נוסטלגיה: 1993 – ניסאן סאני נוחתת בישראל עם מחיר שובר שוק

" הישראלים יקבלו את ניסאן סאני עם הזרקת דלק במחיר נמוך מכל יפנית מהשורה הראשונה"- כך מתוך מודעת פרסומת לחדירתה של ניסאן לישראל בשנת 1993.

ששי כהן 16 במרץ, 2016
ניסאן סאני 1993

אמש הושקה בארץ פיאט טיפו החדשה, עם תג מחיר " שובר שוק " המבטיח לשנות את השוק לדברי היבואן. לנו זה הזכיר שתמיד היו כאן מכוניות שצוידו במחירים שוברי שוק, חלקן הצליחו וחלקן היו רחוקות מכך למרות מחיר תחרותי. הפעם במדור הנוסטלגי שלנו, אנו חוזרים 23 שנה אחורה לשנת 1993, עת נכנסה לראשונה לשוק חברת ניסאן והחלה את דרכה בישראל עם ניסאן סאני המשפחתית שהבטיחה בתחילת הדרך "מחיר שובר שוק ", אך בסופו של דבר לא הפכה לאחד הדגמים הנמכרים ביותר בארץ, והסתפקה בהצלחה בינונית.



מותג ניסאן נכנס לשוק הישראלי כשנה לאחר שהחלו את דרכן בארץ מאזדה וטויוטה, עת החליטו להפסיק להישמע לכללי החרם הערבי ולשווק את דגמיהן בישראל. המכונית הראשונה שנחתה בארץ בתחילת הדרך היתה המשפחתית ניסאן סאני, שנכנסה לקטגוריית המשפחתיות הפופולרית, ולוותה במסע פרסום שכלל משפטי מחץ כמו : " חוקי המסחר עם יפן משתנים " ו-" ניסאן משנה חוקים בתנועה ". עם הגעת הדגם יצא היבואן שנקרא בתחילת הדרך " פסיפיק יבואני מכוניות בע"מ " במסע פרסום שכלל הודעה מטעם היבואן " הנהלת ניסאן, יצרנית המכוניות היפנית השניה בגודלה בעולם, החליטה : הישראלים יקבלו את הסאני עם הזרקת דלק במחיר נמוך מכל יפנית מהשורה הראשונה ". ומה היה המחיר ? 59,000 ש"ח לדגם ה- 1.6 ליטר עם גיר ידני, שהוצע לרגל ההשקה ב- 55,990 ש"ח בלבד. האם זה היה אכן מחיר שובר שוק? בואו ניזכר מה הציעו המתחרות.ניסאן סאני 1993 במבצע השקת הדגם בישראל ניסאן סאני 1993 במבצע השקת הדגם בישראל
יבואנית ניסאן הבטיחה את המחיר הנמוך ביותר בקרב "כל יפנית מהשורה הראשונה ". כוונתה היתה לשלל דגמים יפנים חדשים שהושקו בישראל באותה שנה, וכללו מנועים בעלי הזרקת דלק, כמו מיצובישי סופר לנסר, טויוטה קורולה החדשה, הונדה סיוויק, וסובארו גרנד לאונה החדשה. כך בניסאן מיצבו את הסאני כזולה ביותר בשוק, כאשר הם מתעלמים לכאורה מדגמים וותיקים יפנים זולים יותר ששווקו בשוק כמו : מיצובישי לנסר וסובארו ליאונה ששווקו במקביל לדגמים החדשים ( סופר וגרנד… ) וכן מאזדה 323 שעדיין שווקה ללא הזרקת דלק.

למרות ההצהרות והפרסום הרחב של הניסאן החדשה, הדגם לא סיפק בסופו של דבר יותר מהצלחה בינונית בחדירה לארץ, ובוודאי לא הפך לאחד ממובילי הקבוצה מכמה סיבות: בראש ובראשונה, הסאני היתה נראית פחות טוב מהמתחרות החדשות ( סופר לנסר, קורולה, גרנד לאונה וסיוויק ) ואף מתחרות מיושנות יותר כמו מאזדה 323F עשו הרבה יותר רושם ממנה על הלקוחות. דבר נוסף, מיצובישי לנסר הוותיקה, שהיתה לנמכרת ביותר בארץ בשעתה, הוצעה במחירים זולים אף יותר ( 52,000 ש"ח לידנית ו-55,900 ש"ח לאוטומטית ) וגם דייהטסו אפלאוז קיבלה הזרקת דלק ונמכרה במחיר כמעט זהה לסאני והציגה ביצועים טובים יותר לצד מראה אטרקטיבי יותר.
טויוטה קורולה החדשה 1993 עם דגם מוזל כמענה לתחרות העולה טויוטה קורולה החדשה 1993 עם דגם מוזל כמענה לתחרות העולה
בנוסף, הגיבו המתחרות : טויוטה קורולה עם דגם מוזל – 59,607 ש"ח לגרסה ידנית וגם מיצובישי יצאו במבצעים שונים. סובארו מצידה, שתמחרה גבוה את הגרנד לאונה החדשה בתחילת הדרך, הציעה את הלאונה הוותיקה במחירי חיסול לאחר שנתקעה עם קרוב ל-7,000 מכוניות שהעלו אבק בנמל אילת…