המדינה מעודדת רכישת מוניות היברידיות

שר האוצר משה כחלון חתם על צו לעידוד רכישת מוניות היברידיות, עם שלל הטבות מס משמעותיות שיוענקו לנהגי מוניות שיבחרו בדגם היברידי במקום דגמי דיזל.

ששי כהן 28 במאי, 2017
מונית טויוטה

כחלק מהרצון לעודד רכישת מכוניות היברידיות ידידותיות יותר לסביבה, המזהמות פחות את האוויר, מודיעה היום רשות המסים כי שר האוצר, משה כחלון, חתם על צו לעידוד שימוש במוניות בעלות מנוע היברידי, הכולל הטבות שווי שימוש משמעותיות לנהגי מוניות שיבחרו ברכב היברידי.




הצו קובע כי הטבת שימוש מצטברת על מונית ההיברידית לכל אורך חיי המונית תהיה גבוהה מהטבת השימוש המצטברת הניתנת למונית דיזל רגילה. כמו כן, קובע הצו כי לאחר 4 שנים למונית ההיברידית יינתן פטור מלא  מתשלום מס קנייה, כלומר לאחר 4 שנים, בעל המונית לא יצטרך לשלם כלל מס קנייה בגין מכירת המונית והעברתה לאחר שאינו משתמש ברכב כמונית. ההטבה תינתן למוניות שיירשמו לתנועה  מיום 1 בינואר 2017 ועד ליום 31 בדצמבר 2019 (מועד מכירת המונית איננו מוגבל בזמן).
מטרת הצו החדש לעודד רכישת מכוניות היברידיות, המאופיינות בפליטת מזהמים נמוכה במיוחד ביחס לרכבי הדיזל הפופולרים בקרב נהגי המוניות. הניסיון במדינות אחרות בעולם, בפרט ארה"ב, מלמד כי אין מניעה תפעולית להשתמש ברכב היברידי כמונית, ועם זאת, בישראל היקף השימוש במוניות היברידיות כיום נותר מצומצם. במתן הטבת שימוש זו יש כדי לשפר את כדאיות רכישת הרכב ההיברידי ביחס לרכב רגיל. זאת ועוד, בהתחשב בנסועה הגבוהה של מונית (כ- 80 אלף ק"מ בשנה לעומת כ- 16 אלף ק"מ ברכב בבעלות פרטית), המעבר של מונית לרכב היברידי מייצר יתרון סביבתי כללי משמעותי ביותר.




בתחילת השנה יצא גם המשרד להגנת הסביבה בתוכנית לעידוד מוניות היברידיות ידידותיות לסביבה בשיתוף קק"ל וחברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, כחלק מתוכניות המשרד לצמצום זיהום האוויר בקרבת ריכוזי אוכלוסייה. במסגרת העידוד לרכישת מוניות היברידיות, מוענקת הנחה מיוחדת בסבסוד ממשלתי של עד 20 אלף שקל עבור דגמי הרכב המשתתפים בתוכנית. כך למשל יכולים נהגי מוניות לרכוש טויוטה יאריס היברידית במחיר של 79,000 שקל כולל מע"מ, טויוטה אוריס סטיישן היברידית במחיר של 98,000 שקל כולל מע"מ, טויוטה פריוס היברידית במחיר של 113,000 שקל כולל מע"מ וטויוטה פריוס פלוס היברידית (המצוידת ב-7 מקומות ישיבה) במחיר של 122,000 שקל.