סקודה קודיאק 1.4 ליטר – מבחן דרכים

סקודה קודיאק מצטרף לסגמנט רכבי הפנאי 7 מושבים עם מנוע טורבו חזק וחסכוני, מפרט בטיחות מושלם, ושלל פטנטים וגימיקים ייחודיים בתא הנוסעים. פלא שהוא כבר נחטף?

ששי כהן 19 ביונ, 2017
סקודה קודיאק 1.4 ליטר

"עשית דרך. גם אנחנו." -הסלוגן החדש של סקודה המלווה את פרסומי החברה בארץ בתקופה האחרונה, ממחיש יותר מכל את מה שעבר המותג בשנים האחרונות. ממותג שהיווה עד לא מזמן חלופה זולה לדגמי פולקסווגן, עם התפשרות בכל מיני סעיפים, הפכה סקודה למותג מכובד, איכותי ונחשק. כן, אפילו נחשק. אז נכון שמי שהקפיץ את סקודה להיות מותג הרכב האירופאי הנמכר ביותר בארץ בשנים האחרונות הם בעיקר הדגמים שפונים לציי הרכב והאוקטביה בראשם, אולם סקודה רושמת גם גידול משמעותי במכירות ללקוחות פרטיים, עם דגמים נחשקים כמו הסופרב החדשה, שמהווה כיום תמורה גבוהה יותר לכסף, מהאחות החורגת והנחשבת – פולקסווגן פאסאט. סקודה קודיאק החדש ששיווקו החל בארץ בשבוע החולף, ממחיש יותר מתמיד את ה-"עשינו דרך" של החברה ומרמז גם על איכות הדגמים הבאים שיגיעו.



