טויוטה ראב 4 היברידית – מבחן דרכים

טויוטה ראב 4 היברידית מבטיחה ביצועים טובים עם הספק כולל של 200 כ"ס, וצריכת דלק שתהיה נמוכה ממרבית המשפחתיות. רק חבל שתג המחיר הגבוה יחסית, לא כלולות גם מערכות הבטיחות המתקדמות שמוצעות בחו"ל.

ששי כהן 18 במרץ, 2016
טויוטה ראב 4 היברידית

20 שנה לאחר שהוצג לראשונה, ו-3 שנים לאחר שהוצג הדור הנוכחי, נחת בישראל בחודש החולף טויוטה ראב 4  החדש, לאחר שעבר מתיחת פנים מקיפה וכולל לראשונה גם אופציה לגרסה היברידית חזקה וחסכונית במיוחד, שמצד אחד אינה זולה במחיר של 190 אלף שקל, אך מצד שני, מהווה את האופציה הזולה ביותר בפלח ההיברידיות בארץ, כאשר מיצובישי אאוטלנדר PHEV המצוידת בהנעה היברידית פלאג-אין משווקת במחיר של 223 אלף שקל ומעליה דגמי לקסוס היוקרתיים במחירים גבוהים ב-100 אלף שקל ויותר. בטויוטה רואים בראב 4 ההיברידית מתחרה טבעית לדגמים כמו הונדה CRV שנמכר במחיר דומה ואף יקר יותר כשמשווים את האבזור וכן בדגמי 4X4 של יונדאי וקיה המשווקים במחירים דומים. מה יש לה להציע? יצאנו לבדוק.




