פיאט 500X – מבחן דרכים

פיאט 500X מצטרפת לשוק הקרוסאוברים עם עיצוב מקורי, תא נוסעים מרווח וביצועים נאים. חבל רק שהמחיר מעט גבוה בתחילת הדרך.

ששי כהן 18 באוג, 2015
פיאט 500X

פיאט חזקה בארץ בעיקר בדגמי המסחריות: למרות שהדגם הנמכר ביותר של החברה בארץ הוא מכונית המיני פיאט 500 ( 1,012 מסירות מתחילת השנה ), הדגמים הנמכרים ביותר אחריה ברשימה הם דווקא מחטיבת המסחריות עם 677 מדגמי הדובלו, 547 מדגמי הדוקאטו ו-399 מדגמי הפיורינו. בחטיבת הפרטיות, הפנדה וה-500L כבר הרבה פחות נמכרות והפונטו שהיתה עד לפני מספר שנים מובילת המותג, כמעט ונכחדה לחלוטין עם 10 מסירות מתחילת השנה. יחד עם זאת, נראה שהפונטו עדיין לא אמרה את מילתה האחרונה, כאשר ה-500X החדשה שהצטרפה לאחרונה לשיווק בארץ, מבוססת על שלדת הפונטו הוותיקה. בפיאט מעריכים שהדגם החדש יתרום משמעותית למכירות חטיבת הפרטיות, עקב השתייכותו לסגמנט הקרוסאוברים הכי חם כעת בארץ ( יותר חם ממזג האוויר של אוגוסט ), והפעם עם גיר אוטומטי בהיצע, עיצוב מקסים ותא נוסעים מרווח, הצטמצמו התירוצים ללקוחות הפוטנציאלים. האם הוא יעמוד בציפיות? יצאנו לבדוק.



פיאט 500X - עיצוב מוצלח - מהיפים בקטגוריה

פיאט 500X – עיצוב מוצלח – מהיפים בקטגוריה


צהוב פרארי
כבר במפגש במציאות עם ה- 500X, ברור שמדובר בקרוסאובר בעל עיצוב מקורי ונאה, אפילו נאה מאוד. בשונה מה-500L וה-500 Living בעלת ה- 7 מושבים והעיצוב החריג, הפעם מציעה ה-500X עיצוב עגלגל, מוצלח וחמוד למדי, שאינו נראה כהכלאה מוזרה בין ה-500 הקטנה לרכב גדול. גם הצבע הצהוב הזהה לצהוב שצובעים פרארי, מאוד מחמיא לרכב שמשך מבטים בכל מקום ובלט בכל חניה. יחד עם זאת, צביעת ה"צהוב פרארי " דורשת תוספת תשלום לא מבוטל של 14,000 ש"ח ! כך שככל הנראה ישאר נדיר למדי בכבישי ארצנו. מעבר לכך, מדובר ברכב גדול יחסית לממוצע בקטגוריה, עם 4.25 מטר באורך, 1.79 מטר ברוחב, 1.6 מטר בגובה ובסיס גלגלים של 257 ס"מ, המזכירים יותר תא נוסעים של מכונית משפחתית ופחות של סופר-מיני. בסעיף השימושיות, מצוידת ה-500X בשלל תאי אחסון ומחזיקי כוסות הפזורים בחלל הרכב, כולל תא כפפות מקורר ואת הרשימה סוגר תא מטען בנפח 350 ליטר הצומח עד 910 ליטר נאים עם קיפול המושבים האחוריים.
פיאט 500X - תא מטען בנפח 350 ליטר

פיאט 500X – תא מטען בנפח 350 ליטר


תא נוסעים, אבזור
כניסה לתא הנוסעים חושפת עיצוב המזכיר יותר את הדגמים המשפחתיים של ה-500. האווירה הכללית נעימה, שילוב צבע החוץ של הרכב לרוחב קונסולת המכשירים תורם לאווירה העליזה, תנוחת הנהיגה גבוהה, שדה הראיה טוב לכל הכיוונים והמרווח לנוסעים טוב ביחס למקובל בקטגוריה. יחד עם זאת, איכות החומרים לא ממש גבוהה וגם נשמעו פה ושם קרקושים מכיוון דלת הנהג, אך ייתכן ומדובר בהתקנות מקומיות של אביזרים שפוגעות בשקט הכללי. לצד אלה, רמת האבזור נמוכה מעט בגרסה הבסיסית וכוללת : מערכת שמע מקורית נשלטת מההגה עם יציאות USB ו-AUX, בקרת שיוט, מחשב דרך, בלם יד חשמלי, מערכת "עצור וסע" לדימום מנוע בעמידה, 6 כריות אוויר, חיישני לחץ אוויר בגלגלים, כיסויי "טסות" פלסטיק פשוטים לגלגלים וזהו פחות או יותר. גרסת ה- Pop Star המאובזרת יותר, משפרת את המצב עם מסך מולטימדיה צג מגע, חישוקים קלים, פנסי ערפל עוקבי פניה, הגה בציפוי עור, דיבורית BT ועוד ועולה כ-6,000 ש"ח יותר. רמת הגימור הבכירה " LOUNGE " שנבחנת כאן, כוללת בנוסף: חלונות אחוריים מושחרים, חישוקי "18, כניסה ללא מפתח, בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, חיישני חניה ועוד, אך מזניקה את מחיר הדגם בלא פחות מ-22,000 ש"ח!
פיאט 500X - תא נוסעים נעים לשהייה אך האבזור בגרסת הבסיס אינו נדיב

