הוסקוורנה ויטפילן 401 – מבחן דרכים

הוסקוורנה ויטיפילן 401 וסוורטפילן 401 מצטרפים לשוק אופנועי הנייקד למתחילים הפורח, עם עיצוב מטורף וביצועים נאים, המבטיחים חווית רכיבה ממענגת והרבה תשומת לב על הכביש, אך במחיר הגבוה מהמתחרים. שווה את הכסף?

ששי כהן 16 במאי, 2018

צילומים: רונן טופלברג
חודשיים לאחר שהושקו רשמית דגמי הכביש הראשונים של הוסקוורנה בישראל, הזמינה אותנו עופר אבניר היבואנית להשקת רכיבה ראשונה לדגמי ה-401 החדשים והמסקרנים של החברה, המצטרפים לשוק אופנועי הנייקד למתחילים אך לא רק, ועשויים להיות מנוע צמיחה אדיר למכירות המותג בארץ ובעולם, אם יצליחו לשחזר את המהלך הדומה שביצעה המתחרה KTM בעשור האחרון, עם חדירתה המסיבית לשוק אופנועי הכביש עם סדרת ה- Duke, שהובילה אותה להיות יצרנית אופנועי הכביש הגדולה באירופה בשנים האחרונות.



הוסקוורנה יורה חצים
את דגמי הכביש החדשים של הוסקוורנה פגשתי עוד בסוף 2014 כשהוצגו כדגמי קונספט בתערוכת EICMA האיטלקית, וכבר אז קיוויתי שכך הם ייראו גם בעתיד. יאמר לזכותו של היצרן שהעיצוב כמעט עוצר הנשימה של דגמי הקונספט, המשיך גם לגרסאות הייצור. צמד הדגמים שהתייצבו להשקה – הויטפילן 401 (חץ לבן) המשווק בצבע לבן… והסוורטפילן 401 (חץ שחור) שמוצע בצבע שחור, מציעים עיצוב רטרו-מודרני, כאשר הויטפילן מעוצב בסגנון "קפה רייסר", עם כידון נמוך בתצורת Clip On המציע תנוחת רכיבה ספורטיבית יותר, והסוורטפילן עוצב בסגנון "סקרמבלר" ומציע רכיבה זקופה ונוחה יותר בחיי היום יום. בשורה התחתונה, צמד הדגמים יפהפיים למראה ולדעתי היפים ביותר בכל קטגוריית אופנועי הנייקד הפורחת בישראל.

מכלולים של KTM
בהוסקוורנה התמקדו בשלב הראשון עם כניסתם לשוק אופנועי הכביש בעיצוב הרטרו המפתה, כאשר בכל הנוגע לצד הטכני, אימצו את יחידת הכח המוכרת של KTM דיוק 390, הכוללת מנוע סינגל בנפח 375 סמ"ק, המפיק הספק נאה של 43 כ"ס ו-3.77 קג"מ, המשודך לגיר עם 6 הילוכים. מעבר לכך המפרט מרשים ומתקדם וכולל מתלי WP, מצערת RIDE BY WIRE, מערכת ניהול מנוע ו- ABS מתוצרת BOSCH, קלאץ' מחליק, בלמים מתוצרת BREMBO עם דיסק קדמי בקוטר 320 מ"מ ודיסק אחורי בקוטר 230 מ"מ. בדומה למתחרים, גם כאן מדובר בכלים שעתידים להיות מיוצרים בהודו, אולם בשלב הראשון הם מגיעים לארץ ממפעל החברה באוסטריה.

משקל קליל ומנוע חזק מספקים שפע של פאן

לצד העיצוב המרשים, מציעים דגמי ה-401 מושב שטוח ונוח לישיבה, זנב קצוץ במיוחד, שכחלק מהרצון לא לפגוע בעיצוב החד, הועברה לוחית הרישוי בצמוד לזרוע האחורית. להשלמת המראה, מצויד האופנוע בתאורת LED היקפית. לוח השעונים הדיגיטלי מעט מאכזב, כאשר השימושיות הוקרבה על חשבון העיצוב, עם לוח קטן יחסית, מעט מיושן למראה ועם נתונים שמופיעים לעתים מעט קטן מדי, באופן שגורם לרוכב להתאמץ מעט (כמו במקרה של שעון הזמן).

