סמארט פורטו 2017 – מבחן דרכים

סמארט דור 3 הקפיצה את מכירות המותג בשנה וחצי האחרונות בארץ, לאחר שכמעט נכחדו בשנים שקדמו להן. מה יש לה להציע מעבר לעיצוב המתוק והחנייה לרוחב? יצאנו לבדוק

ששי כהן 02 ביונ, 2017
סמארט פורטו 2017

כשחושבים איך להציג את הסמארט קבריולט החדשה עולות כל מיני מחשבות: רודסטר דו-מושבי עם הנעה אחורית? מכונית מיני אורבנית חסכונית וקלה לנהיגה? מכונית פוזה לצעירים עשירים? או מכונית ננסית עם מחיר ענקי. הדור השלישי הוא בפועל קצת מכל דבר, אך מה שהכי יפה בו, זה לאו דווקא עיצוב הבונבון עם הצביעה הדו-גוונית המדליקה, אלא הייחוד והקסם שהרכב הזה משדר בעולם שכמעט כל המכוניות נראות אותו דבר. הסמארט החדשה הושקה בארץ בסוף 2015 לראשונה גם בגרסת "פורפור" שימושית בעלת מרכב 5 דלתות וארבעה מושבים, אולם בניגוד להערכות היבואן, דווקא גרסת השני מושבים המקורית נמכרת הרבה יותר טוב ובהפרש גדול.




