נוסטלגיה לחג: סוזוקי TS50X ו- סוזוקי TS50W

הם היו אופנועי ה-50 סמ"ק האולטימטיביים של שנות ה-80 וה-90 בארץ, נמכרו כחדשים ב-8,200 שקל (היום בהרבה יותר כאספנות), ויש להם אפילו קבוצת פייסבוק שמונה כ-120 חברים. סוזוקי TS50X ו-W, האופנועים שחלק גדול מאיתנו גדל עליהם.

ששי כהן 06 באוק, 2017

נדמה שאין רוכב דו-גלגלי שהוציא רישיון 50 סמ"ק בשנות ה-80 וה-90 שלא הכיר היטב את הדגמים האלה: סוזוקי TS50X ו-TS50W, או בשם הפופולרי יותר : סוזוקי TS, אשר היו לאופנועי ה-50 סמ"ק הנמכרים ביותר בארץ, עם אלפי יחידות שעלו לכבישים בישראל החל משנת 1984 ועד לסוף שנות ה-90.  כיום הם כבר נחשבים לנדירים מאוד על הכביש, וניתן למצוא אותם בעיקר בשוק אספני הרכב, שם נרשם ביקוש גבוה מאוד לכלים הללו. בשנה שעברה, הוקמה גם קבוצת פייסבוק לחובבי ה-TS, המונה כבר כ-120 חברים, ומרכזת עשרות אופנועים שחזרו לחיים, או שנמצאים בתהליכי שיפוץ שונים.



סוזוקי TS50W (צילום: רביד ורד) סוזוקי TS50W (צילום: רביד ורד)
קצת רקע…
1984 – סוזוקי TS50X נוחת בישראל
סוזוקי TS50X הושק בארץ בסוף שנת 1984 (השנה בה הגיע המותג לארץ) והחליף את ה-ER21 המיושן ששווק כאן תקופה קצרה מאוד ומכר מעט כלים. ה-X החדש היה אופנוע "קרוס" עם עיצוב מודרני, שלדה חזקה, מערכת חשמל 12V, מתלה יחד ומתקדם מסוג Full Floater, לוח שעונים מפורט ועוד, שהיו נחשבים לפסגת הטכנולוגיה באותה שעה בשוק המקומי. על הכח היה אחראי מנוע 49 סמ"ק 2 פעימות, מקורר אוויר שהפיק 6 כ"ס ב-8,000 סל"ד, שהעביר את הכח לגלגל האחורי דרך גיר 5 הילוכים. מעל לכל, ה-TS50X היה גם אופנוע יפני 50 סמ"ק ראשון בארץ, (עקב החרם הערבי שהבריח את המותגים היפנים האחרים מהארץ), ונהנה מאמינות גבוהה יחסית למקובל באותם שנים, עם עסקה שקרצה לבני ה-16 הרבה יותר מהאופנועים האיטלקיים ששלטו כאן בתחילת שנות ה-80, כמו דרבי, פנטיק ובנלי, ובראשם הפנטיק אינדורו שהיה עד אז הנמכר ביותר בקרב אופנועי ה-50 סמ"ק וחביב הצעירים.
צבעים: הדגם שווק בתחילת דרכו בצבעים כחול, אדום ושחור כשלכולם היה מושב בצבע כחול שהתאים לשני רוכבים ועליו התנוססה בגאווה האות "X".
מחיר חדש בשנות ה-80 :8,000 ש"ח, מחיר חדש בשנות ה-90 - 10,800 שקל, מחיר לדגם מושקע אספנות: 14,000 שקל ! מחיר חדש בשנות ה-80 :8,000 ש"ח, מחיר חדש בשנות ה-90 – 10,800 שקל, מחיר כיום לדגם אספנות מושקע : 14,000 שקל !
1986 -סוזוקי TS50W מצטרף להיצע
בסוף שנת 1985 החלה חברת אבניר היבואנית לשווק גם את האח התאום החורג – סוזוקי TS50W, שהציע גם מנוע עם קירור מים, שעון חום מנוע, גיר 6 הילוכים במקום 5, מידות מעט יותר קומפקטיות, ומשקל של 77 ק"ג במקום 88 ק"ג ב-X. לצד אלו צויד ה-W במתלה קצר יותר משל ה-X שפגע קצת בנוחות, ובמושב מעט יותר קצר שהקשה על הרכבת נוסע נוסף. בעוד שה-X הציע יכולות גבוהות יותר בשטח, ה-W הציע ביצועים טובים יותר על הכביש, והיה מהיר יותר עם מהירות מירבית סביב ה-105 קמ"ש (בירידה ועם רוח גבית…). עם הנתונים הנ"ל,  הפך ה-W ללהיט החדש של בני הנוער בישראל, ויחד עם ה-X הובילו את מכירות ענף האופנועים שנים ארוכות, תוך כדי שהם משאירים הרחק מאחור גם להיטים חדשים כמו פנטיק ריידר, דרבי FD ומתחילת שנות ה-90 גם את הימאהה DT-50, שדווקא הצליח לגנוב להם לקוחות רבים.
צבעים: הדגם שווק בתחילת הדרך בצבעי שחור ולבן בלבד, עם כסא צהוב שהבדיל אותו מהאח הוותיק יותר.

