נוסטלגיה לשבת: המונית הלונדונית בישראל

המונית הלונדונית עשתה עליה בשנת 2001, עם מטרה לצוד לקוחות בעיקר מקרב חובבי מרצדס, והציעה אף פיתרון יעיל לנכים. במחיר של 140 אלף שקל וחוסר אהדה לעיצוב המוזר, היבוא פסק מהר מהצפוי.

ששי כהן 10 ביונ, 2017
המונית הלונדונית בישראל

המונית הלונדונית היא אחד הסמלים הפופולרים של הממלכה הבריטית, ואין תייר שביקר בלונדון ולא שם לב למונית הייחודית. אמנם בשנים האחרונות היא כבר הרבה פחות מושכת עניין, עקב מעבר לדגם החדש המבוסס על המסחרית של ניסאן ה- NV200, שאמנם בגרסת "המונית הלונדונית" היא זכתה לפרצוף חדש המנסה לשמור על קווי העיצוב הקלאסיים של הדגם, אך עדיין נראית כמסחרית כמעט סטנדרטית. לארץ, עלתה המונית הלונדונית בשנת 2000 ושווקה כאן לזמן קצר, עקב חוסר התאמה לשוק המקומי, עיצוב מוזר שהרתיע נהגי מוניות, ותג מחיר גבוה בשעתו של 140 אלף שקל, שזרז את כישלון המכירות.




עיצוב בניחוח נוסטלגי וחריג בנוף המכוניות עיצוב בניחוח נוסטלגי וחריג בנוף המכוניות
המונית הלונדונית העונה לשם TX1, מהדגם שהגיע לישראל, יוצרה ע"י חברת LTI הבריטית (London Taxi International) בשנים 1997-2002 והחליפה את הדגם הקלאסי אוסטין FX4. לצד העיצוב הכאילו קלאסי המוזר, נהנתה המונית ממרכב בסגנון מיניוואני, אשר הציע 7 מקומות ישיבה, עם מרווח מכובד ליושבים מאחור, וכמובן חלון רוחבי מובנה המהווה מחיצה בין הנהג לנוסעים, להגנה בשעת הצורך על נהג המונית.
דלתות צד רחבות המאפשרות גישה לנכים על כסא גלגלים דלתות צד רחבות המאפשרות גישה לנכים על כסא גלגלים
את הזיכיון לשווק את המונית בארץ קיבלו עו"ד יחיאל גוטמן ואריה סרגוסי בשנת 2000, והשיווק בארץ נעשה ע"י חברת "מפרם" מחיפה. הדגם יועד לשיווק בארץ לא רק עבור שוק המוניות שכלל אז כ-16,000 מוניות, אלא גם עבור ציבור הנכים, בשל התאמה אידיאלית של המונית לנכים, שיכלו להיכנס למונית מבלי לרדת מכסא הגלגלים. המונית עברה התאמה לשיווק בארץ (עם הגה שמאלי), וקיבלה הנחות ממשרד התחבורה כשאישר לדגם לעבור רישוי בישראל, למרות שלא היה לו מערכת ABS המחויבת בחוק הישראלי, וזאת בשל הנסיון לתמוך בציבור הנכים.
בסיס גלגלים של 289 ס"מ, מספק חלל נוסעים עצום בסיס גלגלים של 289 ס"מ, מספק חלל נוסעים עצום
בשל מחיר גבוה של כ-140,000 שקל שהוצמד לדגם, יועדה המונית בעיקר כדי "לצוד" לקוחות בקרב נהגי מוניות מרצדס שהחזיקו כ-40% מהשוק. עבור ציבור הנכים הוצע הדגם עם הנחת המיסוי המקובלת, אך עדיין היה יקר מאוד ביחס לדגמים הפופולרים.
כבל משיכת דלת כמו במוניות שירות... כבל משיכת דלת כמו במוניות שירות…
המונית הלונדונית שווקה עם מנוע טורבו-דיזל TD27 מתוצרת ניסאן, אשר הפיק 100 כ"ס (ברישיון הרכב מופיע באופן מוזר הספק של 65 כ"ס בלבד) ומומנט מרבי של 23.5 קג"מ, ששודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 4 הילוכים. מדובר אגב באותו מנוע ששירת גם את דגמי ניסאן טראנו בארץ בהספקים שונים. הנעת הרכב אגב, היתה אחורית.
סביבת נהג עמוסת כפתורי תאורה, ואבזור למוניות סביבת נהג עמוסת כפתורי תאורה, ואבזור למוניות
בתוך תא הנוסעים הציעה המונית הלונדונית כאמור 7 מושבים, כאשר 2 מושבים מתקפלים אל גב המושבים הקדמיים ומאפשרים חלל עצום ליושבים מאחור, בין היתר הודות לבסיס גלגלים נדיב של 289 ס"מ. מעבר לכך, סאלון הנוסעים עוצב בסגנון מיושן, עם שלל ברגים חשופים ותוספות גסות כמו פתחי מיזוג ואביזרים המוכרים יותר משוק ההתקנות המקומיות כאבזור לרכבים צבאיים, או הסעות סוג ד' במקרה הטוב. איכות הרכב ומחסור בחלפים זמינים, היו בין הגורמים לכישלון המכירות בארץ.
עומדת ליד מחזורית... לא נשמע עתיד טוב בשבילה. עומדת ליד מיחזורית… לא נשמע עתיד טוב בשבילה.
היבוא החזיק פחות משנתיים בארץ ובסה"כ עלו לכביש כ-10 מכוניות בודדות של המונית הלונדונית. הדגם שצולם כאן בכתבה, הינו כנראה האחרון ששרד, בעל רישוי שהסתיים לפני כשנה, התחיל את חייו כמונית ומאז החליף 4 ידיים נוספות ו-313,783 ק"מ על השעון.
המונית הלונדונית מודל 2017 - מבוססת על ניסאן NV200 המונית הלונדונית מודל 2017 – מבוססת על ניסאן NV200
בשנת 2009 החליטה חברת הליסינג "אלדן" להחזיר את הדגם הקלאסי לשיווק בארץ (והפעם ממפעל בסין), עם כוונות למכור כמאות מכוניות בשנה, אך וויתרה בסופו של דבר על הרעיון. כיום משווקת המונית הלונדונית באנגליה בגרסאות NV200 חסכוניות בדלק ואף בגרסה חשמלית.