לנוסעים לאמריקה: דודג' קרוואן במבחן דרכים

לכבוד עונת הנסיעות: משפחות המעוניינות להשכיר מיניוואן בארה"ב, ככל הנראה יזכו לדודג' קרוואן. כמה הוא מרווח, כמה מזוודות נכנסות בו ומה צריכת הדלק שלו? מבחן דרכים בארה"ב.

ששי כהן 21 ביול, 2015
דודג' קרוואן 2015

476 אלף ישראלים יצאו לחו"ל בחודש יוני 2015, נתון המבשר את בואו של הקיץ ועימו גידול ניכר ביציאות לחו"ל בחופש הגדול. גם השנה, בדומה לשנים האחרונות, מוסיפה ארה"ב להיות אחד יעדי התיירות הפופולריים במיוחד עבור הישראלים, כאשר בחלק לא מבוטל מהמקרים מדובר ביציאה של משפחות המטיילות בחלקן הגדול באופן עצמאי ושוכרות רכב גדול ( בד"כ מיניוואן ). עבור אלו, מובא לכם כאן מבחן דרכים לדודג' קרוואן – אחד המיניוואנים הכי פופולריים בארה"ב, שרוב הסיכויים שאם תשכרו מיניוואן בארצות הברית תקבלו אחד כזה, או אם יש לכם קצת יותר מזל, אז טויוטה סיינה. אז ריכזנו לכם כאן מבחן דרכים קצר לדודג', בו ננסה לעזור לכם להכיר את הרכב על יתרונותיו וחסרונותיו, כמות המיזוודות שתוכלו לדחוס בו, החיים בחברתו לפעמים שעות ארוכות ביום ( ארצות הברית להזכירכם ) וכמובן כמה דלק הוא שותה ( רמז : הוא בהחלט שותה ).



דודג' קרוואן 2015

דודג' קרוואן 2015


דודג' קרוואן ( גראנד קרוואן )
דודג' קרוואן החל את דרכו עם הצגת הדור הראשון שלו בשנת 1984. הדגם שמשווק כיום הוא מהדור החמישי שלו שהוצג בשנת 2008 ועבר מתיחת פנים בשנת 2011 ובסה"כ מציע עיצוב מינוואני אמריקני טיפוסי, זאת אומרת נאה לעין בסה"כ, אך לא משהו מיוחד. לארץ הדודג' לא מיובא, אך בארץ משווק קרייזלר טאון אנד קאונטרי שנחשב לאח חורג של הדודג' ונמכר ברמת גימור גבוהה ומהודרת יותר. הדודג' נחשב בארצות הברית למיניוואן עממי בסיסי ומשווק בחברות ההשכרה לרוב בגרסאות פשוטות למדי ( על כך בהמשך ). במקרה שלנו, הזמנו את הרכב דרך חברת ההשכרה אלמו ( Alamo ) וביקשנו לקבל אותו בסניף של חברת ההשכרה בנמל התעופה של לוס אנג'לס ( LAX ) , כאשר הוא מיועד לשישה נוסעים ( 3 מבוגרים, 2 ילדים ותינוק עם עגלה ).
דודג' קרוואן 2015- עיצוב מיניוואני אמריקני טיפוסי