פרסומת סוזוקי TS50X בקיץ 1985

פרסומת סוזוקי TS50X בקיץ 1985

תוספות אופייניות לאותם שנים: שלל מדבקות סוזוקי, החלפת צמיג אחורי לרחב יותר, הסרת משתיק הקול לטובת צליל צווחני יותר וקצת יותר כח, חריטת הצילינדר ל-70 סמ"ק (לא חוקי), הרמת הזנב למראה קרבי יותר ובשנים האחרונות שלו, החלפת לוחית הרישוי לגדולה יותר (לדגמי 50 סמ"ק היתה לוחית רישוי מוקטנת), כדי להסתיר את העובדה שהם 50 סמ"ק…
סוזוקי TS50W (צילום: גיא אלבו) סוזוקי TS50W (צילום: גיא אלבו)
ריבוי תאונות דרכים וסנקציות מצד משרד התחבורה
יחד עם הכמות הגדולה מאוד של דגמי אופנועי ה-50 סמ"ק שנמכרו בתחילת שנות ה-80 בישראל, עלתה לצערנו גם כמות התאונות בהם היו מעורבים צעירים רבים, עם לא מעט תאונות קטלניות. כאן הצטרף משרד התחבורה לעניין וקבע שהחל מה-1/4/1986 תיאסר מכירה של אופנועי 50 סמ"ק עם הילוכים (שהיו מוגדרים אז ברישיון הרכב כאופניים עם מנוע עזר…). המהלך החדש של משרד התחבורה גרם לבהלה בקרב צעירים בני ה-16 שחלמו וייחלו ליום בו יוכלו להוציא רישיון ולרכוש אופנוע 50 סמ"ק, ובחברות האופנועים ובאבניר במיוחד (יבואנית סוזוקי) נרשמו ביקושים היסטריים לדגמי ה-TS, חלק לא קטן מהם ע"י נערים שקנו את האופנוע טרם הוציאו רישיון !
מספר אספני רכב מחזיקים כבר כמה מדגמי ה-TS50 (צילום: משה בוהדנה) מספר אספני רכב מחזיקים כבר כמה מדגמי ה-TS50 (צילום: משה בוהדנה)
1987 – איסור הרכבת נוסף נוסף ע"י צעירים
בסופו של דבר, הגזירה נדחתה עקב לחצים שונים, והתאריך החדש נקבע ל-1/1/1987, אשר ממועד זה, דגמי 87' יורשו אמנם להימכר עם גיר ידני, אך עם רישוי לרוכב בודד, אשר עשוי לפגוע אנושות במכירת הכלים, עקב חוסר היכולת להרכיב חברה או חבר, שהיו כה חשובים לנערים המתבגרים, וכנראה לשמחת ליבם של הורים רבים באותם השנים.
סוזוקי TS50X לפני שיפוץ (צילום:משה בוהדנה) סוזוקי TS50X לפני שיפוץ (צילום:משה בוהדנה)
