מבחן דרכים: יונדאי איוניק – הלהיט הבא של שוק המשפחתיות?

אחרי שכבשה את סגמנט המנהלים עם הסונטה ההיברידית, נערכת כלמוביל לכיבוש שוק המשפחתיות ב-2017 עם יונדאי איוניק החדשה שמציעה חבילה משפחתית משובחת במחיר תחרותי.

ששי כהן 26 בדצמ, 2016

יונדאי איוניק – המכונית שתעשה כאב ראש לדגמים ההיברידים של טויוטה?
אחרי שנים של שליטה כמעט מוחלטת בשוק המשפחתיות ההיברידיות בארץ, נערכת טויוטה בישראל לשנת 2017, בה יצטרכו לעבוד כנראה סוכני המכירות שלה הרבה יותר קשה מול התחרות ההיברידית החדשה שנפתחה לה מהמזרח, עם קיה נירו, שתוקף מצד אחד עם ג'יפון משפחתי במחיר תחרותי, ומצד שני – יונדאי איוניק החדשה,  המציעה משפחתית היברידית מעוצבת במחיר כמעט זהה לאוריס ההיברידית הקומפקטית, אך עם מידות הדומות דווקא לפריוס הגדולה והיקרה יותר. ביונדאי מעריכים שיצליחו למכור אלפי יחידות מהדגם החדש שלהם כבר בשנה הקרובה, ומסתמכים לא מעט על הצלחת הסונטה ההיברידית החדשה, שהעלתה לכביש בשנה החולפת יותר מ-2,300 מכוניות ופועלת בשוק קשה הרבה יותר (מכוניות המנהלים). הציפיות ממכירות האיוניק אגב, גבוהות פי 4, אך יבואו ללא ספק גם על חשבון האחיות מבית (אלנטרה ו-i30).




