ישר ללב: מאזדה MX-5 מבחן דרכים

במירוץ החימוש שעוברות בשנים האחרונות מרבית מכוניות הספורט, עם הספקים של 300 ו-400 כ"ס ושלל מערכות טכנולוגיות, נהיגה במאזדה MX-5 מזכירה שעם 160 כ"ס וללא מערכות מתקדמות מפיקים 100% כיף בהרבה פחות כסף.

ששי כהן 26 בינו, 2018

קצת נוסטלגיה על ה-MX-5 בישראל
בפרסומת הראשונה שנעשתה למאזדה בישראל עם חדירת המותג ב-1992, כיכבה ה-MX-5 מיאטה עם הסלוגן "החדשות הטובות בעולם" ותמונה של המכונית עם הגג פתוח שגרמה לכל חובב רכב להזיל הרבה ריר על המודעה. בפברואר 1992 גם נחתה המיאטה הראשונה בנמל אילת והיה נדמה שבאמת יש סוף סוף חדשות טובות בעולם הרכב הישראלי, אולם לאכזבת הרוכשים הפוטנציאלים, לאחר סבב של נסיעות מבחן לתקינה בשוק הישראלי, הודיעו מהנדסי מאזדה שמזג האוויר הישראלי גורם למכונית הספורט היפנית להתחמם יתר על המידה… ומנעו את שיווק המכונית בישראל. שנתיים לאחר מכן, לאחר שעברה עדכונים שונים, נחתה סוף סוף ה-MX-5 בישראל.


כולכן יפות כולכן חכמות אבל רק אחת זוכה
במבחן תשומת הלב על הכביש, הדור הנוכחי (והרביעי) של מאזדה MX-5 הוא לא פחות ממלכת היופי. עם הגג סגור או לא, היא מושכת אש בכל מקום עם שפע של שאלות, תגובות, מבטי הערצה וקנאה שיופנו לעבר הרכב. אם חשקתם ברכב ספורט בשביל הביצועים נטו, זה ממש לא הרכב בשבילכם וטוב יהיה אם תתמקדו באחד מה- "זאבים בעור כבש" שיעניקו לכם את הביצועים הנחשקים, אך ללא מראה מתבלט. פילוסופיית העיצוב של מאזדה " KODO" המתארת את הריגוש בתנועה, מובאת כאן במלוא הדרה עם עיצוב עוצר נשימה, וגם מיעוט הדגמים שעלו לכביש מאז הושק הדגם ב-2016, תורם לסיבובי ראשים רבים.

הרבה מעבר לפוזה יפהפיה (צילום: משה נרקיס)

160 כ"ס לטון
הדור הרביעי של מאזדה MX-5, הוא גם הדור הקל ביותר של הרכב עד כה, עם משקל של 1,000 ק"ג בלבד. הישג מכובד בהתחשב בכך שבאופן מסורתי המכוניות לרוב הולכות ונהיות כבדות יותר עם השנים. אחת הסיבות העיקריות להפחתת המשקל, הוא שימוש נרחב באלומיניום, בין השאר במכסה המנוע, תא המטען במנוע ה-SkyActiv ושלל רכיבים נוספים. יחד עם זאת, שלדת הרכב תוכננה כשילוב מוצלח של ביצועים ובטיחות, עם קשיחות גבוהה מבעבר. למרות שלא תמצאו כאן מערכות בטיחות מתקדמות, (חלילה מערכות נוהג אוטונומיות) במבחן הריסוק של EuroNcap, זכתה המכונית בארבעה כוכבים.

1.23 מטר גובה !
בעידן בו אנשים מביעים את חיבתם לרכבים כמה שיותר גבוהים, עם גובה של 1.23 מטר בלבד המיאטה בולטת על הכביש מלמטה… כל יונדאי i20 שתעמוד לידכם תיראה כמו i20 קרוס, מאזדה 2 שעמדה לפנינו נראתה כמו CX-3 וכל ילד על אופניים חשמליים שעמד לידנו ברמזור, השקיף עלינו מלמעלה. תוסיפו לזה מרכב קומפקטי עם אורך של 3.91 מטר בלבד, 1.73 מטר רוחב ובסיס גלגלים של 231 ס"מ, וקיבלתם סוג של צעצוע מהנה למבוגרים. גג הבד הנפתח במלואו אינו חשמלי, אך נפתח ונסגר בקלילות ביד אחת וללא צורך ביציאה ממושב הנהג.

צליל ספורטיבי בדיוק בעצמה המדויקת (צילום: משה נרקיס)

איך לעזאזל מתארים כיף?
כיאה למכונית ספורט אמיתית שמנסה לשמור על חדוות הנהיגה כמו פעם, לא תמצאו כאן מנוע טורבו בעל מומנט מתפרץ, אלא את מנוע ה-2.0 ליטר האטמוספרי היעיל מסדרת ה-SkyActiv של החברה, המפיק 160 כ"ס ומומנט מירבי של 20.4 קג"מ, המתקבל ב-4,600 סל"ד, המשודך לגיר ידני 6 הילוכים קצר ומדויק והנעה אחורית כמעט הכרחית לחווית נהיגה ספורטיבית. על הכביש, לא מדובר במכונית חזקה במיוחד שתדביק אתכם למושב בכל תאוצה, אלא במכונית מהירה עם תאוצה חלקה, גיר קצר והגה מדויק, שנענית בשמחה לכל פקודה שתתנו לה. עם 7.3 שניות ל-100 קמ"ש היא מאוד קרובה לכל מיני GTI קטנים למיניהם, אך עם נוסחה הכוללת גם משקל נמוך, הנעה אחורית, מתלים משובחים, מנוע מרכזי, חלוקת משקל של 50:50 וצליל ספורטיבי במינון הנכון, מדובר ב-100% FUN ותחושה שונה כמעט מכל מה שאתם מכירים, וזה עוד לפני שקיפלתם את הגג לתא המטען (ובמקרה שלנו בעונה שכנראה היחידה שמתאימה לנהיגה עם גג פתוח ביום).

