סקודה ראפיד מבחן דרכים – ישראל מתקדמת למשפחתית אמיתית ?

הציפיות למכונית קומקפטית זולה ובינונית ביכולותיה, מתחלפות במשפחתית חכמה, מרווחת וביצועיסטית ממרבית המשפחתיות . אז איפה באמת חסכו שם ?

ששי כהן 25 באפר, 2013

משפחת ראפידוביץ'

 "ישראל מתקדמת למשפחתית אמיתית" זועק הסלוגן שמציף את אמצעי התקשורת בשבועיים האחרונים. מחירי המשפחתיות שזינקו בחמש השנים האחרונות בקביעות, יחד עם שיווי השימוש במשכורת שמטפס ומחירי הדלק שמאמירים, שולחים את שוק הרכב המקומי לחפש אחר חלופות זולות וחסכוניות , ומסייעים להתפתחות מהירה של קטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות הזולות . יונדאי כבר וותיקה בשוק עם ה- I25, וכך גם קיה ושברולט .  עכשיו גם לסקודה יש משפחתית כזאת , וקוראים לה ראפיד.  אז מה מבטיחה לנו סקודה ראפיד החדשה שהושקה החודש בישראל, אך שבמקום להתחרות בסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות, מציב אותה היבואן באומץ רב מול המשפחתיות " בגודל מלא " כמו פורד פוקוס וטויוטה קורולה. אז יצאנו לבדוק האם יש כיסוי לסלוגן השאפתני, או שבסה"כ מדובר בניסיון למצב אותה גבוה יותר.

סקודה ראפיד ( wheel )

סקודה ראפיד ( wheel )

סקודה ראפיד נחשפה לפני כמעט כשנה ומתברגת כתת משפחתית מתחת לאוקטביה ומעל לפאביה. בקונצרן פולקסווגן ( חברת האם ) זיהו את הביקוש העולמי הגובר למשפחתיות קומפקטיות ופיתחו את הראפיד יחד עם הטולדו החדשה לבית סיאט, כתאומות כמעט זהות. העיצוב החיצוני שמרני ומתקשה להתבלט מול חלק מהמתחרות כמו יונדאי I25 וקיה ריו סדאן, אולם בסה"כ נאה ומשדר חוסן ונראה אף גדול במציאות מהנתונים על הנייר המבטיחים 4.48 מטר באורך ו- 1.7 מטר ברוחב.  כניסה לתא הנוסעים חושפת סביבת נהג נעימה למראה, אך מבט שני ומעמיק יותר חושף פלסטיקה כהה, חלולה וקשיחה המצפה את מרבית תא הנוסעים ומגלה סימנים ראשונים של חיסכון. אבזור רכב המבחן ברמת הגימור הבסיסית " Ambition ", נראה כאילו נתפר במיוחד עבור דרישותיו של נהג הליסינג המצוי כיום וכולל : מערכת שמע מקורית נשלטת מההגה עם חיבור לנגן חיצוני, מחשב דרך, משענת יד קדמית, הגה וידית הילוכים בציפוי עור, 6 כריות אוויר ושלל תאי אחסון שימושיים. היכן חסכו ? אמנם יש 4 חלונות חשמל, אך לנהג יש שליטה רק על 2. אין מראה בסוכך השמש של הנהג, אין דיבורית BT, וההרגשה הכללית פשוטה. רמת גימור הגבוהה יותר : " Elegance  ", כוללת בנוסף : בקרת אקלים דיגיטלית, חישוקי "16 קלים, בקרת שיוט ונגיעות קוסמטיות בתא הנוסעים המסייעות לאווירה מכובדת יותר.

