הונדה CRF250 L מבחן דרכים

אומרים שהוא חלש ומבייש את השם CRF. אז אומרים. אבל כאופנוע למתחילים אבל לא רק, הוא מספק פאן בשפע, חוסך בדלק ונותן יופי של הופעה בעדר הקטנועים שמסביב.

ששי כהן 14 ביונ, 2013

השוק הדו גלגלי בישראל נשלט כיום בעיקר ע"י קטנועים. הסיבות לכך הן מגוונות וכוללות בעיקר את מחיר הרכישה הזול משמעותית, נוחות הנסיעה והשימושיות המועדפים, וכמובן את מחיר הביטוח הנמוך יותר ברוב המקרים. גם נתוני הרישוי של הדו גלגליים בחמשת החודשים הראשונים של השנה לא משקרים. מתוך 5,576 כלים שעלו לכביש מתחילת השנה, כ- 4,420 כלים הם בנפח מנוע עד 250 סמ"ק, כאשר רובם המוחץ הינו קטנועים. גם בסגמנט הבא הכולל את נפחי המנוע : 251-500 סמ"ק, שם נמכרו 608 כלים, יש כמות לא מבוטלת של קטנועי מנהלים שמככבים. בקיצור, לא רק שהמספרים יורדים בעקביות, אלא גם חלקם של האופנועים מתכווץ בעקביות.
אבל בהונדה אופנועים, לא מתכוונים לוותר כל-כך מהר. למרות שבהיצע הכלים שלהם יש לא מעט קטנועים, אסטרטגיית השיווק של היבואן בארץ מנסה למשוך את רוכבי הקטנועים לכיוון האופנועים. בשנה החולפת התמקדה הונדה בעיקר במשיכת רוכבי קטנועים לכיוון אופנועי ה- 125 ו- 250 סמ"ק, והשנה צמח מבחר אופנועי ה- 500 סמ"ק שמנסים למשוך חזרה רוכבי קטנועי מנהלים. אז איזו סיבה יש לרוכב קטנוע ממוצע שהתרגל לנוחות, לעבור לאופנוע? החלטנו לצאת ולבדוק כאשר הפרטנר שנבחר הוא ההונדה CRF250L שמוגדר כאופנוע דו-שימושי למתחילים ומצויד במנוע 250 סמ"ק ידידותי.

הונדה CRF250 L מבחן דרכים ( wheel )

הונדה CRF250 L מבחן דרכים ( wheel )


ה- CRF250L הוא אופנוע דו"ש חדש בעולם והוצג בסה"כ לפני קצת יותר משנה. למרות ייעודו ככלי דו-שימושי למתחילים, צויד הדגם בשם היומרני CRF המזכיר יותר כלי שטח קרביים של הונדה, מה שגרר ביקורת מצד רוכבי שטח מנוסים המתלוננים על הייחוס המשפחתי הקרבי שהוענק לדו"ש הרך, אולם כבר במפגש הראשוני עימו, במבחן המראה החיצוני, הוא בהחלט עומד בכבוד עם עיצוב שטח מודרני קשוח יחסית, שבהחלט עושה חשק לצאת עימו לרכיבה וגורם לו להתבלט בין ים הקטנועים שמקיפים אותו בצמתים העירוניים. יחד עם זאת, למרות שבהונדה מצהירים עליו ככלי ידידותי לרוכבים מתחילים הנהנה ממושב נמוך ביחס לקטגוריה עם גובה של 875 מ"מ בלבד, הופתעתי לפגוש באולם התצוגה אופנוע גבוה מהציפיות, שטיפוס עליו לווה תחילה בחשש קל מיציבות, למרות שגובהי ממוצע ואינני נחשב כנמוך.
הונדה CRF250 L מבחן דרכים ( wheel )

הונדה CRF250 L מבחן דרכים ( wheel )


ל-CRF250L מנוע צילינדר בודד בנפח 250 סמ"ק 4 שסתומים מקורר מים, המפיק 23 כ"ס ב- 8,500 סל"ד, ומשודך לתיבת 6 הילוכים. עוד בתפריט : שלדת פלדה, חישוקים גלגלים 21" מקדימה, ו- 18" מאחור, מזלג קדמי הפוך בקוטר 43 מ"מ עם מהלך 250 מ"מ, ובולם אחורי יחיד עם מהלך של 240 מ"מ. לוח השעונים קטן וצנוע, אך מאכלס את כל הדברים החשובים ובינהם : מד מהירות דיגיטלי, שעון זמן, מד ק"מ מתאפס, מד דלק וזהו פחות או יותר. באופן אישי, היה חסר לי שעון סל"ד במשחק עם ההילוכים. מבחינת שימושיות : תא פצפון ננעל מאחור המתאים לאכסון ארנק במקרה הטוב.
לחיצה על מתג ההתנעה והמנוע מתעורר לחיים. עבור מי שמורגל ברכיבה על קטנועים, גרגור המנוע מורגש ( אך נחמד יש לציין ), אך כמות הויברציות שמייצר האופנוע מעט מטרידה בשלב הראשון. אני משלב לראשון ויוצא לדרך. לזכותו של ה- CRF250L, יאמר שתיבת ההילוכים מצוינת, המצמד רך וגם לאחר רכיבה ארוכה, החלפות ההילוכים נעשו בקלילות וברכות ולא הורגשה תחושת עומס על היד. בנוסף, חוסר הביטחון שליווה אותי בק"מ הראשון עקב גובה האופנוע ( ומדובר באופנוע נמוך להזכירכם ), התחלף בתחושת ביטחון טובה יותר מהקטנוע אליו אני רגיל. שדה הראיה מצוין, חישוקי הגלגלים הגדולים " אוכלים " כל מהמורה שמופיעה בדרך, וכל העסק נראה הרבה יותר יציב ממה שחשבתי תחילה. למהירות של 120 קמ"ש, הוא מגיע די בקלות, ונראה שאת המהירות המרבית של 135 קמ"ש אותה מבטיח היצרן, הוא לא יתקשה להשיג. בתנועה עירונית, מדובר בכלי פנטסטי צר וגבוה, המאפשר השתחלות קלילה בן טורי המכוניות עם שדה ראיה רחב, הטיפוס על מדרכה וירידה ממנה נעשה בקלילות והתחושה הכללית היא כיפית. נקודת תורפה עיקרית, נרשמת בכמות החום שפולט המנוע הישר אל רגלי ומעט מפריעה בתנועה עירונית, במיוחד בימים חמים.
הונדה CRF250 L מבחן דרכים ( wheel )

