נוסטלגיה לשבת: דגמי פיג'ו בישראל בכותרות מהעבר

הפעם במדור הרכב הנוסטלגי שלנו: כותרות מהעבר של פיג'ו בישראל: הפרסומת הנדירה עם האריות בספארי, הרומן המתמשך עם הצבא, ההאשמה בשוחד שלא היה, מותו של היבואן הראשון בתאונת דרכים, הקרב עם האוצר על רכבי האלופים ועוד.

ששי כהן 25 במאי, 2018
פיג'ו 104 בספארי

1963: 80 מוניות ראשונות מסוג פיג'ו 404 עולות לכביש
סוכנות אלברט כהן (יבואנית פיג'ו עד סוף שנות ה-60) מדווחת על הזמנה ראשונה של 80 מכוניות מסוג פיג'ו 404 לשוק המוניות, כשחלקן מחליפות את דגמי ה-403. ה-404 הצטיינה באמינות ועמידות למזג האוויר הישראלי החם, ותמורת 6,750 לירות+מסים, זכו נהגי המוניות למשפחתית מעוצבת עם "סנפירי זנב" יחודיים, מרווחת ונוחה לנסיעה, ומצוידת במערכת חימום ואיוורור, שעון, מנעול הגה ואחריות לחצי שנה או 10,000 ק"מ ! בהמשך הפכה ה-404 לאחת המשפחתיות הפופולריות בישראל בשנות ה-70, ולאחר מכן בשטחים.





1968: יבואן פיג'ו בישראל נהרג בתאונת דרכים
ב-28/4/1968, נהרג אלברט כהן בתאונת דרכים בהרצליה. אלברט החזיק בזיכיון היבוא של דגמי פיג'ו לישראל בעידן שלפני לובינסקי, כאשר דוד לובינסקי היה סוכן החברה בת"א. לאחר מותו של כהן בטרם עת בגיל 60, העבירה פיג'ו העולמית את זיכיון היבוא של פיג'ו לידי לובינסקי.
1970: פיג'ו במקום הראשון במכירת רכב מיובא בישראל
1,647 מכוניות נוסעים מתוצרת פיג'ו (לא כולל מסחריות) שנמכרו במחצית הראשונה של 1970, הפכו אותה למכונית המיובאת הנמכרת ביותר בישראל, בעידן בו מפעלי ההרכבה של המכוניות בישראל שלטו במכירות הודות להטבות מס. טנדר הפיג'ו 404 החזיק בשנות ה-70 בנתח שוק מדהים של 90% משוק הטנדרים בארץ.

פרסומת פיזו 504 1969


1976: חשד לשוחד של לובינסקי בעסקת רכישת 2,000 טנדרים פיג'ו 404 למשרד הביטחון
בתחילת 1976 הורשע מנהל המחלקה לשירותי חירום במשרד התחבורה, בניסיון למתן שוחד ליבואנית פיג'ו. הנאשם הורשע בכך שבשנת 1975 ביקש תשלום עמלה במטבע זר עבור בכיר במשרד הביטחון, בתמורה לסגירת עסקה למכירת 2,000 טנדרים מסוג פיג'ו 404 למשרד הביטחון, לאחר ששמע באחת משיחות המטכ"ל, על כוונותיו של צה"ל לרכוש טנדרים להובלות קטנות, שבוצעו באותה תקופה ע"י משאיות בצורה לא יעילה ובזבזנית. בלובינסקי אגב, לא הסכימו לעסקת השוחד, גם כאשר אוימו שהעסקה תועבר ליבואן אחר.

שנות ה-70: לובינסקי מצלמת פרסומת בספארי ברמת גן עם דגמי פיג'ו והאריות
יבואנית פיג'ו, יחד עם משרד הפרסום "אריאלי" לוקחים את דמות האריה – סמלה המסחרי של פיג'ו לקמפיין תדמיתי חדש, הקושר בין רכבי פיג'ו למעלותיו של האריה ( מלך החיות, חוזק, מנהיגות וכו') ויוצאים לספארי ברמת גן לצלם את דגמי פיג'ו יחד עם האריות לפרסומת חדשה.

פרסומת לפיג'ו בספארי ברמת גן (צילום: לובינסקי)


פרסומת לפיג'ו בספארי ברמת גן (צילום: לובינסקי)


שנות ה-80-90: צה"ל מצטייד באלפי מכוניות פיג'ו-סיטרואן
לאחר שבתחילת שנות ה-80 שירתה פיג'ו 104 את קציני צה"ל לשביעות רצון הצבא, ב-1984 רוכש משרד הביטחון עבור צה"ל כ-1,000 מכוניות חדשות, בעסקה שגררה ביקורת, בה נרכשו מאות מדגמי פיג'ו 205 עבור קצינים בדרגת-סגן אלוף (לאחר שגברה על הפיאט אונו, רנו קליאו ודייהטסו שרייד) ומאות מכוניות מדגמי סיטרואן C-15 עבור קצינים בדרגת רב-סרן (לאחר שגברה על הרנו אקספרס ופיאט פיורינו). העסקה החדשה התקבלה בתדהמה בקרב יבואני הרכב שהשתתפו במכרז, לאחר שנפוצו שמועות טרם פרסום התוצאות על זכייתה של הפיאט אונו כרכב החדש לסגני האלופים. העסקה גררה גם ביקורת שמשרד הביטחון לא פיצל את העסקה בשווי 26 מיליון שקל בין מספר יבואנים ובחר ביבואנית אחת.
פיג'ו 104 צבאית

פיג'ו 104 התגיסה לצה"ל בשנת 1981 והחליפה את הרום כרמל 1301.



