יגואר XE מבחן דרכים

יגואר XE הצטרפה בחודשים האחרונים לסגמנט הספורט סדאן היוקרתי, עם הבטחה להסתכל למתחרות הגרמניות בלבן של העיניים. בינתיים היא הפכה ליגואר הנמכרת ביותר בישראל. מה יש לה להציע? יצאנו לבדוק.

ששי כהן 14 בינו, 2016
יגואר XE ( צילום : משה נרקיס )

הניסיון הקודם של יגואר נחל כישלון חרוץ: בשנת 2001 הציגה יצרנית היוקרה הבריטית את יגואר X- TYPE, מכונית הספורט סדאן היוקרתית החדשה שלה, שהיתה אמורה להתחרות בדגמים נחשבים כמו BMW סדרה 3, מרצדס C קלאס ואאודי A4. בעוד ששלושת האחרונות נהנות על בסיס קבוע מתקציב עתק לפיתוח מכונית הספורט-סדאן המושלמת שלהם, ביגואר ניסו לחסוך, לקחו את פורד מונדיאו העממית, הלבישו אותה בעיצוב מסוגנן יותר, הוסיפו אבזור, התקינו את הסמלים היוקרתיים וניסו לגזור קופון שמן. במקרה הזה, זה פשוט לא עבד. קשה לעבוד על לקוחות פרימיום שמכירים היטב את התחום, ויודעים בד"כ לזהות איכות ויוקרה אמיתית על פני חיקויים.

יגואר XE - חזית כוחנית ומרשימה

יגואר XE – חזית כוחנית ומרשימה


בניסיון הנוכחי, מדובר בסיפור אחר לגמרי. לפני פחות משנה, הציגה יגואר ( הנמצאת כיום בבעלות TATA ההודית ) את ה- XE החדשה. תחת הבעלים החדשים יחסית, תכננה יגואר להתחרות בטובות שבגרמניות, ולצורך כך הושקעו סכומי כסף נכבדים ביותר בפיתוח מכונית הספורט סדאן היוקרתית החדשה, כאשר בתפריט שלדה חדשה הכוללת הנעה אחורית, עיצוב ספורטיבי-אלגנטי מוחצן יחסית, אבזור עשיר, הבטחה להנאה מנהיגה, ולקינוח גם תג מחיר שנחשב לזול יחסית עבור יגואר, ודי דומה למתחרות. מאז נחתה בארץ יגואר XE בקיץ החולף, עלו לכביש כ-35 מכוניות, שהפכו אותה לדגם הנמכר ביותר של יגואר בישראל אשתקד. רחוקה עדיין מלאיים על הגרמניות במכירות, אולם הכיוון בהחלט מתחיל להיות חיובי.
יגואר XE - עיצוב ספורט אלגנט קלאסי( צילום : משה נרקיס )

יגואר XE – עיצוב ספורט אלגנט קלאסי ( צילום : משה נרקיס )


ל- XE יש עיצוב חושני ומפתה מסוג המכוניות שיעניקו לך הרבה כבוד בחניה ואפילו בצבע הכסף של רכב המבחן שמשדר שמרנות. זה מתחיל בחזית עם חרטום ארוך יחסית, גריל רחב ממדים בסגנון חלת דבש המסורתי, יחידות תאורה צרות מסוג קסנון המעוטרות פנסי LED וסמל היגואר שמושך הרבה עניין. בצידי הרכב מציעה המכונית עיצוב קצת פחות מקורי, המזכיר דגמים כמו וולוו S60 או BMW סדרה 3, ואת חלקה האחורית חותמת המכונית עם זנב קצר יחסית, תאורת LED אחורית וסמל יגואר גדול, אך בניגוד לצפוי, יציאות המפלטים מוסתרות ואינן בולטות בגרסאות ה- 2.0 ליטר הבסיסיות.
יגואר XE - הדגם הנמכר ביותר של יגואר אשתקד בארץ

יגואר XE – הדגם הנמכר ביותר של יגואר אשתקד בארץ


כניסה לקבינה של הרכב, לא חושפת תא נוסעים המעוצב לאלפיון העליון כמקובל בדגמי יגואר מסדרות יקרות יותר, אך עדיין מציעה סביבת נהג ונוסעים יוקרתית כמצופה, גם אם לא ברמה של הדגמים היקרים של סדרה 3 או מרצדס C קלאס. כך או כך, הנדסת האנוש מצוינת ואיכות החומרים וההרכבה גבוהים ביותר, אך ניכר שניסו לחסוך פה ושם עם שלל מתגים, וחלקים בלוח השעונים המשותפים גם למספר דגמים של לנד רובר ( שנמצאת בבעלות משותפת עם יגואר תחת חברת JLR ). מעבר לכך, מדובר בתא נוסעים מרווח למדי הודות ל-1.85 מטר רוחב ובסיס גלגלים של 283 ס"מ שנחשבים לטובים בקטגוריה, ותלונות קלות ירשמו רק במושב האחורי שמעט צפוף ובעיקר למי שיושב במושב האמצעי וסובל מתעלת ההנעה האחורית הגוזלת שטח יקר לרגלי הנוסע. נפח תא המטען עומד על 415 ליטרים צנועים יחסית.
יגואר XE - תא נוסעים איכותי עם אופי ספורטיבי