פיאט 500X – תא נוסעים נעים לשהייה אך האבזור בגרסת הבסיס אינו נדיב


על הכביש
ה-500X משווקת בארץ בדגמי 1.6 ליטר 110 כ"ס וגיר ידני, וכן בגרסת 1.4 ליטר טורבו אוטומטית שצפויה להיות הפופולרית כאן ואותה בחנו. מדובר ביחידת כח וותיקה שמוכרת לנו מדגמים של אלפא רומיאו וכוללת : מנוע טורבו 1.4 ליטר 140 כ"ס מסדרת המולטי-אייר של החברה, שמשודך לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים עם 6 הילוכים. על הכביש מדובר ביחידת כח יעלה למדי המספקת ביצועים נאים יחסית עם תאוצה ל-100 קמ"ש תוך 9.9 שניות, לצד מהירות מקסימלית של 190 קמ"ש לפי נתוני היצרן. בשונה מהמוכר בדגמי פיאט, כאן מדובר בגיר אוטומטי -רובוטי כפול מצמדים ( ולא מצמד בודד ), המסייע משמעותית להעברות הילוכים חלקות ומהירות ומשפר דרמטית את נוחות התפעול והנסיעה. לצד היותה זריזה, מתלי המכונית מכויילים על הצד הקשיח יותר, מה שגורם לנוחות נסיעה לא מושלמת, אולם המצב דומה גם אצל חלק מהמתחרות.
פיאט 500X - חזית המאפיינת את משפחת ה- 500

פיאט 500X – חזית המאפיינת את משפחת ה- 500


קצת בשטח
למרות שהדגם משווק בארץ בגרסת הנעה קדמית בלבד ( בחו"ל ניתן להזמין אותה גם בגרסת 4X4 ), מכיוון שמדובר ברכב פנאי שפותח כחלק מפרויקט משותף עם חברת ג'יפ שהוציאה אח חצי תאום ( ג'יפ רנגייד ), החלטנו לרדת איתו לסיבוב קל בשטח. במקרה הנ"ל, הוכיח ה-500X את יכולותיו גם כרכב פנאי עם אפשרות לנהיגת שבילים חוויתית, המוסיפה להנאה ועם יכולות נאות הודות למרווח גחון טוב יחסית וחישוקי גלגלים גדולים. יחד עם זאת, חשוב לזכור ששטח טכני/ סלעים/ דיונות ובוץ נמצאים מחוץ ליכולותיו ואין טעם לבנות על גיחה אפילו קלה לכיוון הזה. בכל הנוגע לצריכת דלק, התקשה ה-500X לספק את הבטחת היצרן ל-17.5 ק"מ לליטר ובסיכום ימי המבחן עמדה צריכת הדלק של הרכב על 11.5 ק"מ לליטר בנסיעה לא מאומצת, אך שכללה גם גיחה לזמן לנהיגה שבילים.2015-08-13 12.08.04-1
שווה את הכסף?
פיאט 500X מצטרפת לשוק הקרוסאוברים המבוקש שצומח בעקביות ונחשב לסחורה החמה בשוק. לזכותה של ה-500X עומדים עיצוב חיצוני מקורי ויפה שגורר תשומת לב רבה ברחוב ( במיוחד בצבע הצהוב פרארי הנבחן כאן ), תא נוסעים מרווח מהמקובל, ביצועים נאים, בטיחות גבוהה וצריכת דלק סבירה. בצד החובה, נרשם כאן שוב המקרה של מחיר בסיסי מעט גבוה מהמתחרים שעומד על 133 אלף ש"ח לגרסת הבסיס האוטומטית וצומח עד 154,900 ש"ח לגרסת ה- LOUNGE המאובזרת שנבחנת כאן. לדעתנו, בהתחשב בשער היורו הנמוך, הוזלה של כמה אלפי שקלים במחיר יכלה לסייע רבות לחדירת הדגם לארץ ולהפוך אותו לעסקה כלכלית טובה בהרבה.