מראה קשוח משהו בחזית מראה קשוח משהו בחזית
סקודה 7 מושבים
סקודה קודיאק הוא גם הכניסה הראשונה בתולדות החברה לסגמנט רכב הפנאי בגודל בינוני, עם אופציה ל-7 מושבים. למרות שלל דגמים מתחרים שמוצעים כיום בארץ ובראשם מיצובישי אאוטלנדר ששולט בשוק וניסאן אקס-טרייל שמתחזק אף הוא, לפי כמות ההתעניינות בדגם החדש, נדמה היה לרגע כאילו מדובר ברכב חדש הממציא קטגוריה חדשה בארץ, שנהנית מקהל שצמא לדגם ורק מחכה לו. כמעט בכל מקום בו נסענו בימי המבחן, נתקלנו בהתעניינות רבה בדגם, ושלל שאלות מצד עוברי אורח.
קודיאק: דוב נדיר שחי באלסקה ובסיביר קודיאק: דוב נדיר שחי באלסקה ובסיביר
דוב צ'כי
הקודיאק, הקרוי על-שם דוב נדיר שחי בעיקר באלסקה ובסיביר, נהנה מעיצוב נאה שבמציאות מרשים אף יותר מהתמונות, וכולל חזית קשוחה, עיצוב נעים לעין מהצד מאחור, ומראה כללי מכובד ואלגנטי ואפילו קצת מחוספס וגברי, בניגוד לשלל הג'יפונים הקטנים והאופנתיים שנדמה שפונים יותר ויותר לקהל הנשי. מדובר גם ברכב גדול למדי, שעם 4.7 מטר באורך, 1.88 מטר רוחב ובסיס גלגלים של 279 ס"מ, גדול ומרווח משמעותית מהמתחרים הישירים שלו, כאשר בסעיף הגובה הוא מסתפק ב-1.67 מטר לטובת התנהגות כביש בטוחה וטובה יותר.  נמוך אמנם בכמה ס"מ בודדים מהמתחרים, אך אל דאגה, עדיין גבוה ובולט, כפי שמרבית הלקוחות בסגמנט אוהבים. לצד אלה, נהנה הקודיאק מתא מטען הגדול בקטגוריה בניצול כל 7 המושבים (233 ליטר), או עם 593 ליטר מכובדים בניצול רק 5 מושבים. אלו שיבחרו בדגם ה-5 מושבים, יקבלו בתמורה תא מטען ענק בנפח 635 ליטר.
תא מטען בנפח תא מטען בנפח 593 ליטר מכובדים בניצול רק 5 מושבים
תא נוסעים
כניסה לקבינה חושפת תא נוסעים גדול ומרווח, עם שפע של מקום לנוסעים, כאשר בספסל השלישי המרווח נאה ל-2 ילדים, אך קצת פחות מרשים למבוגרים. סביבת הנהג והנוסע לצידו יעילה וחכמה, הנדסת האנוש מצוינת, וקל להתמצא ולתפעל את מערכות הרכב השונות. בהתאם לאופי ה- 'Simply Clever' של סקודה, גם כאן תמצאו שלל תאי אחסון שימושיים, לצד פטנטים וגימיקים כמו צמד מטריות מקוריות המובנות בדופן הדלתות הקדמיות, וכוללות ניקוז מים החוצה, פסי הגנה מגומי הנשלפים אוטומטית עם כל פתיחה של אחת מארבעת הדלתות, ומונעים פגיעה ברכב שחונה ליד וגירודים מקירות, וכן פנס LED מובנה בתא המטען. הנהג עצמו ישמח גם לדבר (במקום לצעוק) אל נוסעי השורה השלישית דרך הרמקולים שברכב כמו מדריך טיולים באוטובוס, הודות לפטנט מיקרופון המשולב במערכת המולטימדיה המקורית. מעבר לכך, הספסל האמצעי נע על מסילות והיושבים בספסל השני נהנים גם מפתחי מיזוג אחוריים, תאורה אישית, משענת יד ושקעי טעינת סמארטפון.
תא נוסעים עשיר באבזור כסטנדרט, אך הצבעים הכהים גורמים לאווירה קודרת. תא נוסעים עשיר באבזור כסטנדרט, אך הצבעים הכהים גורמים לאווירה קודרת.
אבזור
רכב המבחן שהגיע ברמת הגימור הבסיסית " Ambition" כולל אבזור מכובד עם: חישוקי גלגלים "17, שמשות אחוריות כהות, תאורת LED קדמית ליום, תאורת LED אחורית, בקרת אקלים כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, מערכת מולטימדיה מקורית תומכת אפל ואנדרואיד עם מסך מגע "8, כניסה והנעה ללא מפתח, דיבורית ושלל שקעי מתח 230V, ויציאות USB ומצת מלפנים ומאחור. האבזור הבטיחותי עשיר כבר ברמת הגימור הבסיסית וכולל: 7 כריות אוויר, בלם יד חשמלי, מערכת התרעה על שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, מערכת התרעה על סטייה מנתיב, מערכת לאיתור עייפות הנהג ובקרת שיוט אדפטיבית. למרות האבזור העשיר, שילוב הצבעים הכהה ברכב המבחן גרם לסביבת הנהג להיראות מעט זולה וקודרת, ובחירה בשילוב צבעים בהיר, תספק ללא ספק תא נוסעים נעים יותר.
רמת הגימור הגבוהה יותר " STYLE" שמוצעת בתמורה ל-20,000 שקל נוספים, כוללת בנוסף: מטען אלחוטי לסמארטפון, דלת תא מטען חשמלית, מושב נהג חשמלי, העברת הילוכים מההגה, בקרת אקלים 3 אזורים, וילונות מקוריים מאחור, חיישני חניה קדמיים, התרעה על שטח מת במראות, התרעה על תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטומטית ברוורס, פנסי חזית ראשיים מסוג LED עם מערכת שטיפה, מלמת רוורס, 9 כריות אוויר, ריפודי מושבים אלקנטרה משולב עור, חישוקי "18 ועוד.
סקודה קודיאק 1.4 ליטר
על הכביש
אחרי שנהגנו והתרשמנו לטובה מהאוקטביה החדשה 1.0 ליטר, באנו עם ציפיות גבוהות גם למנוע ה-1.4 ליטר טורבו 150 כ"ס שאמור לשנע ביעילות את רכב הפנאי הגדול של סקודה, השוקל 1.6 טון לפני נוסעים… על הכביש, מדובר שוב ביחידת כח מספיק חזקה ויעילה, המאיצה את הדוב של סקודה ל-100 קמ"ש ב-9.7 שניות, נתון הזריז משמעותית מהמתחרים הישירים, ומאפשרת קצה התקדמות משביע רצון, גם כאשר העמסנו 6 נוסעים ועלינו מהמרכז לירושלים. בכל רגע של הנסיעה, לא הורגש מחסור בכח, ולרוב יכולנו לצאת גם לעקיפות זריזות ובטוחות. יחד עם זאת, תיבת ההילוכים האוטומטית DSG בעלת 6 ההילוכים, מעט עצבנית ביציאה מהמקום, אך מציעה בהמשך החלפות הילוכים חלקות וזריזות.
אל אלו מצטרפים נוחות נסיעה גבוהה ואחיזת כביש מצוינת, המספקת נהיגה בטוחה גם כאשר הכביש מתעקל והמהירויות גבוהות מעט מהמקובל. כשירדנו מהאספלט לטיול שבילים קל, גילינו נוחות נסיעה טובה גם בשטח, ומרווח גחון של 19 ס"מ, המאפשר תנועה גם קצת יותר משבילי קק"ל. את ימי המבחן סיימה הקודיאק עם צריכת דלק של 11 ק"מ לליטר בממוצע, בתנאים מעט מאומצים מהמקובל. בשיוט נינוח בכביש המהיר תוכלו לצפות גם ל-15 ק"מ לליטר.
סקודה קודיאק 1.4 ליטר
מנוע צמיחה 
במחיר התחלתי של 180 אלף שקל לדגם ה- 7 מושבים, או 175 אלף שקל לדגם ה-5 מושבים, נכנס סקודה קודיאק לשוק רכבי הפנאי בגודל בינוני רווי המתחרים, שם צפויה לו תחרות לא פשוטה, כאשר תחרות נוספת מגיעה גם משוק ה-0 ק"מ בו פעילים חלק מהמתחרים במחירים נמוכים משמעותית. יחד עם זאת, הקודיאק מספק חבילה מוצלחת למדי עם תא נוסעים מרווח, מאובזר ושימושי, יחידת כח חזקה וחסכונית ובטיחות מושלמת עם 5 כוכבים בריסוק ושלל מערכות בטיחות מתקדמות כסטנדרט. בסעיף החובה: בדומה לשאר דגמי סקודה, מוענקת אחריות של שנתיים בלבד. בשורה התחתונה: מדובר באחד מרכבי הפנאי 7 מושבים הטובים ביותר שתוכלו לרכוש כיום, שיהווה ללא ספק את אחד ממנועי הצמיחה הבולטים של סקודה בתקופה הקרובה. נכון לכתיבת המבחן הנ"ל, מספר ימים לאחר ההשקה, זמן האספקה של גרסת ה- 7 מושבים הבסיסית עומד כיום על ספטמבר 2017. להיט כבר אמרנו?
בעד: עיצוב, אבזור, בטיחות, ביצועים, חסכונית, שימושיות נגד: שנתיים אחריות לסיכום: רכב פנאי 7 מושבים משובח