מה צריך לבדוק לפני קניית רכב?

מאות אלפי עסקאות קנייה ומכירה שנרשמות מדי שנה בשוק הרכב המשומש, דורשות משנה זהירות ברכישת רכב משומש. מהם הדברים החשובים שצריך לבדוק לפני שאתם רוכשים רכב משומש? ( מדור שיווקי )

ששי כהן 06 בדצמ, 2015
רכב חדש

רמת המינוע בישראל נמוכה יחסית לארצות הברית ומדינות באירופה, אך מאות אלפי עסקאות קנייה ומכירה נרשמות מדי שנה. הדברים החשובים שצריכים לבדוק קשורים לזהות המוכר, הפרטים המופיעים על גבי רישיון הרכב ומצבו המכאני
רכב הוא אמצעי תחבורה חיוני עבור תושבי ישראל. במדינה בה רק 43% מהצעירים בגילאי 18-25 נוסעים בתחבורה ציבורית לפחות פעם בחודש, רכב משפחתי הוא מצרך חובה. יחד עם זאת, רמת המינוע בישראל עדיין נמוכה ביחס לארצות הברית ומדינות שונות באירופה. את רמת המינוע בודקים לפי מספר המכוניות לכל 1,000 תושבים ובישראל היא עומדת על 350. לצורך השוואה, זהו נתון הנמוך ב-50% מהמקובל במדינות המערב.
רמת המינוע הנמוכה בישראל לא מונעת מאלפי עסקאות קניית ומכירת רכבים להירשם במשרד התחבורה. בשנת 2014 לדוגמא נעו על הכבישים מעל 2.8 מיליון כלי רכב, מהם 2.5 מכוניות פרטיות ועוד 335 אלף משאיות ו-121 אלף קטנועים ואופנועים. המשמעות היא שתמיד ניתן למצוא מכוניות למכירה במחירים אטרקטיביים, אך השאלה היא איך יודעים מה צריך לבדוק.

פגישה עם המוכר ובדיקת הפרטים המופיעים ברישיון

רכישת רכב ישירות דרך יבואן, חברת ליסינג או חברת השכרה נחשבת פשוטה בהשוואה לעסקה המתבצעת מול אדם פרטי. ראשית, יש משמעות גדולה לפגישה הראשונה עם המוכר. הטיפ בהקשר הזה הוא לפגוש את המוכר בביתו או במקום עבודתו. כך ניתן להגיע אליו ולאתר אותו בהמשך ובכל מקרה רצוי להגיע עם אדם נוסף שיספק חוות דעת. בניגוד למה שנהוג לחשוב, לא צריך להיות מכונאי רכב כדי להתרשם מרמת האמינות של המוכר ומהמחויבות שלו כלפי העסקה.
טיפ לא פחות חשוב הוא לוודא התאמה בין הפרטים השונים בתעודת הזהות לבין אלו שמופיעים ברישיון הרכב. את זה עושים אם מתמקדים בשם, מספר תעודת זהות וכמובן כתובת מגורים. במידה והמוכר אינו בעל הרכב הרשום, יש לדרוש הצגת ייפוי כוח המסמיך אותו לבצע את העסקה. הטיפ הזה גם יכול להיות רלוונטי עבור אדם פרטי שרוצה למכור רכב: אל תתן למישהו מטעמך להגיע למעמד המכירה ללא ייפוי כוח. התנהלות כזו מעידה על חוסר אמון ועלולה לגרום לקונה לחשוב שיש לך משהו להסתיר.

מצב מכאני, טופס סיכום והעברת בעלות

הציבור בישראל מעדיף מכוניות תוצרת יפן ומעל 33% מכלל הרכבים בארץ יוצרו במזרח. מצד שני, גם מכונית אמינה לא צריכה לבטל את היתרונות של בדיקה מכאנית במוסך. יש לגשת עם המוכר לבדיקה במכון מוסמך שמרוחק ממקום מגוריו. מכון בדיקה מורשה של משרד התחבורה אמור להעניק לכם אחריות על הבדיקה ולספק דוח ממצאים מסודר. למזלם של קוני רכבים, הבדיקה במשרדי הרישוי נעשית רק עם תעודת הזהות של בעל הרכב וכך ניתן להוסיף אינדיקציה לרמת המיהמנות שלו.
בדיקה מכאנית משחררת את הקונה ואת המוכר מאחריות ספציפית על מצבו של הרכב. הבדיקה כוללת רישום של מספר השלדה והמנוע וטופס המציין ליקויים, לרבות עלויות וערך כספי של כל אחד מהם. במידה וקיימות בעיות מכאניות, מומלץ לגשת למוסך ולקבל הצעת מחיר מסודרת. אפשר גם לפנות לשמאי כדי לבדוק במחיר המחירון את ירידת הערך ולגלם זאת בחוזה מול המוכר.
לא כדאי להסתמך על רישומי רשות הדואר לבירור זיהוי הרכב, בעלויות, שעבודים ועיקולים. אלו מתגלים לאחר הבדיקה המכאנית, אך האחריות לבירורם מוטלת על שני הצדדים בעסקה במידה שווה. כמו כן, מומלץ עוד לפני העברת הבעלות עצמה לבדוק את משכון הרכב באחת מלשכות משרד המשפטים.

  • הכתבה הינה תוכן שיווקי ממומן

עוד מצרכנות