נוסטלגיה: מאזדה 626 – המולטי משפחתית ששברה את השוק

מכוניות שמשנות כללי משחק היו כאן מתמיד ולא קיה ספורטאז' המציאה את הכללים. בשנת 1998 נחתה בארץ מאזדה 626 החדשה עם תג מחיר שובר שוק שסייע רבות למאזדה לבסס את מעמדה בצמרת השוק.

ששי כהן 03 באוק, 2015
מאזדה 626

מהפכות בשוק הרכב המקומי עם דגמים שזוכים לתג מחיר שובר שוק היו כאן מאז ומתמיד. במקרה של השנה, מדובר כמובן בקיה ספורטאז' שזכה לגרסת 1.6 ליטר מוזלת בעלת תג מחיר שובר שוק של 135 אלף שקל, שכמעט זהה למחיר מכונית משפחתית מאובזרת. התוצאה לא אחרה לבוא כמובן ומכירות הדגם זינקו ל-8,730 יחידות בתשעת החודשים הראשונים של השנה. אבל קיה לא המציאה כמובן את הנוסחה המנצחת הזו, וקדמו לה הרבה מכוניות לאורך השנים. הפעם נתמקד במכונית אחת שעשתה רעש גדול בשוק הרכב בשנת 1998, וקראו לה מאזדה 626 החדשה.


בסוף שנת 1997 הודיעה דלק מוטורס, יבואנית מאזדה על הגעתה של מאזדה 626 החדשה לארץ, שהחליפה את הדור הקודם של ה-626 ששווק כאן מאז החלה מאזדה את פעילותה בישראל בשנת 1992. ה-626 החדשה אמנם זנחה את העיצוב המקורי ונאה במיוחד שאפיין את הדגם שהחליפה, והסתפקה בעיצוב רבוע ושמרני יותר, ובנוסף, צמצמה מעט ממדים וזכתה לאבזור לא יותר נדיב ממשפחתית טיפוסית לאותה תקופה, אך הציעה אפשרות קוסמת להתקדם ל"מכונית מנהלים 2 ליטר "  במחיר שובר שוק של 105,900 ש"ח, שהפך אותה לאחת העסקאות המשתלמות בארץ.

מאזדה 626 - 1998 באחת הפרסומות הראשונות

מאזדה 626 – 1998 באחת הפרסומות הראשונות

במחיר החדש של ה- 626, היתה מכונית המנהלים של מאזדה יקרה רק ב-10% ממחיר משפחתית מאובזרת ממוצעת, ובנוסף, פתחה פער של 20% ממחירי מכוניות המנהלים שהתחרו בה באותה תקופה ( טויוטה אוונסיס – 130,000 ש"ח, הונדה אקורד- 146,000 ש"ח, מיצובישי גאלאנט – 123,000 ש"ח), שלא מהרו להוריד מחירים מצידן. למען ההגינות, נוסיף שאת המהלך של  מאזדה הקדימה יבואנית אופל שהחלה לשווק את מכונית המנהלים שלה – אופל ווקטרה במחיר דומה לשל המאזדה, אולם חוסר אהדה של השוק למכונית מנהלים מבית אופל לעומת אימוץ חם ומחבק של מכונית מנהלים יפנית המצוידת בתג מחיר שובר שוק, הפכו את המאזדה לאחד הלהיטים של שוק הרכב הישראלי בשנים הבאות. כחלק ממסע הפרסום החכם של היבואנית, הוצמד ל-626 גם הסלוגן " מולטי משפחתית", שסייע למכונית לגנוב לא רק לקוחות רבים מסגמנט מכוניות המנהלים 2 ליטר, אלא גם לקוחות רבים מאוד מסגמנט המשפחתיות. בדיוק כפי שקיה ספורטאז' רוקדת כיום על לקוחות של 3 סגמנטים ( משפחתיות, ג'יפונים ומנהלים ).

הונדה אקורד 1998 - טובה וספורטיבית יותר אך עלתה החל מ- 146,000 ש"ח לדגם ה- 2.0 ליטר הבסיסי

הונדה אקורד 1998 – טובה וספורטיבית יותר אך עלתה החל מ- 146,000 ש"ח לדגם ה- 2.0 ליטר הבסיסי

וההצלחה לא איחרה לבוא: בתוך 7 שבועות מרגע הודעת היבואן על תחילת השיווק, נמסרו בישראל כ- 1,200 מדגמי ה- 626 – נתון מצוין בהתחשב שכל סגמנט מכוניות המנהלים ריכז בכל השנה הקודמת כ-5,000 מכוניות בלבד. בשנה הראשונה לשיווק נמסרו כאן 4,066 עותקים, שהקנו לו את המקום השישי ברשימת הדגמים הנמכרים ביותר בארץ באותה שנה. את השנה שלאחר מכן, סיימה מאזדה שוב במקום הראשון במכירות, עם 20,188 מסירות, ופי 2 ! יותר מיונדאי שהיתה במקום השני עם 10,264 מסירות, כאשר אלפי יחידות נוספות היו מדגמי ה- 626.