עיצוב קסום עיצוב קסום
דור 3
הדור השלישי של הסמארט ממשיך להיות ייחודי בעולם הרכב, עם עיצוב מתוק מתוק ונוכחות בולטת על הכביש הישראלי, כאילו היה מדובר בלימוזינה אמריקאית נוצצת ולא במכונית מיני מקוצררת. עם 2.69 מטר באורך, 1.66 מטר רוחב וגובה של 1.55 מטר, הוא מציג מידות כמעט זהות לדור השני, אך עם צמיחה חשובה ברוחב המכונית בכ-10 ס"מ. למרות כל מיני שמועות הטוענות שלדגם החדש אסור להחנות "על הצד" ובכך מאבד הרכב למעשה את אחד מיתרונותיו המובהקים המאפשרים לו להשתחל לחניה בגודל פחות מ-2 מטר, נחדד כאן שמדובר בשמועות, ולדגם החדש מותר להחנות על הצד בדיוק כפי שעשו זאת אבותיו. מעבר לכך, למרות שמדובר בדגם שכבר לא חדש על כבישי ישראל, גרסת הקבריולט בצבע הכתום הזועק שקיבלנו למבחן, משכה המון מבטים על הכביש והרבה חיוכים שהופנו לנו כמעט בכל רמזור שעצרנו בו.
באחריות: מפגש עם הרכב גורר חיוך באחריות: מפגש עם הרכב גורר חיוך
תא נוסעים
לכל הסובלים מקלסטרופוביה ושוללים את הכניסה לסמארט בשל גודלו הננסי, כניסה לקבינה חושפת תא נוסעים מרווח ביותר לצמד נוסעים, ולמרות היכרותנו עם דגמי הסמארט הקודמים, הופתענו שוב לגלות עד כמה תא הנוסעים הזה מרווח לזוג. המתמקמות במושבים המעוצבים ותומכים בסגנון ספורטיבי, חושפת תא נוסעים צבעוני ועליז, באופן שאולי מסביר לכם לאן הולך הכסף. בניגוד לעיתים בדגמי יוקרה שהתמקמות במושב הנהג מתקשה להבין היכן הושקע כל הכסף (בחשבון הבנק של היצרן…), במקרה של הסמארט מדובר בתא נוסעים מעוצב ביותר, עמוס סטייל, עם שלל דיפוני בד המרפדים את לוח השעונים, ושלל מתגים ושעונים מקוריים המקיפים את הנהג והנוסע לצידו. נקודת תורפה ראשונה נרשמת דווקא בהיעדר מקום אחסון לסמארטפון, באופן שקצת מוזר בעידן בו אנו חיים. היצרן מצידו אבזר את הרכב במגירה מקורית נסתרת הנשלפת מתחת לידית ההילוכים שמיועדת לטלפון, מפתחות ועוד, אולם אינה ממש נוחה לשימוש. תא המטען צנוע למדי, אך כולל בהחלט מקום לאחסון תיק וכמה שקיות מהסופר, ונהנה מפתיחה ייחודית כשמכסה תא המטען נפתח הפוך והופך לספסל ישיבה חביב בשעת הצורך. גרסת הקבריולט הנבחנת כאן, נהנית מגג בד הנפתח חשמלית ומתקפל מעל לתא המטען תוך כ-15 שניות, הניתן לפתיחה ולסגירה גם תוך כדי נהיגה ובכל מהירות, ומוסיפה המון לחווית הנהיגה, כל עוד והשמש מעליכם לא בשיא עוצמתה.
תא נוסעים מרווח מאוד לזוג ומאובזר היטב כבר בדגם הבסיסי תא נוסעים מרווח מאוד לזוג ומאובזר היטב כבר בדגם הבסיסי
אם בעבר כניסה לדגמים הבסיסיים של הסמארט היתה מלווה בתחושת אכזבה מרמת האבזור הבסיסית ביחס לתג המחיר הגבוה, אז היבואן עשה בהחלט שעורי בית, וכבר ברמת הגימור הבסיסית 'Passion' תמצאו: בקרת אקלים דיגיטלית, מחשב דרך, חיישני אורות וגשם, 4 כריות אוויר, מולטימדיה מקורית עם מסך "7 נשלטת מההגה, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, הגה בציפוי עור, דיבורית BT, מערכת התראה על שמירת מרחק ומערכת סיוע להתמודדות עם רוחות צד, תאורת LED ליום, וחישוקי גלגלים קלים "15 מעוצבים. תמורת 7,000 שקל תקבלו גם גג זכוכית פנורמי, חישוקי "16 וכמה עדכונים קוסמטיים נוספים.
תא מטען צנוע, אך מכסה תא המטען נהפך לספסל ישיבה תא מטען צנוע, אך מכסה תא המטען נהפך לספסל ישיבה
על הכביש
את השינוי הגדול והעיקרי בדגם הנוכחי תמצאו באיכות הנהיגה והנוחות שהשתפרו פלאים. נקדים ונאמר: זאת עדיין לא מכונית נוחה ! אך מדובר בשיפור קיצוני לטובה לעומת הדור הקודם. אולי זה משהו בגנים הצרפתיים של רנו (הדגם פותח על שלדה מקוצרת של רנו טווינגו ואף חולק עימו שלל מכלולים) שתרמו משהו בנוחות. לפני כ-6 שנים כשנהגנו בסמארט מהדור השני, גילינו הגה ללא תגבור כח, בלמים קשים, רמת בידוד מרעשים בעייתית וגיר רובוטי עם מצמד אחד שהקשה עוד יותר על הנהיגה. בדור הנוכחי, אימצה הסמארט מנוע 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר, המפיק 71 כ"ס ב-6,000 סל"ד ומומנט מרבי של 9.3 קג"מ, המשודך הפעם לתיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית כפולת מצמדים עם 6 הילוכים, התורמת לנהיגה חלקה משמעותית מבעבר, וללא קפיצות ונדנודי מרכב בהעברות הילוכים. המנוע כמו בעבר, ממוקם מאחור ומספק הנעה אחורית, והגישה למילוי מים, בדיקת נוזלים ועוד, נמצאת בחזית. למרות תפריט מעורר תיאבון של מנוע אחורי, הנעה אחורית, מרכב קל, מתלים קשיחים וצליל מנוע מחוספס… הסמארט רחוקה מלהיות ספורטיבית והביצועים רחוקים מלהסעיר, אך ביחס לייעוד שלה כמכונית עירונית אולטימטיבית, הביצועים בהחלט מספקים ולא תמצאו את עצמכם מעכבים את התנועה גם מחוץ לעיר. את ימי המבחן סיימה הסמארט עם צריכת דלק של 14 ק"מ לליטר, בנסיעות שרובן המוחץ התקיימו בתוך העיר ועם תנועה כבדה ברוב המקרים.
סמארט פורטו 2017
קלה לנהיגה 
מעבר לכך, היתרונות המובהקים והמסורתיים של הסמארט מוכחים גם בדור הנוכחי: קוטר הסיבוב של הרכב פשוט מטורף, ותמצאו את עצמכם מבצעים פניית פרסה ללא שימוש ברוורס גם במקומות שלא חלמתם שהיא תצליח להסתובב. הסיכוי למציאת חניה בת"א מזנק במאות אחוזים, וכושר ההשתחלות שלה בעיר לא פחות ממדהים. אל אלו מצטרפים עדיין רעשי מנוע שחודרים לתא הנוסעים בקצב גבוה מהמקובל, וגם מפגש עם בורות בכביש לא מסתיים בצורה ידידותית. לאלו החוששים מגודלו ויציבותו של הרכב, נוסיף שכיול המתלים הקשיח שלו, יחד עם הבקרות האלקטרוניות, מספקים מכונית בטוחה ויציבה למדי לנהיגה ולדגם ציון של 4 כוכבים בריסוק.
גישה לנוזלי הרכב ותחזוקה בסיסית בחזית גישה לנוזלי הרכב ותחזוקה בסיסית בחזית
החל מ-100 אלף שקל
נכון, מחיר סמארט פורטו מתחיל ב-100 אלף שקל לא זולים, ויקר בכמה עשרות אחוזים ממכוניות מיני מקובלות, וגרסת הקבריולט בעלת הגג החשמלי הנבחנת כאן ומגיעה ברמת אבזור גבוהה יותר, כבר עולה 130 אלף שקל. יחד עם זאת, הסמארט היא קסם נדיר בעולם המכוניות. עבור לקוחות עירוניים מובהקים, שעיקר תנועתם בתוך העיר וחשובה להם גם הופעה ייחודית וסטייליסטית, הסמארט עשויה להיות בהחלט מתאימה. עם עיצוב בולט ונחשק, תא נוסעים מרווח מהצפוי, אבזור נדיב כבר ברמת הגימור הבסיסית, יחידת כח חסכונית וכושר תנועה וביצוע חניות בעיר ללא תחרות, הסמארט במידה מסוימת יכולה להיות גם רכישה הגיונית בדגם הבסיסי שעולה 100 אלף שקל, ומספק לדעתנו את התמורה הטובה במשפחת הדגמים. היבואן מצידו, העריך שהדגם החדש יזניק את מכירות המותג בארץ וכך קרה. אם את שנת 2014 סיימה סמארט עם 32 מסירות ואת שנת 2015 סיימה עם 35 מסירות בלבד. הדגם החדש ששיווקו החל מעשית בסוף 2015, הזניק את מכירות המותג ל-175 יחידות אשתקד, ובארבעת החודשים של 2017 נרשם שיפור קל עם 60 מסירות. בשורה התחתונה: היתרונות שלה עולים בהרבה על החסרונות. אנחנו חזרנו מאוהבים בה.
בעד: עיצוב חיצוני ופנימי, יעילות עירונית ללא תחרות, קסם נגד: נוחות, מחיר לסיכום: מלכה בתנועה עירונית