נוסטלגיה לשבת : הגרלות רכב בישראל

הגרלות רכב כאמצעי לקידום מכירות, היו נפוצות פעם והשתמשו בהם שלל חברות ועסקים, ואפילו למגזיני הרכב המודפסים היה פעם הרבה כסף והגרילו מדי שנה רכב בין המנויים.

ששי כהן 28 ביונ, 2013

" טויוטה שאין לטויוטה בישראל… " הגרלת טויוטה סליקה GT2000 של מפעל הפיס

אני יכול להישבע לכם שעלי זה עבד : מודעת פרסומת למוצר כלשהו המבטיחה הגרלה של מכונית בין הרוכשים. במקרה שלי, בשנת 1992 בעת היותי חייל בשירות סדיר, נפגשתי עם חברים והסתובבנו ביום שישי בקניון החדש שבדיוק נפתח בעיר כשלפתע הופיעה מול עינינו מכונית ספורטיבית שלא נראתה לפני כן בארץ. טויוטה סליקה. היא עמדה שם בצבע אדום נוצץ ליד דוכן מפעל הפיס והיממה אותנו למשך דקות ארוכות. לא היה קשה למוכרת בדוכן הפיס לשכנע אותנו להצטרף למינוי החודשי. אפילו ממש קל. ארבעתנו שלפנו חיש קל כרטיס אשראי והתחלנו לפנטז איך אנחנו יוצאים לבלות עם הטויוטה המפתה הזאת באחד מימי שישי הקרובים. את הרכב הנ"ל שעלה אז 110 אלף שקל, לא היה ניתן להזמין באותה העת בסוכנות טויוטה וכל ה- 20 מכוניות הראשונות שהגיעו לארץ  שווקו בלעדית כפרס שבועי ע"י מפעל הפיס . כצפוי, תוך זמן קצר ביותר הופיעו שלל מודעות למכירה בעיתונים היומיים בסגנון : " למכירה בהזדמנות טויוטה סליקה 2000GT ממפעל הפיס  ". אני מן הסתם, לא זכיתי ברכב וכך גם שלושת חבריי שחתמו באותו יום על המינוי, אולם אחד מחברי זכה בחודשים שלאחר מכן בפרס כספי של 5,000 ש"ח. לא רע בשביל חייל שהרוויח אז משכורת צבאית חודשית של 160 שקל בערך.
טויוטה סליקה GT2000 למנויי הפיס טויוטה סליקה GT2000 למנויי הפיס
 תקופת הזוהר של מגזיני הרכב : מגרילים מכוניות בין המנויים
זה לא סוד ששוק העיתונות המודפסת נמצא היום בצרות.  בעידן האינטרנט, העיתונים המודפסים סובלים מירידה מתמשכת במכירות, וסובלים מקשיים בגיוס מנויים חדשים ברמה שמאיימת באופן תמידי על קיומם הכלכלי. אבל לפני עידן האינטרנט, נהנו חלק גדול מהעיתונים מתקופה ארוכה של רווחה כלכלית. כך למשל, מגזיני הרכב " אוטו ", " מוטו " ו- " טורבו " עוד לפניהם, הגרילו פרסים יקרי ערך בין המנויים כשהדובדבן שבקצפת היה ההגרלה השנתית בה הוגרלה מכונית חדשה בין המנויים. אמנם חלק גדול מהמכונית היה במימון יבואני הרכב שהרוויחו פרסום חודשי נרחב על שני עמודים לרכב אותו ביקשו לקדם, אולם אין ספק שגם מערכות העיתונים ספגו חלק לא זניח מהעלות. כך למשל בתקופה הראשונה הוגרלה אלפא 75 עם מנוע 1.6 ליטר בין מנויי מגזין " טורבו ". זמן לא ארוך אחר-כך נסגר המגזין ופינה את מקומו למגזין " אוטו " אשר למעשה נשאר עד היום מגזין הרכב היחיד המודפס בישראל.
אלפא 75 1.6 ליטר למנויי טורבו אלפא 75 1.6 ליטר למנויי טורבו
במגזין " אוטו " הוגרלו לאורך השנים כלי רכב רבים וביניהם : פיג'ו 205 GTI,לנצ'יה דלתא אינטגרלה, אופנוע BMW K75 ומיצובישי פג'רו דיזל קצר פתוח, שהיה עד כמה שזכור לנו הרכב האחרון שהוגרל ע"י העיתון בשנת 1999, ואף נמסר כיד שניה לזוכה המאושר, לאחר ששימש תקופה קצרה את מערכת העיתון.
מיצובישי פאג'רו למנויי אוטו מיצובישי פאג'רו למנויי אוטו
מגזין האופנועים מוטו : " כל מנוי לשנתיים משתתף בהגרלה פעמיים "
במגזין האופנועים " מוטו " שנסגר סופית בחודש שעבר, והותיר אותנו כיום ללא מגזין אופנועים ישראלי מודפס, ידעו לפני הקשיים של השנים האחרונות זמנים טובים וגם הם הגרילו שלל אופנועים בין המנויים  ביניהם : סוזוקי GSX600F, סוזקי GSX750R, הרלי דיווידסון 1200 ומוטוגוצי V65TT.
סוזוקי GSX750R למנויי מוטו סוזוקי GSX750R למנויי מוטו מוטוגוצי V65 למנויי מוטו מוטוגוצי V65 למנויי מוטו
והיו גם מספר לא מבוטל של חברות שונות שהגרילו מכוניות כחלק מקידום מכירות, בינהן עלית שיצאה במבצע לקידום מכירות קפה עלית בתחילת שנות ה- 90 כאשר חברת " אוסם " נכנסה לראשונה לתחום הקפה והשיקה את " קפה אוסם ". בעלית לא אהבו את המתחרה החדש, הבטיחו להיכנס לתחום הפסטות בתגובה לצד מסע פרסום רחב לקפה שכלל הגרלה של 8 מכוניות מסוג פיאט אונו סטינג.
פיאט אונו סטינג במבצע קפה עלית פיאט אונו סטינג במבצע קפה עלית
וגם חברת המצברים " וולטה " הגרילה מכונית אופל קורסה בין הלקוחות
אופל קורסה במבצע מצברי וולטה אופל קורסה במבצע מצברי וולטה הגרלת רכב של מד"א : לנצ'יה דלתה GTI 1989 הגרלת רכב של מד"א : לנצ'יה דלתה GTI 1989
בשנים האחרונות דעכו מבצעי המכירות בהם מוגרלים מכוניות. ומקדונלד'ס נותרה פחות או יותר בין הנאמנות הבודדות למבצעים כאלה. בקיץ 2010 הגרילה 62 מכוניות מדגם סוזוקי אלטו, בשנה שעברה כיכבו 5 מכוניות מיני רודסטר במבצע והשנה הן הוחלפו בלא פחות מ- 60 מכוניות מדגם שברולט ספארק שיוגרלו אחת בכל יום בחופש הגדול.