מסע עולמי הולנד: מדינת האופניים והמכוניות החשמליות

שוק הרכב בהולנד: תחבורה בסיסית: אופניים, בשדה התעופה תפגשו רק מוניות חשמליות, קטנועים נוסעים על מדרכה ובלי קסדה באופן חוקי ובעשרת המותגים הנמכרים ביותר תמצאו רק מכונית יפנית אחת.

ששי כהן 17 באוג, 2018

הולנד, המדינה השוכנת בצפון מערב אירופה, משתרעת על שטח של 41,543 קמ"ר (קרוב לפי 2 מישראל), מונה כ-17 מיליון תושבים (גם קרוב לפי 2 מישראל), וכמונו נחשבת לאחת המדינות הצפופות ביותר בעולם כולו, בין השאר לנוכח זה שלא פחות מ-7,643 קמ"ר משטחה מכוסה מים (ואצלנו מדבר…). אז רובנו מכירים את הולנד כיעד מועדף לטיולי משפחות, וכארץ מאוד ליברלית בכל הנוגע לשימוש בכמה סמים קלים, תעשיית זנות ממוסדת וגישה מאוד סובלנית לקהילה הגאה, אבל מה אנחנו יודעים על שוק הרכב במדינה? להלן כמה עובדות ומספרים.




אוטובוס שעוצב בסגנון מטוס KLM – חברת התעופה הלאומית

  1. מדינה המערבית עם אחוז השימוש באופניים הגבוה ביותר

אופניים בהולנד הם לא רק דרך חיים וספורט לאומי, אלא גם כלי התחבורה הפופולרי ביותר בקרב האוכלוסיה, עם דיווח על לא פחות מ-36% מההולנדים המגדירים את האופניים ככלי התחבורה העיקרי בחיי היום יום שלהם וכמות לא מבוטלת גם של בני 70 ויותר שמתניידים על אופניים דרך קבע. לזכותם תנאים נוחים במיוחד: מדינה מישורית לחלוטין, שבילי אופניים בכל הערים ומחוצה להם, מזג אוויר נעים עד קריר ותרבות המעודדת רכיבה על אופניים כשברוב המקרים על נהגי רכב מוטלת החובה גם לתת להם זכות קדימה.

מגרש חניה טיפוסי לאופניים בהולנד


מדובר גם במדינה בה יש יותר זוגות אופניים ממספר התושבים (בין השאר עקב כמות מטורפת של חברות להשכרת אופנייים), ובניגוד לסין והודו בהם הפופולריות של האופניים נובעת בעיקר מחוסר היכולת לרכוש רכב, כאן פשוט אוהבים לרכוב. בצד החובה: בערים צפופות כמו אמסטרדם, תיתקלו לא מעט בעומסי תנועה בשבילי אופניים ובעיות חניה גם לאופניים !

דרושים שליחים עם כושר: אפילו דומינוס פיצה משתמשת באופניים לשליחויות…


2. קטנועים מורשים לנסוע על מדרכה
שוק הרכב הדו-גלגלי בהולנד מתחלק לשניים: אופנועים המחויבים לנסוע על הכביש כמו מכוניות, וקטנועים עם מנועים קטנים וסטוסטים בהם ניתן לרכוב גם על שבילי האופניים, וללא צורך בחבישת קסדה. התוצאה: בחלק גדול מהמדרכות, משולבים קטעי רכיבה על אופניים וכך יוצא שלצד הולך רגל יכול להגיח קטנוע במהירות. לתיירים שמטיילים ברגל זה עשוי להיות מעט מוזר ומסוכן. בכל מקרה, עקב ריבוי תאונות עם דו-גלגלי, כש-80% מהם רכבו במהירות מופרזת, הוצאו לאחרונה תיקונים לחוק, אשר יגרמו בהדרגה להורדתם של הטוסטוסים והקטנועים לכביש, באזורים שונים ברחבי אמסטרדם.

בקרוב יורדו הטוסטוסים והקטנועים ממדרכות אמסטרדם, עקב ריבוי תאונות


3. כל המוניות בשדה התעופה חשמליות ורובן מדגם טסלה היוקרתית !
הולנד היא מדינה המעודדת רבות תחבורה ירוקה, ואחוז המכוניות החשמליות הנעות בה הוא מהגבוהים באירופה. כך למשל, בשדה התעופה באמסטרדם תמצאו רק מוניות חשמליות ורובן מדגמי טסלה היוקרתית וחלקן הקטן דגמים כמו יונדאי איוניק חשמלית וניסאן ליף. עבור חובבי הרכב מדובר באטרקציה של ממש, עם היציאה מהטרמינל ומפגש של טור ארוך של מכוניות טסלה יוקרתיות (רובן מדגם ה-S), רכב שמחירו בארה"ב חוצה בקלות את ה-70,000$ לדגם בסיסי. אחת הסיבות העיקריות לנוכחות המאסיבית של טסלה בהולנד, היא משום שליצרן מפעל הרכבה בהולנד המייצר עבור השוק האירופאי, והתמריצים של הממשלה ברכישת רכב חשמלי. נהגי המוניות נהנים מאחריות של 8 שנים ללא הגבלת ק"מ לסוללות הרכב, ודגמים שהוצעו לאחרונה למכירה, מודל 2014 עם 280,000 ק"מ, הוצעו מ-39,000 יורו.