עיצוב חיצוני מודרני ונאה עיצוב חיצוני מודרני ונאה
אז מי את יונדאי איוניק?
המשפחתית החדשה של יונדאי תשווק ב-3 דגמים: היברידי (שנחת כעת בארץ), היברידי פלאג-אין ודגם חשמלי מלא, הצפויים להגיע גם הם לארץ במהלך 2017. האיוניק יושבת על פלטפורמה חדשה שפותחה מראש עבור דגמים היברידים, ועליה מיוצרת גם הנירו של קיה חברת הבת של יונדאי. מעבר לכך, מדובר גם במשפחתית גדולה ומרווחת, המציעה עיצוב המאפיין דגמים היברידים, אך יחד עם זאת נראה טוב לטעמנו ואף מרשים יותר במציאות ביחס לתמונות. עם 4.47 מטר באורך, האיוניק אמנם קצרה ב-7 ס"מ מהפריוס של טויוטה, אך רחבה ממנה ב-6 ס"מ עם נתון של 1.82 מטר, ובעלת בסיס גלגלים זהה של 270 ס"מ, המספק מרחב נדיב יחסית לחמישה נוסעים, לצד תא מטען מרשים ביחס למכונית היברידית, בנפח של 550 ליטר, הנהנה גם ממרכב 5 דלתות שימושי ואופציה לקיפול המושבים האחוריים לצורך העמסות מטען במידות חריגות יותר.
תא נוסעים מאובזר, מרווח ונעים לשהיה תא נוסעים מרווח ונעים לשהיה
מרווחת ונעימה
ביונדאי שמנסים בד"כ לקלוע לטעם רחב כמה שיותר של הלקוחות הפוטנציאלים, לא ניסו להתחכם בעיצוב תא הנוסעים עם מראה ייחודי כמו שעושה זאת טויוטה בפריוס ועשתה הונדה בעבר באינסייט, אלא ציידו את האיוניק בתא נוסעים מודרני טיפוסי, שלמען האמת נראה די טוב ומזמין, וככל הנראה לא ירגיז אף אחד בעיצובו. איכות החומרים גבוהה בד"כ, עם שלל משטחי פלסטיק רכים ונעימים למגע, ויחד עם אבזור נדיב כבר ברמת הגימור הבסיסית, ושילוב דו-גווני בצבע אפור בהיר, מתקבלת אף תחושה יוקרתית משהו.
סמל וירטואלי בחזית לטובת יעילות אווירודינמית סמל וירטואלי בחזית לטובת יעילות אווירודינמית (מקדם גרר מדהים של 0.24)
אבזור עשיר כסטנדרט
האיוניק משווקת בארץ ב-2 רמות גימור, כאשר כבר הבסיסית "Premium" נדיבה וכוללת: לוח שעונים דיגיטלי, בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, כניסה והנעה ללא מפתח, מערכת המולטימדיה Connected Car של כלמוביל עם מסך "8,  (ניווט WAZE, מצלמת רוורס, רדיו אינטרנטי, גלישת Wi-Fi ברכב ועוד), חיישני אורות, הגה וידית הילוכים בציפוי עור, טעינה אלחוטית לסמארטפון, תאורת LED קדמית ליום, חישוקי "17 קלים ועוד. בסעיף הבטיחות מציעה המכונית חבילת בטיחות מרשימה עם 7 כריות אוויר, מערכת בלימה אוטונומית במצבי חירום הפעילה עד 80 קמ"ש, מערכת לשמירה על נתיב הנסיעה עם היגוי אקטיבי, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד. רכב המבחן שהגיע ברמת הגימור הגבוהה יותר " Supreme" (תוספת של 4,000 שקל), כלל בנוסף: קיפול מראות חשמלי, מערכת התראה על רכב בשטח מת במראות הצד, מושב נהג חשמלי, פנסי LED אחוריים, חיישני רוורס מקוריים ולוח שעונים דיגיטלי משודרג. בלם היד אגב, מופעל ברגל בדומה למכוניות אמריקאיות.
אבזור עשיר כסטנדרט אבזור עשיר כסטנדרט
על הכביש
האיוניק שפותחה כאחות חצי תאומה לקיה נירו החדשה, מצוידת כמותה ביחידת כח הברידית הכוללת מנוע בנזין 1.6 ליטר ומנוע חשמלי המפיקים הספק משולב של 141 כ"ס ו-27 קג"מ, המשודכים לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 6 הילוכים. על הכביש, מדובר במכונית שקטה למדי, אך גם בנסיעה עדינה מאוד על ליטוף של דוושת הגז, תתקשו לנסוע על חשמל בלבד ומנוע הבנזין מתעורר חיש ונכנס לפעולה. עבור כל מי שחושש מפעולת גיר רובוטי, במקרה של היונדאי, מדובר בתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים, הפועלת באופן חלק ומשביע רצון, וככל הנראה אם לא יספרו לכם שזה גיר רובוטי, גם לא תשימו לב. עבור חובבי הביצועים, מעבר בתיהת ההילוכים למצב ספורט, מקשיח את ההגה, ומשנה את יחסי ההעברה בגיר, והופך את הנהיגה לנמרצת באופן משמעותי, אך במחיר של פגיעה בתצרוכת הדלק. בסה"כ הביצועים נאים עם 11.1 שניות במיאוץ הקלאסי ל-100 קמ"ש, אחיזת הכביש גבוהה, אך ההגה מנותק מאוד בשל ההיגוי האקטיבי ששומר שלא תסטו מהנתיב.
תא מטען נדיב בנפח 550 ליטר תא מטען נדיב בנפח 550 ליטר
בכלל, כל הקטע הזה של הנהיגה האוטונומית קופץ מדרגה באיוניק: בקרת השיוט החכמה עובדת היטב, שומרת על מרחק מהרכב שמלפנים ואף מאיטה את הרכב עד לעצירה מוחלטת במקרה הצורך. מערכת השמירה על נתיב הנסיעה עם ההגה האקטיבי, פועלת לרוב בסדר, אך בשעות חשיכה ועם גשם רב שליווה את הנסיעה, התקשתה לתפקד והזכירה לנו שעדיין מדובר במערכות סיוע לבטיחות ולא במערכות המחליפות את הנהג. חבל רק שאת המערכת היעילה לזיהוי רכב בשטח המת במראת הצד, תקבלו רק ברמת הגימור הגבוהה.
חסכונית מאוד וידידותית לסביבה
גם בסעיף צריכת הדלק, שלרוב מעניין את לקוחות דגמי ההייבריד יותר מהשאר, האיונק לא מאכזבת: במהלך ימי המבחן, עמדה תצרוכת הדלק של הרכב על לא פחות מ-20 ק"מ לליטר בממוצע, ואם תקפידו על כללי החיסכון בדלק, תגיעו ככל הנראה לתוצאה מרשימה אף יותר ללא כל בעיה מיוחדת. למרות מיעוט מצבים בהם ניתן לנהוג על חשמל בלבד, מתגלה יחידת הכח ההיברידית כחסכונית במיוחד וגם נהגי ליסינג לא ממושמעים שאינם יתאמצו לחסוך בדלק, ישיגו תוצאות מרשימות שיחסכו למקום העבודה שלהם כסף רב בהוצאות הדלק. מעבר לכך, מדובר במכונית ירוקה וידידותית במיוחד לסביבה, עם פליטת CO2 של 92 גרם לק"מ ודרגת זיהום אוויר 2 לפי הנוסחה המעודכנת והמחמירה של ינואר 2017.
חסכונית בדלק עם 20 ק"מ לליטר בממוצע במבחן חסכונית בדלק עם 20 ק"מ לליטר בממוצע במבחן
תעמוד בתחזיות?
יונדאי איוניק נכנסת לשוק המשפחתיות הקלאסי שסובל בשנים האחרונות מירידה בביקוש, אך עדיין נחשב לגדול ולמשמעותי ובעיקר בקרב ציי הרכב. במחיר התחלתי של 135,900 שקל הגבוה רק בכמה אלפי שקלים בודדים ממחיר משפחתית פופולרית, תקבלו משפחתית מתקדמת, נאה למראה, מרווחת ושימושית, מאובזרת ובטיחותית ומעל לכל חסכונית מאוד בדלק, ללא נקודות תורפה משמעותיות, ועם בונוס של הטבה היברידית בשווי השימוש למקבלים אותה ממקום העבודה, לצד חיסכון למעסיק שעשוי להגיע לאלפי שקלים בהוצאות הדלק השנתיות. ביונדאי מעריכים שיימכרו אלפי מכוניות כבר בשנה הקרובה. אנחנו בטוחים שהם גם יצליחו.