פיג'ו 308 GTI במבחן דרכים

העיצוב משפחתי, אך היא מסובבת ראשים על הכביש, היא צרפתייה, אבל לא ממש נוחה, יש לה מנוע 1.6 ליטר, אך 270 כ"ס ידאגו לספק פאן בשפע ולמרות שהיא פיג'ו, סביר שבעתיד תמכרו אותה מעל המחירון ! פיג'ו 308 GTI במבחן דרכים.

ששי כהן 23 בספט, 2017
פיג'ו 308 GTI

פיג'ו שנמכרת מעל המחירון? נסו למצוא כיום מכונית ספורטיבית משומשת כמו פיג'ו 205 GTI, פיג'ו 106 ראלי, או 306 GTI? לרוב, הסיכוי שלכם למצוא אגדות מוטוריות מהסוג הנ"ל קלוש ביותר. אם בכל זאת תמצאו אחת כזאת במצב סביר, אז מחירה יהיה גבוה למדי, ואם היא אחת שגם שמורה ומטופלת היטב, אז המחיר צפוי להיות כבר שערורייתי. גם בעולם הן הפכו להיות נדירות ורק לפני כשנה נמכרה באנגליה 205 GTI מקורית משנת 1989, במחיר של 31,000 ליש"ט הגבוה שם ב-12,000 ליש"ט ממחירה של 208 GTI חדשה. אם יורשה לי להתנבא, פיג'ו 308 GTI שנבחנת כאן, עשויה להצטרף בעתיד הרחוק לאוסף התכשיטים המוטורים המפואר הזה.


