מכונית השנה וולוו XC40 במבחן דרכים

כניסתה של וולוו XC40 לשוק הקרוסאוברים הקומפקטיים היוקרתיים, הביאה את וולוו בפעם הראשונה בתולדותיה לזכות בתואר הנכסף "מכונית השנה באירופה 2018". מה יש לקוביה השוודית המעוצבת להציע מעבר? יצאנו לבדוק.

ששי כהן 31 באוג, 2018

שוק רכבי היוקרה צומח בעקביות בשנים האחרונות בארץ, ואשתקד כבר הגיע לנתח שוק של 7% מכלל מכירות רכב חדש בישראל. עליה מכובדת מצד אחד, אך עדיין רחוק מאוד מהיקף החדירה במדינות מערב אירופה, שם מחזיקים מותגי היוקרה כ-20-25% מכלל השוק.  האחראים לצמיחת שוק היוקרה הם שלל דגמי בסיס קומפקטיים ומוזלים שנחתו כאן בשנים האחרונות, הפונים לקהל רחב מבעבר ומאפשרים את הגשמת החלום של רכב יוקרה חדש בחניית הבית. יחד עם זאת, לא פחות מ-45% משוק היוקרה בארץ נשלט כיום ע"י ג'יפונים וגם שם נרשם ביקוש ער לדגמים קומפקטיים וזולים יחסית. עכשיו גם לוולוו יש אחד כזה, שמאפשר לכם להתקדם ל-SUV חדש מ-240,000 שקל.



רכב השנה באירופה 2018
וולוו XC40 נחשף בעולם כמעט לפני כשנה והצטרף לקטגוריית הקרוסאוברים הקומפקטיים שנחשבת לצומחת ביותר בעולם הרכב כיום. עבור וולוו שחזקה במיוחד ברכבי פנאי-שטח (דגמי ה-XC60 וה-XC90 הינם הנמכרים ביותר של היצרן בעולם), מדובר בתוספת כח משמעותית לנבחרת ה-SUV שלה, ובחודשים האחרונים הפך גם ה-XC40 להיות הדגם השני הנמכר ביותר של החברה בעולם, עם 9,005 מסירות בחודש יולי בלבד. בתערוכת הרכב של ז'נבה שנערכה לפני כחצי שנה, קטף ה-XC40 גם את התואר "מכונית השנה באירופה 2018", הישג מרשים שנזקף אגב לזכותה של וולוו בפעם הראשונה בתולדותיה.

אח של ביסלי
למרות הדימיון בחזית הרכב המפוסלת ובחלקה האחורי של המכונית עם יחידות התאורה בעיצוב המיוחד המאפיין מסורתית את דגמי וולוו, ה-XC40 אינו נראה כאח הקטן במשפחת ה-XC ולא ממש משתייך לשפת העיצוב הנוכחית של החברה, עם עיצוב קובייתי זוויתי קשוח ושילוב הדלת האחורית וקורה C באופן שונה מהמקובל, הדורש עיכול קל. הדעות בימי המבחן היו מגוונות ונעו בין "עיצוב מדהים" ל- "פחות התחברתי לעיצוב מהצד". בוולוו מצהירים שבפיתוח הדגם החדש נעזרו בקהל גדול של לקוחותיהם וביקשו מהם לספר מה הם היו מצפים לראות בדגם החדש, ומרבית הלקוחות ביקשו שהוא לא יראה כאח מוקטן של דגמי ה-XC השונים, אלא יזכה לעיצוב ייחודי משלו.

מרווח ושימושי
ביחס למרבית המתחרים בקטגוריה (אאודי Q3, ב.מ.וו X1 ומרצדס GLA), ה-XC40 הוא ארוך (4.42 מטר), רחב (1.86 מטר) וגבוה מהם (1.65 מטר) ובעל בסיס גלגלים נדיב של 270 ס"מ, המעניק לרכב תא נוסעים מרווח למדי לחמישה נוסעים, לצד תא מטען נדיב בנפח 460 ליטרים ושלל פתרונות אחסון חכמים הפזורים בחלל הנוסעים, שפותחו גם הם תוך כדי הקשבה לרצון הלקוחות, ואמורים לספק לכם תא נוסעים מאוד שימושי בחיי היום יום, עם שפע של מקומות אחסון, מחזיקי כוסות ובקבוקים, וו תליה לשקיות, משטח אחסון לסמארטפון (עם טעינה אלחוטית כסטנדרט) ואפילו פח ייחודי נשלף הממוקם בין צמד המושבים הקדמיים.