לוח שעונים מעט פשוט וקטן מדי

על הכביש
המסלול המתוכנן שבחר היבואן להשקת צמד דגמי הכביש הבסיסיים של הוסקוורנה (יש גם דגם 701), כלל מסלול מת"א לירושלים, בהם חווינו את האופנועים בכבישי הנהיגה המהנים ומאתגרים של נס הרים ואשתאול, שם הוכיחו החצים של הוסקוורנה שלמרות המידות הקומפקטיות והמנועים הצנועים יחסית, הנאה ניתן להפיק מהם ובשפע. עבור מי שמחפש את הריגוש הספורטיבי הקיצוני, הויטפילן מציע תנוחת רכיבה ספורטיבית יותר, משקל טיפה יותר נמוך (לא שזה מורגש) ותחושה של חורך אספלט אידיאלי, אך לעיצוב ולרכיבה הכפופה לאורך זמן יש השפעה על שרירי הידיים ולאורך נסיעה של מספר שעות, זה הופך להיות מעט מעיק ופחות נחמד.

הוסקוורנה סוורטפילן – תנוחת רכיבה זקופה ונוחה יותר

דגם הסוורטפילן מנגד, שימושי הרבה יותר ונח משמעותית לרכיבה לאורך זמן ארוך יותר, הודות לכידון הגבוה יותר ותנוחת הרכיבה הזקופה יותר, המאפשרים רכיבה של מספר שעות ללא תלונות מיוחדות. מעבר לכך, שני הדגמים מצוידים במושב שטוח וקצר, הנח למדי לרכיבת בודד, אך קחו בחשבון שהרכבת רוכב נוסף עשויה להיות צפופה למדי, וכחלק מניסיון לשפר את תנאי המחיה של המורכב, ישנה גם ידית אחיזה שניתנת להרכבה בדגם.

מעבר לכך, צמד הדגמים מהנים מאוד לנהיגה בכבישים מפותלים, ומספקים אחיזת כביש גבוהה כאשר הצמיגים (חתך ספורטיבי בויטפילן ובסגנון ראלי בסוורטפילן) מספקים תקשורת טובה עם האספלט. אל אלו מצטרפים משקל קל עם 148 ק"ג ב-VITPILEN 401 ו-150 ק"ג ב-SVARTPILEN 401 ובלמים איכותיים שלא הפגינו התחממות או ירידה בכושר הפעולה גם תחת מאמץ. צריכת הדלק חסכונית למדי ועמדה במבחן סביב ה-23 ק"מ לליטר בתנאים מאומצים למדי, ובנהיגה שגרתית לא מאומצת ניתן לצפות ל-27-8 ק"מ לליטר. למרות האופי הספורטיבי של הכלים, מדובר בכלים ידידותיים מאוד גם לרוכבים מתחילים, עם מושב נמוך, משקל קליל, מנוע לא עצבני ותיבת ההילוכים חלקה ומדויקת התורמים לתחושה בטוחה.

מחיר
מחיר הוסקוורנה ויטפילן 401 וסוורטפילן 401 זהה ועומד על 39,900 שקל, הנחשב לגבוה בארץ בקרב אופנועי הנייקד המתחרים. יחד עם זאת, מדובר בסה"כ בהפרש של 4,000 שקל מול המתחרים מבית KTM ו-BMW, שבתמורה תקבלו עיצוב רטרו משובח שמסובב הרבה ראשים על הכביש, מכלולים איכותיים, מנוע חזק וחסכוני ונהיגה ספורטיבית חווייתית ומהנה שתעשה לכם הרבה חשק לצאת לרכוב. בשורה התחתונה, כניסתה של הוסקוורנה לשוק אופנועי הכביש, עם צמד דגמי מפתח מפתים בקטגוריה הצומחת בישראל, עשויה להביא למותג קהל חדש ולהזניק משמעותית את מכירות המותג בארץ.