מסע עולמי: 80% משוק הרכב באלבניה נשלט ע"י מרצדס !

80% משוק הרכב באלבניה נשלט ע"י מרצדס, למרות שמדובר במדינה עניה. איך זה מתאפשר? יבוא מאסיבי (+ גניבות) של מכוניות משומשות מהמערב. עבור חובבי מרצדס, זה עשוי להיות גן עדן לחלפים לדגמי שנות ה-80 ו-90.

ששי כהן 05 בנוב, 2016
מרצדס W123 ו- W124 באלבניה

קרוב ל-80% משוק הרכב באלבניה היה נשלט עד לאחרונה נשלט ע" מרצדס בנץ. האם המדינה הקטנה בדרום מזרח אירופה, בעלת קצת יותר מ-3 מיליון תושבים, נחשבת לנסיכות מונאקו של מזרח אירופה? ממש לא. בעוד שבמונאקו מדובר לרוב בתושבים עשירים למדי (מקום ראשון בתמ"ג לנפש העולמי), אז באלבניה מדובר בסה"כ במדינה די עניה, שלמרות שלל מחצבים ואוצרות טבע, נמצאת רק במקום ה-131 בדירוג התמ"ג לנפש. אז איך בכל זאת כמעט כולם נוהגים שם במרצדס?
מוניות מרצדס בטירנה
שוק המוניות נשלט כמעט במלואו ע"י מרצדס
יבוא מאסיבי של דגמי מרצדס משומשים ממערב אירופה (וגם גניבות לרוב)
לחיבה היתרה באלבניה למותג מרצדס בנץ מסורת של עשרות שנים. לעם האלבני אין בדיוק את הכסף לרכוש מרצדס חדשה, אך למותג שם נחשק במיוחד בקרב העם, מעצם היותו מותג יוקרה המצביע על הרבה כבוד לנוהגים בו. לאורך השנים התמחו האלבנים ביבוא של שלל דגמי מרצדס משומשים, כאשר גרמניה ואיטליה סבלו בעיקר עד שנת 2000 גם ממכת גניבות של דגמי מרצדס שהוברחו לאלבניה ונמכרו במחירים מצחיקים לכל דורש, ואף קיבלו רישוי חוקי במדינה. מי שבכל זאת החליט בעבר לרכוש אחת כזו באופן חוקי, היה רוכש בגרמניה מכונית בת 15-20 שנה במחיר של 2,000 דולר, מוביל אותה לאלבניה תמורת 1,000 דולר נוספים ומשלם עליה מס מקומי של 400 דולר בלבד. סה"כ השקעה של 3,400 דולר ויש לכם מרצדס משומשת אך במצב טוב, מחיר שלא נחשב להשקעה יקרה, גם לא לתושב אלבני ממוצע. החיבה למרצדס אגב כוללת לא רק מכוניות נוסעים, אלא גם מסחריות, משאיות ואוטובוסים.מרצדס W123 ו- W124 באלבניה מבט טיפוסי של רחובות אלבניה
בנוסף, איכות הכבישים הגרועה באלבניה לאורך השנים (שאמנם משתפרת בשנים האחרונות), גרמה לתושביה לאמץ את דגמי מרצדס בחיבה, לאחר שאלו הוכיחו עמידות מרשימה בכל הנוגע לשרידות בכבישים המשובשים. להחזיק מרצדס באלבניה גם נחשב זול למדי, כאשר ההתמחות העיקרית של מרבית המוסכים היא בטיפול ואחזקת דגמי מרצדס השונים, שיחד עם כמות עצומה של חלפים, מסייעים לעלות אחזקה השווה לאחזקתה של מכונית עממית פשוטה.מרצדס W123 מרצדס E קלאס (W124)
סוחרי רכב אלבנים: "אתה יכול למכור כל רכב בקלות ובתנאי שהוא מרצדס"…
שיטוט בכבישי אלבניה עשוי להיות סוג של גן עדן עבור חובבי רכב ואספנות, עם שלל דגמי מרצדס משנות ה-80 ו-90 מדגמי C ו- E קלאס (סדרות מרצדס W123 ומרצדס W124) שעדיין נעים בכמויות גדולות על הכבישים וחלקם נראים ומרגישים כמעט כמו חדשים. לצידם תוכלו למצוא גם שלל דגמי מרצדס ישנים עוד יותר, וכמויות הולכות וגדלות של דגמים משנת 2000 והלאה, אך עם מיעוט יחסי לדגמים חדשים. מגרשי הרכב המשומש מתמחים בעיקר במרצדס וסוחרי רכב אלבנים טוענים שניתן למכור כל רכב בקלות ובתנאי שהוא מרצדס…
מרצדס S קלאס אספנות עם לוחית רישוי אלבנית מרצדס S קלאס אספנות עם לוחית רישוי אלבנית
בשנים האחרונות, עם ההתפתחות של המדינה, נפתחו עוד ועוד סוכנויות רכב באלבניה, וחלקה של מרצדס בשוק עומד היום "רק" על קצת יותר מחצי. במידה מסוימת זה מזכיר את ישראל של שנות ה-80, בה קרוב למחצית המכוניות שפגשתם בכל צומת היו מדגמי סובארו. יחד עם זאת, מכירות רכב חדש נמוכות מאוד באלבניה ורק 2,500 מכוניות חדשות נמכרו שם אשתקד. עיקר המכוניות מגיעות למדינה העניה גם היום כמשומשות מהמערב.