פיג'ו 308 GTI (צילום: משה נרקיס) פיג'ו 308 GTI (צילום: משה נרקיס)
עוד זאב בעור של כבש
ה-308 GTI מצטרפת לאותם כלי רכב ספורטיביים השומרים על העיצוב המקורי והמאופק של הגרסאות המשפחתיות שלהן, ואינם מחפשים להתבלט יתר על המידה על הכביש, כאשר עיקר השינויים כולל תוספת של יציאות מפלט כפולות ומודגשות מאחור, סט חצאיות צד מעודן, פגושים ספורטיביים יותר, חישוקי גלגלים קרביים וכמה סמלי GTI המעטרים את הרכב. מרבית לקוחותיהם אוהבים את מראה ה-"זאב בעור כבש" ומבקשים לא להתבלט יתר על המידה על הכביש, לא מחפשים שופוני ומעדיפים להחנות את הרכב ברחוב ולא לדאוג יותר מדי מתופעת הונדליזם. יחד עם זאת, כדי לא לאבד לקוחות שכן מחפשים אחר תשומת לב על הכביש, וכן אוהבים להראות ולהיראות, מוצעת ה-308 GTI גם בגרסת 2 צבעים ייחודית -שחור ואדום, עם חלוקה לא טבעית בענף הרכב, הכוללת צביעה של מרבית הרכב בצבע אדום, כאשר חלקה האחורי של המכונית צבוע בשחור. התוצאה במציאות מעניינת ומושכת מאוד ומצליחה לגרום להרבה עניין ברחוב, אך לדברי פיג'ו, מרבית הרוכשים של הדגם בארץ, מעדיפים את המראה הפחות צעקני.
שילוב ייחודי של 2 צבעים מסייע לה להיות בולטת על הכביש שילוב ייחודי של 2 צבעים מסייע לה להיות בולטת על הכביש
תא נוסעים משפחתי-ספורטיבי
כניסה לקבינה, חושפת את אותו עיצוב מוכר ונעים של ה-308 המוכרת, שזכה לסממנים ספורטיביים המקובלים בפלח, וכולל דיפוני פנים שחורים, דוושות מחוררות, מושבי ספורט קדמיים נוחים ותומכים, הגה קטנטן וספורטיבי, תפירה אדומה להגה ולידית ההילוכים ושלל סמלי GTI המעטרים את תא הנוסעים. בסעיף השימושיות רושמת המכונית מרווח נאה לארבעה מבוגרים או זוג ו-3 ילדים, מרכב 5 דלתות שימושי ויעיל ותא מטען נדיב בנפח 420 ליטר, המספיק לשימושים המשפחתיים בחיי היום יום. יחד עם זאת, הנדסת האנוש לוקה בחסר ולמרות האופי המשפחתי והדרישות להיות יעילה בחיי היום יום, למרות שההגה הספורטיבי קטן, הוא מפריע ומסתיר חלק מלוח השעונים, קונסולת המכשירים האמצעית בעלת העיצוב הנקי, תופסת שטח מוגזם שהיה יכול להציע במקום זה שטחי אחסון נוספים (שיש מעט מאוד מהם ברכב) ואפילו מחזיקי כוסות נורמלים אין. (יש אחד בודד צמוד למשענת היד שאינו נוח לגישה ולשימוש). את אלו משלימים מערכת מולטימדיה מקורית, השולטת על מגוון מערכות הרכב ולא ממש ידידותית למשתמש.
פיג'ו 308 GTI (צילום: משה נרקיס) תא נוסעים איכותי ומאובזר, אך הנדסת האנוש לא מושלמת (צילום: משה נרקיס)
אבזור, בטיחות
האבזור לעומת זאת נדיב כסטנדרט וכולל מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך TOUCH מרכזי גדול ״7.9 נשלטת מההגה, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים, חיישני אורות וגשם, בקרת שיוט, בלם יד חשמלי, מושבים קדמיים ספורטיביים משולבי עור עם פונקציית מסאז', שמשות אחוריות מושחרות, קיפול מראות חשמלי, חישוקי "19 קלים, תאורה ראשית מסוג LED, פנסי LED אחוריים ועוד. יחד עם זאת, אבזור הבטיחות אינו מיישר קו עם המקובל בתעשיה כיום, ואינו כולל מערכות בטיחות מתקדמות. במקומם, תמצאו חיישני חניה מקורים קדמיים ואחוריים, החלפת אורות אוטומטית ו-6 כריות אוויר. כאופציה, תוכלו תמורת 10,000 שקל נוספים לקבל את הצביעה הדו-גוונית החיצונית, גג זכוכית פנורמי ומצלמת רוורס.
פיג'ו 308 GTI (צילום: משה נרקיס) פיג'ו 308 GTI (צילום: משה נרקיס)
יחידת כח
מתחת למכסה המנוע, מצוידת פיג'ו 308 GTI במנוע טורבו 1.6 ליטר, המפיק לא פחות מ-270 כ"ס בריאים ב-6,000 סל"ד ומומנט מרבי של 33.6 קג"מ המתקבל כבר ב-1,900 סל"ד, המשודך לתיבה ידנית עם 6 הילוכים (לא קיימת גרסה אוטומטית). אל אלו מצטרפים שלדה מונמכת בס"מ וחצי, מתלים ספורטיביים, משקל עצמי של 1,205 ק"ג בלבד, דיפרנציאל מוגבל החלקה מכאני, צמיגים מישלין פיילוט סופר-ספורט במידות 235/35 R19 ומערכת בלמים חזקה הכוללת דיסקים 380 מ"מ בחזית עם קאליפר 4 בוכנות, שאמורים לעצור ביעילות את כל העסק הזה.
חזקה, מהירה ומספקת שפע של פאן ככל שהכביש מסתלסל (צילום: משה נרקיס) חזקה, מהירה ומספקת שפע של פאן ככל שהכביש מסתלסל (צילום: משה נרקיס)
על הכביש
רכב המבחן שהגיע אלינו הספיק כבר לעבור לא פחות מ-26,000 ק"מ, מרביתם כנראה ע"י נסיעות מבחן מאומצות ונהגים אגרסיביים לרוב. למרות זאת, ניתן היה להבחין בבירור שאיכות ההרכבה והחומרים גבוהה מאוד, כמעט ללא רעשים וזמזומים מיותרים בתא הנוסעים, וזאת להזכירכם תחת ק"מ נדיב למדי בתנאים שככל הנראה היו קשים. הבעיה היחידה נגעה לבלאי המוגזם של הצמיגים ברכב המבחן, שפגעו באחיזת הכביש הגבוהה (מאוד) של הרכב ונטו להחלקה זריזה מהמוקדם. כך או כך, מדובר עדיין ברכב כייפי עם תאוצות מרשימות ביותר, עם 6 שניות בלבד מעמידה ל-100 קמ"ש, ותאוצות ביניים מהירות לא פחות ומאוד מהנות. כחלק מהניסיון לשחזר את דגמי הספורט של העבר, ההגה מדויק למדי ומעביר תחושות טובות מהנעשה על הכביש, הגיר קליל לתפעול, והמשקל הקל של המכונית, מסייע לאתלטיות הנדרשת כשהכביש מתעקל. בשונה מכל צרפתייה מבית טוב, נוחה היא לא ממש בשל המתלים הספורטיביים והצמיגים בחתך הנמוך, אך ככל שהקצב והמהירות עולה, הנוחות משתפרת. אל אלו מצטרפים צליל ספורטיבי נעים שמתלווה לנסיעה ומחדד את האווירה (בעיקר בבחירה במצב "ספורט") וצריכת דלק נאה שעמדה בימי המבחן על 10.3 ק"מ לליטר בממוצע, בתנאים מאומצים מהרגיל.
פיג'ו 308 GTI (צילום: משה נרקיס) פיג'ו 308 GTI (צילום: משה נרקיס)
החל מ-190,000 שקל
פיג'ו 308 GTI נכנסת לקטגוריית המשפחתיות האצ'בק הספורטיביות עם תג המחיר הנמוך בקטגוריה, המתחיל ב-190,000 שקל ומציע את אחת התמורות הטובות ביותר למחיר בקרב הספורטיביות בארץ. ה-308 GTI מצטרפת גם לרשימה מצומצמת ומכובדת של דגמים ספורטיביים של פיג'ו, שמחזירים את ההנאה מנהיגה למרכז ומספקים הרבה הנאה מהנהיגה, התרגשות ואדרנלין שזורם בגוף. מעבר לכך, מדובר גם במכונית משפחתית כמעט למהדרין, שתספק שימושיות נאותה בחיי היום יום, במחיר של נוחות הנסיעה מעט נוקשה, ואת סעיף השלילה משלימים היעדר מערכות בטיחות מתקדמות (ניתן לפצות חלקית עם התקנת מובילאיי) ואופציה לגיר אוטומטי שהפך כמעט לסטנדרט גם במכוניות ספורטיביות. בשורה התחתונה: פיג'ו 308 GTI מזכירה דגמי ספורט של החברה מהעבר, וזאת בהחלט מחמאה. 16 מכוניות כאלו עלו בחודשים הראשונים לשיווק על כבישי ישראל, המהווים כ-10% ממכירות ה-308 השנה בארץ.
בעד: ביצועים, הנאה מנהיגה, רגש נגד: נוחות נסיעה עירונית, היעדר מערכות בטיחות מתקדמות לסיכום: מכונית ספורטיבית מהנה בטעם של פעם