סיאט לאון ST סטיישן – מבחן דרכים

סיאט לאון ST מצטרפת לקטגוריית הסטיישנים הפורחת עם הלאון סטיישן החדשה, המבטיחה משפחתית שימושית, מאובזרת במיוחד, יעילה וחסכונית

ששי כהן 30 בנוב, 2014
סיאט לאון ST סטיישן ( wheel )

מותג סיאט עומד לסיים את שנת 2014 עם נתוני מכירות שכנראה יהיו דומים למדי לאשתקד. למרות הצמיחה המרשימה של שוק הרכב החדש בישראל גם השנה, מסתפק לעת עתה ( ינואר-אוקטובר 2014 ) המותג הספרדי בשמירה על נתוני המכירות עם 5,054 מכוניות חדשות שעלו לכביש, המקנים לו את המקום החמישי בין המותגים האירופאים בישראל ומקום 14 בדירוג הכולל. אחד ממנועי הצמיחה של המותג בשנה הקרובה צפוי להיות סיאט לאון סטיישן החדש שהושק לאחרונה בארץ, ועימו נכנס המותג לקטגוריית המשפחתיות סטיישן המבוקשת שנהנית מביקוש עולה. עבור הלאון, מדובר בפעם הראשונה בתולדות הדגם בה מוצעת גם גרסת סטיישן. מה יש לה להציע בקטגוריה המלאה כבר מתחרים טובים? יצאנו לבדוק.

סיאט לאון ST סטיישן - יפה באדום ספרדי ( wheel )

סיאט לאון ST סטיישן – יפה באדום ספרדי ( wheel )


הופעה
כצפוי מחברת בת של מותג פולקסווגן השמרני, הלאון ST במבט ראשון נראית שמרנית למדי ונעדרת פרטי עיצוב מתחכמים. במבט שני, מדובר ללא ספק במכונית נאה למדי במבחן המציאות, שאולי אינה מסובבת ראשים, אך נראית ללא ספק מודרנית ועדכנית. עם 4.53 מטר באורך( צמיחה של 27 ס"מ לעומת גרסת ההאצ'בק ), 1.82 מטר ברוחב, 1.45 מטר גובה ובסיס גלגלים של 262 ס"מ, מציעה הלאון מידות ממוצעות לקטגוריה, אך נהנית מאחד מתאי המטען הגדולים ביותר שניתן למצוא כאן, עם נפח מרשים של 587 ליטר, הצומח עד 1,470 ליטר עם קיפול המושבים האחוריים, וזאת מבלי לוותר על גלגל רזרבי שחלק מהמתחרות כבר זנחו.
סיאט לאון ST סטיישן - תא מטען ענק ( wheel )

סיאט לאון ST סטיישן – תא מטען ענק ( wheel )


תא נוסעים
כניסה לקבינה, חושפת את אותו תא נוסעים מוכר מדגם ההאצ'בק. מצד אחד, עיצוב סביבת הנהג מעט מיושן ומרגיש פשוט, אך מצד שני, מדובר ללא ספק באחד מתאי הנוסעים המאובזרים ביותר בין דגמי הסטיישן בארץ. כצפוי, גם במקרה של הרכב הנ"ל, מדובר באח נוסף בקשת הדגמים המתפתחת של קונצרן פולקסווגן, הנהנה מאיכות חומרים והרכבה בליגה גבוהה עם כמעט תחושה של פולקסווגן גולף. הלאון סטיישן משווקת ברמת גימור אחת בלבד הכוללת: גג זכוכית פנוראמי נפתח חשמלית, חישוקי סגסוגת 16' קלים, מסילות גג, חלונות אחוריים מושחמים, 6 כריות אוויר, בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת ימין ושמאל עם פתחי מיזוג מאחור, בקרת שיוט, מערכת מולטימדיה עם דיבורית B.T מקורית, שליטה על תפריטי הרכב עם מסך מגע צבעוני , שקע USB , שקע AUX לחיבור נגן חיצוני, פנסי ערפל עוקבי פנייה, מראות צד מתכווננות חשמלית עם הפשרת אדים, תאורת קריאה LED מלפנים, תא כפפות עם תאורה, חיישני גשם ואורות, מערכת ניטור לחץ אויר בצמיגים, משענת יד קדמית ואחורית ועוד. מעבר לכך, הנדסת האנוש מצוינת, וקל לתפעל את שלל המתגים וגם את המערכת המקורית בעלת צג המגע המצוינת.
סיאט לאון ST סטיישן- סביבת נהג פשוטה למראה אך עשירה באבזור ( wheel )