טויוטה ראב 4 החדשה - חזית מחודשת ונאה מבעבר טויוטה ראב 4 החדשה – חזית מחודשת ונאה מבעבר
הראב 4 ההיברידית ( יחד עם גרסת הבנזין המחודשת ) נחתו בארץ כחצי שנה לאחר חשיפתם הדגמים בתערוכת פרנקפורט, כאשר במסגרת מתיחת הפנים עודכן העיצוב החיצוני וקיבל חזית נאה יותר מבעבר, הכוללת שבכה קדמית בעיצוב חדש, יחידות תאורה חדשות בטכנולוגית LED ( בדגם ההיברידי ), תאורת LED ליום ופגוש חדש, המקנים לרכב הופעה מעט יותר ספורטיבית. בחלקה האחורי נרשמו עדכוני עיצוב קלים יותר, שעיקרם יחידות תאורה חדשות מסוג LED. ביחס לדור היוצא, מציגה הראב 4 החדשה צמיחה של 3.5 ס"מ באורך ל-4.6 מטר, רוחב זהה של 1.84 מטר וגובה שהצטמצם ב-2.5 ס"מ ל-1.67 מטר לטובת שיפור התנהגות הכביש וצריכת הדלק. בסיס הגלגלים נותר 266 ס"מ ומקנה מרווח מכובד לחמישה נוסעים, אך תא המטען הצטמצם ביחס לעבר ומציע נפח של 464 ליטר ( 480 ליטר בדגם הרגיל ), וזאת ללא וויתור על גלגל רזרבי.
טויוטה ראב 4 היברידית - מרווח נאה ל-3 נוסעים מאחור טויוטה ראב 4 היברידית – מרווח נאה ל-3 נוסעים מאחור
בכל מה שקשור בסביבת הנהג והנוסעים, מציעה המכונית את אותו עיצוב מוכר בשינויים קלים בלבד, כאשר התוספת העיקרית שנגלת לעין הינם מתגי המערכת ההיברידית שנדחפו לתחתית לוח המתגים המרכזי ואינם נוחים כ"כ לשימוש, למרות שרוב האנשים גם כך לא ישחקו עימם. למרות שימוש בגוונים כהים, מציעה סביבת הנהג אווירה נעימה ואף מקורית משהו בעיצובה, והאבזור נדיב עם מערכת מולטימדיה מקורית 2 Toyota Touch הכוללת מצלמת רוורס, דיבורית BT, תמיכה בהזרמת שמע מהסלולארי וחיבורי USB ו- AUX, לצד חיישני אורות וגשם,  חלונות אחוריים מושחרים, דלת תא מטען חשמלית, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים כפולת אזורים, בקרת שיוט, חישוקי גלגלים קלים "17, מראה מתכהה אוטומטית ו-7 כריות אוויר.
טויוטה ראב 4 היברידית : אבזור נדיב למעט האבזור הבטיחותי טויוטה ראב 4 היברידית : אבזור נדיב למעט האבזור הבטיחותי
תלונות? חסר פתחי מיזוג אחוריים שהפכו כבר לדי פופולרים בסגמנט הנ"ל ולצערנו גם שלל מערכות הבטיחות המתקדמות שמוצעות עם הדגם בחו"ל, לא מוצעות אפילו כאופציה כאן. לפחות שהיבואנית תעניק את מערכת המובילאיי במתנה לרוכשים כפי שהיא עושה במספר דגמים אחרים. מעבר לכך, מדובר במכונית בטיחותית שזכתה ב-5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.
הראב 4 ההיברידית מצוידת ביחידת הכח המוכרת מהקאמרי ההיברידית, הכוללת מנוע בנזין 2.5 ליטר ומנוע חשמלי המפיקים הספק משולב של 200 כ"ס, המשודכים לגיר אוטומטי רציף, והנעה קדמית בלבד במקום 4X4 בדגמי הבנזין. על הכביש, מציעה המכונית נסיעה שקטה ונעימה במיוחד הודות למערכת ההיברידית, כאשר רק בבלימה נשמע רעש מעט מוזר עקב ניצול אנרגיית הבלימה לטעינת הסוללות של היחידה ההיברידית, וככל שתנהגו עדין יותר, כך תוכלו לנצל למקסימום את היכולת לנסוע על חשמל בלבד ( לטווח קצר של ק"מ או קצת יותר ) לפני שיצטרף מנוע הבנזין לפעולה ( סביב ה- 50 קמ"ש ). נסיעה אגרסיבית מנגד, תגרור הדלקת מנוע הבנזין באופן מיידי ( כמקובל בקרב מכוניות היברידיות ) והביצועים טובים מאוד עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב- 8.3 שניות זריזות בהחלט.
טויוטה ראב 4 היברידית : מוותרת על הנעה כפולה ומספקת יכולת מקובלת לנהיגת שטח קל טויוטה ראב 4 היברידית : מוותרת על הנעה כפולה ומספקת יכולת מקובלת לנהיגת שטח קל
חשוב לזכור שהראב 4 ההיברידית פותחה כדי לספק רכב פנאי חסכוני במיוחד בדלק וכך צריך גם להתייחס אליה. כל עוד תנהגו בה כפי שמצפים שתנהגו במכונית היברידית, תגלו מכונית נעימה מאוד לנהיגה, חסכונית מאוד בדלק וחזקה למדי בעת ביצוע עקיפות, או סתם שיוצאים מהר מהרמזור. עבור אלו הנוהגים לרמוס את דוושת הבנזין בכל הזדמנות, תתגלה המכונית כרועשת יחסית ולא ממש חסכונית. זה אולי מסביר מדוע חלק מעמיתנו שעשו מבחן לרכב, הגיעו לנתונים סביב ה-11 ק"מ לליטר בממוצע. בנהיגה רגועה, לא תתקשו להשיג 15 ק"מ לליטר ואפילו יותר ככל שתיצמדו לכלל הנהיגה החסכונית. במבחן שלנו כאן, בתנאים מעט יותר מאומצים, אך בהחלט מתחשבים באופיו של הרכב שאיננו פותח כרכב ספורטיבי, הציגה המכונית תצרוכת דלק מכובדת של 14.8 ק"מ לליטר בממוצע.
טויוטה ראב 4 היברידית : חסכונית בדלק: 15 ק"מ לליטר בנהיגה רגועה טויוטה ראב 4 היברידית : חסכונית בדלק: 15 ק"מ לליטר בנהיגה רגועה
במחיר של 190 אלף שקל בו מוצעת טויוטה ראב 4 ההיברידית ( תוספת של 10-20 אלף שקל ביחס לדגמי הבנזין ברמות הגימור השונות), מדובר במחיר הגבוה משמעותית מהמקובל בקטגוריית רכבי הפנאי שאינם מצוידים בהנעה 4X4, אך כשמכניסים לשקלול גם את האבזור הנדיב ויחידת הכח ההיברידית החסכונית, בהחלט לא מדובר בתוספת גדולה כ"כ לעומת דגמי ה-2.0 ליטר המאובזרים של המתחרות. לזכותה של הראב 4 ההיברידית עיצוב נאה, תא נוסעים מרווח ומאובזר ויחידת כח חסכונית מאוד בדלק ואף חזקה. בסעיף השלילה, היעדרן של מערכות הבטיחות המתקדמות ברכב שעולה כ- 190 אלף שקל, אינה במקום, ולכל הפחות בטויוטה צריכים לפחות לספק את מערכת המובילאיי המקומית כסטנדרט. בשורה התחתונה, בתוספת מוניטין האמינות והסחירות של טויוטה, אנו בטוחים שהדגם יימכר היטב בארץ.