקפידו לבצע מחקר מקדים וסקר שוק, בקשו מספר הצעות התקשרות ממספר ספקים במקביל, עברו היטב על כל ההצעות ובחרו את ההצעה המיטבית עבורכם. אחרי בחירת הספק יש להמשיך במעקב מתמיד אחר התנהלות העבודה. יש לזכור שבחירת ספק אינה חתונה קתולית ולכן כדאי כל תקופה לבחון מחדש את השוק, גם אם כדי לשפר את התנאים מול הספק הקיים או להחליף ספק.
טעות 4: תמחור שגוי – תמחור אינו פעולה שרירותית, ההחלטה כמה לגבות על המוצר או השירות שאתם מציעים בנויה על מספר פרמטרים ברורים. על התמחור לשקלל את העלויות הישירות והנלוות ולשקף את ערך המוצר או השירות הריאלי על בסיס התכנון הפיננסי שלכם ושיקולי כדאיות, על ידי חישוב המכפיל הנכון ליצירת אחוזי רווח תפעולי. ההבנה מה טווח היכולת שלכם להפוך את המחיר לארטיבי תלויה בדיוק בזה, אחרת הרווחים יישחקו ועימם מנוע הצמיחה של העסק. חשוב להכיר גם את המחירים בשוק, בטח של המתחרים העיקריים שלכם, אך לזכור שלא על בסיס זה צריך לקבוע את הערך של המוצר או השרות של העסק שלכם.
טעות 5: אי הכרת חלופות איננה תרוץ – פעמים רבות אנחנו עובדים על בסיס מה שאנחנו מכירים, אלא שלא תמיד אנחנו מכירים הכל וחיפוש מתמיד אחר חלופות ופתרונות הוא כלי יעיל מאוד לחיסכון וכמובן לרווחיות. הדינאמיות של השוק, הצרכים השונים בהתאם לתקופות, שינויים בהיקפי המסחר וגורמים אחרים מעין אלה מצריכים לפעמים גמישות של פתרונות ולכן יש חשיבות רבה בבחינת צרכי העסק נוכח החלופות בשוק. תחום הרכב מהווה דוגמא מצויינת, בעוד שהצורך ברכבים הוא כורח המציאות, עסקים רבים מתחייבים לקנייה או לליסינג ואינם מודעים לפתרון נוסף וגמיש הרבה יותר – השכרה עסקית. חלופה זו מאפשרת מגוון פתרונות התניידות בהתאם לצרכים, קילומטראז' גבוה יותר מליסינג, תקופת התחייבות קצרה יותר והסכמים ברי שינוי המאפשרים פתרון גמיש וחסכוני התפור למידות העסק וצרכיו, תוך ליווי, יחס אישי ואחריות.
ההחלטה לממש את החלום אינה פשוטה ודורשת המון משאבים ואנרגיה, אך היא שווה את המאמץ. סיפורי ההצלחות שאנו שומעים עליהם מעידים שאפשר לעשות את זה. ההצלחה, כרגיל, תלויה בניהול נכון וקבלת החלטות מדוייקת ככל שאפשר. אין ספק שלכל עסר יש את הבעיו שלו ואת הפרונות שלו, אבל אחת הדרכים למצוא את הדרך הנכונה היא לא רק להקפיד על הכללים להצלחה, אלא גם ללמוד מטעויות של אחרים. איך להימנע מהן זה כנראה חלק מהעבודה.

עוד מצרכנות