יגואר XE – תא נוסעים איכותי עם אופי ספורטיבי


כיאה לרכב בעל יומרות ספורטיביות, מצויד ה- XE במושבים ספורטיביים, נוחים ותומכים. הגוון השולט בתא הנוסעים הינו השחור, אשר לשבירת האווירה מלווה בגימור אלומיניום מוברש. האבזור הסטנדרטי ( רמת גימור Prestige ) כולל בין השאר: ריפודי עור, מושבים קדמיים בעלי כיוונון חשמלי חלקי, מערכת מולטימדיה עם מסך "8, התנעה ללא מפתח, גג פנורמי חשמלי, בקרת אקלים כפולת אזורים עם פתחי מיזוג ליושבים מאחור, חיישני אורות וגשם, חישוקי "17, ובורר תוכניות נהיגה. בסעיף הגימיקים: בורר הילוכים רוטורי נשלף חשמלית עם התנעת הרכב, וחיישני קרבה לתאורת המפות מסוג LED שנדלקים/ נכבים אוטומטית עם זיהוי האצבעות המתקרבות שלכם. היכן פישלו? מראות מתקפלות חשמלית, כניסה ללא מפתח ומצלמת רוורס תמצאו רק בדגמים מאובזרים יותר לצד תוספות רבות אחרות.
יגואר XE

יגואר XE


יגואר XE משווקת בארץ עם מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטר שמוצע בשתי גרסאות הספק – 200 ו- 240 כ"ס המשודכים לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים. רכב המבחן אותו קיבלנו היה הצנוע בהיצע, עם הספק של 200 כ"ס ב- 5,500 סל"ד ומומנט מרבי של 32.6 קג"מ המתקבל כבר מ- 1,750 סל"ד, ומציע נתוני ביצועים רשמיים של 7.7 שניות בתאוצה הקלאסית ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 237 קמ"ש. על הכביש, לחיצה בריאה על דוושת הגז מתורגמת באופן מיידי לתאוצה החלטית וחזקה, יכולת העקיפות שלה משביעה רצון עם שפע של מומנט הזמין בכל רגע, ותיבת 8 ההילוכים האוטומטית משתפת פעולה מלאה עם המנוע. באופן נדיר למדי כיום, גם ההגה מתגלה כפרטנר לנהיגה ספורטיבית ומגובה באחיזת כביש גבוהה המסייעת להתנהגות מהנה. בניגוד לדגמי הקצה של יגואר המספקים תא נוסעים שקט לחלוטין, במקרה של ה- XE, אל ההנאה בנהיגה מצטרף גם צליל ספורטיבי החודר לתא הנוסעים ונשמע קלות ברקע.
יגואר XE ( צילום : משה נרקיס )

יגואר XE ( צילום : משה נרקיס )


לצידם של הביצועים הנאים, מספקת היגואר גם נוחות נסיעה טובה יחסית עם מתלים המכוילים בסוג של פשרה בין הרצון לשמור על קשיחות לטובת הביצועים, לבין רכות המספקת נוחות נסיעה טובה יותר. בסעיף תצרוכת הדלק, חתמה היגואר את המבחן עם 9 ק"מ לליטר בממוצע, בתנאים לא מאומצים מדי, אך מנוע הטורבו הוותיק שמקורו עוד בפורד, איננו ידידותי במיוחד לסביבה וסובל מדרגת זיהום 13 שאיננה נחשבת למרשימה גם בקטגוריה הזו.
יגואר XE - מנוע טורבו 2.0 ליטר 200 כ"ס, הנעה אחורית והנאה אמיתית בנהיגה

יגואר XE – מנוע טורבו 2.0 ליטר 200 כ"ס, הנעה אחורית והנאה אמיתית בנהיגה


יגואר XE מצטרפת לקטגוריית רכבי הספורט סדאן היוקרתית שזכתה בחודשים האחרונים לדגמים חדשים ומחודשים ( אאודי A4, ב.מ.וו סדרה 3 מחודשת ), ההופכים את התחרות בה לקשה עוד יותר, והחיזור על ליבו וכיסו של הלקוח האמיד גבוה מתמיד. לזכותה עיצוב חיצוני מרשים, שלדה מצוינת ויחידת כח חזקה המספקים נהיגה מהנה ולקינוח גם סמל יוקרתי מיוחס. בצד החובה, האבזור הבסיסי יכל להיות מעט יותר נדיב ולמנוע דרגת זיהום 13 שאינה מרשימה כיום. במחיר התחלתי של 289,900 ש"ח בו מוצעת כיום ה- XE, מדובר תג כניסה זול יחסית ליגואר, עם מחיר הממוקם באמצע בין ה- A4 המקבילה ל- BMW 320. בשורה התחתונה מדובר במכונית סדאן יוקרתית וספורטיבית שאיננה נופלת מהמתחרות והבחירה ביניהן עשויה להיות מהעדפה ובחירה אינדיבידואלית. כך או כך, מדובר בשדרוג נחוץ ביותר להיצע דגמי יגואר שעשוי להזניק משמעותית את מכירות המותג, כפי שעשו דגמי הבסיס של המתחרות בשנים האחרונות.