סיאט לאון ST סטיישן- סביבת נהג פשוטה למראה אך עשירה באבזור ( wheel )


מנוע, גיר
בחזיתה של הלאון ST, שוכנת אותה יחידת כח יעילה אותה פגשנו במספר דגמים של היצרן, וזכתה בכל מפגש לשלל מחמאות. גם במקרה של הלאון, בחרטום הרכב שוכנים מנוע הטורבו בנזין 1.2 ליטר המפיק 105 כ"ס ותיבת הילוכים אוטומטית DSG עם 7 הילוכים שפועלת ביעילות. על הכביש, הודות למומנט המירבי ( 17.8 קג"מ ) המגיע כבר ב-1,400 סל"ד, מדובר במכונית זריזה למדי המעניקה זינוק מהיר מהרמזור ושפע של כח זמין ברוב תנאי הנהיגה. עם 10.3 שניות בזינוק ל- 100 קמ"ש, מדובר ללא ספק באחת ממכוניות הסטיישן הזריזות בארץ והביצועים הטובים נשמרים גם בכביש המהיר, שם ביצוע עקיפות נעשה בד"כ במהירות ובבטיחות. תיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים מתפקדת שוב באופן מעורר התפעלות ונדמה שמחלות הילדות שליוו את הדגמים הראשונים שלה נעלמו לחלוטין.
סיאט לאון ST סטיישן ( wheel )

סיאט לאון ST סטיישן ( wheel )


נוחות, צריכת דלק
מעבר לכך, מדובר גם במכונית שקטה למדי ברוב תנאי הדרך, וגם אם תלחצו אותה חזק, הבידוד מרעשי המנוע נותר טוב למדי. יחד עם זאת, מתלי המכונית מעט נוקשים והמכונית מספקת נוחות לא תמיד ברמה גבוהה במפגש עם שברי אספלט ומהמורות. מצד שני, הכיול הספורטיבי יחסית של המתחלים, מספק מכונית מהנה למדי בנהיגה בכבישים מפותלים, עם יציבות טובה על הכביש והרגשה בטוחה. במפגש עם תחנת הדלק, כבר באנו עם ציפיות גבוהות מהמכונית בהיכרותנו את דגם ההאצ'בק החסכוני וגם כאן לא התאכזבנו. במהלך ימי המבחן בהם גמאנו עימה יותר מ-500 ק"מ בתנאים שכללו המון נסיעות עירוניות פקוקות, אך גם הרבה כבישים מהירים ועם רגל מעט לוחצת על דוושת הבנזין, הציגה הלאון סטיישן צריכת דלק של 15.7 ק"מ לליטר בממוצע וזה מצוין.
סיאט לאון ST סטיישן- חסכונית מאוד בדלק ( wheel )

סיאט לאון ST סטיישן- חסכונית מאוד בדלק ( wheel )


לסיכום
סיאט לאון סטיישן מצטרפת לראשונה לקטגוריית רכבי הסטיישן שזוכה לפופולריות גואה בארץ ומתחזקת בעקביות על-חשבון משפחתיות הסדאן. למרות התחרות העזה שם, ללאון יש בהחלט מה להציע עם יתרונות מרכזיים של יחידת כח חזקה וחסכונית, תא מטען ענק ואבזור מהטובים בקטגוריה. הלאון היא מכונית נעימה ושימושית מאוד בחיי היום יום ואף בעלת יכולת לספק גם קצת פלפל חריף והנאה מנהיגה שהכביש מתחיל להסתלסל. במחיר של 129,900 ש"ח בו היא מוצעת כיום, מדובר בתמורה טובה לכסף בהתחשב באבזור העשיר וביחידת הכח המודרנית, אולם לשם הצלחתה בשוק המקומי היא זקוקה לעוד דבר אחד חשוב והוא חדירה לציי הרכב. שם אם היא תשחק ובמחיר תחרותי, צפויים לה ללא ספק קהל מעריצים גדול.

סיאט לאון ST סטיישן ( wheel )

סיאט לאון ST סטיישן ( wheel )