וולוו S90 החדשה במבחן דרכים: מפתח שוודי לעתיד

וולוו S90 החדשה מציעה עיצוב אלגנטי ומפתה, תא נוסעים מהודר ומפנק ושדרוג ניכר בסעיף הבטיחות עם יכולות חצי אוטונומיות. בנוסף, גם המחיר תחרותי בסגמנט.

ששי כהן 17 במרץ, 2017
וולוו S90 החדשה

כמעט 20 שנה חלפו מאז שפסק ייצור וולוו S90 מהדור הראשון, או ליתר דיוק וולוו 960 שיוצרה בשנות ה-90 ולקראת סיום חיי הדגם קיבלה את השם S90. מאז, החליפה וולוו את מכונית הדגל שלה בדור חדש שזכה לשם S80, נמכרה עקב קשיים לבעלות ג'ילי הסינית, (במהלך שגרם לחברה רק טוב) ויצאה לדרך חדשה עם הבטחה להחליף את כל דגמי היצרן בחדשים עד שנת 2020. הסנונית הראשונה בעידן החדש של החברה היתה וולוו XC90 החדשה, ולאחרונה נחתה בארץ גם מכונית הדגל החדשה של החברה, המחליפה את ה-S80 וחזרה לשם "וולוו S90". מה יש לה להציע? יצאנו לבדוק.



