נהיגה בטוחה בעונת החורף

הגשמים כבר כאן ומחייבים התייחסות שונה לנהיגה בטוחה יותר בגשם. אז קבלו את המדריך השלם לנהיגת חורף בטוחה שמוגש כאן ע"י אריק פוגל, מדריך ראשי בהונדה ישראל.

ששי כהן 01 בדצמ, 2015
הונדה ג'אז 2016

 מאת: אריק פוגל, מדריך ראשי, הונדה ישראל
בישראל עונת החורף קצרה יחסית וימי הגשם לא רבים. נהגים רבים אינם מנוסים ואינם מיומנים כדי הצורך בנהיגת חורף ואולי משום כך, ניכרת אצל הנהגים הישראליים תחושה של אי נוחות  ואולי חרדה בעת הנהיגה בימים גשומים וסגריריים. נהיגה חרדתית, בעיקר בחורף, עלולה לשבש את מהלך הנהיגה התקין ולהוביל חלילה לתאונה.
ואכן, עונת החורף מזמנת תנאי נהיגה קשים: שעות החשכה הרבות, רוחות עזות, גשמים וערפל גורמים לראות לקויה וקושי להבחין בהולכי רגל ובמכוניות, הכבישים הרטובים הופכים חלקים וגם תקלות במערכות הרמזורים הן שכיחות. כל אלה מחייבים את הנהגים להקפדה יתרה על כללי הזהירות והבטיחות.
לצד תנאי מזג האוויר והדרך, יש לתת חשיבות רבה גם למערכות הרכב שעלולות להתנהג באופן שונה ואפילו מפתיע בעונה זו של השנה. יש לזכור כי נהיגת חורף מחייבת את הנהגים  לגלות מידה רבה של ערנות וריכוז בנהיגה, שכן כל הסחת דעת עלולה להיות מסוכנת מאד. הקפידו להכניס את הרכב למוסך לטובת ביצוע כל בדיקות הבטיחות הנדרשות.
לפני שמכניסים את הרכב למוסך, חשוב לוודא:

  • וודאו מבעוד מועד מה עלות הבדיקה.
  • בדקו במשך כמה זמן תערך הבדיקה ומתי תקבלו את רכבכם חזרה כשהוא תקין ובטוח לנהיגת חורף.
  • עמדו על כך שתקבלו מידע מפורט בנוגע לכל פגם שנמצא ודרשו לאשר מראש את עלות התיקון. אינכם חייבים לבצע את התיקונים במוסך בו בוצעה הבדיקה. ניתן לבצעם גם במוסך אחר.
  • בתום הבדיקה ו/או הטיפול, הקפידו לקבל מהמוסך חשבונית כחוק המפרטת את כל הבדיקה  ואת כל החלקים שהוחלפו או תוקנו.
  • ישנם חלקי חילוף עליהם ניתן לקבל אחריות. בררו מראש את הנושא, וודאו באיזו משך זמן ניתן לחזור למוסך ולקבל החזר או תיקון מחדש במידת הצורך.

הכינו רכבכם לחורף (ויפה שעה אחת קודם….)
רכב תקין מסוגל להתמודד עם תנאי מזג אוויר קשים, לכן ישנה חשיבות רבה לבדיקת תקינותן של  כל מערכות הרכב:

  • מערכות הבלימה: הקפידו לוודא תקינותן של כל מערכות הבלימה, בהן: חיבורי הבלמים, בלם השירות ובלם העזר. כמו כן וודאו את חופש הדוושה, גמישות החיבורים, איכות הבלימה וודאו שאין נזילות במערכת כולה. כיום, כמעט בכל מכונית קיימת מערכת בלימה מתחכמת ABS. ברכב המצויד במערכת כזו, כאשר מתעורר צורך בבלימה חזקה, ניתן ללחוץ על דוושת הבלם ללא חשש. וודאו כי ברכבכם קיימת מערכת זו ובעיקר ודאו את תקינותה.
  • הפנסים והשמשות: לאורך כל השנה אך בעיקר בעונת החורף חשוב מאד לשמור על שמשות, פנסים ומראות נקיים. בחורף הם נוטים להתלכלך לעיתים קרובות ובכך עלולים להקשות או להגביל את איכות הראות והנראות של הרכב.
  • ניקיון הרכב: חשוב לשמור על הניקיון החיצוני של הרכב כולו גם בחורף שכן ברכב מתקדם קיימים שלל מצלמות, רדארים וחיישנים שאמורים לזהות מכשולים שונים (בחנייה, סטייה מנתיב והתרעות ואף כאלה הבולמים את הרכב באופן עצמאי) המזהירים את הנהג מבעוד מועד. כאשר הרכב מלוכלך מערכות אלה עלולות לעבוד באופן פחות יעיל.
  • צמיגים: לצמיגים חשיבות מכרעת בתקינות ובטיחות הרכב, הצמיגים מהווים את החיבור בין הרכב לכביש. החריצים שבצמיגים מנקזים את המים ובכך מונעים ציפה של הצמיג ומאפשרים אחיזת כביש טובה. צמיגים תקינים צריכים להיות בעלי חריצים שעומקם 3 מ"מ לפחות. אל תתפשרו על כך ובמידת הצורך החליפו צמיגים. דבר חשוב נוסף – וודאו כי גם הצמיג החלופי תקין ויוכל לשמש אתכם ולשמור על בטיחותכם בעת הצורך.
  • מערכות החשמל: ישנה חשיבות רבה לתקינותן של מערכות החשמל השונות ברכה. וודאו את תקינות המצבר, כיוון האורות הראשיים ופנסי האיתות ועוצמתם, תקינות אורות החניה וכן את תקינות תאורת שלטי הזיהוי, הבלם ואור ההילוך לאחור. אל תוותרו גם על בדיקת תקינותם של  הצופר, מפשיר האדים והמתזים.
  • מערכת היגוי: בדקו את חיבורי ההגה, תיבת ההגה וכן את מידת החופשיות והגמישות בהגה.
  • מגבים: בדקו היטב את תקינות ויעילות המגבים. בקיץ, הגומי שבהם נוטה להתייבש ולעיתים בתחילת החורף נדרשת החלפתם. מגבים תקינים הם קריטיים לנהיגת חורף נינוחה ובטוחה.
    הונדה ג'אז 2016

