סיאט אטקה מבחן דרכים: חבילת פנאי משובחת

זאב בעור של כבש? העיצוב אמנם לא שרירי, אך מתחתיו מסתתרים שלדה משובחת, מנוע נמרץ המציע ביצועים חמים לצד חיסכון בדלק ותג מחיר תחרותי.

ששי כהן 10 בפבר, 2017

20% מכלי הרכב החדשים שנמכרו כאן בחודשים האחרונים, השתייכו לקטגוריית הפנאי-שטח, והנתון הזה עתיד לצמוח עוד במהלך השנה הקרובה. לכן לא מפתיע שכל יצרן רכב שמעוניין לשמור על חלקו בשוק וכמובן להתפתח, חייב שיהיה ברשותו לפחות רכב פנאי אחד בהיצע. כעת, גם לסיאט יש אחד כזה, וקוראים לו אטקה (Ateca), שבדומה לשאר דגמי היצרנית הספרדית, גם הוא נקרא על שם ישוב בספרד. מדובר גם ברכב הפנאי הראשון בתולדות החברה, שאמור להוות את אחד ממנועי הצמיחה של החברה בשנים הקרובות. מה יש לו להציע? יצאנו לבדוק.





 
הופעה
חיצונית, מציעה האטקה עיצוב מודרני ונאה, אך לא משהו שרירי בסגנון המתחרים הקוריאניים. אם תרצו, נראית כמו סוג של סיאט לאון מגודלת, בעלת עיצוב לא צעקני, אך יחד עם זאת בהחלט נעים לעין, ובמיוחד בצבע השחור של רכב המבחן, שהגיע גם ברמת הגימור המהודרת 'Xcellence', שכללה גם פנסים מעוצבים בטכנולוגיית LED בחזית ומאחור וחישוקי גלגלים "18 נאים. מעבר לכך, האטקה חולקת עם מספר דגמי הקונצרן את שלדת ה- MQB המשובחת ומציעה מידות מקובלות לפלח רכבי הפנאי המשפחתיים עם 4.36 מטר אורך, 1.84 מטר רוחב ובסיס גלגלים של 264 ס"מ. נפח תא המטען מכובד למדי ועומד על 510 ליטר לפני קיפול המושבים האחוריים, ומציעה יכולות אחסון מרשימות.
סיאט אטקה תא נוסעים

דווקא תא הנוסעים לא ממוקם גבוה ביחס למקובל בקטגורייה, ועם גובה של 1.6 מטר, האטקה מעט נמוך מהמקובל אך יחד עם זאת מציע תנוחת נהיגה מספיק גבוהה. בוגרי סיאט לאון יחושו מיד בבית, שכן עיצוב הדשבורד כמעט זהה ללאון המשפחתית, מה שמספק עיצוב קצת חסר מעוף, אולם איכות ההרכבה הגבוהה, יחד עם איכות החומרים הטובה, מספקים תא נוסעים איכותי מאוד, לצד הנדסת אנוש מצוינת כמיטב דגמי קונצרן פולקסווגן. מעבר לכך, מדובר במושבים נוחים ותומכים, והמרווח מצויין גם ליושבים בספסל האחורי, הנהנים גם מפתחי מיזוג אחוריים, תאורה אישית ומשענת יד מרכזית עם מחזיקי כוסות.

תא נוסעים איכותי ומאובזר למדי, עיצוב הדשבורד פחות יצירתי
אבזור

צ'מפיון מוטורס גם תפרה חבילת אבזור מרשימה כבר מרמת הגימור הבסיסית 'Style' עבור סיאט אטקה, המציעה: מערכת שמע מקורית עם צג מגע "5 נשלטת מההגה, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, בקרת אקלים  מפוצלת עם פתחי מיזוג אחוריים, חישוקי גלגלים קלים "17, בלם יד חשמלי, הגה וידית הילוכים בציפוי עור, 7 כריות אוויר, מערכת בלימה אוטונומית, חיישני אורות וגשם, שמשות אחוריות מושחרות, חיבורי USB, SD ו-AUX ועוד. בתמורה ל-6,000 שקל נוספים בלבד, תוכלו לקבל את רמת הגימור הבאה " Style+" הכוללת בנוסף: התראה על שטח מת במראות +רכב חוצה מאחור +בלימה אוטומטית ברוורס ומערכת מולטימדיה עם מסך "8.