מונית טסלה בשדה התעופה סכיפהול. אלו שיוצאות משירות נמכרות ב-39,000 יורו לרכבים עם 280K ק"מ


4. שוק הרכב החדש בצמיחה
הולנד רשמה שיא במכירות רכב חדש בשנת 2011, אז עלו לכביש 556,000 מכוניות חדשות. לאחר שהמכירות ירדו מאז לשפל של 382,000 מכוניות חדשות ב-2016, שנה שעברה חלה צמיחה ל-414K מסירות וב-7 החודשים הראשונים של 2018, נמשכת מגמת הצמיחה עם 289,300 מסירות, המצביעים על עליה של 14% לעומת אשתקד וקצב של חצי מיליון מכוניות לשנה מלאה אם לא יהיו הפתעות. מותג הרכב הצומח ביותר השנה הוא טסלה עם זינוק של 247% במכירות ו-3,041 מסירות, אך את רשימת הדגמים הנמכרים ביותר מובילות מכוניות המיני עם פולקסווגן פולו, אופל קרל ופיג'ו 108.

פולקסווגן פולו – המכונית הנמכרת ביותר בהולנד


5. רק יפנית אחת ברשימת עשרת המותגים הנמכרים ביותר ו-3,041 מסירות לטסלה מתחילת השנה !
אין מה לעשות, השוק האירופאי שונה מאוד מהשוק הישראלי, והחיבה המקומית למכוניות יפניות וקוריאניות לא מאפיינת את אירופה. 10 המותגים הנמכרים ביותר בהולנד מתחילת 2018 הם: פולקסווגן עם 11.8% מהשוק, רנו עם 8.9%, אופל עם 8.4%, פיג'ו עם 7.1%,  קיה עם 6.2%, פורד עם 5.9%, טויוטה עם 5.3%, ב.מ.וו עם 4.5%, סקודה עם 4.3%, ו- וולוו עם 3.6% שסוגרת את העשיריה הפותחת. רק יפנית אחת – טויוטה וקוריאנית אחת – קיה ברשימת 10 מותגים המבוקשים בהולנד. דגמי היוקרה הנמכרים ביותר: ב.מ.וו, וולוו, מרצדס ואאודי, אך נתוני מכירות מעניינים מספקים גם: טסלה עם 3,041 מסירות מתחילת 2018 ! פורשה עם 1,128 מסירות, מזראטי עם 44 מסירות, פרארי עם 37 מסירות, בנטלי עם 34 מסירות, אסטון מרטין עם 20 מסירות, למבורגיני עם 14 מסירות ורולס רויס עם 9 מסירות.

חניות שמורות לרכב חשמלי בהולנד


6. מכוניות 100% חשמליות IN , פלאג אין הרבה פחות
הולנד תומכת ומעודדת רכישת מכוניות חשמליות: לצד הביקוש הגובר בשוק המוניות למכוניות חשמליות, נרשמת עליה גם במכירות לשוק הפרטי, לא מעט הודות לתמיכה בתשתית עשירה לטעינת מכוניות חשמליות (בכל מרכז מסחרי גדול, קניון, מגרשי חניה גדולים, אצטדיונים, ברחבי הערים וכו'), לצד חניות מיוחדות השמורות במקומות הכי טובים בחניונים למכוניות חשמליות. הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר: טסלה מודל S, פולקווגן e-גולף וניסאן ליף, שלושתם עם יותר מ-1,000 מסירות כל אחד מתחילת 2018, ואחריהם יונדאי איוניק אלקטריק עם 800+ מסירות, טסלה מודל X עם 700 מסירות, ב.מ.וו i3 ואופל אמפרה עם 600 מסירות כל אחת, רנו זואי עם 500 מסירות ואחרות עם מספרים קטנים יותר. דווקא דגמי הפלאג-אין נמכרם שם במספרים הרבה יותר קטנים כשמובילים את השוק פורשה פנמרה PHEV, מיצובישי אאוטלנדר PHEV, וולוו XC60 PHEV וב.מ.וו 530E.

אולם תצוגה למכוניות אספנות E & R Classic Cars – באמסטרדם. חגיגה לכל חובב רכבי אספנות עם 250 רכבי אספנות במלאי החברה.


7. מכוניות אספנות
תרבות הרכב אינה פוסחת גם על שוק האספנות. נהיגה בכבישי הולנד (ולא רק בסופי השבוע) חושפת כמות גדולה של מכוניות אספנות מכל הסוגים שנעות על הכביש, ורובן המוחץ במצב מדהים. אל אלו מצטרפים שוק תוסס של חלפים, ואפילו אולמות תצוגה ייעודיים לרכבי אספנות.

קישורים דומים: 

מסע עולמי צ'כיה: מדינת הסקודה
מסע עולמי אלבניה: מדינה נחשלת עם 80% מרצדס