כל-כך הרבה כיף במכונית כל-כך קטנה (צילום: משה נרקיס)

אין מקום לכוס קפה !
ספק אם מישהו שירכוש את הרכב הזה יעניק חשיבות לסעיף השימושיות. הרכב צפוף להחריד עבור שני הנוסעים, אין תא כפפות במיקום הקלאסי, אלא צמד תאים קטנים ונסתרים מאחורי המושבים. אין שקע מצית (טעינת הסמארטפון דרך שקע USB), תאורת הפנים עלובה, אין תאי אחסון בדלתות, ותאי האחסון הבודדים שכן תמצאו, יספיקו לכל היותר לשלט לשער או למפתחות. בחיי היום יום אם תיסעו עם הרכב לעבודה, יש אלתור של מחזיק כוסות קפה שניתן להרכבה על איזה חור ייעודי, שממש לא נח לשימוש. נפת תא המטען עומד על כ-130 ליטר בלבד, אך אם תרצו, גם מזוודת טרולי קטנה תיכנס בו בשעת הצורך. לעשירים שמפנטזים על גרירת אופנוע ים או טרקטורון מאחור, תשכחו מזה כי אין אישור להתקנת וו גרירה. לקינוח: אין גם גלגל רזרבי ובמקומו תמצאו ערכה לתיקון פנצ'רים.

מאזדה MX-5 תא נוסעים- העיצוב מרהיב אך ללא תאי אחסון, מחזיקי כוסות, שקע מצית ועוד

ולמרות זאת מפנקת
אחרי שסיימנו להתלונן על מה שאין, אפשר להתרכז במה שיש: ישיבה בתא הנוסעים היא בפירוש לא משעממת, המושבים ספורטיבים ותומכים, עיצוב הדשבורד מודרני ונעים לעין, ותמצאו גם חיפוי דלתות עליון בצבע המרכב ושלל חיפויים בעור שחור עם תפירה אדומה. האבזור עשיר עם מולטימדיה מקורית תומכת עברית עם מסך "7 (6 רמקולים -שניים במשענת הראש של הנהג), הגה ספורטיבי מצופה עור, מושבי ספורט מעור מחוממים, חיישני אורות וגשם, בקרת שיוט, בקרת אקלים, כניסה והנעה ללא מפתח, תאורת LED מלאה בחזית ומאחור, ג'נטים "17 מושחרים ועוד. אבזור הבטיחות כולל 4 כריות אוויר ומובילאיי.

חווית נהיגה משובחת בסגנון של פעם (צילום: משה נרקיס)

רכב זה לא השקעה אבל…
מאזדה MX-5 מיאטה היא כנראה אחת ההשקעות הכי טובות בשוק. במחיר של 233,000 שקל בו היא מוצעת כיום, הרי אי אפשר להגדיר אותה כמציאה, בטח לא למי שבפיתוח שלה נרשם בגדול "מכונית ספורט עממית". יחד עם זאת, האחות הכמעט תאומה שלה – אבארט 124 ספיידר, מוצעת במחיר החל מ-300,000 שקל וכל רודסטר חדשה נוספת שתמצאו בארץ תעלה פחות או יותר כבר כפול מהמאזדה. לצד אלה, נהנית ה-MX-5 כמשומשת מביקוש מטורף, ועיון בדגמים המוצעים ביד 2 (מהדורות הקודמים) חושף דרישה לעשרות אלפי שקלים יותר מהמחירון (גם 40 אלף שקל ויותר ! ) שבשיחה עם מביני עניין מסתבר שמכוניות שמורות אכן מקבלות גם את המחיר הנדרש. תוסיפו למשוואה גם מוניטין אמינות יפני והנה לכם עסקה מעניינת.

עיצוב מדהים שיישאר כך עוד שנים רבות (צילום: משה נרקיס)

אז מדוע היבואן לא דוחף אותה?
שוק מכוניות הספורט בישראל נמצא בשנים האחרונות בעליה חדה. בשעה שמרבית המותגים משקיעים המון בשיווק הדגמים הספורטיביים (והמאוד ריווחיים) שלהם, כולל דלק מוטורס עצמה (המייבאת גם את דגמי BMW), קשה להסביר מדוע כמעט מחביא היבואן מכונית ספורט כל-כך מוצלחת כמו ה-MX-5, וכמעט בכל פרסום של החברה מוזכרים כל הדגמים למעט המיאטה. 16 מכוניות בלבד נמסרו אשתקד בארץ ממנה. אז נכון שמדובר במכונית נישה עם 2 מושבים בלבד ובמחיר שאינו שווה לכל נפש, אולם כשמסתכלים על החבילה הכוללת, מדובר כמעט במציאה עבור חובבי נהיגה, ואפילו במחיר די סביר…
בעד: הכל נגד: חייבים להיות קטנוניים? לסיכום: מכונית חלום