מבחן דרכים: טויוטה יאריס 1.5 ליטר החדשה 2017

טויוטה יאריס זוכה למתיחת פנים מקיפה הכוללת עיצוב מעודכן, מנוע 1.5 ליטר חדש המציע ביצועים וצריכת דלק משופרים, וחבילת בטיחות מתקדמת מרשימה. על הנייר זה מרשים, איך היא מתנהגת במציאות?

ששי כהן 24 במאי, 2017
טויוטה יאריס 1.5 ליטר

היא נחשבת לאחת ממכוניות הסופר-מיני המבוקשות ביותר בישראל, וכנראה גם למכונית הקטנה שנמכרת הכי מהר בשוק המשומשות, ובמחיר גבוה מהמקבילות. 90% מהרוכשים שלה בארץ מגיעים מהשוק הפרטי, ומאז שהושק כאן הדור הראשון שלה בשנת 1999 נמכרו כאן מעל ל-35,000 מכוניות. 5 שנים לאחר שנחת הדור השלישי שלה בארץ, ושנתיים וחצי לאחר שעבר הדגם מתיחת פנים ראשונה, נחתה בחודש החולף היאריס המחודשת, לאחר שעברה מתיחת פנים נוספת האמורה לחזק את מעמדה מול המתחרות החדשות עד להופעת הדור הבא. מה יש לה להציע? יצאנו לבדוק.




יאריס 2017
למרות שמדובר במתיחת פנים שלרוב מתאפיינת בכמה שדרוגים קלים שלעתים קשה למצוא היכן הם בוצעו, במקרה של היאריס המחודשת מדובר במתיחת פנים מקיפה שבוצעה לא רק ברענון המראה החיצוני, אלא גם בהתקנת מנוע חדש לחלוטין, שדרוג האבזור ועוד. לדברי טויוטה מדובר בלא פחות מ-900 חלקים חדשים שהותקנו בדגם 2017. בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, זוכה היאריס לחזית חדשה לחלוטין, הכוללת מראה מודגש ונועז יותר (יחסית לטויוטה כמובן), יחידות תאורה מתוחכמות המשלבות תאורת LED ליום בתוכם, ומראה רחב יותר בחזית המקנה לרכב תחושה של מכונית גדולה יותר. בצידי הרכב נרשמים חישוקי גלגלים בעיצוב חדש וחלקה האחורי של המכונית עוצב מחדש, כאשר השינוי הבולט לעין הוא יחידות תאורה גדולות, עם מראה המזכיר מעט את האוריס הגדולה יותר. רכב המבחן שהגיע ברמת הגימור הגבוהה "Black Top" הכוללת צביעה דו-גוונית למרכב, עם צבע כחול חדש ובוהק וגג ומראות בצבע שחור, העניק לרכב נוכחות על הכביש ומראה נועז יחסית. בשורה התחתונה: אם פולקסווגן היתה מעניקה לגולף מתיחת פנים כזאת, היא היתה מציגה אותה כדור חדש לחלוטין.
טויוטה יאריס 1.5 ליטר
תא נוסעים
כניסה לקבינה חושפת כבר פחות חידושים, כאשר קווי העיצוב הכלליים של הדגם היוצא אומצו גם בדגם המחודש, כשעיקר השינויים מתרכז בלוח שעונים משודרג עם מסך מידע TFT צבעוני, ריפודי מושבים חדשים, תפירה צבעונית להגה העור ולידית ההילוכים ושילוב צבעים נועז יותר בדשבורד ובדיפוני הדלתות (כחול במקרה של רכב המבחן), האמורים להקנות מראה צעיר ושובב יותר. פחות התלהבנו מהשילוב הנ"ל וגם ריפודי המושבים אינם נעימים למגע, אך לפחות המושבים נוחים לישיבה. עם 3.95 מטר באורך המכונית, 1.69 מטר רוחב ובסיס גלגלים של 251 ס"מ, היא פחות מרווחת ממתחרות חדשות כמו יונדאי i20 והונדה ג'אז, אך עדיין מציעה מרווח נאה ליושבים ברכב, כולל אפשרות ל-3 ילדים בספסל האחורי עם מקסימום 2 מושבי בטיחות. נפח תא המטען גם הוא אינו מרשים עם 286 ליטר, אך נראה שעבור קהל היעד הוא לרוב יספיק.
תא נוסעים נעים לשהייה, האבזור לא נדיב בגרסאות הבסיס תא נוסעים נעים לשהייה, האבזור לא נדיב בגרסאות הבסיס
אבזור נוחות
גרסת ה-"סטייל" שצפויה להיות הפופולרית ביותר בארץ (גרסת ה-SOL הבסיסית מיועדת לציי רכב), מצוידת במערכת המולטימדיה המקורית Toyota Touch 2, הכוללת מסך מגע "7, דיבורית ומצלמת רוורס מקורית, וכוללת כניסת USB, שליטה מההגה ואפשרות הזרמת שמע מהסמארטפון. עוד בתפריט: ציפוי עור להגה, מתגי העברת הילוכים משולבים בגלגל ההגה, וזהו פחות או יותר. למרות שמדובר בדגם המצויד במחיר מהגבוהים בקטגוריה, לא תמצאו כאן פריטים כמו בקרת שיוט, מראות מתקפלות חשמלית, פנסי ערפל וחישוקי גלגלים קלים וחבל. רכב המבחן מגרסת ה-"Black Top" המאובזרת ביותר, כלל גם שמשות מושחרות מאחור, תאורת LED אחורית, חישוקי גלגלים קלים, ספוילר אחורי, פנסי ערפל קדמיים, גריל קדמי מעוצב יותר ושלל תוספות קוסמטיות, ועולה תוספת של 3,000 שקל שלדעתנו שווה את ההפרש. הערות נוספות? משענת היד של הנהג דקיקה ולא ממש נוחה לשימוש וגם מערכת ה- Connected של טויוטה המשדרגת את המערכת המקורית, פקששה מעט עם התצוגה, כאשר ה- WAZE לא עבד בצורה תקינה עם שיבוש בתצוגה בחלק מהזמן.

