פיאט 500L מבחן דרכים

פיאט 500L, הגרסה המשפחתית של ה-500 המתוקה, מרווחת, חסכונית ומאובזרת למדי, אך בכל זאת נדירה עדיין בכבישים. מדוע?

ששי כהן 15 באוק, 2014
פיאט 500L

העתיד נמצא ב-500
כניסה לאולם התצוגה המרכזי של פיאט, חושף את עתיד החברה בשנים הקרובות: הפונטו נדחקת הצידה, הפנדה כמעט ונעלמת באולם, המסחריות הורחקו לאולם נפרד ומי ששולט למעשה כעת ( ובעתיד הקרוב ) הוא משפחת ה-500 הסטייליסטית, שבראשה נמצאת ה-500 היפהפיה ולצידה גרסאות ה- 500L המשפחתית בעלת 5 הדלתות וה-500 LIVING – המיניוואן החדש בעל 7 המקומות. בתחילת השנה הבאה, צפוי להגיע גם ה- 500X החדש, ג'יפון עירוני שמצטרף לאופנת הקרוסאוברים וצפוי להיות אחד הדגמים הנמכרים ביותר של פיאט בשנים הקרובות.


אך בעוד שפיאט 500 הקטנה השתלטה על מכירות המותג ונחשבת לפיאט הנמכרת ביותר בארץ ובהפרש ענק מהבאות בתור, עם 1,379 מסירות בינואר-ספטמבר השנה, הפיאט 500L המשפחתית שהצטרפה להיצע בתחילת השנה, מסרה עד כה כ-50 מכוניות בלבד, כאשר מחציתן מדגם הבנזין הידני ומחציתן מגרסת הדיזל האוטומטית-רובוטית.

פיאט 500L ליד האחות הקטנה והיותר מוצלחת

פיאט 500L ליד האחות הקטנה והיותר מוצלחת


למה לא אמרת שאחותך יפה ממך?
אך בעוד שפיאט 500 הקטנה נהנית מעיצוב רטרו-מודרני מצוין, שלמרות השנים הרבות ( 7 ) שחלפו מאז הוצגה עדיין נותרה מכונית מאוד יפה, ה-500L המשפחתית סובלת מעיצוב קצת מסורבל, שמנסה לשמור על קווי ה-500 מצד אחד, אך סובל מפרופורציות מעט מוזרות במציאות עקב הצמיחה במימדים לכל הכיוונים, ושומר על הנאמנות המוזרה משהו של פיאט לייצר מיניוואנים קומפקטים בעלי עיצוב שנוי במחלוקת ( ראו ערך מולטיפלה ). ייתכן שמה שפגע קצת בהופעה החיצונית היה הצבע ה- " ירוק בריטי " של רכב המבחן. גרסאות הבסיס נהנות דווקא משילוב צבעים עם גג לבן שמקנה לרכב הופעה הרבה יותר מושכת. יחד עם זאת, הודות ל- 4.15 מטר באורך המכונית, 1.78 מטר רוחב, 1.66 מטר גובה ובסיס גלגלים של 261 ס"מ, זאת בפירוש מכונית מרווחת מאוד, עם שפע של מקום לכל הכיוונים הן ליושבים מלפנים והן ליושבי הספסל האחורי, הנהנים ממושבים מתכווננים, הנעים גם על מסילות ומגדילים או מקטינים את נפח תא המטען בהתאם לצורך ומאפשרים יצירת תא מטען בנפח של 343-1,310 ליטר לפי המשחקים של המושבים האחוריים.
פיאט 500L - אבזור עשיר, אבל תא הנוסעים בגרסה הבסיסית נראה טוב יותר!

פיאט 500L – אבזור עשיר, אבל תא הנוסעים בגרסה הבסיסית נראה טוב יותר!


תא נוסעים
כניסה לקבינה, חושפת עיצוב מקורי וייחודי כצפוי למכונית שהסלוגן שלה הוא " Italian style ".דבר ראשון שמבחינים בו, הוא כמה תא הנוסעים אכן מרווח ואוורירי, הודות לשטח חלונות גדול המאפשר ראות טובה לכל הכיוונים, אך גם הרבה שמש שחודרת לתא הנוסעים מנגד. באופן מעט חריג, דווקא גרסת המבחן שקיבלנו ברמת הגימור הגבוהה " Lounge " סבלה התא נוסעים מעט פחות יפה, עם ציפוי בחלק מלוח השעונים שמנסה להקנות מראה יותר יוקרתי, אך מפספס קצת לעומת גרסת הבסיס אותה פגשנו באולם התצוגה שנהנית משילוב הצבע החיצוני לרוחב לוח השעונים ומקנה לרכב סביבת נהג נאה יותר.
פיאט 500L - תא נוסעים מרווח מאוד

