וולוו XC90 החדשה – מבחן דרכים

בדרך ליעד של 0 הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2020, מציעה וולוו XC90 החדשה עליונות בבטיחות, תא נוסעים מפואר ואיכותי במיוחד ויחידת כח חזקה וחסכונית. אז מה חסר?

ששי כהן 16 בנוב, 2015
וולוו XC90 החדשה

נראה שהם לקחו את העסק הזה בכל הרצינות הנדרשת: תוכנית וולוו ל- " 0 הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2020 " מתקדמת במלוא הקצב כאשר הדגם שהכי מתקרב נכון לעכשיו לחזון השוודי הוא וולוו XC90 החדש, שהחל את דרכו בתחילת השנה והגיע לארץ בקיץ האחרון. איך בדיוק מתכננים בוולוו להגיע למצב של 0 הרוגים בעוד 4 שנים בלבד? הודות להשקעות עתק בטכנולוגיות בטיחותיות שיקחו פיקוד על הרכב ואמורות לסייע לנהג להימנע מטעויות אנוש, הנחשבות לגורם המרכזי בתאונות דרכים. מדובר בגרסת וולוו לרכב האוטונומי העתידי, והשוודים בהחלט מתכננים לעמוד במשימה שלהם. כיצרן המבסס את עצמו לאורך השנים כמוביל בבטיחות, הפיתוח המרכזי האחרון שלו, מערכת ה- City safety משנת 2008, כבר הוכיחה את יעילותה עם הפחתה של 28% בתאונות דרכים בשוודיה, ברכבים בהם צוידה המערכת. ובשוודיה להזכירכם, כ- 20% מנתח השוק שייך לוולוו. ה- XC90 החדש כבר לוקח את נושא הבטיחות הרבה יותר רחוק. מה יש לו עוד להציע? יצאנו לבדוק.


וולוו XC90 החדשה - הראשון בשפת העיצוב החדשה של וולוו

וולוו XC90 החדשה – הראשון בשפת העיצוב החדשה של וולוו

מבחוץ
וולוו XC90 החדשה יושבת על פלטפורמת ה- SPA החדשה של החברה, המבטיחה שלדה חזקה וקלה יותר, הבטחה למרחב פנים גדול יותר ואיכות נסיעה חלקה ודינמית יותר מבעבר. הדגם מציע לראשונה גם את שפת העיצוב החדשה של החברה, עם הופעה מכובדת ואלגנטית שאינה מנסה להצטעצע, אך עדיין כוללת סממנים מודרניים עם יחידות תאורה מבוססות LED בעלות עיצוב של האות T השוכבת על הצד, גריל מרובה צלעות מצופות כרום והופעה מרשימה של SUV גדול ומפואר. הדגם החדש גם גדול משמעותית מקודמו, עם 4.95 מטר באורך ( +15 ס"מ ), 2.01 מטר ברוחב ( +11 ס"מ ), 1.77 מטר גובה ( -1 ס"מ ) ובסיס גלגלים של 298 ס"מ ( +13 ס"מ ), המבטיחים שפע של מקום לחמישה או 7 נוסעים ( בגרסת המבחן ), כאשר צמד המושבים בשורה השלישית יכול לאכלס צמד מבוגרים בעלי מידות ממוצעות. נפח תא המטען נדיב אף בניצול כל 7 המושבים ועומד על 314 ליטר, הצומחים עד 1,886 ליטר עם קיפול המושבים האחוריים.

וולוו XC90 החדשה -תא מטען גדול גם בניצול כל 7 המושבים

וולוו XC90 החדשה -תא מטען גדול גם בניצול כל 7 המושבים

תא נוסעים, אבזור
התמקמות במושב הנהג חושפת מול העיניים תא נוסעים מהמוקפדים ביותר בעולם הרכב, המאמץ את פילוסופיית העיצוב הנקי שמקובלת כיום בעולם הרכב, וכוללת מיעוט מתגים ( רק 9 מתגים במרכז הדה-שבורד ), הנדסת אנוש משובחת ועיצוב מתגים מקורי בסגנון של תכשיטים כפי שקוראים לזה השוודים, לצד איכות הרכבה וחומרים מהטובים ביותר שנתקלנו עד כה. רכב המבחן הגיע עם ריפודי עור מסוג "נאפה" איכותיים במיוחד, ורשימת האבזור עשירה כסטנדרט וכוללת לוח מחוונים "12.3 דיגיטלי, מסך מגע מרכזי "9 השולט על מרבית מערכות הרכב, מערכת שמע מקורית עם 10 רמקולים ( ברכב המבחן – של חברת Bowers&Wilkin עם 19 רמקולים וסאב וופר מובנה מקורי מהמפעל ), כניסה והתנעה ללא מפתח, בקרת אקלים 4 אזורים, בורר תוכניות נהיגה, בלם יד חשמלי, חיישני חנייה היקפיים, מערכת חנייה אוטומטית בניצב ובמקביל, חלון גג פנורמי עם פתיחה חשמלית, חישוקי "19 ( "20 ברכב המבחן ), תא מטען נפתח חשמלית כולל אפשרות פתיחה בהנפת רגל ולצידם מפרט בטיחות מרשים עם מערכת בלימה אוטומטית ללא הגבלת מהירות הכוללת זיהוי הולכי רגל, 7 כריות אוויר, בוסטר מובנה לילד בספסל האמצעי, מערכת בקרת עירנות, מערכת לשמירה על סטייה מנתיב, מערכת זיהוי תמרורים, בלימה אוטומטית בצמתים ועוד. רכב המבחן ברמת הגימור הגבוהה יותר כלל גם בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת עזר לנהיגה בפקקים מערכת לניטור רכב בשטח מת ובקרת נתיב אקטיבית המשתלטת גם על ההגה במקרה הצורך. בשורה התחתונה : עם שלל מערכות הבטיחות, מדובר ברכב חצי אוטונומי המסוגל לנהוג לבד בכבישים ישרים ועם עיקולים קלים, כולל שליטה על דוושת התאוצה, הבלמים וההגה.