וולוו S90 החדשה וה-S90 משנות ה-90 או בשמה האמיתי 960. וולוו S90 החדשה וה-S90 משנות ה-90 או בשמה האמיתי 960.
מפגש במציאות עם ה-S90 החדשה, גורר התפעלות: אמנם וולוו כבר מזמן לא מייצרת מכוניות שמרניות וסולידיות בעיצובן וכל ליין הדגמים שהוצג בעשור האחרון נועז ומפתה, אך בכל זאת, משהו בעיצוב של ה-S90 החדשה מקורי ושונה מהמקובל. היא נראית ענקית (הרבה יותר מהנתונים על הנייר), היא רחבה, בעלת עיצוב דמוי קופה, החזית שלה אלגנטית ומאיימת גם יחד וגם עיצוב חלקה האחורי ללא ספק מקורי. התוצאה על הכביש, מלווה בשלל ראשים מסתובבים ונעיצת מבטים, והצבע השחור של רכב המבחן ללא ספק מחמיא לה. ביחס למתחרות הישירות, מדובר במכונית הארוכה, הרחבה והנמוכה בקטגוריה,אל תשליכני לעת זקנה: וולוו S80 מהדור הראשון שנזנחה. אל תשליכני לעת זקנה: וולוו S80 מהדור הראשון שנזנחה.
כניסה לקבינה, חושפת את קו העיצוב החדש של וולוו אותו ראינו כבר ב-XC90 החדשה ואותו נראה גם בדגמים עתידיים כמו וולוו XC60 החדשה. המושבים תומכים ונוחים מאוד לישיבה, המרווח מצוין הם לנהג ולנוסע לצידו והן ליושבים מאחור, ורק קו הגג עשוי להיות מעט בעייתי עבור אנשים גבוהים במיוחד היושבים בספסל האחורי, עקב העיצוב דמוי הקופה. איכות החומרים גבוהה ביותר, וכך גם איכות ההרכבה והתחושה היוקרתית מקיפה מכל עבר. יחד עם זאת, ה-S90 החדשה מציעה קפיצה משמעותית מול הדור היוצא, בכל הקשור לטכנולוגיה עם שלל מסכים המקיפים את הנהג והרבה פחות מתגים, התורמים לעיצוב נקי והייטקיסטי, העשוי לקסום במיוחד עבור נהגים צעירים יחסית המתפעלים אייפד בקלילות, אך הרבה פחות ידידותי עבור פנסיונרים שיבקשו להעביר רק תחנה ברדיו. אלו שכן מורגלים בתפעול מסכי מגע, יסתגלו די במהירות למערכת ה"Sensus" של וולוו ויפיקו הנאה רבה מהשימוש בה.תא נוסעים מרהיב ומפנק כבר ברמת הגימור הבסיסית תא נוסעים מרהיב ומפנק כבר ברמת הגימור הבסיסית
רכב המבחן שהגיע ברמת הגימור "מומנטום" הבסיסית, כולל כסטנדרט אבזור עשיר כיאה למצופה בקטגוריה, עם ריפודי עור, כניסה והתנעה ללא מפתח, גג שמש חשמלי, לוח שעונים דיגיטלי "12.3, בקרת אקלים עם 4 אזורים, מושבים קדמיים חשמליים ומחוממים (מושב נהג עם זכרונות), תאורת LED קדמית ואחורית, חישוקי "18 קלים, מערכת מולטימדיה מקורית עם ניווט ומצלמת רוורס ועוד. חשוב לציין שמערכת הניווט מצוידת במפות באנגלית בלבד, כאשר שמות הרחובות לא כתובים לעתים נכון ויכולת הניווט שלה הרבה פחות טובה מ-WAZE.
בסעיף הבטיחות בו מצטיינת וולוו ונחשבת למובילה עולמית, משלימים את החבילה כבר בדגם הבסיס מערכת בלימה אוטונומית משודרגת המזהה גם הולכי רגל ובעלי חיים גדולים, פועלת בחשיכה ובולמת אוטומטית גם בצמתים, ומערכת הגנה מפני ירידה מהכביש המפחיתה אקטיבית את הסיכוי לירידה מהכביש והתהפכות לתעלה לדוגמה. בנוסף, מציעה ה- S90 החדשה יכולת נהיגה אוטונומית עד מהירות 130 קמ"ש, עם בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון אקטיבי להגה, והאטה אוטומטית של הרכב על לבלימה מלאה.  מעבר לכך, מדובר במכונית בטיחותית מהממוצע עם ציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי וציון כללי גבוה במיוחד.שילוב מוצלח של ביצועים ונוחות שילוב מוצלח של ביצועים טובים ונוחות
גרסת ה-T5 שהגיעה אלינו למבחן, הינה גרסת הכניסה למשפחת ה- S90, המצוידת במנוע הטורבו 2.0 ליטר, 4 צילינדרים המוכר מדגמים האחרים של החברה, שמותקן כאן כעת בעדכונים שונים. עם הספק של 254 כ"ס ומומנט מרבי של 35 קג"מ, המתקבל כבר מ-1,500 סל"ד, מדובר במכונית זריזה מאוד, המזנקת חיש מהמקום, צוברת מהירות בקלילות, והכל ללא מאמץ כשברקע שקט מוחלט מרעשי מנוע, או גרגור נעים של המנוע תחת מאמץ. בסה"כ 6.8 שניות לוקח לספינה הזאת על כמעט 5 המטרים באורך שלה ו-1.8 טון משקל לפני נוסעים להאיץ ל-100 קמ"ש. תיבת 8 ההילוכים האוטומטית משובחת גם היא ופועלת בהרמוניה עם המנוע. באופן נדיר יחסית, גם ההגה החשמלי שלה די מתקשר ואינו מנותק לגמרי מהנעשה על הכביש, אך יחד עם זאת, חשוב לזכור שמדובר במכונית חזקה ומהירה אך אינה ספורטיבית באופייה, ומכוונת יותר לנוחות, עם מתלים המכוילים על הצד הרך יותר ומעניקים נוחות נסיעה גבוהה במיוחד. את סעיף צריכת הדלק, סיימה המכונית עם קצת יותר מ-9 ק"מ לליטר בממוצע בימי המבחן, נתון טוב למכונית מהסוג הנ"ל.
וולוו S90 החדשה לצד ה-S80 היוצאת וולוו S90 החדשה לצד ה-S80 היוצאת
וולוו S90 מתגאה גם במערכת נהיגה חצי אוטונומית. גם בתחום הנ"ל מציעה המכונית שפע של מערכות עזר לנהג, המאפשרות לנוע בכבישים פקוקים כמעט ללא התערבות של הנהג בנסיעה, אך יחד עם זאת עדיין מחייבת את הנהג להתרכז בנהיגה, מכיוון שמערכת הנהג החצי אוטומטית, עדיין נוטה "לאבד" מכוניות שנעות סביבך, וחוסר ריכוז עלול להוביל חיש לתאונה מרגיזה. בקיצור: התקדמות גדולה בסיוע לנהג בנהיגה, אך עדיין לא ברמה שניתן לסמוך עליה. ואת זה אגב ניתן לומר נכון לעכשיו גם על המערכות הדומות של המתחרות שלה בארץ.
לסיכום
וולוו S90 החדשה נכנסת לקטגוריית מכוניות הסאלון היוקרתיות, שם מחכות לה מתחרות ראויות כמו מרצדס E קלאס החדשה וב.מ.וו סדרה 5 החדשה. יחד עם זאת, ה-S90 בוודאי לא מרגישה נחותה מולן ומציעה לצד העיצוב האלגנטי והמפתה, יחידת הנעה חזקה וחסכונית כבר בדגם הבסיס, תא נוסעים מרווח, איכותי ומאוד מפנק, רמת אבזור גבוהה כסטנדרט, ובטיחות כמעט ללא תחרות עם שלל מערכות בטיחות מתקדמות ונהיגה חצי אוטונומית. כשמוסיפים למשוואה גם את המחיר- החל מ-389,900 ש"ח, הנמוך ב-76-100 אלף שקל מדגמי הבסיס של המתחרות שהוזכרו כאן, נדמה שמדובר כאן גם בעסקה כלכלית טובה.