תאורת רצפה ללילה ייחודית, המקרינה ממראות הצד את לוגו הרכב - מגניב !
תאורת רצפה ללילה ייחודית, המקרינה ממראות הצד את לוגו הרכב – מגניב !

אטקה 'Xcellence'

רמת הגימור הגבוהה יותר הנבחנת כאן 'Xcellence', כללה גם תאורת LED ראשית עם פנסי איתות מרשימים בסגנון Audi, חישוקי "18, גג זכוכית פנורמי עם ווילון חשמלי ופתיחה חשמלית לחלקו הקדמי, מושבי ספורט עם ריפוד משולב אלקנטרה, כניסה והנעה ללא מפתח ועוד, אך מייקר את הרכב ב-20,000 שקל נוספים, שעדיין תחרותיים ביחס למתחרים.

תאורת LED מרשימה עם פנסי איתות מרשימים בסגנון Audi
תאורת LED מרשימה עם פנסי איתות מרשימים בסגנון Audi

"ילדה רעה מבית טוב"

סיאט אטקה משווקת בארץ רק בגרסת מנוע אחת הכוללת מנוע טורבו 1.4 ליטר המפיק 150 כ"ס ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ ותיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. מדובר במנוע המתקדם של קונצרן פולקסווגן, המצויד בטכנולוגיה המכבה 2 צילינדרים בשיוט בכביש המהיר ואמורה לסייע מעט לתצרוכת הדלק. על הכביש מדובר בחיה רעה: האטקה מזנקת בנחישות מהמקום, צוברת מהירות בקצב מסחרר (הודות לשפע המומנט בסל"ד נמוך) והכל נעשה בשקט מופתי. מנוע הטורבו חזק ויעיל ותיבת ההילוכים האוטומטית כפולת מצמדים, מציעה אופי חלק ופעולה מהירה ומשובחת. עם 8.6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, מדובר באחד מרכבי הפנאי הזריזים בשוק, המציע תאוצה שמקצצת 3.5 שניות מול דגמי הבסיס של קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון. הודות לצמצום של כמה ס"מ בגובה המכונית, מדובר גם ברכב עם התנהגות כביש טובה ויציבות מרשימה גם במהירויות גבוהות.

ביצועים מרשימים על הכביש
לטיול יצאנו

ירידה קלה לנהיגת שבילים קלה, חשפה גם פרטנר מוצלח לטיולי טבע/ פיקניקים בזמנכם החופשי, הודות למרווח גחון נדיב יחסית לסגמנט של 18.7 ס"מ, מנוע חזק וחישוקי גלגלים "18 גדולים ברכב המבחן, שסייעו לנהיגת שבילים בקלילות ואף בכיף. שטח טכני נותר כמובן מחוץ לתפריט. בסעיף הדלק, סיים האטקה את ימי המבחן עם תצרוכת דלק מרשימה של 12.5 ק"מ לליטר בממוצע, בתנאים מעט מאומצים. מעבר לכך, מדובר גם ברכב ידידותי יחסית לסביבה עם דרגת זיהום 9 הטובה מהממוצע בסגמנט, ואף בטיחותי עם שלל אבזור בטיחותי מתקדם וציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק.

טיולי שבילים בכיף, אך שטח טכני מחוץ לתפריט כמובן.
טיולי שבילים בכיף, אך שטח טכני מחוץ לתפריט כמובן.

חבילת פנאי משובחת

סיאט אטקה מצטרפת לאחד הסגמנטים התחרותיים ביותר בארץ, שהולך להמשיך ולצמוח גם בשנה הקרובה וליהנות ממתחרים חדשים שיצטרפו לשוק. יחד עם זאת, לאטקה יש בהחלט מה להציע בקטגוריה עם יתרונות מובהקים בסעיפי הביצועים, צריכת הדלק, האבזור, והבטיחות, הארוזים בתג מחיר בסיסי תחרותי של 139,900 שקל, הזהה כיום לקיה ספורטאז'. החיסרון היחיד המשמעותי שמצאנו באטקה נוגע לאחריות של שנתיים בלבד שמוצעת בארץ. בשורה התחתונה: מדובר ברכב פנאי משובח, שלדעתנו נותן כיום את אחת התמורות הטובות בסגמנט, וסביר שיקפיץ משמעותית את מכירות סיאט בשנה הקרובה.