דודג' קרוואן 2015- עיצוב מיניוואני אמריקני טיפוסי


מרווחת ל- 7 נוסעים?
דודג' גראנד קרוואן הוא בראש ובראשונה מיניוואן גדול, בעל אורך של 5.14 מטר, רוחב של 1.95 מטר, גובה של 1.75 מטר, בסיס גלגלים של 308 ס"מ ומשקל לפני נוסעים של 2 טון. הדגם משווק בגרסאות 7 ו- 8 מושבים, כאשר במקרה שלנו קיבלנו את גרסת ה- 7 מושבים הבנויה מצמד כורסאות נוחות לנהג ולנוסע שלצידו, צמד כורסאות נוחות ומתכוונוות לנוסעים בשורה האמצעית ( המהווים מקור למריבות בין הילדים מי ישב בכורסאות הנ"ל) , ובשורה השלישית ממוקם ספסל מרווח לשלושה נוסעים המאפשר לאכלס בו ללא כל בעיה 2 מבוגרים או שלושה ילדים שנהנים מגישה נוחה יחסית, ושפע של מרווח לראש ולרגליים, לצד מחזיקי כוסות, תאי אחסון ואפילו שקע 12V להטענת הסמארטפון או הטאבלט. בנוסף, קיימת אפשרות לפתיחה חשמלית של חלונות הצד האחוריים של השורה השלישית לאיוורור האיזור בשעת הצורך, אך הפתיחה והסגירה שלהם נעשית ע"י הנהג בלבד. שאר הנוסעים, נהנים מחלונות חשמליים, כאשר כל החלונות האחוריים מושחרים כסטנדרט ומסננים קרינת חום רבה ואור שמש לתוך תא הנוסעים, לטובת נסיעה נעימה יותר.
דודג' קרוואן 2015 - מקוצץ אבזור ברכבי ההשכרה

דודג' קרוואן 2015 – מקוצץ אבזור ברכבי ההשכרה


אבזור שימושיות
מעבר לכך, מדובר ברכב מרווח להפליא עם שפע של מקום הן ל-7 נוסעים והן לציוד שלהם, כאשר הצלחנו לאכלס בתא המטען 5 מזוודות גדולות יחסית + עגלת טיולון של ילד וזאת כמובן ללא קיפול של המושבים האחוריים. בנוסף, תא הנוסעים שימושי למדי ועמוס תאי אחסון, מחזיקי כוסות ושלל תאים מגודלים באיזור הנהג והנוסע שלצידו, המאפשרים אחסון שלל חפצים. כשמדובר ברכב השכרה, רוב הסיכויים שתקבלו גרסת בסיס כזו או אחרת ובמקרה שלנו היה מדובר ברכב כמעט נטול פינוקים עם הגה פלסטיק ללא ציפוי עור, בקרת אקלים מכאנית ( אך עם פתחי מיזוג לכל אורך המכונית ושליטה נפרדת גם מאחור – שניתנת לניתוק ע"י הנהג אם הילדים מגזימים בעוצמת הקירור ) וכן 2 דלתות צד נגררות מופעלות חשמלית, וכך גם דלת תא המטען חשמלית. יחד עם זאת, מערכת השמע המקורית של הרכב הינה מהסוג הפשוט ביותר, תומכת אמנם MP3 ובעלת יציאת AUX, אך באופן מרגיז ללא יציאת USB. על דיבורית BT ומערכת ניווט מקורית תיאלצו לחלום כאן.מעבר לכך, תמצאו כאן מחשב דרך עם מד טמפרטורה חיצונית, חישוקי גלגלים קלים וזהו פחות או יותר.
דודג' קרוואן 2015 - תא נוסעים מרווח למדי ל- 7 נוסעים

דודג' קרוואן 2015 – תא נוסעים מרווח למדי ל- 7 נוסעים


בנסיעה
הדודג' גראנד קרוואן משווק כיום עם מנוע בנזין בנפח 3.6 ליטר V6 מסדרת ה- Pentastar של החברה, המשרתת דגמים רבים של הקונצרן, לרבות דגמי דודג', קרייזלר וג'יפ. מדובר במנוע אמריקני טיפוסי גדול וצמא, המפיק 283 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים, כאשר מוט ההילוכים נמצא כמובן מאחורי ההגה וגם בלם היד הוא למעשה בלם רגל כנהוג בהרבה מכוניות אמריקניות. על הכביש, מנוע ה- V6 מספק ביצועים טובים יחסית ביחס לגודל הרכב ומשקלו ולא נרשמה אף פעם בעיה של כח זמין על כל פני כמעט ה- 1,500 מייל שעשינו עם הרכב ( 2,400 ק"מ ), אך יחד עם זאת, מדובר עדיין ברכב גדול וכבד שאיננו בנוי לעקיפות מהירות ויש לקחת את זה בחשבון. מעבר לכך, מדובר ברכב שנוח למדי ברוב תנאי הכביש, עם מתלים אמריקניים רכים יחסית המכוונים יותר לנוחות ופחות לנהיגה נמרצת, מה שמספק רכב נוח עם בידוד מוצלח מרעשי חוץ ומנוע. על ביצועים ספורטיביים והנאה מנהיגה תצטרכו לשכוח כאן, אלא אם הנאה מנהיגה אצלכם נובעת מישיבה גבוהה ותא נוסעים ענק.
דודג' קרוואן 2015- תא מטען עמוק וגדול המסוגל לאכלס 5 מזוודות ללא קושי