1990: פיג'ו נכנסת גם לשוק הקטנועים
לנוכח הצלחת מכירות קטנועי פיג'ו באירופה, מגיעים גם קטנועי פיג'ו לישראל עם דגמי ה-SX שנועדו להתחרות בקטנועי וספה וסאן יאנג. למרות המוניטין המוצלח באירופה, בארץ פחות התלהבו ומכירות הקטנועים שפסקו וחזרו מאז בארץ מספר פעמים, מעולם לא הצליחו.
1990: כתבה ב"מעריב" מקטלגת את פיג'ו 205 GTI כרכב של פילגשים ומעצבות שיער…
"אמור לי מהי מכוניתך ואומר לך מי אתה", נכתב בכתבה מקיפה במעריב, שם ניסו בעזרת מומחים מענף הרכב המקומי, לתאר את רוכשי הרכב הפוטנציאלים של מגוון גדול של דגמים. הפיג'ו 205 GTI הספורטיבית, הוגדרה אז ע"י רוני אהרנוביץ' עורך מגזין אוטו בשעתו, "כרכב רוח" הנפוץ בעיקר בקרב צעירים עשירים, פילגשים ומעצבות שיער. לפי אותה כתבה אגב, מי שרכש רכב עבור הפילגש ולא פינק אותה ברכב יקר, קנה לה בעיקר אוטוביאנקי פילה…
1991: לובינסקי מובילה מהלך לביטול זכייתה של דייהטסו אפלאוז כרכב החדש לאלופי משנה
לאחר שנים בהם סיפקה לובינסקי אלפי כלי רכב למשרד הביטחון, זוכה יבואנית דייהטסו במכרז החדש לרכבי הקצינים בדרגת אלוף משנה, עם דגם האפלאוז המשפחתי החדש שהוצע לצה"ל במחיר מנצח. לובינסקי יבואנית פיג'ו, מובילה את השדולה ההולכת וגוברת לביטול זכייתה של האפלאוז, שגברה בין השאר על דגם ה-309 אותו היא מייבאת, כאשר היא מוחה ובצדק על הוויתור לרכש גומלין שניתן לדייהטסו, בעוד יבואנים אירופאים נדרשו כחלק מהעסקה לבצע רכישות גומלין בישראל. בסופו של דבר, ההתנגדות לא עוזרת ודייהטסו אפלאוז התגייסה לצה"ל.

1995: פיג'ו 605 לאלופי צה"ל
יבואנית פיג'ו זוכה במכרז החדש של רכבי האלופים בצה"ל עם 25 מכוניות מדגם ה-605 החדש שהחליף את דגמי פיג'ו 505 ששירתו את האלופים ב-7 שנים שקדמו לכך. ה-605 שצוידה במנוע טורבו 2.0 ליטר 150 כ"ס, גברה על המתחרות במכרז- מיצובישי גאלאנט, הונדה אקורד, לנצ'יה תמא ופולקסווגן פאסאט, ונבחרה בשל נקודות זכות שהציג משרד הביטחון באמינות, עמידות, התנהגות כביש, פינוקים לנוסעים ומחיר אטרקטיבי. מיד לאחר זכייתה, יצאה יבואנית פיג'ו במסע פרסום נרחב ל-605 "כרכב של האלופים".  גם כאן היבואנים המתחרים התרעמו, ויחד עם מנהל הרכב הממשלתי שהתנגד לזכייתה של ה-605, בשל היותה מכונית סאלון מדרג גבוה מזה שביקש להעניק לבכירים בשירות המדינה, ניסו לבטל את זכייתה של פיג'ו במכרז, ללא הצלחה בסופו של דבר.

פיג'ו 605 – רכב האלופים החדש לשנות ה-90


 
2001: אלופי צה"ל רוצים רכב כמו של השרים, משרד האוצר מתנגד
במכרז החדש לרכבי האלופים בצה"ל, הציע משרד הביטחון את דגמי שברולט אלרו, יונדאי סונטה, הונדה אקורד ופולקסווגן פאסאט. בצה"ל התנגדו למכרז החדש, וטענו שכל הרכבים הממשתפים במכרז אינם מספיק איכותיים עבור הקצינים הבכירים. בצעד חריג ולאחר שהמחלוקת הלכה והתארכה, שכר צה"ל באופן עצמאי כ-7 מכוניות סאלון מסוג פיג'ו 607 עבור קציניו הבכירים, בצעד שהרתיח את משרד האוצר. מדובר היה במכונית יוקרה צרפתית יקרה ( כ-230,000 שקל) ועלות שכירותה עמדה על יותר מ-8,000 שקל לחודש, רחוק מאוד מעלות אותן מכוניות מנהלים שהוצעו לצבא. לאחר מספר חודשים, הציע צה"ל פשרה לאוצר, והציעה כחלופה ל-607 לרכוש לאלופים מכוניות מסוג וולוו S80 שאותם קיבלו שרי הממשלה, ואף הציג הסכם שנערך עם יבואנית וולוו שמסכימה למכור לצבא את הרכב במחיר הנמוך של 124,000 שקל בלבד שהוצע לשרים. גם כאן התנגדו באוצר וטענו שמעמד האלופים בצבא נמוך ממעמדם של השרים בממשלה…. בסופו של דבר הוציאה המדינה מכתב לחברת ההשכרה בה מתנערת המדינה מהסכם השכירות וביקשה לאסוף את דגמי ה-607 בחזרה. מספר אלופי צה"ל סרבו להחזיר את הרכב.

פיג'ו 607