סיטרואן C4 ספייסטורר – מבחן דרכים

חלופה מעניינת לג'יפונים שאתם כ"כ אוהבים: סיטרואן גרנד C4 ספייסטורר דיזל אוטומט, יעניק לכם ככל הנראה יותר מרחב, שימושיות, נוחות וחיסכון בדלק, ביחס לג'יפון ממוצע, ואפילו הוא גם גבוה מחלקם, אבל האם תסכימו לחשוב מחוץ לקופסה?

ששי כהן 16 באוג, 2018

20 שנה לאחר שאימצה סיטרואן את השם "פיקאסו" עבור דגמי המיניוואנים שלה, משנה החברה כיוון ודגמי 2018 של המיניוואן C4 גרנד פיקסו שינו שמם   ל-"ספייסטורר" (SpaceTourer), הפונה בעיקר למדינות אירופה חובבות השם "טורר" ומאפיין לרוב מכוניות סטיישן שימושיות. הדגם "החדש" שנחת בארץ בחודש החולף, כולל גרסת בסיס חדשה המצוידת במנוע טורבו 1.2 ליטר (כן, כן… 1,200 סמ"ק למינוואן 7 מקומות) ותג מחיר תחרותי של 150,000 שקל. יחד עם זאת, את גרסת הדיזל האוטומטית שבחנו, תפגשו כנראה יותר בארץ בתור מונית, או בחו"ל כרכב השכרה פופולארי למשפחות במדינות רבות באירופה.


חביבת הקהל
למרות ההיחלשות המשמעותית של שוק המיניוואנים בארץ בשנים האחרונות, עם מעבר רוב הלקוחות לעולם רכבי הפנאי השונים, המיניוואן של סיטרואן (בדגמי ה-5 ו-7 מושבים) מוסיף להיות הפופולארי בארץ ומתחילת השנה עלו לכביש כ-835 עותקים שלו, כ-97 רכבים יותר מאשר הטויוטה וורסו הממוקם שני בטבלה. יחד עם זאת, מרבית דגמי הספייסטורר נמכרים כיום בעיקר בציי הרכב עם דגמי הבנזין ובשוק המוניות בדגמי הדיזל. לקוחות פרטיים, יעדיפו לרוב לקנות רכב פנאי בשיטת העדר, אך למיניוואן של סיטרואן גם ביקוש נאה בארץ כמשומש בקרב משפחות ברוכות ילדים, ובין השאר בשל מחירו הזול כמשומש.

גבוה בדיוק כמו ספורטאז'
למרות 5 השנים שחלפו מאז הוצג לראשונה הגרנד C4 פיקאסו, הודות למתיחת פנים קלה, מציע הספייסטורר גם היום מראה מודרני שנעים מאוד לעין ולטעמינו מדובר במיניוואן הקומפקטי היפה ביותר שתוכלו לרכוש כיום בארץ. עם 4.6 מטר אורך, 1.826 מטר רוחב ובסיס גלגלים של 284 ס"מ, מדובר גם ברכב משפחתי מרווח מאוד לחמישה נוסעים, כאשר שימוש בצמד המושבים הנוספים מאחור (לסה"כ 7 מושבים), מתאים בעיקר לילדים. כשלא תשתמשו בצמד המושבים האחוריים, תוכלו לקפל אותם לרצפה שטוחה וליהנות מתא מטען נדיב בנפח 704 ליטרים, שמספיק להמון ציוד (3 מיזוודות + 2 תיקים במקרה שלנו ונשאר עוד הרבה מקום). לצד אלו, למרות שלא מדובר בג'יפון, לספייסטורר גובה של 1.644 מטר, הזהה בדיוק לקיה ספורטאז' שאתם כ"כ אוהבים.

תא מטען נדיב בנפח 704 ליטרים בניצול 5 מושבים

הנוסעים מצידם, נהנים מכורסאות אישיות הנעות על מסילות ובעלות משענת מתכווננת לתנוחת ישיבה אופטימלית. אל אלו מצטרפים שלל תאי אחסון שימושיים (כולל ברצפת הרכב), מגשים מתקפלים ליושבי המושבים בשורה האמצעית, תאורת פנים עשירה, ווילונות צד בדלתות האחוריות, שקעי 12V להטענת הסמארטפונים הפזורים בחלל הרכב ופתחי מיזוג אחוריים מבורכים. הכי רחוק ממחלקת תיירים והכי קרוב למחלקה ראשונה.