הונדה CRF250 L מבחן דרכים ( wheel )


לאחר נסיעה של כמה עשרות ק"מ על הכביש, ירדתי מהאספלט אל השטח. ותעזבו אותי מכל הביקורות שקראתי לפני על האופנוע. ה- CRF250L הינו אופנוע דו"ש למתחילים וכך יש להתייחס אליו. וכמי שדי בתול בתחום אופנועי השטח, אני מודה שדי נהניתי לרכוב עליו, וכך אני מניח כל רוכב שעושה את צעדיו הראשונים בעולם השטח, ימצא בו בן זוג אידאלי ללימוד סודות הרכיבה. גם עם הספק המנוע הנמוך יחסית של 23 כ"ס, לא הייתי אפילו קרוב לניצול של יכולותיו, ואני מניח שגם שהייה במחיצתו מספר חודשים, ספק אם הייתי כבר משתעמם מיכולותיו המוגבלות יחסית ומחפש להשתדרג הלאה. אחרי מספר שעות של נסיעה בשטח, והכרות של העיר רחובות מנקודות תצפית לא ממש מוכרות לי, שמתי לב שאפילו הרעידות והרעש שתחילה הטרידו אותי, נשכחו עם הזמן. כנראה שבאמת התחלתי לחבב את הכלי…
בסופו של המבחן, במבחן תחנת הדלק, גיליתי שכל החוויה הזאת עלתה לי בסה"כ 26 ש"ח. ה- CRF250L השיג משהו כמו 31 ק"מ לליטר בפועל, נתון מרשים מאוד בהתחשב באופי הנסיעה שלא היה ממש לפי כללי החיסכון, אך בהחלט גם לא בעומס רב מצד שני. עם נפח מיכל של 7.7 ליטר, ניתן לצפות לביקור בתחנת דלק אחת ל- 250 ק"מ בממוצע, בנהיגה יום יומית שגרתית.  ויחד עם צריכת הדלק, כמי שרגיל לבקר במוסך לטיפול שגרתי כל 4,000 ק"מ, כיף לגלות שמרווח הטיפולים עומד על  12,000 ק"מ , המפחיתים גם בהוצאות התחזוקה.
הונדה CRF250 L מבחן דרכים ( wheel )

הונדה CRF250 L מבחן דרכים ( wheel )


תחליף לקטנוע ?
בסיכומו של מבחן, מציע הונדה CRF250L אופנוע דו-שימושי מצוין למתחילים אך לא רק, ונראה שיהווה פרטנר איכותי ללימוד הנהיגה בשטח עבור חובבי השטח.  לצד עיצוב מודרני ומפתה, מציע ה- CRF250L יכולות גבוהות למדי בנסיעה עירונית, ושפע של פאן עבור רוכבים מתחילים בשטח. כבונוס, מעניק האופנוע גם תצרוכת דלק מצוינת ומחירי טיפולים סבירים ביחס לממוצע, מה שמפחית את הוצאות התחזוקה של הכלי. בהשוואה לקטנועים, הוא אמנם יותר רועש ורועד וסובל משימושיות מוגבלת בעיקר עקב מחסור בתא אחסון מתחת למושב, אך מנגד, יש לו הופעה מרשימה יותר, הרכיבה חוויתית יותר וכוללת בונוס של ירידה לשטח בזמן הפנאי שאף שורפת קלוריות במאמץ… גם המחיר סביר : 36,400 ש"ח שאינו רחוק ממחיר קטנוע 250 סמ"ק איכותי, ויחד עם המוניטין המוכח של הונדה בסעיף האמינות, תמיד טוב שיש לו גם שנתיים אחריות. בימים אלו הוא מוצע במבצע קיץ 2013 הכולל תשלום מקדמה של 24,400 ש"ח והיתרה ב- 36 תשלומים של 333 ש"ח . בשורה התחתונה : ברוכים הבאים לעולם השטח.


הונדה CRF250 L מבחן דרכים ( wheel )

הונדה CRF250 L מבחן דרכים ( wheel )

עוד מדו גלגלי