סקודה ראפיד ( wheel )

סקודה ראפיד ( wheel )

 אך לצד איכות החומרים הבינונית המתחייבת עקב הצורך להוזיל את המכונית, מתגלה הראפיד כמאוד מרווחת ומציעה מרווח נדיב לארבעה נוסעים מבוגרים, או לזוג + 3 ילדים, עם שפע של מקום לרגליים ואף לראשי הנוסעים גם בספסל האחורי. אמנם בסיס הגלגלים עומד על 260 ס"מ שהם פחות מהממוצע למשפחתיות הנפוצות, אולם בפועל, היא מרגישה מרווחת אף יותר מדגמים כמו טויוטה קורולה ומאזדה 3.  וכמו האחות הגדולה האוקטביה, גם לראפיד תא מטען ענק בנפח 530 ליטר, אשר נח מאוד להעמסה בזכות הדלת החמישית השימושית, ויכול לצמוח עד 1,490 ליטר עם קיפול הספסל האחורי.

ביצועים, נוחות

כחלק ממיצוב הרכב מול המשפחתיות הפופולאריות ופחות מול המשפחתיות הקומפקטיות, משווקת הראפיד עם מנוע ה- 1.4 ליטר טורבו TSI המפיק 122 כ"ס ומומנט של 20.3 קג"מ המתקבל כבר ב- 1,500 סל"ד, שמשודך לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. עם יחידת הכח הנ"ל, מציעה הראפיד ביצועים זריזים מהממוצע עם תאוצה ל- 100 קמ"ש תוך 9.5 שניות בלבד, שידאגו להשאיר את כמעט כולם מאחור. תיבת ה- DSG ממשיכה להציג תפעול חלק ונעים עם החלפות הילוכים מהירות ואופי נמרץ. רק חבל שבסעיף נוחות הנסיעה נרשמה התפשרות מסוימת עם מתלים קשיחים למדי, המעבירים קצת יותר מדי מידע על בורות ומהמורות שבדרך.

סקודה ראפיד ( wheel )

סקודה ראפיד ( wheel ) – תא מטען מרשים בנפחו

סקודה ראפיד צריכת דלק

 במהלך שלושת ימי המבחן עמדה צריכת הדלק של המכונית על 12.19 ק"מ לליטר בממוצע, בתנאים שכללו נהיגה נינוחה במרבית הזמן. הנתונים אמנם רחוקים יחסית מהצהרת היצרן על 17.2 ק"מ לליטר בממוצע, אולם בהחלט סבירים לנוכח מנוע הטורבו המעודד נסיעה כיפית על חשבון החיסכון. אין ספק שנהגים אשר יצמדו לכללי הנהיגה החסכונית ולא יתפתו לביצועים הנאים שמציע מנוע הטורבו, ישיגו תוצאה משופרת באופן משמעותי. לצד אלה, נהנית המכונית מדרגת זיהום 3 מרשימה המעידה על פליטת מזהמים נמוכה.

סקודה ראפיד ( wheel )

סקודה ראפיד ( wheel )

משפחתית קומפקטית או משפחתית אמיתית  ?

 סקודה ראפיד השאירה בסופו של מבחן רושם חיובי אצלנו. למרות מיצובה בעולם כתת משפחתית, היא מציעה באופן מפתיע תא נוסעים מרווח לא פחות מכמה משפחתיות פופולאריות, לצד תא מטען גדול אף מכמה דגמי סטיישן שימושיים. מתחת למכסה המנוע, מסתתרת יחידת כח חזקה ונעימה ששוב משאירה את מרבית המשפחתיות "בגודל מלא" מאחור , ועשויה אף להיות חסכונית מהממוצע בידיים נכונות. בצד השלילה, כל זה ארוז בעיצוב שמרני למדי שמתקשה להתבלט, וגם תא הנוסעים מעט מאכזב עם חומרים פשוטים ששולטים מכל עבר. אך בשורה התחתונה, כשמוסיפים את סעיף המחיר למשוואה : החל מ- 115 אלף ₪ לדגם הבסיסי ו- 119 אלף ₪ לדגם המאובזר לפני הנחות תקופתיות, מתגלה כאן עסקה חכמה שככל הנראה  תעלה לכביש הרבה משפחות ראפידוביץ', ראפידיאן, ראפידשטיין ואחרות .

סקודה ראפיד ( wheel )

סקודה ראפיד ( wheel )