מאובזר היטב כסטנדרט אבל…
סביבת הנהג עתידנית, לוח השעונים הדיגיטלי מקובע במרכז הדשבורד ומתחתיו מצוי גם מסך מגע "7 לתפעול המולטימדיה ובקרת האקלים. מעבר לכך, תמצאו הגה קטום ונאה למראה, המון תאי אחסון בגדלים שונים ולוח שעונים הניתן להתאמה אישית (כולל אפשרות להציג בחלקו הגדול את מפות הניווט). אבזור הרכב בארץ כולל כבר ברמת הגימור הבסיסית "Comfort Pack": הנעה ללא מפתח, חיישני אורות וגשם, בקרת שיוט, מזגן עם בקרת אקלים כפולה ופתחי מיזוג אחוריים, ווילונות מובנים בדלתות האחוריות, בלם יד חשמלי, מולטימדיה מקורית עם מסך "7, חישוקי "16 קלים, 6 כריות אוויר, מובילאיי ועוד.

תא נוסעים מפנק כמעט כמו במחלקה ראשונה

חבל רק שאת חבילת הבטיחות המקורית (בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי, בקרת שיוט אדפטיבית והחלפת אורות אוט') תקבלו רק בדגם ה-EXCLUSIVE המאובזר ביותר, המוצע בארץ רק בגרסת הבנזין בתוספת של 10,000 שקל וכולל בנוסף: KEYLESS, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מצלמת רוורס, מולטימדיה עם תמיכה באפל ואנדרואיד, קיפול מראות חשמלי,שמשות אחוריות מושחרות במיוחד ועוד.

18.5 ק"מ לליטר במציאות !
על הכביש מדובר בראש ובראשונה במכונית נעימה מאוד לנסיעה: תנוחת הישיבה גבוהה, שטח השמשות העצום תורם לראות מצוינת לכל הכיוונים (אך יחד עם זאת גם מכניס הרבה שמש וחום לתא הנוסעים), המושבים נוחים ומפנקים (פונקציית מסאג' ברכב המבחן מיותרת…), והמתלים מספקים נוחות נסיעה גבוהה, עם שיכוך מוצלח של המהמורות בכביש. אין מה לעשות, נסיעה במיניוואן אמיתי, מזכירה כמה הם נוחים ביחס לעולם הג'יפונים.  מנוע הדיזל 1.6 ליטר 120 כ"ס ששירת את רכב המבחן, שקט מאוד ואינו רועד כלל, ועם מומנט נדיב של 30.6 קג"מ המתקבל כבר ב-1,750 סל"ד, מציע ביצועים נאים עם 11.5 שניות ל-100 קמ"ש, יכולות עקיפה נאות גם כשהרכב עמוס ותחושה של רכב חזק בהרבה ממה שמספקים הנתונים על הנייר (בין השאר הודות למשקל עצמי נמוך מאוד של 1,345 ק"ג ! ). בכבישי הולנד הנינוחים, סיפק הרכב גם צריכת דלק מרשימה של 18.5 ק"מ לליטר בממוצע, בנסיעות שאמנם רובן התקיימו בכבישים דלילים בתנועה או בכבישים מהירים, ותוך הקפדה יתרה על חוקי התנועה (סטיה של פחות מ- 5 קמ"ש מהמהירות עשויה להוביל לצילום ע"י מצלמת מהירות ויש הרבה כאלו). מנגד, היו גם לא מעט כבישים מהירים עם נסיעה ב-130 קמ"ש.

חלופה אפשרית לג'יפון
במחיר החל מ-149,990 שקל לדגם הטורבו 1.2 ליטר, מתקרב סיטרואן גרנד C4 ספייסטורר לעולם רכבי הפנאי השונים יותר מתמיד, ומציע חלופה נוחה, שימושית, מפנקת ואפילו ייחודית במידה מסויימת בימינו לשלל עדרי הג'יפונים שמציפים את הארץ. עבור אלו שחוששים להיתפס ברכב "נמוך", נזכיר שגובהו זהה בדיוק לספורטאז'… התלונות היחידות שלנו לרכב נוגעות לנושא הבטיחות והתמחור: בימים בהם כמעט כל רכב חדש מגיע עם חבילת בטיחות מתקדמת מקורית, מציע היבואן את חבילת הבטיחות רק בדגם הבנזין היקר שמחירו מגרד את ה-180,000 שקל, וגרסת הדיזל הנהדרת הנבחנת כאן מוצעת במחיר גבוה של 175,000 שקל, וזאת בשעה שדווקא דגמי הדיזל של ה-3008 וה-5008 בארץ זולים מדגמי הבנזין…
בעד: עיצוב, שימושיות, נוחות, מנוע דיזל חזק וחסכוני נגד: היעדר מערכות בטיחות בדגמי הבסיס, מחיר לדיזל לסיכום: מיניוואן מפנק שדורש ליטוש במחיר