אבל, בישראל כמו בישראל, ישנם תמיד גם קומבינות… בשל איסור הרישוי ל-2 נוסעים החל משנת 1987, הותר לכל כלי שיעלה על הכביש עד לסוף 1986 רישוי ל-2 נוסעים, מהלך אשר דחף את יבואנית סוזוקי לייבא לארץ כמות עצומה של כלים, שכולם קיבלו רישוי של "מודל 86" ונמכרו עמוק אל תוך שנת 1987 עם רישוי להרכבת נוסע נוסף… עד כמה הכמות היתה גדולה? היבואן סיים למכור את דגמי 86' בחודש אוקטובר 1987 !, מה שהפך את דגמי 86' לנמכרים ביותר במשפחת ה-TS בהיסטוריה שלהם בישראל.
חלק גדול מהכלים משופצים מהיסוד. במקרה הנ"ל, צביעת שלדה של 50X חלק גדול מהכלים משופצים מהיסוד. במקרה הנ"ל, צביעת שלדה של 50X
סוזוקי TS חוזר לחיים !
לפני כשנה, הוקמה בארץ קבוצת פייסבוק עבור מועדון ה-TS50, המונה נכון להיום כבר כ-120 חברים, המרכזים ביניהם את מרבית שאריות ה-X וה-W ששרדו בארץ, כאשר חלקם הגדול שוחזר וחודש ברמה גבוהה. מדובר בקבוצה פעילה למדי, בה מתפרסמים לעתים קרובות פוסטים חדשים על איתור של דגמים נוספים שנמצאו או נשכחו שנים ארוכות במחסנים, חצרות וכו', ועתידים לחזור במהרה אל הכביש. לצידם מפורסמים על בסיס קבוע בקשות רבות לרכישת כלים כאלו ע"י רוכבים שבעבר החזיקו בדגמים האלו ומעוניינים בכלי מעורר הרגש והנוסטלגיה.
סוזוקי TS50X בסיום השיפוץ סוזוקי TS50X בסיום השיפוץ
אמנם טיולים משותפים לדגמי ה-TS עדיין לא ממש יוצאים אל הפועל, כנראה עקב גילם הממוצע של החברים בקבוצה (להערכתנו סביב גיל ה-40 פלוס מינוס), העסוקים כיום יותר בעבודה ומשפחה, אך הפעילות רבה יחסית בקבוצה, והם משתפים מנסיונם בשחזור הכלים ובמכירת חלקים.
באופן מפתיע, מחירים מבוקשים לכלים ששוחזרו למצב "כמו חדש" מתקרבים גם ל-14,000 שקל, כאשר אופנועים שנמכרים ללא רשיונות ובזכרון דברים בלבד, נמכרים ב-5,000 שקל או פחות, בהתאם למצבם הכללי.
סוזוקי TS50W בשטח (צילום: רביד ורד) סוזוקי TS50W עדיין בועט בשטח (צילום: רביד ורד)
בשורה התחתונה: "רכב הוא לא השקעה", הוא כלל ידוע ברכישת רכב חדש, אבל במקרה של סוזוקי TS50X ו-W שנמכרו כחדשים ב-8,200 שקל בשנות ה-80, ב-10,800 שקל בשנות ה-90, וכעת נמכרים ב-14,000 שקל… נראה של-TS50 יש חוקים משלו.

  • תודה רבה למשה בוהדנה, גיא אלבו ורביד ורד שסייעו בהכנת הכתבה 
  • הערות, תמונות, פרטים נוספים וכל מה שקשור בדגמים הנ"ל יתקבלו בברכה ל[email protected]

קישור לקבוצת סוזוקי TS50 בפייסבוק