אייזיק דוידוביץ', אתר Drive Time וששי כהן, צילומים: משה נרקיס
ההיצע כיום הוא עצום; אינספור קטגוריות ותתי קטגוריות ושלל גרסאות – רק תבחרו. והבחירה היא בעיקר רגשית.
אפנת הג'יפונים צוברת תאוצה. התירוץ הוא בעיקר ישיבה גבוהה, קלות כניסה ויציאה, מראה דמוי כביש-שטח.
אבל הפערים הם לפעמים, כמעט מינוריים – סנטימטרים ספורים בגובה, ללא יכולת אמיתית בשטח. אז מה אתם מעדיפים?
סיאט איביזה דור חמש – הסופר-מיני הראשונה של קונצרן פולקסווגן המשתמשת בפלטפורמה המודולרית החדשה. אין לה גרסת קופה או גרסת סטישן כבעבר, אבל, סיאט האריכו אותה בשמונה ס"מ והגביהו בעשרה, והרי לכם מתחרה חדשה בקטגוריית B-SUV.
למוגבהת החדשה קוראים 'סיאט ארונה'. היא כבדה מהאיביזה המקבילה בכ-46 ק"ג, תא המטען שלה מוסיף כ-50 ליטרים לנפח ההטענה ויש לה את האופציה לקשור מטען מסוים על הגג. מבחינת שימושיות כמו מפתח תא המטען ומרווח הראש, היא עדיפה במעט על האחות הגמדה. תנוחת נהיגה גבוהה, אליה ייחלתם כשחשבתם על ג'יפון לא ממש תמצאו בה; ההבדלים הם סנטימטרים בודדים. הגביהו את מושב האיביזה למקסימום ותרגישו גבוהים כמעט כמו בארונה.
אבל אם דינאמיות מענינת אתכם יותר, האיביזה תאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש מהר יותר בחצי שניה מעשר השניות הדרושות לארונה לבצע את המשימה. בדרך לשלילת הרשיון, גם תוכלו לראות את מחוג המהירות באיביזה מצביע על 193 קמ"ש שהם 11 קמ"ש מהר יותר מהאחות על העקבים. צריכת הדלק של הארונה עמדה במבחן על כ-14 ק"מ לליטר, האיביזה השיגה נתונים קצת יותר טובים עם 14.9 ק"מ לליטר.
אבל דינאמיות היא לא רק מספרים בקו ישר. בכביש המפותל הרגשנו הבדל בניהוג השתיים. המשקל העודף, מרכז כובד הגבוה מתלים וצמיגים בחתך גבוה יותר (55) גרמו לארונה להיות פחות חדה ומדויקת מהאחות הכמעט תאומה. מדובר בגרסאות ברמת הגימור FR בעלות מכלולים זהים – מנוע 1.0 טורבו 3 צילנדרים המשודכים לגיר DSG 7 הילוכים, ההבדלים בניהוג מוחשיים יותר מההבדלים בביצועים.
לא שלארונה יש במה להתבייש. הניהוג שלה קליל, זריז, מדויק, וגם נוחות הנסיעה בסדר גמור. אבל האיביזה היא קצת יותר – לאלה שאוהבים לנהוג, לדחוף את הרכב לקצה. איביזה עם צמיגים מעט רחבים יותר וחתך נמוך יותר (45) מעט פחות נוחה מהארונה (את ההבדל תרגישו בעיקר בכבישים משובשים).
הצמיגים נמוכי החתך ומרווח הגחון הקטן יותר באיביזה, גם מנעו מאיתנו להמשיך איתה בנסיעת השבילים שערכנו עם השתיים. לארונה, מרווח גחון יפה בן 19 ס"מ שהם כ-5 ס"מ יותר מאשר באיביזה. זה לא הופך את הארונה לרכב שטח שהיא איננה מתיימרת להיות (לארונה אין כלל גרסה בעלת הנעה כפולה), אבל זה מאפשר לנהגה להמשיך בשביל בו נהג האיביזה יעדיף לעצור.
אבל מה אני מבלבל לכם את המוח עם מספרים ותחושות? הרי, כמו שנאמר בהתחלה, בסופו של דבר יכריע הרגש. העיצוב שיעשה לכם את זה, הכמיהה למשהו שונה, או שאולי למשהו אופנתי. אין מדובר כאן על הבדלים תהומיים, אלא יותר על סדר עדיפויות. אתם תחליטו אם ההפרש במחיר מצדיק את זה.