פיאט 500L – תא נוסעים מרווח מאוד


אבזור
אבזור הרכב עשיר כבר ברמת הגימור הבסיסית וכולל: 7 כריות אוויר, מערכת לסיוע בזינוק בעליה, חישוקי סגסוגת קלה "16, פנסי ערפל קדמיים עוקבי פניה, מושבים אחוריים עם מאות ! אפשרויות כיוונון אישיות, כיווח חשמלי לתמיכת גב תחתון במושבים הקדמיים, הגה בציפוי עור, מערכת שמע מקורית עם מסך מגע "5, דיבורית BT, יציאות USB ו- AUX, מחשב דרך, בקרת שיוט עם מגביל מהירות ועוד. רכב המבחן ברמת הגימור הגבוהה, כלל בנוסף: גג זכוכית פנורמי עם וילון חשמלי, ריפודי מושבים משולבי עור, חיישני גשם ואורות, בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים ומצלמת רוורס. כאופציה, תוכלו לקבל גם מכונת קפה יעודית לרכב של LAVAZA.
פיאט 500L

פיאט 500L


על הכביש
ה-500L שלקחנו למבחן מצוידת במנוע בנזין 1.4 ליטר המפיק 95 כ"ס ומומנט מירבי של 12.95 קג"מ ומשודך לתיבת הילוכים ידנית עם 6 הילוכים. על הכביש, מתגלה יחידת הכח כחלשה יחסית וסובלת מהחלפות הילוכים מהירות מדי בתנועה עירונית, שמשתפרות ככל שהמהירות עולה. עם 12.8 שניות ל- 100 קמ"ש ומהירות מרבית של 170 קמ"ש לפי נתוני היצרן, אין מה לצפות כאן לחיה עירונית או מכונית זריזה, אולם גם לא מדובר באיזו עגלה, וסביר שרוב לקוחות הדגם לא ימצאו פה בעיה. מעבר לכך, תנוחת הנהיגה כאן, מזכירה ג'יפון הודות לישיבה הגבוהה, הראות לכל הצדדים מצוינת ותא הנוסעים המרווח מאוד יקסום גם לגבוהים שבינכם. נוחות הנסיעה טובה כל עוד הכביש סלול היטב, אולם ככל שאיכות הסלילה יורדת והשיבושים מתרבים, מתקשים מתלי הרכב לספק נוחות נסיעה טובה ומספקים קפיצות ונדנודים לנוסעים.
פיאט 500L - חסכונית בדלק

פיאט 500L – חסכונית בדלק


צריכת דלק
כצפוי מיצרן המייצר דרך קבע מכוניות חסכוניות, ונחשב לאחד המובילים בכל הקשור לצמצום פליטת מזהמים, גם במקרה של ה-500L, התגלתה המכונית כחסכונית למדי עם 13.6 ק"מ לליטר שעשתה המכונית במהלך ימי המבחן שכללו לא מעט נסיעות עירוניות בזבזניות. אם תרצו להיות חסכוניים באמת, כדאי שתנסו את גרסת הדיזל הרובוטית שנהנית מ-25 ק"מ לליטר בממוצע לפי נתוני היצרן. ואם כבר דיברנו על דלק, ל-500L גם פטנט נחמד הכולל פיית תדלוק ללא מכסה, כך כאשר אתם פותחים את מכסה טנק הדלק, ישר מתחילים לתדלק.
פיאט 500L- החל מ- 114,900 ש"ח
הסיבות לנדירותה של פיאט 500L בכבישי ארצנו נעוצות בעיצוב השונה והייחודי ( היו שאהבו והיו שלא), ובמחסור קלאסי של גרסת בנזין אוטומטית האהובה על היושבים בציון ( גרסה אוטומטית רובוטית מוצעת רק בשילוב למנוע דיזל ). בנוסף, מחירה הבסיסי של ה-500L סביר עוד שעומד על 115 אלף ש"ח בגרסה הידנית, אך מטפס עד 144,900 ש"ח בגרסת הדיזל האוטומטית המרחיקות אותו מקהל הלקוחות הפוטנציאלי. יקר? תלוי בהשוואה למה, מיני קאנטרימן המציעה את אותו סגנון עיצובי מוזר, ומרכב משפחתי דומה, מחירה מתחיל ב- 182,500 ש"ח יקרים מאוד, ולמרות שהיא נתפסת כדגם יוקרתי ואיכותי, המחיר שם לא מוצדק, ולכן גם היא נדירה. אם בכל זאת, חשקה נפשכם בפיאט 500L, דווקא הגרסה הבסיסית מעניקה את התמורה הטובה ביותר כאן לכסף ובשילוב אחד מהמבצעים שעורכך היבואן מעת לעת, תוכלו לרכוש אותה במחיר קצת יותר אטרקטיבי ולקבל תמורתו רכב משפחתי מרווח מאוד, חסכוני ובעל מראה מאוד לא שגרתי.