מבחן יד שניה: פיג'ו 208 ידנית

פיג'ו 208 ידנית מציעה מכונית סופר-מיני מרווחת, נוחה, חסכונית ואפילו מאובזרת ומהנה לנהיגה, ובמחיר החל מ-27,900 שקל לדגם 2012, היא זולה ומפתה. אך מה עם האמינות ועד כמה צריך לחשוש מרכישת מכונית צרפתייה משומשת? יצאנו לבדוק.

ששי כהן 12 באפר, 2018

פיג'ו 208 נחתה בישראל ב-2012 והחליפה את דגם ה-207 בקטגוריית הסופר-מיני של החברה. הדגם יובא לארץ בתחילת הדרך בדגמי 1.2 ליטר המשודכים לתיבת הילוכים ידנית, וכן בדגם 1.6 ליטר אוטומטי שהיה מן הסתם המבוקש והנמכר בארץ, אך בשעה שהדגם הידני התהדר במנוע חדש ויעיל, הדגם האוטומטי סבל מיחידת כח מיושנת ופחות מוצלחת לאורך זמן, עד שהוחלפה לפני כשלוש שנים במנוע טורבו 1.2 ליטר ותיבה אוטומטית 6 הילוכים מתוצרת AISIN היפנית, שהפכו אותו לאחד הדגמים המוצלחים בקטגוריה. הפעם במבחן היד שניה שלנו, אנו מתמקדים דווקא בגרסה הידנית והחביבה.



נאה ומרווחת
למרות 6 שנים שחלפו מאז הוצגה ה-208, הדגם הנבחן כאן, מודל 2012 ומהדגמים הראשונים שנחתו בארץ, עדיין נהנה מעיצוב מודרני ונאה, שאמנם לא יסובב ראשים על הכביש, אך בהחלט לא משהו שתתביישו להעמיד בחניית ביתכם. עם 3.96 מטר אורך, 1.74 מטר רוחב, 1.46 מטר גובה ובסיס גלגלים של 254 ס"מ, הוא ללא ספק גם אחד המרווחים בקטגוריה, עם מרווח מכובד לארבעה נוסעים, או זוג ו-3 ילדים קטנים. גם בסעיף השימושיות מפתיעה ה-208 עם תא מטען נדיב בנפח 311 ליטר, הצומח עד 1,152 ליטר עם קיפול המושבים האחוריים, המצטרפים לשלל תאי אחסון הפזורים בתא הנוסעים, כולל תא כפפות ענק ומקורר (בדגם האקטיב).

מאובזרת ובטיחותית
פיג'ו 208 ידנית שווקה בארץ ב-2 רמות גימור: אקסס הבסיסית (מדי) הכוללת צמד חלונות חשמל, נעילה מרכזית, רדיו-דיסק מקורי נשלט מההגה, מחשב דרך, 6 כריות אוויר וזהו פחות או יותר, וגרסת האקטיב הנבחנת כאן ומאובזרת מאוד, גם ביחס לסופר-מיני חדשות כיום, עם תוספת של: 4 חלונות חשמל, קיפול חשמלי למראות הצד, שמשות אחוריות מושחרות, חישוקי "15 קלים, מולטימדיה מקורית עם מסך מגע "7, דיבורית מקורית, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, תאורת LED מלאה לפנים הרכב, חיבורי USB + AUX, פנסי ערפל קדמיים, חיישני חנייה אחוריים מקוריים עם תצוגה במסך המולטימדיה, הזרמת שמע מהסמארטפון, תאורת LED ליום, נעילת דלתות אחוריות (הגנה לילדים) חשמלית ועוד.

מבחינת הבטיחות, הרכב מצויד ב-6 כריות אוויר, ABS ובקרת יציבות, שהעניקו לו בזמנו ציון מלא של 5 כוכבים בריסוק, והרכב הנבחן כאן שודרג גם במערכת MOVON ששדרגה אותו עם התרעת שמירת מרחק וסטייה מנתיב ומצלמת דרך מובנית.
על הכביש, צריכת דלק
מתחת למכסה המנוע מצוידת ה-208 במנוע 1.2 ליטר, 3 צילינדרים, מסדרת ה- PURETECH החסכונית והמוצלחת של פיג'ו, המפיק 82 כ"ס ב-5,750 סל"ד ו-12.4 קג"מ ב-2,750 סל"ד, המשודך לתיבת הילוכים ידנית עם 5 הילוכים. עם יחידת הכח הנ"ל, מציע הרכב תאוצה סבירה ל-100 קמ"ש (12.2 שניות) ומהירות מרבית של 175 קמ"ש. בנסיעה עירונית, מדובר במנוע מעט רועש מהממוצע, אך הביצועים מספקים והתחושה היא של מכונית זריזה יותר מהנתונים על הנייר. שיוט בכביש מהיר נעשה באופן שקט למדי. למרות שמדובר במנוע 3 צילינדרים, הרכב לא רועד בעמידה (כפי שמאפיין לעתים מנועים כאלו). מעבר לכך, עם משקל קליל של 975 ק"ג בלבד, מדובר במכונית קלילה ואף מהנה לנהיגה, עם אחיזת כביש גבוהה ונוחות נסיעה הרבה מעל לממוצע כמיטב ה-DNA הצרפתי, ועוד לא הזכרנו את גלגל ההגה המעוצב והקטנטן, שנראה ספורטיבי ואפילו די מתקשר עם הנעשה על הכביש ומסייע להנאה מהנהיגה (כן, כן, עם מנוע 82 כ"ס…). נקודת תורפה נרשמת רק בתפעול הגיר הידני שאינו חלק לעתים.
מעבר לכך מדובר במכונית חסכונית מאוד: סביב ה-13 ק"מ לליטר בממוצע לאלו שמרבית נסיעותיהם בתוך העיר, או סביב ה-20 ק"מ לליטר בשיוט מחוץ לעיר.