וולוו XC90 החדשה- תא נוסעים שנראה כמו קופסת תכשיטים יוקרתית

וולוו XC90 החדשה- תא נוסעים שנראה כמו קופסת תכשיטים יוקרתית

הפלטפורמה החדשה והמרשימה של ה-XC90 מתוכננת לטפל במנועים מרובי צילינדרים ובהספקים גבוהים במיוחד. למרות זאת, צמד המנועים עימם החלה וולוו את דרכה של ה- XC90 החדשה בישראל הינם קומפקטיים למדי, בנפח 2.0 ליטר ובעלי ארבעה צילינדרים בלבד. למרות זאת, מדובר במנועים חזקים עם הספקים של 225 כ"ס בדיזל ו-320 כ"ס ומומנט מרבי של 41 קג"מ ב-2,200 סל"ד בגרסת הבנזין אותה לקחנו למבחן. למרות משקל עצמי של 2.1 טון, אבסולוטית זו מכונית מהירה, שמאיצה מאפס ל-100 ב-6.5 שניות ומסוגלת לשייט ללא קושי ב-200 קמ"ש ויותר. אמנם עם מידות בסדר גודל של הרכב הזה אי אפשר לדבר על התנהגות ספורטיבית, אולם ה- XC90 מאפשר נהיגה מאוד מהירה, בכל תנאי הכביש ובנוחות מרשימה. יחד עם זאת, צריך לזכור שעדיין מדובר במנוע 4 צילינדרים, וחזק ככל שיהיה, הוא מעט גס בפעולתו, אינו חלק ונעים כמו מנועי 6 ו- 8 צילינדרים וגם פחות שקט מהצפוי. את אלו תוכל לפתור גרסת ה- T8 שתגיע לכאן בהמשך. במהלך ימי המבחן שנערכו בימי גשם, לא התאפקנו וירדנו עימו גם לנסיעת שבילים מהירה, שם סיפק הרכב יכולת תנועה מפתיעה לטובה בשטח, עם מתלים המטפלים מצוין בשיבושים מכל הסוגים ומעניקים נוחות נסיעה טובה הן בכביש והן בשטח.

וולוו XC90 החדשה- מפתיע לטובה גם בשטח

וולוו XC90 החדשה- מפתיע לטובה גם בשטח

נהיגה אוטונומית?
הפעלת שלל מערכות הבטיחות האקטיביות המסייעות לנהיגה, מניבה נהיגה מלחיצה משהו, כאשר אתם אמורים לסמוך על שלל החיישנים ומערכת המחשוב ולקוות שהם לא יפשלו. מדובר כרגע יותר בגימיק שטוב שיש אותו ברקע לטובת התערבות אוטומטית של הרכב לצורך מניעת תאונה, מאשר לסוג של נהיגה אוטונומית אמיתית, בה אתה יכול לשכוח מדוושות הבנזין והבלם. בכל מקרה מדובר ברכב בטיחותי ביותר, ואף זכה באחד הציונים הגבוהים ביותר במבחן הריסוק האירופאי. בסעיף תצרוכת הדלק, היתרון של המנוע הקומפקטי מגיע לידי ביטוי בתחנת הדלק, כאשר בתנאי המבחן עמדה צריכת הדלק על 8 ק"מ לליטר, בתנאים מאומצים יחסית. מדובר בנתון טוב יחסית לרכב בסדר גודל כזה.

וולוו XC90 החדשה

וולוו XC90 החדשה

החל מ- 510,000 שקל !
במחיר התחלתי של 510,000 ש"ח לגרסת הבנזין הבסיסית ועד ל-560,000 ש"ח לגרסת ה- 7 מושבים ברמת האבזור הגבוהה R- Design, מציע וולוו XC90 החדש SUV יוקרתי מרווח במיוחד, בעל עיצוב אלגנטי מוקפד, תא נוסעים המשדר יוקרה ואיכות בדיוק כפי שהיינו רוצים, וחבילת בטיחות מתקדמת וללא תחרות כבר בגרסת הבסיס המצוידת במרבית התוספות כסטנדרט. מעבר לכך, למרות מנוע קומפקטי בנפחו, הביצועים טובים וצריכת הדלק סבירה לרכב מהסוג הזה, אך פעולתו מעט מחוספסת ולא שקטה לחלוטין כצפוי. ה- XC90 החדש מציג התקדמות עצומה מול הדגם היוצא ומהווה סנונית ראשונה לעידן החדש של וולוו, בו אמורים להתחלף כל דגמי החברה בתוך 4 שנים, ולפי התוצאה של ה- XC90, יש בהחלט למה לצפות.