תא מטען בנפח 286 ליטר תא מטען בנפח 286 ליטר

בטיחות
את ההפתעה מספקת היאריס בתחום הבטיחות (החשוב יותר), עם אימוץ חבילת הבטיחות TSS המקורית של החברה בכל הדגמים (למעט ב-SOL), הכוללת מערכת התרעה על סכנת התנגשות עם בלימה אוטונומית, מערכת התרעה על סטייה מנתיב, מערכת החלפת אורות (רגיל/גבוה) אוטומטית ומערכת זיהוי תמרורי דרך, המצטרפים ל- 7 כריות אוויר ובקרת לחץ אוויר בגלגלים. עם הצטרפות חבילת ה- TSS לדגמי היאריס, משווקת טויוטה כ-80% מהדגמים שלה בארץ עם חבילת הבטיחות המתקדמת. שאפו. מעבר לכך, גם ציון הריסוק של המכונית מלא עם 5 כוכבים בריסוק.
טויוטה יאריס 1.5 ליטר
על הכביש
למרות המגמה הצוברת פופולריות בעולם הרכב עם מעבר למנועי טורבו קטנים וחסכוניים, בטויוטה עדיין לא מאמצים את מנועי הטורבו יתר על המידה, ואת מנוע ה-1.33 ליטר ששירת את הדגם היוצא, מחליף מנוע גדול יותר בנפח 1.5 ליטר, המפיק 112 כ"ס (במקום 99 כ"ס) ומומנט מירבי של 13.9 קג"מ ב-4,400 סל"ד, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה עם 7 הילוכים. למרות המעבר למנוע גדול יותר, מדובר במנוע המציע שיפור של 10% בביצועים ובצריכת הדלק. על הכביש מדובר אכן במכונית יותר חזקה מהדגם היוצא, עם פעולת מנוע שקטה וחלקה יותר ותחושה של פחות מאמץ. הביצועים נאים עם 11.2 שניות ל-100 קמ"ש, ויספקו ללא ספק את מרביתם של הלקוחות הפוטנציאליים, אך יחד עם זאת, נהגים חובבי ביצועים לא ימצאו כאן את מבוקשם וכל ניסיון לסחוט ביצועים ספורטיביים, ילווה בנהמה של המנוע ורעש מוחשי שיחדור לתא הנוסעים, הנובע מאופי הגיר הרציף תחת עומס ורמיסה של הדוושה. מעבר לכך, מדובר במכונית עם אחיזת כביש גבוהה, ובסעיף נוחות הנסיעה מציעה המכונית איכות גבוהה מחוץ לעיר, וקצת פחות בתוך העיר (ובמיוחד כשהכביש משובש). בסיום ימי המבחן התגלתה היאריס גם כחסכונית יותר בדלק עם צריכת דלק של 15.5 ק"מ לליטר, בתנאים משולבים שכללו גם נסיעה ממרכז הארץ לצפון עם 5 נוסעים. אם מרבית נסיעותיכם בתוך העיר, כדאי שתשקלו ברצינות את רכישת הדגם ההיברידי שלה.
חסכונית בדלק עם 15.5 ק"מ לליטר במבחן חסכונית בדלק עם 15.5 ק"מ לליטר במבחן
לסיכום
במחיר החל מ-100,900 שקל לדגם ה-SOL המיועד לציי רכב ועד 106,900 שקל לדגם המהודר הנבחן כאן, מציעה טויוטה יאריס 1.5 ליטר החדשה חבילת סופר-מיני מוצלחת, הכוללת מנוע חזק וחסכוני מבעבר, חבילת בטיחות מרשימה (שלרוב לא תמצאו  גם במכוניות שעולות פי 3 ! ) ועיצוב אטרקטיבי מבעבר, כשבסעיף החובה אבזור הנוחות לא ממש מפנק (למעט בגרסה הבכירה) ונוחות הנסיעה מעט קשיחה. כשמוסיפים לחבילה את יתרונות הדגם המסורתיים (שמירת ערך, אמינות וסחירות), מתקבלת כאן חבילה די משכנעת שללא ספק תמשיך למשוך לקוחות רבים.
בעד: חסכונית, בטיחותית, מוניטין נגד: רועשת תחת מאמץ לסיכום: כנראה הסופר-מיני הכי בטיחותית בארץ.