עמידות ואמינות
אחרי 6 שנים על הכביש, מראה ה-208 עמידות טובה יחסית למזג האוויר הישראלי, אולם לא הכל מושלם. הצביעה החיצונית מתחילה להראות סימני פגיעה קלילים מהשמש ( לא ברור אם הבעלים הראשונים ביצע אי פעם פוליש-ווקס לשמירה), הגומיות מסביב לדלתות מתייבשות ונקרעות בחלק גדול מהרכבים וכך גם חלקי הפלסטיק השונים בחלקה החיצוני של המכונית מראים סימני עייפות קלים מהשמש הישראלית. בתוך תא הנוסעים, מפגינה ה-208 עמידות גבוהה, כל הפלסטיקים נראים כחדשים, איכות ההרכבה גבוהה רוב הזמן עם מעט רעשים של פלסטיקים ורק ממשענת היד המקורית בוקעים כל מיני סימני עייפות של פלסטיקים. מעבר לכך, כל המכשירים, כולל מערכת השמע המתקדמת (לאותם ימים), עובדים ללא דופי.

תקלות אופייניות
במהלך 74,000 הק"מ שעברה המכונית, סבלה ה-208 הנבחנת רק מתקלה אחת משמעותית שנבעה מדוושת הגז החשמלית ששבקה חיים לפתע. לאחר ניסיון של המוסך להחיות אותה וללמד אותה שוב את תפקידה (בעזרת מחשב), סירבה הדוושה לחזור לחיים והוחלפה בחדשה. עלות הנזק: 1,700 שקלים כולל מע"מ ועבודה. מבירור יותר מעמיק לגבי אמינותו של הדגם, מצאנו גם מספר תלונות על ממיר קטליטי שנוטה לשבוק חיים טרם עת ועלות החלפתו עומדת על 2,900 שקל לפני עבודה ומע"מ ! בפיג'ו מציעים גם אפשרות לשיפוץ הממיר הקיים במחיר של 1,600 שקל לפני מע"מ. מעבר לכך, מדובר במכונית אמינה למדי, שסביר להניח שאם תטופל לפי הוראות היצרן ולא תסבול מנהגים שנוטים להתעלל במכוניות, תפגין אמינות גבוהה.

מנוע וגיר אמינים בגרסה הידנית

מחירי טיפולים, תחזוקה
ל-208 עושים טיפול כל שנה או 15,000 ק"מ לפי הוראות היצרן, כאשר מחיר טיפול קטן במוסך מורשה נע סביב ה-500 שקלים (שמן מנוע ופילטר שמן) כאשר טיפול גדול (שמן מנוע ומסנן, פלאגים, מסנן מזגן ונוזל בלם) דורש הוצאה סביב ה-1,200 שקלים אם אין תוספות מיוחדות. סט מגבים מקוריים קדמי יגלח מחשבון הבנק שלכם 220 שקל וצמיגים במידות 185/65R15, ניתן למצוא החל מ-175 שקל לצמיג מתוצרת סיני, או 250 שקל לצמיג איכותי של מותג ידוע. עלות החלפת מצבר עומדת על 400 שקלים.

אחזקה שנתית
הרכב הנבחן כאן בוטח בביטוח מקיף לזוג נהגים מעל גיל 40 וללא עבר של תביעות, במחיר של 1,850 שקל בלבד. מחיר ביטוח חובה עמד על 1,150 שקל נוספים. עלות אגרת רישוי שנתית נעה בין 1,190 שקל לדגם 2012 ועד 1,510 שקל לדגם 2017.

לסיכום
במחיר החל מ-27,900 שקל לדגם אקסס בסיסי משנת 2012 או 30,000 שקל לדגם האקטיב המאובזר הנבחן כאן (לפי מחירון לוי יצחק אפריל 2018), מדובר באופציה ראויה בהחלט למכונית מודרנית בתקציב נמוך למדי, וזאת עוד לפני מו"מ עם המוכר שיניב כנראה עוד הנחה של כמה אלפי שקלים (עקב תדמית של רכב צרפתי, וביקוש נמוך לגיר ידני). בסעיף היתרונות, פיג'ו 208 מספקת עיצוב חיצוני ופנימי נאה מאוד, תא נוסעים מרווח ושימושי, אבזור מפנק במיוחד בדגם האקטיב, הנאה מנהיגה, מנוע חסכוני בדלק, בטיחות גבוהה ואמינות שעושה רושם חיובי מאוד (לפחות עד כה). בסעיף השלילה: המכונית מעט רועשת בתנועה עירונית, ואם הסכמתם לוותר על גיר אוטומטי, קחו בחשבון שתפעול הגיר הידני כאן לא חלק כחמאה. אם מצאתם אחת כזאת שמורה, עם נתונים טובים והיסטוריית טיפולים מסודרת, סביר להניח שתיהנו ממנה.
בעד: מרווחת, חסכונית, בטיחותית, זולה לאחזקה נגד: תדמית של רכב צרפתי, שמירת ערך לסיכום: סופר-מיני מוצלחת במחיר אטרקטיבי.