דודג' קרוואן 2015- תא מטען עמוק וגדול המסוגל לאכלס 5 מזוודות ללא קושי


דודג' קרוואן צריכת דלק
ידוע שמיניוואנים הם כלי רכב לא ממש חסכוניים בדלק, עקב היותם גדולים, כבדים ובעלי מנועים עתירי סמ"ק וצילינדרים. כך גם במקרה של הדודג', שלמרות שכיום הוא משווק במנוע ה- 3.6 ליטר שנחשב לחסכוני והמתקדם ביותר של היצרן, עדיין מדובר במנוע גדול וצמא, וכשמוסיפים למשוואה גם 6 נוסעים ומספר דומה של מיזוודות, הצריכה עולה בהתאמה. במהלך 11 יום שבילינו בחברתו של הקרוואן, עמדה צריכת הדלק של הרכב על 8 ק"מ לליטר, נתון שבסה"כ נחשב לטוב לרכב כזה, אולם חשוב להדגיש שאת מרבית הק"מ העביר הרכב בשיוט של שעות ארוכות בכבישים מהירים ובמהירות בהתאם לחוק ( 65-70 מייל ), עם בקרת שיוט פעילה ורגל מאוד עדינה על הגז. בכל תנועה עירונית צפופה ועמוסה רמזורים, קל מאוד לרדת לכיוון ה- 6 ק"מ לליטר. אבל מה, חשוב מאוד להזכיר שמדובר בארצות הברית, ומחירי הדלק כאן זולים משמעותית מישראל. בענף הדלק בארצות הברית יש תחרות אמיתית ומחירי הדלק נעו בין 2.6$ לגלון ( כמעט 4 ליטר ) במקרה הכי טוב שפגשנו בחוף המזרחי ועד 4.5$ לגלון במקרה הכי גרוע באיזור יוסמטי פארק בחוף המערבי. ועוד בנושא הדלק, ניתן ורצוי לתדלק את הרכב בדלק אוקטן 87 שנחשב להכי זול בתחנות הדלק. מנוע הדודג' לא צריך יותר מזה.
ה

דודג' קרוואן 2015- עיצוב מיניוואני אמריקני טיפוסי


לסיכום
דודג' קרוואן או בשמו המלא ' גרנד קרוואן ' הינו מיניוואן גדול ומרווח המסוגל לשנע בנוחות ובמרווח 7 נוסעים בקלות, כאשר גם בספסל האחורי ניתן להושיב בקלות מבוגרים. יחד עם זאת, נהנה הדודג' משימושיות טובה עם אפשרות להוביל בנוסף לנוסעים גם 5-6 מזוודות בתא המטען. על כבישי אמריקה מדובר גם במיניוואן נוח למדי ואפילו מפנק יחסית וצריכת הדלק שלו הגבוהה ( גם אם לא גבוהה מהמקובל בקטגוריה ) אינה ממש מכבידה בשל מחירי הדלק הנמוכים משמעותית בארה"ב. בשורה התחתונה : מדובר במיניוואן בסיסי במונחים אמריקנים, אך ספק אם הייתי ממהר לשדרג אותו לאחד יקר יותר במסגרת טיול.