כתום עז
רכב המבחן שהגיע ברמת הגימור הגבוהה והספורטיבית R-Design, כלל גם קבינה צבעונית עם שטחים בצבע כתום עז (בהחלט אהבנו) שחיפו גם את דיפוני הדלתות, דוושות ספורטיביות משולבות אלומיניום, הגה ספורטיבי וגימור פנים R-Design, שהצטרפו לעיצוב מודרני של לוח השעונים וסביבת הנהג ואבזור סטנדרטי עשיר הכולל בין השאר לוח מחוונים דיגיטלי-ווירטואלי "12.3, מולטימדיה אנכית עם מסך מגע "9, בקרת אקלים כפולת אזורים, בלם יד חשמלי, מצלמת רוורס, כניסה והנעה ללא מפתח, חלון גג פנוראמי חשמלי, חלונות אחוריים כהים, חישוקי "18, מושב נהג חשמלי ועוד. היושבים מאחור, זוכים לצד מרווח מצוין גם לפתחי מיזוג, שקע USB לטעינת הטלפון ותאורה אישית. תלונות? מסך המולטימדיה לרוב ידידותי וקל לשימוש, אולם היינו שמחים למתגים אמיתיים לתפעול זריז יותר של בקרת האקלים.


בטיחות
כיאה ליצרן שחרט על דגלו את סמל הבטיחות, גם ה-XC40 מגיע מצויד בשלל אבזור בטיחותי כסטנדרט, הכוללים בין השאר: התרעה על התנגשות עם רכבים, הולכי רגל ואופניים עם בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי, בקרת ערנות הנהג, החלפת אורות אוטומטית, 7 כריות אוויר ועוד, אך בקרת שיוט אדפטיבית, יחד עם מערכת עזר לנהיגה בפקקים תמצאו רק בדגם הבכיר. באופן תמוה מעט, התרעת שטח מת במראות הצד אינה קיימת באף דגם, אך למכונית ציון מלא של 5 כוכבים בריסוק.

רכב טיל
וולוו XC40 משווקת בארץ בשתי גרסאות מנוע: T4 המצוידת במנוע טורבו בנזין 2.0 ליטר 190 כ"ס ו-T5 המצוידת באותו המנוע, אך בהספק של 247 כ"ס אותה קיבלנו למבחן, וכוללת לצד תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים, גם הנעה כפולה. על הכביש מדובר בלא פחות מטיל בליסטי (ביחס לג'יפונים…). לצד שלל הסוסים, מציע המנוע גם מומנט מכובד של 35.6 קג"מ המתקבל ב-1,800-4,800 סל"ד ומאפשר ביצועים חמים, עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות בלבד, שפע של מומנט הזמין לרגל ימין בכל מהירות, ויכולות מרשימות בכבישים הרריים ומפותלים, הודות לאחיזת כביש גבוהה במיוחד ושלדת ספורט (בדגם ה-R-Design), שיחד עם תיבת ההילוכים האוטומטית היעילה ומערכת תכניות נהיגה, מאפשרים ניצול אופטימלי של יחידת הכח. נקודת התורפה העיקרית שנמצאה, נגעה לצריכת הדלק, עם תוצאה של 9 ק"מ לליטר בנסיעה רגועה ושלווה. כשתלחצו על הגז כדי ליהנות מהביצועים, התוצאות יהיו מרשימות עוד פחות, אך חשוב להדגיש שגם בקרב המתחרים בעלי המנועים החזקים, הצריכה אינה שונה משמעותית. מי שמחפש יותר חיסכון בדלק, כדאי שייקח את גרסת ה-190 כ"ס המצוידת בהנעה קדמית, שעדיין תספק ביצועים משביעי רצון, אך ככל הנראה גם תהיה הרבה יותר חסכונית. מחוץ לאספלט עם מרווח גחון של 21 ס"מ והנעה כפולה (ברכב המבחן), תמצאו גם פרטנר לא רע לנסיעות שטח קלות ואפילו עם יכולות מפתיעות ביחס למקובל בקטגוריה.

לסיכום
במחיר החל מ-239,900 שקלים לדגם ה-T4 הבסיסי, ועד ל-300,000 שקל לדגם ה-R-Design החזק והמאובזר ביותר הנבחן כאן, מדובר במחירים החופפים למרבית המתחרים בקטגוריה היוקרתית והתחרותית. לזכותו של הוולוו עיצוב קשוח עם נוכחות שקשה להתעלם ממנו, מימדים גדולים ותא נוסעים מרווח מהממוצע, אבזור עשיר כסטנדרט, ביצועים טובים מהמקובל כבר בדגם הבסיסי ובטיחות גבוהה. בסעיף החובה: גרסת ה-4X4 הבכירה יקרה מדי ומתקרבת במחירה יותר מדי ל-XC60 הגדול יותר, מה שללא ספק יפגע לה במכירות. בשורה התחתונה, וולוו ממשיכה בהצגת דגמים חדשים מעולים וגם ה-XC40 מציע רכב פנאי איכותי כפי שהורגלנו מהחברה, כאשר גרסת ה-190 כ"ס הזולה יותר, מציעה לדעתנו תמורה גבוהה מאוד לכסף.
בעד: עיצוב, תא נוסעים, ביצועים, בטיחות, אבזור נגד: מחיר וצריכת דלק בדגם הבכיר לסיכום: נכון לעכשיו, תמורה טובה יותר מהגרמניות המתחרות