    הונדה ג'אז 2016

הימנעו מטעויות נפוצות שאופייניות לנהיגת חורף:

  • אזהרת גשם ראשון – בתקופת הקיץ מצטברות על הכביש שכבות של חול, שמנים ודלק. הגשם הראשון מציף אותם על פני הכביש ויוצר שכבה עיסתית, שמנונית וחלקה מאד, הגורמת לאובדן האחיזה של הצמיגים בכביש ולסכנת החלקה. הגשם הראשון הוא המסוכן ביותר ולכן יש לנהוג בו באיטיות ובמשנה זהירות.
  • שמרו מרחק. יותר מההמלצות המקובלות ויותר ממה שאתם רגילים בדרך כלל. מרחק הבלימה גדל כשהכביש רטוב ובלימה פתאומית על כביש רטוב מסוכנת ביותר. גם ראות לקויה או מוגבלת יכולה להאט את תגובת הנהג. לכן זכרו – בחורף שומרים על מרחק גדול יותר מהרכב שנוסע לפניכם.
  • נהגו בחכמה ובשלווה. הימנעו מנהיגה עצבנית גם אם אתם לא מבינים מי נתן רישיון לנהג שלפניכם. הקפידו על האצה זהירה ובלימה עדינה. העבירו הילוכים בנחת ואת ההגה הסיטו ברגישות. הימנעו מפניות חדות והימנעו מצפירות מיותרות לנהגים שמסביבכם שכן בכך אתם מסיחים את דעתם.
  • גם בחורף עוצרים להתרעננות. אם אתם יוצאים לדרך ארוכה ולנהיגה ממושכת, תכננו מראש היכן תעצרו להתרעננות. ביום חורפי וגשום, ככל שאתם נדרשים ליתר תשומת לב וריכוז בנהיגה – כך תתעייפו מהר יותר. עצירה להתרעננות תסייע לכם להמשיך בנסיעה בטוחה.
  • פנסי תאורה: בעונת החורף הקפידו להדליק את פנסי התאורה בכל נסיעה. כך תראו את הדרך טוב יותר וגם הנהגים הנוספים בכביש יוכלו לראות אתכם טוב יותר.
  • אל תסנוורו. הקפידו להדליק את אורות הערפל רק כשיש ערפל. לשם כך הם נועד ורק במצב ערפל הם יעילים. כאשר אתם מדליקים את אורות הערפל כשאין ערפל – אתם מסנוורים את הנהגים האחרים בכביש.
  • השאירו את המעיל במושב האחורי. על אף שקר מאד וממש לא בא לכם להוריד את המעיל, יש לזכור שכאשר אתם לובשים שכבות רבות ותנועתכם מסורבלת, הנהיגה שלכם עלולה להיות מסוכנת. השאירו את המעיל במושב האחורי, חממו ממעט את הרכב וצאו לדרך.
  • היו קלילים. אחת הסכנות הגדולות בנהיגה בכלל ובנהיגת חורף בפרט, היא תחושת הכבדות בבטן שלאחר ארוחה דשנה. כאשר חלונות הרכב סגורים, החימום פועל ותחושת כבדות ועייפות עוטפת אתכם, תגובותיכם למתרחש בכביש עלולות להיות איטיות ומסוכנות. בחורף כאשר מתווספים לכך תנאי מזג אוויר קשים – הסכנה גדולה אף יותר.
  • כדאי לחנות ברוורס. חנייה ברוורס תאפשר לכם מאוחר יותר להתחיל את הנסיעה קדימה. כאשר שמשות הרכב מכוסות אדים וגשם עז מקשה על הראות – עדיף להימנע בנהיגה ברוורס.